Nvidias nya grafikprocessor har en miljard transistorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton

Ont: Dumma namn de kör med. Bara lurar alla så kallade "svensson's"

Nvidia lurar ingen, svensson som lurar sig själva.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnidfarfar
Nej dom skulle döpt alla kort med G92 kärnan till 9000. Enda felet dom har gjort enligt mig är att lägga 8800GT/S i 8000 serien.

Håller med.
On Topic;
En miljard... känns overkligt, vad gör man om en av dessa transistorer är trasig, kasserar man kortet eller finns det någon inbyggd feltolerans?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

för mig så är inte maxprestandan det viktigaste i nästa generation utan att man får ner temperaturen och effektförbrukningen.

Ingen som vet vad transistorstorleken kommer att vara 90, 55, 45... nm.

Man vill ju inte ha ett kort som kräver ~400W under load.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
för mig så är inte maxprestandan det viktigaste i nästa generation utan att man får ner temperaturen och effektförbrukningen.

Ingen som vet vad transistorstorleken kommer att vara 90, 55, 45... nm.

Man vill ju inte ha ett kort som kräver ~400W under load.

Isåfall gör du helt fel att kolla framåt.
Vill du ha ner temp och effekt så bör du kolla förra generationens rev.2 kort.

Ny teknik behöver alltid tid på sig att optimeras.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
för mig så är inte maxprestandan det viktigaste i nästa generation utan att man får ner temperaturen och effektförbrukningen.

Ingen som vet vad transistorstorleken kommer att vara 90, 55, 45... nm.

Man vill ju inte ha ett kort som kräver ~400W under load.

Över 200w kommer nog kortet aldrig upp i och eftersom folket acceperade HD2900XT som hade en peak om 215w är nog det rätt lungt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Haha, vah ?! Försök att göra dig förstådd innan du trycker på "skicka svar".

Men nu släpper vi detta. Du är säkert en jätte go kille men upplever lite sämre tider (pga rubriken kanske?).

Har förstört hela min dag, helt knäckt, vet inte vad jag ska göra. Går och kastar mig utför bron snart...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nvidia lurar ingen, svensson som lurar sig själva.

nja kan inte riktigt hålla med dig... nvidia får inte vilseleda sina kunder

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Permalänk
Medlem

Varför ska det heta 9900, det låter ju bättre med nVIDIA GeForce GT200

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem

en flopp eller ett hopp?

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag bryter nu isen från alla nödvändiga inlägg på den här nyheten =D

Ok nån som har lite specs på hur många transistorer ATI har just nu i deras HD38xx serie? Känner på mig att ATI kommer att ligga efter Nvidia igen men man vet aldrig, kan bara hoppas så jag kan lägga en bra investering på Crossfire

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad kommer nya nvidia generationen heta då? Den som konkurera med R700.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag bryter nu isen från alla nödvändiga inlägg på den här nyheten =D

Ok nån som har lite specs på hur många transistorer ATI har just nu i deras HD38xx serie? Känner på mig att ATI kommer att ligga efter Nvidia igen men man vet aldrig, kan bara hoppas så jag kan lägga en bra investering på Crossfire

RV670 använder sig av 666 miljoner transistorer.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ojsan där ser man. Där rök visst Ati fanatikernas argument om att Nvidia inte skulle ha någon ny arkitektur eller nytt kort för den delen att möta Radeon HD 4000

Permalänk
Medlem

Nu kommer alla ati fanboys bli oroliga o klanka ner på det kommande nvidia kortet som vanligt

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Detta verkar lovande, äntligen något bra från nVidia sedan 8800GT

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
nja kan inte riktigt hålla med dig... nvidia får inte vilseleda sina kunder

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Okej, jag frågar så här istället:

Är det Nvidias eller är det konsumentens ansvar att "ta- reda- på"?

Aja, nog om off t.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

GE HIT GEFORCE 10.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
RV670 använder sig av 666 miljoner transistorer.

