Permalänk
Melding Plague

EMC köper Iomega

Iomega hade sin storhetstid precis innan CD-brännaren fanns i var mans hand. Sedan dess har inte mycket hänt och efterfrågan på deras produkter så som Zip- och Jazz-enheter har radikalt minskat. Nu har den asiatiska mjukvarutillverkaren EMC lämnat ett bud på hela Iomega och av allt att döma kommer affären gå igenom.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är minnen... fast CD-skrivor tycker jag är bra mycket krångligare... lättare med DVD...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det är minnen... fast CD-skrivor tycker jag är bra mycket krångligare... lättare med DVD...

Vad menar du är den konceptuella skillnaden mellan CD och DVD?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

kapacitet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
kapacitet?

Men CDn är 15 år äldre än DVDn så det är inte ett dugg konstigt. Det jag undrade över är varför Pontus_mRI tycker DVD är "enklare" än CD. Eftersom de har exakt samma fysiska format, samma lagringsprincip och ungefär samma användningsområde måste ju han(?) tänka på något speciellt? (DVDer kan ju regionskodas, vilket om möjligt gör dessa krångligare än CD.)
Kapaciteten är ingen principiell eller konceptuell skillnad. Det är bara en skillnad i parameter. Konceptet, digital lagring på fristående optisk skiva av standardiserad diameter är ju det samma för CD, DVD, BluRay, etc...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara intressant om man kunde få upp lagringsmängden till iaf över 20-30 gb.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara mera intressant ifall man kunde lagra tb och inte några futtiga tb..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Iomega ja, det var länge sen. Minns att jag desperat försökte få hem neogeo spel till min dator genom modem, vilket ofta inte gick, risken var stor att uppkopplingen bröts när man satt uppkopplad i 24h eller mer. Min skola hade dock nån sorts bredband och jag köpte därför en Iomega Zip 100 för att kunna frakta de stora romfilerna hem till mitt näste. Scsi var det tydligen också vilket skulle vara snabbare än parallellporten. Jag hade ingen aning om vad scsi var vid tillfället så jag blev givetvis väldigt besviken när det inte fungerade. Itansvarig på skolan kom dock till min räddning och beställde (!) en scsi>parallell-adapter i utbyte mot att han fick låna min zipdrive. Vad adaptern kostade vet jag inte men jag misstänker att den inte var billig. Vid ett senare tillfälle köppte jag en billigt scsi scanner med vilken man fick med ett ISA scsikort, vilket även gick att använda till zipdriven. Iaf slutet gott allting gott.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Jag är bekant med Iomega. Har däremot aldrig hört talas om EMC förr. Däremot har ju Iomega skenat downhill ett bra tag nu så inte var det väl oväntat med ett uppköp?! Det blir säkert bra.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
kapacitet?

Om man tänker sig när CD var nya så var kapaciteten av en CD skiva otroligt mycket större än en genomsnittshårddisk på den tiden.
Tittar man på DVD så har ju 4.4gb verkligen inte varit större än medelhårddisk, även just när det lanserades.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Jag är bekant med Iomega. Har däremot aldrig hört talas om EMC förr. Däremot har ju Iomega skenat downhill ett bra tag nu så inte var det väl oväntat med ett uppköp?! Det blir säkert bra.

Jo jag gjorde en tråd Iomega's Fusion diskar som det tog en månad för SweC att nappa upp...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Har fasen en Iomega Ditto med 2gb band (tror jag?) som ligger och skräpar någonstans, en kvarleva från tiden alldeles innan cd-brännarna kom
Synd att den kopplas till parallellport som inte är vanliga på dagens datorer, har ju iof en gammal server med dubbla Slot1 P2:or som den skulle funka på...

Det får bli ett kommande projekt !

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Iomega
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Jag är bekant med Iomega. Har däremot aldrig hört talas om EMC förr. Däremot har ju Iomega skenat downhill ett bra tag nu så inte var det väl oväntat med ett uppköp?! Det blir säkert bra.

Stämmer inte riktigt. Idag är Iomegas största affärsområde externa hårddiskar för MAC/PC där vi är en av de största leverantörerna, både i Sverige och globalt.

Zip var ett tag sedan (men säljs faktiskt än idag i vissa länder) och idag finns en efterföljare som heter REV (www.iomega.com/rev) vilket används av exempelvis fotografer, filmare, musiker, tandläkare mfl som vill ha säker arkivering och lagring av viktiga dokument.

Läs lite mer fakta om EMC på:
http://en.wikipedia.org/wiki/EMC_Corporation

http://www.iomega.com/europe

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Medlem

Sedan när är EMC ett Asiatiskt mjukvaruföretag?

EMC vilket kanske inte många känner igen är väldigt kända inom företagsbranchen då de är mycket stora på disklagringslösningar (SAN framförallt) och allt vad detta innebär.

De äger till exempel VMware, RSA, Avamar, Networker "Legato" mm.

Inget ovanligt att de köper upp företag som gynnar dem!

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Jag är bekant med Iomega. Har däremot aldrig hört talas om EMC förr. Däremot har ju Iomega skenat downhill ett bra tag nu så inte var det väl oväntat med ett uppköp?! Det blir säkert bra.

Jobbar man inte inom IT sa kommer man inte i kontakt med market EMC men dom ar storre an IBM, HP och SUN pa storage och aven 11:e storst i varlden pa mjukvara http://www.softwaretop100.org/detailed.php?id=11

Visa signatur

* E8400, 4GB, 1TB, VISTA
* Via 1.5, 1GB, 750GB, RHES med mountad Synology 101J - 500GB
* PS3, 60GB & Pioneer PDP-4270XD