Permalänk
Medlem

Få igång FF i Freebsd

Gick över från Debian till Freebsd för någon dag sedan, och det va bra mkt svårare än jag trodde. Datorn skall bara användas som en surf irc msn dator. Nu till mitt problem, har installerat Firefox genom ports, men nu då? Hur får jag igång det? Är det någon fil man lär configuera på något vänster?

Använde cd /usr/ports/www/firefox-devel/

Gjorde samma med amsn, installera genom ports och det startar ju bara man skriver amsn i xterm.

Har ett till problem med att min tangentbordslayout är på engelska.
Har konfiguera xorg.conf.new men utan resultat.

Är väldigt grön på detta vill jag tillägga.

Mvh Daniel

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Binären heter mozilla-firefox men symlänkas som firefox så kolla om du kan köra mozilla-firefox.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Nja gick inge mkt bättre då heller.

bash: mozilla-firefox: command not found

EDIT, skrev där uppe att jag installerade "firefox-devel" självklart var det inte svårare än att man skrev så heller för att starta firefox.

Känner mej allmänt dum : P

Får tacka ändå

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Hedersmedlem

Använd tab-completion Skriv "fire" och tabba så får du en lista på allt som börjar på det.
Räcker inte det så kan ju ju söka igenom /usr/bin och /usr/local/bin i stil med
find /usr/bin /usr/local/bin -name *firefox*

(Ja, jag såg att det var löst, bara försöker hjälpa till för framtida fall ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

lite OT kanske men har du fått igång flash?
Hur svårt var det eller finns det överhuvudtaget till freeBSD?

Permalänk
Medlem

Du bör vara medveten om att /usr/ports/www/firefox-devel/ inte uppdaterats på länge och för tillfället är Firefox 3 alpha 2. Senaste Firefox 2 hittar du under /usr/ports/www/firefox/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
lite OT kanske men har du fått igång flash?
Hur svårt var det eller finns det överhuvudtaget till freeBSD?

Adobe flash finns inte till FreeBSD men det borde gå att få igång med tanke på att FreeBSD kan köra linux-binärer. Annars får man köra gnash.

Permalänk

Det har väl gått innan att få igång Flash under FreeBSD utan större problem? Det är väl så att det inte får finnas i disten enligt Adobe, då Adobe vägrar stödja *BSD trots att deras programvara fungerar utan problem?

Permalänk
Medlem

Nya Flash använder sig av alsa så det är ju inte helt problemfritt om man säger så. Dock så använder sig FreeBSD 7.0 sig av oss4 (och snart Linux också hoppas jag) och det kan emulera alsa, nu är det bara binärer byggda för FreeBSD 7.0 (eller ännu hellre källkoden) som behöver släppas. Tills dess så kan man köra en Gnu/Linux version av firefox och köra Gnu/Linux versionen av Flash.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

verkar vara svårt med flash under freebsd dem nyaste flash versinerna verkar inte fungera. Går att kolla på youtube och liknande men nya avancerade hemsidor verkar sämre.

Ingen som vet nått om svensk tangentbordslayout.. blir trött på engelsk.

Har ändrat xorg.conf.new

Lagt till under selection "InputDevice"
Identifer "keyborard0"
Driver "kbd"
Option "XkbLayout" "se"
Option "XkbModel" "pc105"

Var dem 2 sista jag har lagt till.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Det har väl gått innan att få igång Flash under FreeBSD utan större problem? Det är väl så att det inte får finnas i disten enligt Adobe, då Adobe vägrar stödja *BSD trots att deras programvara fungerar utan problem?

Adobe ändrade klausulen när det påtalades så det är inget problem längre.