Aha ok. Hoppas att dom närmar sig 1 miljard där också ^^

EDIT: Nu i sommar menar ja då

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Aha ok. Hoppas att dom närmar sig 1 miljard där också ^^

EDIT: Nu i sommar menar ja då

Ryktena säger att RV770 kommer att ha ca 830 miljoner. Men det gäller att göra något vettigt med dem också, och inte strula till det som de gjorde med R600/RV670.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Okej, jag frågar så här istället:

Är det Nvidias eller är det konsumentens ansvar att "ta- reda- på"?

Aja, nog om off t.

Lansera två produkter som heter 8800GTS (totalt tre), vem skulle möjligtvis kunna bli lurad? Det är ju glasklart vad det gäller 320/512/640... Knappast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Ryktena säger att RV770 kommer att ha ca 830 miljoner. Men det gäller att göra något vettigt med dem också, och inte strula till det som de gjorde med R600/RV670.

Liksaså kommer RV770 ha dryga 480 shaders. Att ha färre transistorer gör ju att produkten inte blir lika dyrproduducerat och HD4870 lär inte bli målet som highest-end utan det kommer ju även en HD4870X2 i samma veva eller kort därefter. Sedan vet man aldrig vad det ryktade GDDR5 faktiskt kan göra - dock är det inte någon revolution som minnesutvecklarna alltid predikar om innan produkten är såld och de packar ihop och drar.

Citat:

Varför ska det heta 9900, det låter ju bättre med nVIDIA GeForce GT200

Varför skall HD4000-serien heta det det heter? Det låter ju bättre med Radeon R770.
Man döper sällan produkten efter kretsen.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört på det som passat mig bäst.
Har en Verite 2200, en S3 Trio 64, Två Sis 320 DDR, två 3dfx voodoo, tre ATI kort och sex N-vidia kort.

Blir en del på några år

Edit: Glömde nämna några Matrox kort, den i bärbara (Intel )och några skrotburkar som skall återvinnas P1-K6_2 cpu med ATI MACH 64 Gpu.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem

Var det för djärvt att skriva "strömprocessorer"?

Permalänk

Bra nyhet ! Ska köpa mig ett nytt grafikkort efter semestern. Väntar med späning på mer informantion om kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
RV670 använder sig av 666 miljoner transistorer.

Fan va evhul! Måste ju nästan köpa de bara för sakens skull ;d

Permalänk

Tja det är trevligt att konkuransen går varm i alla fall (reserverar mig för ev. felstavningar).

Mer prisvärda produkter åt (lättlurade?) svenssons

Visa signatur

My brain hurts too....

Permalänk

Tycker det bara är gott med lite fräs. Men det skulle nog inte skadat att gå från 8000 serien till det nya GT200 utan att släppa g92:an. Ati har ju inte släppt något som helst mellan sitt hd3870 kort och deras nya krets som GT200 ska konkurrera med. Detta tycker _jag_ skulle ge mervärde på produkterna i fråga. Bara kolla på Intel men främst AMD,ATI som släpper med lite mer mellanrum så att plånboken hinner andas..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Hjälpsam

Klart dom var tvungna att släppa G92, deras gamla kort kostade dubbelt så mycket som HD3850 och HD3870.
Dom skulle inte sålt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Iom att de krossar den magiska gränsen på en miljard transistorer kanske det vore lämpligt att kalla kortet för GeForce10k (kort och gott! inget 10800 eller sånt crap)! Möjligtvis kan det bli lika mycket tidsriktig ikon som voodoo 2 var på sin tid Dags för någon ny storhet i gamervärlden. Hoppas hoppas hoppas detta kortet blir någon sorts revolution på GFX-marknaden.

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Liksaså kommer RV770 ha dryga 480 shaders.

AMD/ATI har väl haft fler shaders än nVidia ett bra tag nu, HD2900 hade väl 320shaderprocessorer medans nVidia hade som mest 192st(?)?
Varför sög HD2900 så otroligt trots antalet shaderprocessorer?

Tilläggas bör att jag inte har så stor kunskap om vad en shaderprocessor gör egentligen. Jag vet bara att skillnaden i prestanda när det gäller nVidias kort verkar bero mycket på antalet shaderprocessorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Fan va grymt, ska lätt skaffa skiten å använda mitt 8800Ultra till fysikberäkningar. De blir FLÄSKIGT!!!

Hehe, man måste ALLTID ha det fläskigaste!