nåt linux på en halvgammal mac?

Permalänk
Medlem

nåt linux på en halvgammal mac?

Fick en "Power Mac G4 Cube", som tydligen är från typ 2000, och tänkte om det gick att lägga in något linux, vilket det verkar som. Är tydligen OS 9.2 eller vad det nu heter, och inget OSX.

Skulle väl hekst vilja hitta nån dist som inte drar så mycke resurser o så.

Försökte söka lite här i forumet, men hittade inget, någon som kan ge mej lite info om detta?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det är en G4 450MHz PowerPC i den. Tillräckligt för en endel. Om du fick den så var det en bra affär, du kan nog sälja den för 1500kr om du skulle vilja.

Men för att gå till topic. Alla distros som kommer med en PPC-kärna fungerar, men sedan är det lite upp till dina kunskaper i området som avgör. Debian, Xubuntu eller annat bör fungera utan problem allafall.

Du bör ju kunna söka bland vanliga linuxtrådar för resurssnåla distros. Men det är ju som man gör det till med tex Debian.

Permalänk
Medlem

Sidde: Det finns 500mhz också ju!

Jag kör OS X Tiger på min Cube.. Iofs har jag stoppat i 900mb ram, men den fungerar hur bra som helst. Funkar jättebra som enkel webserver/surfdator/itunes maskin

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kuben är visserligen gammal och går inte att använda till nåt vettigt numera, men hade jag en skulle jag spara den av nostalgiskäl. I med OS X Tiger bara så går den säkert att använda till nånting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Kuben är visserligen gammal och går inte att använda till nåt vettigt numera, men hade jag en skulle jag spara den av nostalgiskäl. I med OS X Tiger bara så går den säkert att använda till nånting.

Min står i vardagsrummet som itunes dator och agerar samtidigt webserver för enklare experiment. Den fungerar riktigt bra och är inte så jättelångsam faktiskt trots allt.

Dessutom är den ju den snyggaste datorn som någonsin tillverkats och helt fläktlös, så den gör sig väldigt bra i vardagsrummet

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Hur orkar egentligen en G4 cube köra iTunes?
Min windtunnel dual 876MHz 2GB ram orkar knappt att söka i iTunes. Kan det vara så att leopard är så mycket tyngre på en G4?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Inaktiv

Använde en Cube som stationär datorn för ca. 2,5 år sedan. Var en 450mhz, 1GB Ram, GF2MX Grafikkort med stöd för Quartz. Körde förövrigt Tiger på den utan några problem. Den klarade av att lira både avi, flash och sökningar i iTunes gick smärtfritt.

Permalänk
Medlem

hmm. yellow dog linux är väl specielt anpassat för macar om jag inte minns fel... kolla in det på www.distrowatch.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hur orkar egentligen en G4 cube köra iTunes?
Min windtunnel dual 876MHz 2GB ram orkar knappt att söka i iTunes. Kan det vara så att leopard är så mycket tyngre på en G4?

Du kanske har mycket större bibliotek än mig i så fall.. Jag har 4000+ och funkar bra i alla fall. Visst att coverflow hackar lite grann, men det måste man ju inte använda

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!