Phenom X3 prissatt i svenska butiker

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en! Three is the magic number, tvåtrådade spel blir ju vanligare och då måste man ju ha en hel core till så att man kan ha kvar all smaskig spyware och windows media player i bakgrunden

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Var väldigt sugen på en X4 9750 ända fram tills att jag såg att den hade en tpd på 125W. Detta är på tok för mycket. Speciellt då motsvarande modell från Intel bara har 95W.

Har hört om en 9750 i 95w tappning från flera håll, du kan googla det om du så vill. Du kan läsa lite om det hos http://techreport.com/articles.x/14424 och http://www.behardware.com/html/news/imprimer_all_news.php3?da...

hittar den dock inte i butiker men har inte heller letat så mycket.

Ontopic: Vad jag minns från de syntetiska testerna som gjorts så ska en tricore ge en större prestanda boost i % än en quad. Minns inte siffrorna men nåt i stil med 40% mot en quad som ger 60-70% boost.

Tror de simulera testerna med en quad för att se hur en phenom dual- och tri-core skulle prestera och att de då gav reslutaten att tricore var 140% av en dual och quad 160-170% av en dual.

Vilket betyder att om tricore skulle lägga sig någonstans mellan quad och dualcores i pris så skulle den vara ett prisvärt alternativ.

Permalänk

har sweclockers gått till att använda aftonbladet metoder med att återvinna artikel titlar? ersätta samma artikels titel med en annan för att öka intresset, geez

Permalänk
Avstängd

Med den prissättningen försvann iaf mitt intresse för "Tricore"....

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
Har hört om en 9750 i 95w tappning från flera håll, du kan googla det om du så vill. Du kan läsa lite om det hos http://techreport.com/articles.x/14424 och http://www.behardware.com/html/news/imprimer_all_news.php3?da...

hittar den dock inte i butiker men har inte heller letat så mycket.

Ontopic: Vad jag minns från de syntetiska testerna som gjorts så ska en tricore ge en större prestanda boost i % än en quad. Minns inte siffrorna men nåt i stil med 40% mot en quad som ger 60-70% boost.

Tror de simulera testerna med en quad för att se hur en phenom dual- och tri-core skulle prestera och att de då gav reslutaten att tricore var 140% av en dual och quad 160-170% av en dual.

Vilket betyder att om tricore skulle lägga sig någonstans mellan quad och dualcores i pris så skulle den vara ett prisvärt alternativ.

Hittade länken http://www.tomshardware.se/processorer/200803281/amd_tripleco...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Inspire me.
Surprise me.
Amaze me.
AMD me.

Hoppas det går bra för AMD i framtiden!

haha hackers 3

GOGO AMD (L)

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Mycket fail i alla fabriker som har med processorer att göra även Intels Som jag skrev är typ alla Intel single-core prollar som säljs baserade på "fail" duos

Var hittar du Intels enkelkärnor? Mobile Celeron?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Var hittar du Intels enkelkärnor? Mobile Celeron?

/Adrian

undrar jag oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Enligt den testen så drar AMD MINDRE än Intels 65 um. Vilket är min erfarenhet med (har inte testat Intel's senaste 45 um dock).

Orsaken at AMD drar mindre beror på att de har lägre förbrukning idle. Normalt är datorn idle mesta tiden, nästan hela tiden för att vara mer exakt.

AMD's nya moderkort drar lite ström med

själv är jag mer intresserad av peak då det säger hur stort nätaggregat jag behöver, plus att intels 45nm processorer börjar strömma in i allt högre utsträckning.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Intel kör på 45nm så det är sant.

Det är sant att Intels 45nm ark drar mindre än deras tidigare 65nm, Men för den skull behöver det inte betyda att det automatiskt är strömsnålare än AMDs 65nm..

Och som sagt. intel mäter TDP på annat sätt än AMD tyvärr. Så det blir svårt att jämföra.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Och som sagt. intel mäter TDP på annat sätt än AMD tyvärr. Så det blir svårt att jämföra.

Man kan dock till exempel mäta hela systemets effektförbrukning, vilket görs till exempel i testet som Femkantig länkade till tidigare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
själv är jag mer intresserad av peak då det säger hur stort nätaggregat jag behöver, plus att intels 45nm processorer börjar strömma in i allt högre utsträckning.

De flesta är mest intresserade av elräkningen samt förhoppningsvis finns miljöintresse.
Finns det situationer idag där det blir problem med nätaggregatet på grund av processorn?

Japp Intels 45 nm är ett steg i rätt riktning. Äntligen kan de börja konkurrera angående förbrukningen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Drar för mycket ström, priserna är sådär och frekvenserna för låga enligt mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Drar för mycket ström, priserna är sådär och frekvenserna för låga enligt mig.

Jo, håller med där hade hoppats på bättre priser på dessa chippen. Men vi får vänta och se hur de ter sig i 45nm kommer ju i juni/juli.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Det är sant att Intels 45nm ark drar mindre än deras tidigare 65nm, Men för den skull behöver det inte betyda att det automatiskt är strömsnålare än AMDs 65nm..

Och som sagt. intel mäter TDP på annat sätt än AMD tyvärr. Så det blir svårt att jämföra.

Precis. Intels 45nm-modeller använder även mer, och ibland mycket mer, Cache än AMD och därav kan man förlora mycket av den teoretiska effektreduceringen som 65nm-till-45nm innebär.

Jag tycker att AMD fått till bra priser på sina Tri-Core för de som är ute efter att redigera och annat. Själv kommer jag vänta till 45nm-Phenom för att undvika att behöva kompromissa i onödan med min fantastiska budget*.

Folk hänger upp sig på effekten så himla mycket. Det är den totala max-loaden vi snackar om vilket är ganska sällsynt att faktiskt ramla på - samtidigt som att det inte går att jämföra Intels- och AMDs specifikationer på effekt på pappret.

Permalänk
Medlem

Exakt.

Intel anger något i stil med en snittförbrukning när de använder ett specialdesignat program, medans AMD's siffror är mer åt max effekt, som ska tilläggas, sällan nås upp till senare. Intel's angivna siffror däremot kan lätt bli uppätna och omkörda i ett fullbelastningstest.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

När man tycker om Intel,skulle man ge en Spende från 10 Kronor till just AMD ,om att Intel bibehålla sina Priser och inte- som Ensamägare av CPU-go i Höjden med de Priserna.Det skulle hjälper AMD att överleva,och Datovärden kan go vidare.Men anders ,när alla ge mig 10 Kr,behövte jag ingen Dator mer längre -Kanske..Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
När man tycker om Intel,skulle man ge en Spende från 10 Kronor till just AMD ,om att Intel bibehålla sina Priser och inte- som Ensamägare av CPU-go i Höjden med de Priserna.Det skulle hjälper AMD att överleva,och Datovärden kan go vidare.Men anders ,när alla ge mig 10 Kr,behövte jag ingen Dator mer längre -Kanske..Mvh.......Klaus

Eller så köper man en billig AMD-dator? Är man ute efter en billig, lätt och snabb dator för pengarna är AMD bäst med sin Hybrid-Crossfire teknik och billiga X2-processorer. Jag tror det skulle vara det bästa sättet att stödja AMD - att se till att de faktiskt blir av med de gamla produkterna ur lager.
Jag tror en donation på 10kr per användare inte blir mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen AMD mera när Intel stå på Spitsen,det glömde du.Mvh....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Det finns ingen AMD mera när Intel stå på Spitsen,det glömde du.Mvh....Klaus

Snälla lägg ner högstadieargumenten nu, han har ju förklarat AMD's strategi. Nej de har inte en chans på konsumentmarknaden bland de vassaste processorerna, sen är det en väldigt liten marknad som rapporterat tidigare, därav spelar det mindre roll.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

jag tycker det är lite synd att AMD måste ta till och använda "Trasiga" processorer för att kunna spara lite pengar. Medans Intel kan slänga halva sitt lager och ändå har den större delen av marknaden.

Själv är jag För AMD, tycker dom är klockvänliga :). Sen var det ju mycket snack om deras "Hypertransport". Som var betydligt snabbare än Intel's, men dom har ju kommit ikapp nu. Jag vet inte riktigt, tycker det går sådär för AMD.
Man får hoppas att dom kommer i bättre dagar. För om Intel får "Ensammrätt" på marknaden, så kan dom i så gott som ha vilka priser som helst

AMD=<3

Permalänk
Medlem

Höga priser på X3:/

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Höga priser. Pfff.
Men visst hade jag hellre köpt en X4 än en X3 med tanke på prisskillnaden.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Både X3 och X4 är ju billiga processorer... prissättningen på X3 gör nog att den blir svårsåld gentemot X4 men tror X3 kan bli en hitt för OEM var de ju försöker spara på alla ställen det går.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krilleoh

Själv är jag För AMD, tycker dom är klockvänliga :).

Du måste vara ironisk ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att AMD släpper en x3:a men dom kommer ändå förlora stora marknadsandelar mot Intel..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Du måste vara ironisk ?

En AMD Athlon X2 4400+ ~2200mhz (om jag minns rätt) kan ju klocka mot 3000mhz. dryga 40-45% överklock och att säga att detta är dåligt är ju dumt. Det är det enda argumentet Intel har med sina nya processorer och detta har AMD haft länge, dock har deras tyngre processorer i X2-serien ofta sämre förutsättningar då K8 har en "cap" på dryga 3300mhz samt 3500mhz under 90nm och Black Edition, alltså en dryga 10% överklock i allmänhet innan stabiliteten kan diskuteras.

Citat:

Klaus: Det finns ingen AMD mera när Intel stå på Spitsen,det glömde du.Mvh....Klaus

Vad snackar du om? Spitsen?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
En AMD Athlon X2 4400+ ~2200mhz (om jag minns rätt) kan ju klocka mot 3000mhz. dryga 40-45% överklock och att säga att detta är dåligt är ju dumt. Det är det enda argumentet Intel har med sina nya processorer och detta har AMD haft länge, dock har deras tyngre processorer i X2-serien ofta sämre förutsättningar då K8 har en "cap" på dryga 3300mhz samt 3500mhz under 90nm och Black Edition, alltså en dryga 10% överklock i allmänhet innan stabiliteten kan diskuteras.

Vad snackar du om? Spitsen?

Du måste ju se det i perspektiv, 800 Mhz överklockning är helt enkelt inte så mkt idag. Inte när intels modeller på ~2.4Ghz klarar upp mot 4Ghz i många fall.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |