HD-problem: Skillnad mellan faktisk kapacitet och användbar kapacitet EJ DET VANLIGA

Permalänk
Medlem

HD-problem: Skillnad mellan faktisk kapacitet och användbar kapacitet EJ DET VANLIGA

Som rubriken lyder så har jag upptäckt att det finns en differens mellan hårddiskens kapacitet efter formatering och vad som faktiskt ryms på den, jag har så att säga 6,78 "Spök gigabyte) på den.

Den fysiska disken är på 186,31GB (formaterad) med en partition på 14,65GB och en på 171,66GB (C: resp. E: ).

Den felande partitionen är C:

När man "högerklickar" på den i utforskaren för att kolla kapaciteten, så står det 14,65GB, när man räknar samman utrymmet för alla mappar och filer på partitionen, så ger det 8,5224 GB. Enligt statusen för partitionen, så är det lediga utrymmet 100Mb. Detta ger en differens på 6,68 Gb!!! Det "fattas" alltså 6,68Gb på den partition som skall vara på 14,65Gb, 45,75% av diskens utrymme är alltså borta?!

Nedan är hur jag har gått igenom disken. Alla filer och mappar är medräknade, även dolda:

windows = 2,75GB
temp = 113 MB
program files = 6,2MB
program = 1,52GB
nvidia = 73,2MB
my downloads = 0
install = 0
documents & settings = 4,06GB
config.msi = 0
-----------------------------------
Summa = 8,5224 GB
Återstående utrymme = 100 MB
Kapacitet = 14,6 GB
Differens = 6,68 GB

Har någon en gissning eller ett konkret förslag på vad som kan vara fel, så är jag tacksam för allt. Är mäkta irriterad på detta nu.

Tack på förhand!

Permalänk

Hm. Om du har norton antivirus osv så sparar norton filerna du tar bort, så du måste tömma papperkorgen genom att h-klicka och typ "töm norton protected files" eller något sådant.

Men detta borde ju synas som en dold mapp i c: tycker jag. Kolla det.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Avstängd

Dolda kataloger kanske du också skulle kontrollera. I synnerhet "system volume information" kan innehålla ganska mycket återställningspunkter. Du måste också ta med både swapfil och eventuell hibernationfil som ligger i rooten.

I till motsats av vad du skrev i topic så ÄR detta en av "de vanliga"

Permalänk
Medlem

Dundermuppen; är en novis på detta området, om du kort kunde förklara var jag hittar swapfilen, hibernationfil och system volume information, så skulle jag vara väldigt tacksam. Är det bara att ta bort dessa filerna, eller riskerar man att ta bort något systemmässigt viktigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Som dundermuppen skrev.
System volume information (som du inte ens listar upp) har man normalt inte behörigheter till utan bara systemet. Har man inte behörigheter kan man inte heller fråga om hur mycket storlek det tar. Men det som tar upp utrymme där är just system restore (systemåterställning). Inaktivera det eller ta bort tidigare återställningspunkter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

I Kontrollpanelen/system hittar du en flik där du kan antingen stänga av system restore eller minska mängden utrymme den får använda.

Swapfil är oftast en väldigt dålig idé att ta bort, så låt den vara.

Eventuell hibernationfil kan du avaktivera i kontrollpanelen/energialternativ (tror jag det heter, kör bara engelska operativ av princip). Under någon flik som kan tänkas heta något i stil med viloläge så kan du boka bort möjligheten och då försvinner även filen.

"System volume information" bör du inte rota i om du är osäker på vad du gör. Den är väl dold och låst av en anledning

Permalänk
Medlem

Dundermuppen; Tackar, stängde av hibernationalternativet, inget jag använder, fick plötsligt 3Gb ledigt utrymme Antar att de resterande gigabyten ligger i system volume information, och på er inrådan så ger jag mig inte på den. Känns lite konstigt att behöva leta utrymme såhär när man trycker på 2TB, men, what to do?

Hur som helst, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Swapfil: pagefile.sys
Hibernationsfil: hiberfil.sys
Bör ligga i roten på systemdisken (oftast c:\ ), du behöver ha visning av dolda filer påsatt för att se dom.

Som de andra sa, hantera inte dessa filer direkt i utforskaren. (om det ens går)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

altså jag hade nyligen ett liknande problem, fast min partition var på ca167 GB, dvs 160GB formaterat...kollade mapparna på den och det låg då totalt 77GB filer på den. trots det stod det bara 7 GB ledigt när jag kollade disken i "den här datorn" dvs, det saknades, 76 GB ! ca 47%

Kan det ha varit så mycke dolda mappar på den, jag hade inte dolt något själv iaf.

Ska nämna att detta inte var systemdisk heller.

Flyttade datan till en annan disk, och formaterade partitionen, och efter det visar den som den ska

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Du får även lite slack beroende på klusterstorlek (dock inte så mycket numer med NTFS).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

det kan oxå bero på att hdd sparar datan i block, tror det var 64 eller 32 , bytes lr kb

så om det nu är 64 bytes block och du sparar 38 bytes, så fins det 26 bytes som "går förlorade" som inte kan användas, så har du många små filer lr många filer överhuvudtaget, så försviner bytes här och där, många små filer kan tex ditt os ha, men jag tror inte det kan förklara alla dom förlorade gigen