Inet, betala frakt vid garanti?

Permalänk
Medlem

Inet, betala frakt vid garanti?

Köpt en produkt från inet för en vecka sedan, och märkte efter några dagar att den inte va som den skulle
Felanmälde den igår och såg precis att jag fått RMA nummer.

Men hur är det med frakten, ska jag stå för den vid garanti ärende?
Känns lite surt att lägga ut typ 150 kr på frakt för något som va trasig vid leverans.
Särskilt när man är en fattig student

I normala fall så skulle jag såklart ringt å frågat dom direkt, men har ingen möjlighet till dom imorn så tänkte att nån här kanske vet hur det ligger till.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Kolla deras köpvillkor om dom skriver nått om att dom skickar en förbetald fraktlapp. Annars så kopierar du helst kvittot du får på posten och skickar med kopian så du har kvar originalet om dom mot förmodan slarvar bort kvittot på Inet.

Hur som helst ska du gå skadeslös i situationer som denna när det är fel på varan som du inte förorsakat eller är handhavandefel.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen info om det varken på deras sida eller i mailet jag fick ang returen.
Får väl försöka hinna med att slå dom en signal imorn.

Tack för hjälpen iaf.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Inet står för frakten. Man scanar bara in kvittot på frakten och skickar det i ett mail så kommer pengarna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Annars använder man sig bara utav ångerrätten inom 14 dagar och beställer nytt. Det ska väl gå det också?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Annars använder man sig bara utav ångerrätten inom 14 dagar och beställer nytt. Det ska väl gå det också?

Förutom att en annan kund riskerar få en trasig produkt
så får man stå för frakten.
Så det är en dålig lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Annars använder man sig bara utav ångerrätten inom 14 dagar och beställer nytt. Det ska väl gå det också?

Vid utnyttjande av ångerrätten så är det kunden som skall stå för returfrakten.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Vid utnyttjande av ångerrätten så är det kunden som skall stå för returfrakten.

Självklart men man ska inte behöva lämna in en alldeles ny produkt på reparation heller anser jag. Dessutom så betalar man inte frakten vid retur hos DH iaf (bara som ett tillägg).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Ikke att jag ligger ute med pengar vid ett garanti/reklamations-ärende. Både Inet och Komplett har skickat förbetald frakthandling (kreditförsändelse) när jag skrivit till dem och efterfrågat detta.

Enligt lag ska de stå för hela returutläggen man har, detta inkluderar även inpackningsmaterial men har inte själv stått i en situation var jag har för lite av den varan så har inte provat det i praktiken.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Re: Inet, betala frakt vid garanti?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
Köpt en produkt från inet för en vecka sedan, och märkte efter några dagar att den inte va som den skulle
Felanmälde den igår och såg precis att jag fått RMA nummer.

Men hur är det med frakten, ska jag stå för den vid garanti ärende?
Känns lite surt att lägga ut typ 150 kr på frakt för något som va trasig vid leverans.
Särskilt när man är en fattig student

I normala fall så skulle jag såklart ringt å frågat dom direkt, men har ingen möjlighet till dom imorn så tänkte att nån här kanske vet hur det ligger till.

maila inet och be dom skicka en returlapp bara.. dom fixar det..

om det är återköp så står du för kostnande..

garanti står dom för kostnad..

står klart och tydligt på deras hemsida och på mailet du får med ditt service nummer.-...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Bråkar i ett ärende med www.opticalstorage.se just nu, dom är riktiga sviiin. Köp inte av dom.. Det här med att dom ska betala frakten vid garanti, står det någonstans så jag kan visa dom där idioterna.. har bråkat i typ 3 veckor nu, det började med att dom inte alls skulle ta sej an ärendet men med det fick dom ge sej eftersom jag visade lite paragrafer ur konsumentköplagen 46 §, men hittar inget om fraktandet där? dom är tammeklån helt dumma i huvet.. grahhhh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmarn
Bråkar i ett ärende med www.opticalstorage.se just nu, dom är riktiga sviiin. Köp inte av dom.. Det här med att dom ska betala frakten vid garanti, står det någonstans så jag kan visa dom där idioterna.. har bråkat i typ 3 veckor nu, det började med att dom inte alls skulle ta sej an ärendet men med det fick dom ge sej eftersom jag visade lite paragrafer ur konsumentköplagen 46 §, men hittar inget om fraktandet där? dom är tammeklån helt dumma i huvet.. grahhhh

Hur tänker du när du drar upp en nästan ett går gammal tråd om Inet och börjar skriva om opticalstorage.se i den?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ikke att jag ligger ute med pengar vid ett garanti/reklamations-ärende. Både Inet och Komplett har skickat förbetald frakthandling (kreditförsändelse) när jag skrivit till dem och efterfrågat detta.

Enligt lag ska de stå för hela returutläggen man har, detta inkluderar även inpackningsmaterial men har inte själv stått i en situation var jag har för lite av den varan så har inte provat det i praktiken.

Lite dumt av honom att bumpa tråden, men!

Jag undrar nu ang. inlägget jag citerat. Han säger att 'detta inkluderar även inpackningsmaterial'. Inte fasen fick jag det av komplett när jag skulle skicka tillbaka min dator, jag fick bara retursedel. Kanske ska man efterfråga?

'Enligt lag'.. var har du läst det?