Billiga bärbara är här för att stanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Prestandan per krona kommer givetvis att öka i samma takt som förut (om inte i högre takt, det får vi se

tyvärr kommer det antagligen inte fortsätta riktigt på det sättet.. iallafall inte om processorutvecklingen fortsätter i den riktningen den verkar ha nu..

Som alla antagligen märkt har klockfrekvenserna stått relativt still ett tag nu.. att få mer gjort per klockcykel verkar bli svårare och svårare.

"lösningen" är ju processorer med flera kärnor.. men detta är vekligen inget hållbart sätt att öka prestandan. visst man kanske kan ha nytta av 8 kärnor i enstaka fall förutsatt att programvaran är skriven för detta, men hur ofta kör en normal människa fler eller så många krävande processer samtidigt??

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk

Senast jag kollade så blev Zeoptos billigaste dator utrustad som HPs billigaste dator dyrare. Anledningen till att de är så billiga är ju att det är ju verkligen ingenting i dem, Vilken tillverkare gör en laptop utan wlan i dag? Förutom zepto då. När man har kompleterat en Zepto med de funktioner som alla andra tillverkare har så är den inte alls billig längre.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Minidator? 15,4" skärm?

Vilket skämt.

http://www.micropc.se/

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill ha billig bärbar på 10-12" och under 1 kg. Det som finns idag vad jag sett är väldigt dyrt, t.ex. toshiba portegé R500 (som fick dåligt betyg i PC För Allas test nyligen).
Eee pc skulle väl komma med större skärm senare? Man väntar nog på det och ser vad det blir.
Alla billiga 12" datorer väger ju ändå 2 kg typ, ingen mening med dem då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Gillar min Zepto, men jämfört med Acern för 3000 så "vinner" nog ändå Acern jämfört mot den här. Har ju hellre ett par hundra Mhz långsammare processor, men nätverkskort, 14" skärm, WiFi och OS för en hundring billigare!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Grymme, prestandan i dagens bärbara datorer är fullt tillräcklig för i princip allt hemanvändare kan tänkas vara intresserade av förutom spel, då grafikkorten är sämre.
Dagens bärbara CPUer är ju inte direkt flera år efter.

...Själv är jag rädd för att det kommer bli svårt att få ner datorer ännu mer. Prestandan per krona kommer givetvis att öka i samma takt som förut (om inte i högre takt, det får vi se), men sänkningen av lägstapriset för en hyffsad bärbar kommer nog att minska ganska så snart. Jag tror inte att man kan hitta en (på gränsen till) OK dator (med >= 12-tumsskärm) för 2000:- om 2 år som är likt en 4000-kronorsdator idag. Andelen som frakt och råvaror står för ökar hela tiden.

Frågan är bara hur marknaden för bärbara datorer kommer se ut om några år?
Jag gissar på följande:
*pyttesmå (mp3-spelare just nu, relativt dött idag, får möjligtvis en uppsving om några år i form av "wearable computing")
*mobilstora (mest sålda datorerna idag?)
*smartphonestora (smartphones och vanliga mobiler lär smälta ihop till en enhet imho, precis som mobiler och handdatorer gjorde)
*handdatorstora (närmast helt utdöda idag, på gränsen till att vara för stora för att ha i fickor. De kommer knappast få en "revival")
*UMPC-stora (även bärbara dvd-spelare, mediaspelare med hårddisk osv. Kommer aldrig bli stort, en UMPC har för liten skärm, har inte fullstort tangentbord och viktigast av allt - kan inte stoppas ner i fickan. 7-tumsdatorer är en gimmick!)
*~12,1-tumsdatorer (inte så hemskt vanliga idag, lär bli vanligare i framtiden imho. Tillräckligt stor skärm för att jobba med)
*~15,4-tumsdatorer (vanligast idag, jag tror dessa sakta kommer att minska till fördel för desktop-ersättarna)
*17-tumsdatorer och över (dessa kan tänkas bli något större, då man "vill slippa sladdar". Går trots allt fortfarande att flytta utan omstart, och skärmen är tillräckligt stor för de flesta)

Du glömde 14,1 tums datorer...

Permalänk
Inaktiv

är det någon som vet om jag kan sätta in mitt gamla pci wlan kort i en zepto burk? har sett bilder på några nyare wlan kort och de ser mer smala/avlånga ut än det jag har i min dator.

är det pci-x i de lr vad är det snack om?

mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
tyvärr kommer det antagligen inte fortsätta riktigt på det sättet.. iallafall inte om processorutvecklingen fortsätter i den riktningen den verkar ha nu..

Som alla antagligen märkt har klockfrekvenserna stått relativt still ett tag nu.. att få mer gjort per klockcykel verkar bli svårare och svårare.

"lösningen" är ju processorer med flera kärnor.. men detta är vekligen inget hållbart sätt att öka prestandan. visst man kanske kan ha nytta av 8 kärnor i enstaka fall förutsatt att programvaran är skriven för detta, men hur ofta kör en normal människa fler eller så många krävande processer samtidigt??

Uhm, vi står givetvis inför en övergång till fullständigt paralleliserade system. Då gör det inget om vi så har 128 kärnor. Dessutom har vi väl fler och fler programfunktioner igång samtidigt? Idag har vi enormt stora problem med parallell programmering, men det kommer imho att bli klart enklare i framtiden, när vi har fått struktur på alltihop.

Det finns inget som tyder på att moores lag inte kommer att fortsätta. Vi har fortfarande en hel dimension kvar att leka på (den tredje). Ökningen av prestanda/pris har inte slöat ner nämnvärt, givetvis går inte allting helt spikrakt hela tiden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
är det någon som vet om jag kan sätta in mitt gamla pci wlan kort i en zepto burk? har sett bilder på några nyare wlan kort och de ser mer smala/avlånga ut än det jag har i min dator.

är det pci-x i de lr vad är det snack om?

mvh

Vad snackar du om för typ av kort?
Kort sagt: är det PCI-kort som suttit i en stationär dator så funkar det inte.
Några år gamla bärbara använder något kallat mini-PCI för interna wlan-kortet. Att flytta över sådant går bara nya datorn har plats för det.
Numera används en mini-PCI-Express anslutning. PCI-X är inte PCI-E. -X är för servrar. PCI och PCI-X är parallella (många kontakter) och PCI-E är seriella (få kontakter).
Om du menar instickskorten för bärbara datorer så är de PC card-kort av typen cardbus egentligen PCI-kort i PC card-format. Så PCI-bussen är med och spelar där.
Ersättaren till PC card kallas expressCard. De är inte kompatibla och inom dem kan man använda USB (och?/)eller USB 2.0 för anslutning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG