Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Permalänk
Hedersmedlem

Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Hej alla
Som samhällsvetare borde jag ha koll på detta, men tänkte fråga er andra vad ni eventuellt vet om frågan.
Jag har ingen (fungerande) TV för tillfället och vägrar således betala TV-avgiften. Bakom vägran att betala ligger också en vägran av ideologiska skäl då jag ofta tycker att SVT brister i objektivitet samt inte är vad de kallar sig "fri" television.

Jag ogillar också Radiotjänsts stasimetoder för att få in pengar så de kan skapa sin "fria" television, och detta var just vad jag råkade ut för ikväll; De ringde, och jag svarade ärligt, att jag inte hade en fungerande TV och därmed vägrade betala. Tanten svarar då "Jo, det har du visst det!" Jag blir då trött på tanten (redan efter 10 sekunder) då hon inte fattar vad jag nyss sagt till henne och säger att det mesta av min medieförbrukning går via datorn

Obsevera nu att jag vid det här laget vet att det förekommit en debatt om att SVT, i sin strävan att håva in pengar, nu även vill "beskatta" alla stackare som råkar ha en dator hemma, då denna kan användas för att se SVT:s sändningar online. Givetvis tänker de då inte på det faktum att alla som har dator kanske inte VILL se SVT:s sändningar online, men då TVINGAS betala!
Nåväl, detta var det som sagt debatt om, inget som var beslutat.

Tillbaks till samtalet: När jag sade att jag använde datorn säger hon att då ska man också betala TV-avgift. Jag blev då ganska paff och sade att så knappast var fallet, och belyste henne om vad jag hört, men så var det inte enligt henne. Det slutade med att hon sade att hon skulle skicka en kontrollant till mig och kontrollera, vilket jag välkomnade.

När samtalet var över var jag mäkta irriterad. När jag lugnat ner mig beslutade jag att kontrollera vad som faktiskt står i lagen, och där går följande att läsa:

Definition - 2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Avgiftsskyldighet - 2a § Den som innehar en tv-mottagare skall betala tv-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB).

Källa: http://www.radiotjanst.se/Lagen/Lagen.htm

Rätta mig om jag har fel, mer än gärna, men står det någonting om dator som potentiell TV-mottagare? Möjligen om hon trodde att jag hade en tv-mottagare i datorn, men det sade jag att jag inte hade, vilket jag heller inte har.

Vad gäller egentligen?

Edit: På hemsidan går också följande att läsa:
Vem ska betala tv-avgift
Alla som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala tv-avgift, enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Som tv-mottagare räknas exempelvis:
- Tv

- Video med kanalväljare

- Dator med tv-kort

- Videokamera med kanalväljare

- Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare

- Digital-tv-mottagare

Möjligen att tanten trodde att jag hade ett TV-kort i datorn?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Det mest sannolika är troligen som sagt att hon känner till att även folk med tv-kort skall betala. Och om det du sade gick att tolka som att du använde datorn för att titta på svt är det inte konstigt om hon tänkte så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det mest sannolika är troligen som sagt att hon känner till att även folk med tv-kort skall betala. Och om det du sade gick att tolka som att du använde datorn för att titta på svt är det inte konstigt om hon tänkte så.

Ja, precis. Något annat kan inte vara fallet, men det är mycket konstigt att hon inte förtydligade sig i det fallet!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Att vara skyldig att betala när man använder datorn som "tv" är inte beslutat än och du ska därmed inte behöva betala!

Ingen tv mottagare, ingen skyldighet att betala.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Du ska inte betala tv-licens för att du har en dator.
Du ska därremot betala tv-licens eftersom du har en tv-mottagare att den sen är trasig spelar dessvärre ingen roll.

Har man en tv-mottagare så är man skyldig att betala tv-licens oavsett om man använder den eller inte.

Permalänk

Hon hade väl bara dåligt ställt och behövde pengar därmed var mer desperat, då kontrollanterna får provision.
http://www.radiotjanst.se/Lediga%20jobb/Pdf%20filer/Att%20arb...
Ersättning
Frilanskontrollanterna får en fast ersättning när de rapporterade uppgifterna leder till att en tv-avgift kan påföras.

Annars är det idag ingen avgift för dator som de ovanstående har sagt.

