Trött på Datorbutiken.com!!
Nu är jag trött på detta elände som Datorbutiken.com ställer till med! Jag förklarar nedan i detalj om hur flödet har varit.
Det började en lugn dag då en vän till mig uttryckte sitt behov av en ny dator. Datorn skulle vara en familjedator och även ingå i en verksamhet. Den skulle även användas som utbildningsdator i en trafikskola. Eftersom den skulle minimalt (dvs inget) användas till spel, och inte heller till HD avkodningar, tänkte jag skräddarsydatorn för att möta hans behov.
Blicken hamnar då hos Datorbutiken för att plocka delar till en komplett dator. Beställningen går igenom och delarna kommer till adresseraren. Jag sammanställer datorn och kan konstatera att den inte fungerar. Datorn startar inte, efter en del uteslutsningsmetoder dras slutsatsen att moderkortet är dött (död vid ankomst).
Ovanstående grejer beställdes 2008-02-27
Moderkortet Gigabyte GA-P35-DS3 (rev 2.x) felanmäldes och returnerades. I detta fall, hade jag skrivit in mitt namn som mottagare. Dvs att de skickar det nya till min adress med mitt namn som adressmottagare. För resterande komponenter befann sig i mitt hushåll. Men då jag spårar paketet på postens hemsida står följande "Försändelsen har returnerats till avsändaren"
Efter samtal med supporten säger de "jo men posten returnerade paketet för att det finns ingen vid namn XXX på angiven adress"Med andra ord, hade de adresserat min väns namn, på min adress. När posten inte hittade någon match, så returneras det. Trots att jag har angivit att paketet ska levereras på mitt namn, till min adress
Jag fick löftet om att skicka paketet så fort så möjligt till min adress. Efter två dagar såg jag ingen aktivitet. Ringer igen då för att få bekfräftelse då hade moderkortet inte lämnat byggnaden. Jag blir uppringd av någon på deras logistik avdelning som ser till att det går iväg till rätt.
Efter några dagar får jag ett likadant moderkort. Men till min förvåning är även detta moderkort DEFEKT!! Jag begär en returanmälan igen och får hem en fraktsedel. Den kommer till min väns adress, han klistrar på den och skickar tillbaka moderkortet. Jag skrev specifikt att jag inte önskar få samma modell igen, utan ville få en ersättningsprodukt av ett annat fabrikat (Nej tack till två defekta moderkort ur samma serie).
När jag kollar kontot tidigt denna vecka kan jag se att ett Asus P5K iP35 är på G. MEN de har gjort samma misstag igen, de har nu tydligen skickat paketet på mitt namn så det har gått tillbaka igen. Statusen på postens hemsida lyder "Försändelsen har returnerats till avsändaren" !!
Fick nu ringa och förklara för honom att den inte blir klar under helgen. Det är idag 2008-04-11 och FORTFARANDE är datorn inte i bruk. Han har väntat på att få denna dator för länge. Och det var jag har som avrådde honom att springa in till Siba, Elgiganten och köpa dator där. Nu i efterhand var det nog värt att göra det. Jag känner mig aningen skyldig pga detta har hänt.
Jag är trött på Datorbutiken och hur de nonchalerar. Kollar de ens vart de skickar grejerna!? Jag brukar handla där, även rekomenderat andra att göra så. Beställer grejer från DB när jag handlar åt vänner. Men inte mer från och med nu! Har även märkt, om man köper grejer som finns i lager, så kan de helt plötsligt vara slut. Dvs man har trott att varan kommer, men då är den helt plötsligt slut? De har dåligt med lager då deras grejer ofta är slut lager.
Jag beställer inget med därifrån från o med nu, o de gör inte heller de i min omgivning!