AMD fortsätter tappa marknadsandelar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
nej nu pallar jag inte längre, nu är det till och med possitivt för slutkonsumenterna att saker och ting kostar mer än mindre, för jag antar att du inte är en aktiägare av Intel

Och du behöver inte skriva att jag inte förstår hur du menar, förn jag förstår precis. grejen är att du ser marknaden från fel ände

Nej, jag förstår hur du menar och till och med jag tycker att det är bra att man nuförtiden kan köpa en snabb processor billigt. Dock bör man skilja på processorers prestanda och deras pris, även om kvoten mellan dessa kan vara intressant när man skall köpa nytt. Priset kan nämligen ha väldigt lite att göra med en processors övriga egenskaper och anpassas ofta så att konsumenterna kan tänka sig att köpa den aktuella modellen. Vad jag vill komma fram till är ungefär att prestanda/pris inte skiljer så mycket mellan intel och amd; intel är generellt snabbare och dyrare medan amd är långsammare men billigare.
Intels processorer är dock bättre, det är därför de kan säljas till ett högre pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Intels processorer är dock bättre, det är därför de kan säljas till ett högre pris.

Vilka användare har behov snabbheten(?) där det är värt och lägga ut de extra pengarna?
Tror du en vanlig användare kan märka någon skillnad överhuvudtaget när det gäller prestanda?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Gäller det samma med det andra du skriver, du skriver vad du "tror"?

AM2 - AM3 kan köra samma processorer, det är ju poängen. Istället för att byta rubbet så kan man uppgradera delar

Hela tråden är baserad på vad folk "tror". Ingen har korten i handen precis.

Frågan är om AMD kan få det att funka utan några hinder. De gjort bra med Socket A men sen började de byta ditt och hit. Men man får se om det blir någon god frukt av det hela nu.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Man behöver inte vara en intel fanboy att inse att processorn är den viktigaste / en av de viktigaste delar. Jag tvivlar på att AM2+ plattformen kommer hålla så länge.

Beror på helt och hållet på vad man gör med datorn. Du märker ingen skillnad om det är en 600kr AMD 5000+ eller en 10.000kr Intel Extreme xxx 5GHz i spel tex. Klart om det är ett mycket processorkrävade spel så, kanske. Men igen; det beror på.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vilka användare har behov snabbheten(?) där det är värt och lägga ut de extra pengarna?
Tror du en vanlig användare kan märka någon skillnad överhuvudtaget när det gäller prestanda?

Givetvis är det onödigt att köpa mer än vad man kommer att behöva, det säger sig självt. Jag hävdar inte heller något annat. Det jag hävdar är att intel (i alla fall för tillfället) gör de bättre processorerna; om man till exempel får chansen att till samma pris köpa en processor från intel och en "motsvarande" från amd bör man ta den från intel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hela tråden är baserad på vad folk "tror". Ingen har korten i handen precis.

?

Det finns väll massor av information där man kan se hur saker presterar relativt till vad de kostar, handlar det inte snarare mer om att du inte bemödat dig och undersöka?

Vad är det enligt dig som är svårt och veta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Givetvis är det onödigt att köpa mer än vad man kommer att behöva, det säger sig självt.

Och hur många är i behov av prestsandan? mer än 3%
Säger du inte indirekt att det är onödigt och köpa Intel för ~97% av alla användare eftersom AMD ger mer för pengarna?

Det är isåfall en klok insikt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, jag förstår hur du menar och till och med jag tycker att det är bra att man nuförtiden kan köpa en snabb processor billigt. Dock bör man skilja på processorers prestanda och deras pris, även om kvoten mellan dessa kan vara intressant när man skall köpa nytt. Priset kan nämligen ha väldigt lite att göra med en processors övriga egenskaper och anpassas ofta så att konsumenterna kan tänka sig att köpa den aktuella modellen. Vad jag vill komma fram till är ungefär att prestanda/pris inte skiljer så mycket mellan intel och amd; intel är generellt snabbare och dyrare medan amd är långsammare men billigare.
Intels processorer är dock bättre, det är därför de kan säljas till ett högre pris.

kvoten mellan pris och prestanda, som du utrycker det är där AMD slår intel.
Jag vet också att dom helre skulle vilja ta mer för sina grejer men dom har inget val just nu.

oavsätt om man anser att AMD är svaga för att dom tvingas ner i pris av det övermäcktiga Intel, eller om man ser på det som AMD:s nya konkuransvapen så kvarstår faktumet att AMD är bättre om man kollar på pris/prestanda i segmentet 800-1200

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Säger du inte indirekt att det är onödigt och köpa Intel för ~97% av alla användare eftersom AMD ger mer för pengarna?

Möjligen. Vet man vad man vill ha är det inte särskilt svårt att köpa det. Om amd erbjuder likvärdiga produkter till ett bättre pris är det väl inte mycket att tveka om. Detta motsäger inte något jag hittills har sagt.
Personligen ser jag dock många fördelar med intel. De drar till exempel mindre ström, kan överklockas högre och är ändå inte så mycket dyrare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
De drar till exempel mindre ström, kan överklockas högre och är ändå inte så mycket dyrare.

Hur mycket mindre och vilka vilka processorer pratar du om?
Om du jämför med AMD's 5000+ BE för att ta ett exempel

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Nu är det dags att skaffa lite bevis för sina teorier
kolla mina 3 länkar nedan

http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...

http://www.pricerunner.se/pl/40-872940/Processorer/AMD-Athlon...

http://www.pricerunner.se/pl/40-652620/Processorer/Intel-Core...

jag har försökt hitta dom bäste erbjudanden hos båda märkena

lägg märke till att Intels Processor kostar 600 kr mer än AMDs trotts att man inte får mycket mer prestanda.

Försök gärna att gå ner till en E6400, då AMD är helt klart det bästa valet när Intels prolle både är dyrare och sämre

Försök järna uppdatera till en e 6700, som inte är märkbart bättre än e6600 fast kostar ytterligare 600 kr

Så, nu har jag visat ett exempel när AMD är mer prisvärt, Vill järna se någon Intelfanboy göra samma sak

MVH AMDfanboy

(edit)

för den som vill ha lite mer prestanda så kan AMD erbjuda det också
för ett mycket överkommligt pris

http://www.pricerunner.se/pl/40-997702/Processorer/AMD-Athlon...

Har tyvär inte hittat några tester på denna processor

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Tycker att man får se vad marknaden har att erbjuda!
Till rätta priserna.

Intel Celeron 420 1,6GHz Box kostar 280 kr.
AMD Sempron LE-1200 2,1GHz Box kostar 273 kr.
AMD Athlon 64 LE-1600 (2,2GHz) Box kostar 282 kr.
AMD Athlon 64 X2 4200+ (2,2GHz) Socket AM2 65W Box kostar 474 kr.

Då skall man kolla upp nästa pris segment hittar man.

Intel Pentium Dual-Core E2160 1,8GHz Box kostar 526 kr.
Intel Celeron E1200 1,6GHz Box 429 kr.
AMD Athlon 64 X2 4600+ (2,4GHz) Socket AM2 65W Box 514 kr.

Nästa då? Under 1000 kr.
AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition (2,6GHz) Tray 681 kr.
Intel Core 2 Duo E4500 2,2GHz Tray.

Faktum är att Intel (i regel) klockar högre, men behöver i regel dyrare moderkort.

Nästa är ju quad
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz Box 1910 kr.
AMD Phenom X4 9500 Black Edition 2,2GHz Box 1490 kr.
AMD Phenom X4 9550 2,2GHz Box 1495 kr.
AMD Phenom X4 9850 2,5GHz Box 1779 kr.

Tyvärr fanns det inga billigare Intel quad att jämföra med under 2000 kr.

Det är fortfarande få eller ingen som ens behöver en Q 2 kärnig köper jag, men vad skall man med 2-3 kärnor som inte gör just något alls??

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
för den som vill ha lite mer prestanda så kan AMD erbjuda det också
för ett mycket överkommligt pris

http://www.pricerunner.se/pl/40-997702/Processorer/AMD-Athlon...

Har tyvär inte hittat några tester på denna processor

Nu är väl kanske inte E6600 något särskilt bra val då den både är sämre och dyrare än till exempel E8200. http://prisjakt.nu/produkt.php?p=264796
I följande test kan man till exempel se hur X2 6400+ som ovan fanns för 1230 kr står sig mot E8200 (1330 kr)
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3272&p=12

Betänk sedan vilken överklockningspotential som finns.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMD x2 CPUer har 65nm från serie 3600+ till 5000+. Många här lyckas få 40 - 50% klock ibland högre.
5200+ till 6000+ har 90nm teknik. Här lyckas måna få en 10 - 20% klock, men även högre än så.

3600+ till 5000+ klockar riktigt fint och stabilt OCH är billigare.

Här har vi AMD CPU:
http://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/socket-am2-am...

AMD Mobo:
http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/socket-am2-amd/

Intel CPU:
http://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/socket-775-in...

Intel Mobo:
http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/socket-775-inte...

Nu kollar vi på 2 processorer i SAMMA FREKVENS och ser att AMD är billigare punkt slut. Samma sak gäller BRA KVALITÉTS moderkort, som en riktig bräda med Crossfire X och annat kul godis. Gigabyte GA-MA770-DS3 är ett riktigt bra moderkort som har allt du behöver förutom flera grafikkort vilket inte alla vill ha, även PCI-E 2.0 vilket kommer bli ett måste i sommar för att kräma ur max prestanda ur grafikkort, och det klockar även som dom flesta high-end mammakorten. Nu vet jag inte vad ett bra Intel moderkort är men plocka fram ett med PCI-E 2.0, super stabilt, och klockar bra för priset strax under 700:-

AM2+ moderkorten ska hålla länge, du ska till och med kunna använda AM3 processorer på dom.

Sen att AMD skrämmer bort många pga att dom klockar sämre än Intel är ganska fel. Det är inte så många som överklockar, mindre som vet hur man gör. Sen kan inte många så mycket om datorer heller för den delen och förlitar sig på ett färdigbygge/datorbutiken.
Storföretagen/datorbutiker som säljer färdigdatorer så som HP, Fujitsu m.m vet att Intel presterar några % bättre då köper dom hellre in sånt till sina datorer mestadels av fallen om inte kunden ber om AMD själv.

AMD är billigare än Intel och som nån skrev, köp ett AMD system istället för Intel och få en stor hårddisk eller en 1000 - 1500:- billigare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tråkigt..
Vore trevligt om amd kunde konkurrera rejält med intel.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Processorn är ju det tredje-fjärde viktigaste i en dator idag. Minne, eventuellt graffakort (för gejmers då) och moderkort är viktigare.

Minne. Utan tillräckliga mängder minne spelar det ingen roll hur snabb cpu du har den får iaf idla i väntan på hårddisken.

Graffakort. Utan vettig grafik kommer man inte långt som gejmer.

Moderkort. Utan ett stabilt moderkort med de utbyggnadsmöjligheter man vill ha så får man gå omvägar och får inte den funktionalitet (OC, SLI/X-fire, många sata) man vill ha.

Sen anpassar man cpun efter det som behövs och vad man har för budget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Processorn är ju det tredje-fjärde viktigaste i en dator idag. Minne, eventuellt graffakort (för gejmers då) och moderkort är viktigare.

Minne. Utan tillräckliga mängder minne spelar det ingen roll hur snabb cpu du har den får iaf idla i väntan på hårddisken.

Graffakort. Utan vettig grafik kommer man inte långt som gejmer.

Moderkort. Utan ett stabilt moderkort med de utbyggnadsmöjligheter man vill ha så får man gå omvägar och får inte den funktionalitet (OC, SLI/X-fire, många sata) man vill ha.

Sen anpassar man cpun efter det som behövs och vad man har för budget.

Va e de för snack

Processorn är den viktigaste delen i en data efter grafikkortet

Om du vill ha mer prestanda i datan och tror att man ska komma billigt undan genom att köpa ett par extra gig får man nog tänka om

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Billigt? Minne har tradionellt varit dyrt och folk har generellt alltid snålat på det vilket gjort att dom fått system som var dåligt balanserade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
Va e de för snack

Processorn är den viktigaste delen i en data efter grafikkortet

är man gamer så är alla delar viktiga, tidigare har minne varit dyrt och då har det varit ett område där man ibland sparar, sparar man lite för mycket så kan det få en del dramatiska konsekvenser för prestandan. Det var faktiskt inte så länge sedan som en halv gig var vanligt, många datorer hade endast 256 MB.
Spelar man inte så är grafikkortet inte alls speciellt viktigt, men spelar man så är det grafikkortet som är ger mest tillbaka för varje nerlagd krona.

Självklart så kan man inte ha en del som ligger långt efter men idag så är det nästan omöjligt med tanke på hur snabba processorerna är.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Vad är det enligt dig som är svårt och veta?

Hur det blir med AMD i framtiden. Det vad tråden handlar om, och det är det jag diskuterar och reflekterar över.

Hela Intel vs. AMD vill jag inte änns dras in för det är bara förgiftande.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Billigt? Minne har tradionellt varit dyrt och folk har generellt alltid snålat på det vilket gjort att dom fått system som var dåligt balanserade.

vi lever inuet

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Hedersmedlem

GrymmeMannen, jag förstår inte riktigt din invändning om huruvida CPU:n är viktigare än RAM-mängden eller vice versa. Precis som Tempel skrev handlar det om balans. Visst, ifall du bara skulle köra t ex SuperPi, ja då är ren CPU kraft kombinerat med så tajta RAM inställningar som möjligt att föredra, och mängden RAM blir liksom irrelevant. I övrigt däremot, i genomsnittlig datoranvändning, så sitter du på pottkanten ifall du väljer snålt med RAM minne i förhållande till vad operativsystemet och aktuella program kräver.

För den med en strikt budget kan det därför löna sig att flytta över någon hundring ifrån CPU valet till extra RAM minne.

Vari ligger problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
vi lever inuet

Absolut och aldrig har du fått så mycket cpu för så lite pengar. Mao mer pengar till det viktiga... minnet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
GrymmeMannen, jag förstår inte riktigt din invändning om huruvida CPU:n är viktigare än RAM-mängden eller vice versa. Precis som Tempel skrev handlar det om balans. Visst, ifall du bara skulle köra t ex SuperPi, ja då är ren CPU kraft kombinerat med så tajta RAM inställningar som möjligt att föredra, och mängden RAM blir liksom irrelevant. I övrigt däremot, i genomsnittlig datoranvändning, så sitter du på pottkanten ifall du väljer snålt med RAM minne i förhållande till vad operativsystemet och aktuella program kräver.

För den med en strikt budget kan det därför löna sig att flytta över någon hundring ifrån CPU valet till extra RAM minne.

Vari ligger problemet?

vad jag menar är att om man ska skaffa ny procesor, ram minne så e det man främst ska tänka på processorn.

grymma ramminnen kan ALDRIG väga upp en halvdan processor, däremot kan en bra processor väga upp halvdana ram minnen

de där du skriver om att det kan löna sig att flytta nån hundring från processorbudgeten till minnesbudgeten är helt enkelt fel

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
de där du skriver om att det kan löna sig att flytta nån hundring från processorbudgeten till minnesbudgeten är helt enkelt fel

Vi talar inte om "grymma" minnesmoduler, därav uttrycket "någon hundring", vi talar om mängden; vi talar framför allt om balansen mellan komponenterna. Du får säga att jag har fel, men i så fall bevisar det samtliga system jag konfigurerat (något för privat räkning och ett stort antal specialbyggda beställda sådana, både PC och servrar) har varit märkliga undantag ifrån dina regler för "rätt och fel". Men, men, du får naturligtvis bygga dina system som du själv önskar, men om du börjar leverera beställda system bör du nog börja se över din uppfattning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
vad jag menar är att om man ska skaffa ny procesor, ram minne så e det man främst ska tänka på processorn.

grymma ramminnen kan ALDRIG väga upp en halvdan processor, däremot kan en bra processor väga upp halvdana ram minnen

de där du skriver om att det kan löna sig att flytta nån hundring från processorbudgeten till minnesbudgeten är helt enkelt fel

Det handlar inte om grymma minnen eller inte. Mängden. Den snålar många med och även dom dom köper värstinggrejer, helt vansinnigt att köpa grymma minnen och bara halva mängden som många gör, visst, det ger poäng i testprg men irl så är det bara dumt och bromsar systemet.

För de flesta räcker en cpu långt under 1000kr men snålar man på mängden minne hjälper det inte om du köper värsta Intelcpun du kan få tag på.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det handlar inte om grymma minnen eller inte. Mängden. Den snålar många med och även dom dom köper värstinggrejer, helt vansinnigt att köpa grymma minnen och bara halva mängden som många gör, visst, det ger poäng i testprg men irl så är det bara dumt och bromsar systemet.

För de flesta räcker en cpu långt under 1000kr men snålar man på mängden minne hjälper det inte om du köper värsta Intelcpun du kan få tag på.

1 gig räcker hyfsat bra, går det ens att få tag i mindre moduler idag

och om det gör det, finns det verkligen någon som köper dom
ja menar priskillnaden mella 1024 och 512 måste väll vara ca 10 kr

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
1 gig räcker hyfsat bra, går det ens att få tag i mindre moduler idag

och om det gör det, finns det verkligen någon som köper dom
ja menar priskillnaden mella 1024 och 512 måste väll vara ca 10 kr

Inte för att jag tror att du egentligen vill veta, men enligt prisjakt.nu skiljer det 60 kr mellan de billigaste minnena på 512 respektive 1024 MB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
1 gig räcker hyfsat bra, går det ens att få tag i mindre moduler idag

och om det gör det, finns det verkligen någon som köper dom
ja menar priskillnaden mella 1024 och 512 måste väll vara ca 10 kr

Tyvärr säger det där det mesta. Att ens tänka på 512or... Har inte köpt så små moduler sen tidigt 2006. Om priset är det absolut viktigaste så handlar det idag om 1G moduler dvs minimum 2G. Går man upp från de mest snikiga maskinerna så har man 4G eller mer och då i form av 2or. Det om man nu vill jobba med maskinen och inte bara sitta och överklocka och köra testprg som 3Dmark.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Processorn är ju det tredje-fjärde viktigaste i en dator idag. Minne, eventuellt graffakort (för gejmers då) och moderkort är viktigare.

Minne. Utan tillräckliga mängder minne spelar det ingen roll hur snabb cpu du har den får iaf idla i väntan på hårddisken.

Graffakort. Utan vettig grafik kommer man inte långt som gejmer.

Moderkort. Utan ett stabilt moderkort med de utbyggnadsmöjligheter man vill ha så får man gå omvägar och får inte den funktionalitet (OC, SLI/X-fire, många sata) man vill ha.

Sen anpassar man cpun efter det som behövs och vad man har för budget.

Håller med. Sen jag börjat bygga mina egna datorer har processorn aldrig haft den högsta prioriteten. Grafikkortet är det som kostat mest i mina datorer. Minne har jag snålat lite på tidigare men det har jag fått äta upp och har sett hur mycket mängden minne och dess snabbhet påverkar i spel. Grafikkort (även mängden grafikminne) och minne är verkligen A och O i spel. Och ett bra moderkort föstås. Sen långt ner kommer processorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
1 gig räcker hyfsat bra, går det ens att få tag i mindre moduler idag

och om det gör det, finns det verkligen någon som köper dom
ja menar priskillnaden mella 1024 och 512 måste väll vara ca 10 kr

1GB räcker aldrig. Inte om du ska spela iaf. 2GB är absolut minimum idag men helst mera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Håller med. Sen jag börjat bygga mina egna datorer har processorn aldrig haft den högsta prioriteten. Grafikkortet är det som kostat mest i mina datorer. Minne har jag snålat lite på tidigare men det har jag fått äta upp och har sett hur mycket mängden minne och dess snabbhet påverkar i spel. Grafikkort (även mängden grafikminne) och minne är verkligen A och O i spel. Och ett bra moderkort föstås. Sen långt ner kommer processorn.

1GB räcker aldrig. Inte om du ska spela iaf. 2GB är absolut minimum idag men helst mera.

Kan nog inte hålla med, en kompis till mig uppdaterade nyss från 1gig533mhz till2gig800mhz och han har ännu inte märkt någon skillnad alls,(får dock 300 poäng mer i 3dmark

Vet inte riktigt hur de menar när du skriver att modekortet är viktigare än processorn, Självklart ska socketbussen inte vara lägre än processorns egna buss, och man ska ju undvika leksaker som pci express med bara en X8 port (finns faktiskt).

Men jag har alldrig gillat att lägga ut 500 kr mer på ett kort med samma spec för att få kvalitet, har kört lågbudget och har klockat och så utan att stöta på problem med blåa rutor eller annat tråkigt

processorn är viktigare än modekortet

min bror har en data med 1gig minne och han spelar alla nya spel på rätt bra upplösning och grafik.

Visa signatur

Datorer är LIVET