Jag tycker det är konstigt att en myndighetskontrollant inte behöver kunna det allra mest grundläggande i vad hon/han ska kolla. Liksom det enda tekniska myndighetspersonen behöver kunna är att urskilja en tv från andra hushållsapparater som mikrovågsugn, spis, kylskåp etc.
Visst på senare tid så kan vissa datorskärmar vara svåra att på distans se om de har tvmotagare eller ej. Men vad jag har hört "rykte", så kör de med hellre fälla än fria och räknar det som en tv om personen inte bevisar.
Detta med tvkort behöver de bara känna till iaf någon utan tv skulle erkänna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hävdar surf*ttan att du har en tv/tvmottagare till radiotjänst och de skickar ut en avi är det bara att ringa och säga att du har sålt tvn varpå de makulerar fakturan.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Hävdar surf*ttan att du har en tv/tvmottagare till radiotjänst och de skickar ut en avi är det bara att ringa och säga att du har sålt tvn varpå de makulerar fakturan.

Se upp med §8.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
Du ska inte betala tv-licens för att du har en dator.
Du ska därremot betala tv-licens eftersom du har en tv-mottagare att den sen är trasig spelar dessvärre ingen roll.

" 6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2006:798)."
Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

En trasig tv-mottagare är rimligtvis att se som obrukbar. Notera dock att radiotjänst påstår motsatsen på sin hemsida. De ljuger helt enkelt efter vad jag kan se. Lagen är dock långt ifrån luddigt skriven, så har svårt att tänka mig att det är tolkningsfråga. Notera att även en tv ställd i förrådsutrymme t.ex. borde räknas som varaktigt undanställd.

IANAL som det heter, kan inte något om juridik. Men tycker lagtexten verkar sällsynt entydig i detta fallet.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ringde och pratade med Radiotjänst i morses och fick då prata med en helt annan person som bekräftade det jag misstänkt.
Synd bara att kä****en jag pratade med igår var så okunnig, och att jag då inte hade mer kött på benen att kunna trycka ner hennes påståenden i toaletten och spola.
Hur många har hon skrämt med hot om böter genom att säga att de ska betala TV-avgift genom att säga att de ska betala om de har en dator?
Radiotjänsts aktier steg inte direkt i värde efter detta... Men visst, de är välkomna hit på inspektion, men ska de in i lägenheten och eventuellt rota i min dator efter ett TV-kort som inte finns eller en TV som inte fungerar får de skaffa sig domstolsbeslut på det!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kan de egentligen på något sätt bevisa att man har en TV? Kan man inte bara ställa sig i dörren och helt enkelt inte släppa in dem? Och om man nu gör det, hur stor är chansen att de kommer tillbaka med ett domstolsbeslut? Det känns som om domstolarna bör ha bättre saker för sig än att jaga potentiella tv-agiftssmitare!

Krävs det inte "probable cause" för ett domstolsbeslut i Sverige förresten? Känns lite vagt med "han sa nej och vi fick inte komma in så vi litar inte på honom".

Jag tittar sällan (läs aldrig) på TV men jag har en till att spela TV-spel och ha som mediacenter, behöver man betala då i alla fall?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Nej radiotjänst har ingen rätt att rota i ditt hem, då behöver dom precis som poliser ett domstolsbeslut om husrannsakan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Kan det inte bara vara så att hon hade full koll på allt men bara ville spela på din potentiella okunigghet och/eller skrämma dig till att betala trots att du inte behövde?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Kan det inte bara vara så att hon hade full koll på allt men bara ville spela på din potentiella okunigghet och/eller skrämma dig till att betala trots att du inte behövde?

Jo, givetvis. Men det var tonen i samtalet jag reagerade på, hennes självsäkra påståenden om att jag minsann satt och ljög för henne och att om man hade dator skulle man minsann betala pengar till den "fria" televisionen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jag tittar sällan (läs aldrig) på TV men jag har en till att spela TV-spel och ha som mediacenter, behöver man betala då i alla fall?

Har du tv-mottagare skall du betala, vare sig du tittat på SVT eller inte! "Fri" television när den är som bäst!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag vet att i USA säljs det tv apparater utan någon som helst mottagare, eller ja, hd-ready/full-hd skärmar 32"+ för låga priser. Inte helt säker på namnet men Westington kanske.

EDIT: Westinghouse var det. http://www.westinghousedigital.com/category.aspx?prodcat=1080...

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej radiotjänst har ingen rätt att rota i ditt hem, då behöver dom precis som poliser ett domstolsbeslut om husrannsakan.

Är det verkligen så? Jag har "hört" (mycket osäkert) att svenska polisen kan ta sig frihet att genomsöka någons hem på bra mycket lösare boliner än vad fallet är i Amerikat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Är det verkligen så? Jag har "hört" (mycket osäkert) att svenska polisen kan ta sig frihet att genomsöka någons hem på bra mycket lösare boliner än vad fallet är i Amerikat.

Polisen i sverige måste ha en order om husransakan för att få gå igenom ditt hem, dock behövs det inget papper som viftas i ansiktet på dig, utan ett beslut helt enkelt.. Vad gäller nazitjänst kontrollanter så har dom inga som helst befogenheter, och försöker dom trots allt tränga sig in för kontroll så är det bara att bunta ihop dom och ringa farbror blå

Visa signatur

Cooler Master Mystique 631][MSI K9N NEO-F V3][Silver Power 600W][Athlon 64x2 6000+ 3.0GHz][Corsair PC5300 4096MB][Seagate Barracuda 500gb][Sapphire Radeon HD3870 512mb][VS22" LCD

Permalänk
Medlem

Finns ju och köpa stora datorskärmar. Dock så är dom dyrare än en vanlig platt-TV med mottagare.
billigaste 37"+ är en LG för ca 10500 kr.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Är det verkligen så? Jag har "hört" (mycket osäkert) att svenska polisen kan ta sig frihet att genomsöka någons hem på bra mycket lösare boliner än vad fallet är i Amerikat.

Reglerna för husrannsakan är, än så länge, mycket restriktiva i Sverige.
Som någon sade; Radiotjänst har inga befogenheter what so ever, det har endast den myndighetstuövande polisen i det här fallet, och de måste då först ha ett beslut från åklagare i ryggen.
Men som sagt; Skrämseltaktiken lever nog Radiotjänst mycket på. Alla måste ju vara med och betala denna "fria" och "oberoende" television. My ass...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gb1300
Polisen i sverige måste ha en order om husransakan för att få gå igenom ditt hem, dock behövs det inget papper som viftas i ansiktet på dig, utan ett beslut helt enkelt.. Vad gäller nazitjänst kontrollanter så har dom inga som helst befogenheter, och försöker dom trots allt tränga sig in för kontroll så är det bara att bunta ihop dom och ringa farbror blå

olaga intrång är ju alltid olaga intrång;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag vet att i USA säljs det tv apparater utan någon som helst mottagare, eller ja, hd-ready/full-hd skärmar 32"+ för låga priser. Inte helt säker på namnet men Westington kanske.

EDIT: Westinghouse var det. http://www.westinghousedigital.com/category.aspx?prodcat=1080...

Jäkligt intressant det där. Du vet inte om de säljs i Europa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du måste ju betala tv-avgiften även om din tv-mottagare inte fungerar. Är ju inte deras problem att din utrustning är trasig.

Sluta dubbelposta också.

Permalänk

TV-licensen är århundradets största skämt.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Du måste ju betala tv-avgiften även om din tv-mottagare inte fungerar. Är ju inte deras problem att din utrustning är trasig.

Sluta dubbelposta också.

Så då ska man betala för en tjänst man ej kan utnyttja? Det är bl.a. kring detta vi diskuterar och som jag initiellt funderade på.

Och sluta gnälla.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att en person blev frikänd trots att radiotjänstemannen såg TVn ifråga. Dvs det är enbart ord mot ord och radiotjänstemannens väger inte tyngre i svenska rättsalar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
"fri"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
"fria"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
"fria"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
"fri"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
"fria" och "oberoende"

Tror att du missförstår vad "fri" innebär i det här sammanhanget...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tror att du missförstår vad "fri" innebär i det här sammanhanget...

Nej det gör jag inte. Med fri menar jag i detta aktuella fall att SVT, som kallar sig fri television, tvingar människor att betala för deras tjänster, även ifall de inte använder dem. Det är inte fritt.
Andra aspekter jag lagt i begreppet är att SVT inte är vidare fritt från det de säger sig vara fria från, nämligen värderingar, oberoende och objektivitet!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag vet att i USA säljs det tv apparater utan någon som helst mottagare, eller ja, hd-ready/full-hd skärmar 32"+ för låga priser. Inte helt säker på namnet men Westington kanske.

EDIT: Westinghouse var det. http://www.westinghousedigital.com/category.aspx?prodcat=1080...

Behöver man ha en tv med mottagare idag? Då vi använder digitalmottagare så skickar dom ju ut signalen så själva Rf-mottagardelen är ju helt oanvänd.

Nån borde kanske importera och sälja dessa "avgifts-fria" tv-apparater?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag vet att i USA säljs det tv apparater utan någon som helst mottagare, eller ja, hd-ready/full-hd skärmar 32"+ för låga priser. Inte helt säker på namnet men Westington kanske.

EDIT: Westinghouse var det. http://www.westinghousedigital.com/category.aspx?prodcat=1080...

Behöver man ha en tv med mottagare idag? Då vi använder digitalmottagare så skickar dom ju ut signalen så själva Rf-mottagardelen är ju helt oanvänd.

Nån borde kanske importera och sälja dessa "avgifts-fria" tv-apparater?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.