Permalänk
Medlem

MSI K8N Neo2 (s939) fryser

System: Msi K8N Neo2 Platinum, A64 3200+, 2GB Corsair VS (4x512), 6800GT, 3xS-ATA HDD.
Bios: 1.8

Min älskade socket-a dog förra veckan så jag tog över familjens andra dator (som hade crc-problem). Jag köpte nya minnen och hoppades på det bästa. Idag, efter att jag formaterade systemdisken (Raptor) och installerade XP SP2 började datorn frysa. Den helt enkelt bara fryser i Windows. BIOS är i default (har knappt pillat) och nätagget är ett OCZ 520w...

Någon som vet vad jag kan ha för problem? Detta är sjukt löjligt.. Jag behöver inte göra något speciellt för att den ska frysa, den fryser helt random. Tempen är medel. Kan det vara problem med XP? När jag bootar om efter frys får jag meddelandet "Datorn har återställs efter ett allvarligt fel".

Tack för hjälpen
arg

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Avstängd

när datorn crashar så är det (i mitt fall) oftast minnena som jävlas. Testa plocka ut en sticka i taget och se om det går bättre.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Jag hade också det kortet (nej, jag hade Neo2 FX, men det kortet använde samma BIOS) och kunde inte använda fyra minnen utan fick köra med 2x1GB minnen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Hmm, ska ta och kolla minnena har hittills bara använt 2x512 på den. Tror dock inte att det är minnena för de köpte jag i måndes, 4x512 corsair VS. Men, vet vet aldrig.

Har iaf under dagarna kunnat få igång datorn. Nu senast var den stabil i kanske 12h, hann installera alla windows update, firefox, winamp, daemon tools och msn samt utorrent. Under natten lät jag datorn vara igång och köade upp 70torrents. När jag vaknade var alla klara men datorn var lite seg vilket jag tyckte var okej men efter 5 minuter så startade den om och nu får jag bluescreen Efter WinXP-logo:n i boot dyker BS upp och datorn startar om igen...

Denna socket och speciella moderkortet har under mitt liv varit det mest ostabilia måste jag säga. Har aldrig hållt på med en dator såhär mycket!

Edit: Nu har jag testat alla minnen både singel och dualchannel men får fortfarande bluescreen. Känns som om det antingen är hårddiskarna eller grafikkortet. Jag kör XP på en raptor och den raptorn har inte varit världens bästa hårddisk direkt. Grafikkortet, 6800GT, har flashats till Ultra och tillbaka kanske två gånger. Ska nog också tillägga att processorn har klockats så många gånger (när den köptes tre år sen) att jag tror att moderkotet/processorn är helt wack. Kanske dags att slänga allt... :<

Edit2: Ville inte ge upp så jag testade igen, nu funkar det på dimm1 men en sticka... jag vill gråta. Är det jag som har otur eller är dessa minnen också HELT körda?! Köpte de fan i måndags från komplett =/!

Edit3: Verkar som om det är löst nu, kör dimm1&2.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger bara MSI!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Mitt nuvarande kort ASUS 790FX M3A32-MVP Deluxe/WIFI (PCI-E) är det mesta stabila moderkort jag haft tillsammans med mitt Soltek (Socket A), övriga moderkort har varit ganska dåliga

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Hmm, finns ju många 939-kort på tradera annars. Kanske lika bra att byta ut det, eller köpa ett likadant att ha i backup..:p

Hittade ett likadand (tror jag): http://www.tradera.com/Helt_Nytt_MSI_K8N_NEO2_Platinum_SATA_G...

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Haha, ska nog möljka detta moderkort tills det är DÖTT! Inte värt att lägga ner mer pengar på denna, tycker jag iaf. Måste bara ta och byta ut processorfläkten för den låter SJUKT mycket!

Tack för all hjälp folk Man kan alltid lita på sweclockers

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser