TwinMOS går i graven

Permalänk
Medlem

Poetisk rättvisa?

Flashback september 2004:

"The major memory makers - Samsung, Hynix, Micron and Infineon - have all been under investigation for artificially pumping up the price of DRAM."

"The companies were suspected of holding secret meetings to discuss pricing plans."

"Infineon has agreed to pay a $160m fine to the US government for fixing the price of computer memory from 1999 to 2002"

Nu är situationen omvänd. Vi användare har fått tillbaks av det som stals från oss tidigare.

Har kanske inte direkt att göra med TwinMOS, men sett ur ett förenklat konsumentperspektiv så..

What goes around comes around.

Permalänk

Aj då :S

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Ah, de gamla PC3200-stickorna, TwinMOS var verkligen the shit, precis som E8400 är nu, lågt pris med stor överklockningspotential.

Permalänk

Konstigt att ett märke med så många konsumenter kan gå i graven, visserligen är ju TwinMos ett budget märke, men ett bra sådant. Troligtvis kommer väll någon köpa upp märket ifrån boet och sätta på deras budgetprylar, för ett trademark i den storleken tror jag inte kommer försvinna. Kan ju kolla på Atari som exempel, den loggan och namnet lever kvar än i en visserligen helt ny inkarnation...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Har 2st 256mb pc-3200 i den gamla burken. Har alltid tyckt att Twinmos är ett ganska bra budgetval.

jag med

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

ALdrig testat twinmost med BH5 minnen även om jag hört mö om dom.

Men kan bero på att jag fick avsmak vad det gäller winmos övriga minnen på DDR tiden. Fick byta minnen i P4 burkar åt polare som köpte "standard" twinmos minne som oavset hur man gjorde bara llstrade fel i memtest. En polare på den tiden som har har datorbutik hade tydligen stöt på samma fel på folks burkar. Så lägesedan så jag mins inte villka chip mm på minnena som var inblandade men rörde sig om ganska fina komptabilitetsproblem twinmos drogs med ett tag. Burkarna fungerade utmärkt med tex kingston minne med samma spec. SÅ tror jag köpt 1st twinmos minne själv som fugnerat å det var av ren slump med..
Skulle aldrig orkat med å slita mig i håret pga fel i memtest.

Twinmos för mig var aldrig förknippat med annat än potensiela problem.

En tillverkare jag aldrig kommer sakna i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Undra om dom har nåt lager med ram minne kvar som kommer säljas ut billigt?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det är lite kul att många här använder konkurrens är bra som ett mantra och nu gnäller. Ni bör kanske läsa på lite mer hur marknadsekonomin fungerar.

Och du kanske bör sluta blanda ihop saker?
Jag har inte sett någon här som gnäller om att marknadsekonomi eller konkurrens. Jag har däremot sett en massa som tycker det är lite sorligt att bli av med en omtyckt tillverkare, men det är långt ifrån samma sak.

Jag gillar TwinMOS, bra budget-tillverkare som jag aldrig haft några problem med och som även om de inte vart utmärkande fungerat helt enligt förväntningar. Klarar de inte av marknaden, nehe då åker dem. Men det betyder inte att jag behöver jubla för det. Att använda konkurrens är bra som ett mantra har ingenting med att tycka det är synd att bli av med en tillverkare att göra, även om det är ett möjligt resultat av just konkurrens.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.