Gissa riffet - The spela själv edition!

Permalänk
Medlem

Gissa riffet - The spela själv edition!

Här är en tävling vi körde på ett annat forum förut som var rätt kul. Det går ut på att man postar ett riff ur en låt och så ska de andra gissa vilken artist och låt det är, den som gissar rätt får då posta ett nytt riff.

MEN, man får inte bara klippa ut en del ur en färdig låt, utan man måste spela det själv på ett instrument! Det måste inte vara en gitarr utan det går även bra att spela det på vad man nu har tillgängligt, ukulele, banjo, munspel osv man kan t om nynna melodin bara och spela in så länge originallåten inte är inblandad!

Alla är välkomna att delta, man behöver inte vara gud på gitarren, bara man kan höra vilken låt det är!

Har satt upp några enkla regler bara för att få lite flyt på det hela:

När en användare har lagt upp ett riff så får vem som helst som har möjlighet att lägga upp ett nytt riff gissa vilken låt det är.

Om du vet att du inte kan spela in något så gissa inte, det förstör bara för alla andra.

När någon gissat så måste den som lagt upp riffet bekräfta att det är rätt innan han eller hon får ladda upp ett nytt riff, alternativt så kan någon annan medlem bekräfta att gissningen är rätt och det är då fritt fram att fortsätta.

Om ingen lyckas gissa rätt så får man be om ledtrådar, den som laddat upp riffet får då ge en ledtråd till vilken artist eller låt det kan vara. Om det trots detta inte kommer in ett rätt svar inom en rimlig tid (typ 24 - 48 timmar?) Så är det fritt fram för vem som helst att ladda upp ett nytt riff, detta för att tråden inte ska dö ut.

Originallåten får inte höras i inspelningen, däremot går det bra att använda t ex guitar pro som komp.

Försök hålla er till hyffsat kända eller lättigenkänneliga låtar, om ni tar de obskyraste indie eller black metalbanden ni kan hitta så blir det bara trist eftersom ingen har hört låtarna. Ni behöver ju för den sakens skull inte ta Smoke on the Water eller Smells Like Teen Spirit heller...

Om någon har en server där man kan ladda upp små mp3-filer så att andra i tården kan ladda hem dem och lyssna så får ni gärna länka dit, så man slipper jobbiga sidor som rapidshare där man måste vänta för att få ladda ner.

Jag börjar, här är en låt som alla hårdrockare med lite självrespekt bör känna igen: http://www.badongo.com/file/8763975

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Vet inte om det bara är jag men får inte ner .mp3 filen varken på IE eller Firefox.
Tips: använd youtube eller video.google så behöver man inte tanka ner något.

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker ladda ner den då? Funkar för mig iaf

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Ingen download startar men som sagt det kan vara min dator som buggar.

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem att få ner filen. Funkar inte i IE eller Firefox, efter 4 försök i Opera så fick jag ner den.

Känner igen riffet, men vet inte var det kommer ifrån

La upp den på egna servern:
http://darkhound.mine.nu/~zyk/tmp/riff_1.mp3

Permalänk
Medlem

Jag får inte hem filen från någon av era länkar

Permalänk
Medlem

Vilken bra start det blev på den här tråden då.
Nytt försök: http://www.megaupload.com/?d=KAXJUT9B

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det som fan men kan inte placera det, är inne på typ anthrax eller liknande? Clue?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte Anthrax, men Zydar borde ju kunna den med tanke på hans avatar...

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Heaven and Hell - Black Sabbath

Permalänk
Medlem

Ja det är rätt såklart

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Ah sorry, jag hade lagt mig strax efter mitt inlägg så jag såg inte svaret förrän nu :/ får ta revansch i helgen.

Permalänk
Medlem

Ballt, ganska lätt riff det där första.

Upp med nytt någon som är bra på guran

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
http://darkhound.mine.nu/~zyk/tmp/swec_riff_2.mp3
http://people.dsv.su.se/~will-ekh/tmp/swec_riff_2.mp3

Om adam_ramone lägger upp något så tar jag bort det här inlägget ofc.

Tänkte att det skulle vara något med Hide med tanke på din bild (Om jag nu inte missat något, men det är de säkert inte ).

Hur som helst, själv så är det något konstigt för mig om jag ska spela in, jag sitter med en sån här: http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/327089_X_...

På min förra dator så hade jag inga problem med att spela in, nu har man lite bättre ljudkort osv, men ska jag spela in något så är det extremt sjukt mycket dist, kör samma inställningar som till förstärkaren men om jag kör bara cleant så låter det också sjukt överröstat.

Alltså disten typ "spränger", samt att cleant bara typ "basar över"..

Ingen EQ igång, någon som vet hur jag ska fixa?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Alltså disten typ "spränger", samt att cleant bara typ "basar över"..

Ingen EQ igång, någon som vet hur jag ska fixa?

Kör du direkt in i ljudkortet på mikrofon ingången? Dra ner nivån då till ungefär 1-5% så borde det funka bättre. Mikrofon ingången är inte gjord för gitarr & den slår över väldigt lätt så, men det går ändå genom att dra ner nivån. Vi spelade in nästan en hel skiva så, då med Guitar Rig som dist.

noes, inget med hide att göra, förrutom att det är ett tv-theme från just Japan, men är känt internationellt.

Det här är refrängen av låten, för versen känner alla igen skulle jag tro.

hint: "Go! go! P..."

Permalänk
Medlem

Power Rangers?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
Kör du direkt in i ljudkortet på mikrofon ingången? Dra ner nivån då till ungefär 1-5% så borde det funka bättre. Mikrofon ingången är inte gjord för gitarr & den slår över väldigt lätt så, men det går ändå genom att dra ner nivån. Vi spelade in nästan en hel skiva så, då med Guitar Rig som dist.

noes, inget med hide att göra, förrutom att det är ett tv-theme från just Japan, men är känt internationellt.

Det här är refrängen av låten, för versen känner alla igen skulle jag tro.

hint: "Go! go! P..."

Okej, nejnej, jag kör in i den blåa porten

Jag kan recca in imorgon så o ladda upp så får du höra vad jag menar.. Så får vi se om det är samma sak som du tänker på..

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Power Rangers?

Rätt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vilken låt det där är Loaded. Däremot har jag en fråga.

Vad använder du för program för att spela in?
Testade lite snabbt nu med audacity och det låter bara skit. Alldeles för mycket dist vart jag än placerar mikrofonen. Är iof bara ett vanligt headset jag använder, men nog borde det klara av att spela in lite elgitarrljud..

Permalänk
Medlem

Jag använder audacity och en sån här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=49489

Ledtråd till riffet: Världens största thrashband...

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Konstigt att det låter så illa när jag försöker då.. Dom första 10 sekunderna låter rätt ok (förutom att det är väldigt mycket dist) sen så sänks inspelningsvolymen jättemycket utan att jag rör något. Fattar inte vad som ska ändras / är fel.

Permalänk
Medlem

Loaded: Metallica med "Creeping death"

Edit: hur spelar ni in trummorna i bakgrunden egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Loaded: Metallica med "Creeping death"

Edit: hur spelar ni in trummorna i bakgrunden egentligen?

Visst är det creeping death. Jag har en guitar pro-fil igång i bakgrunden med gitarr-spåren nerskruvade så man får trummor och bas. Det är midi-ljud alltså.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Visst är det creeping death. Jag har en guitar pro-fil igång i bakgrunden med gitarr-spåren nerskruvade så man får trummor och bas. Det är midi-ljud alltså.

Ah det måste testas. Kanske dyker upp ett bidrag från mig senare fram. Det är fritt fram för andra att lägga upp sina riffs.

Permalänk
Medlem

Det måste väl inte vara inspelat på et "riktigt" instrument? Det går väl bra med Logic, som jag använder.

Jag är oftast inriktad på Trance musik men den här gången blir det annat
Den är inspelad med lite "tranciga" ljud för att göra det lite svårare för er

http://strukt.sytes.net/mp3/riff.mp3

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

En uppspeedad version av Metallica - Nothing else matters:) Som för övrigt lät väldigt bra med tranciga ljud

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
En uppspeedad version av Metallica - Nothing else matters:) Som för övrigt lät väldigt bra med tranciga ljud

Rätt! och tack

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för det sena svaret, men någon annan får helt enkelt lägga upp nästa riff då jag inte alls kommer överens med min gitarr.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer