SIBA blåste mig på 1900kr HJÄLP!

Permalänk
Medlem

SIBA blåste mig på 1900kr HJÄLP!

Hej, behöver hjälp i ett ärende då jag var på SIBA och bad om ett windows vista 64-bitars och dem gav mig ett windows och sa att det var det jag skulle ha så när jag kommer hem och kollar på packetet står det inget om det var 32 eller 64 bitars men förmodar att dem hade gett det jag bett om ,och öppnar och i paketet var det 32-bitars även fast jag bad om 64! Och när jag ska gå tillbaka och reklamera så säger dem att vi inte får byta för vi öppnat fodralet. Vad ska jag göra jag förmodar att om jag snackar med någon i affären att dem ger mig rätt grejjer. Om han inte vissta vad han snackade om skulle han sagt det och inte kasta på mig något som inte ens fungerar med min dator.

Så nu undrar jag hur jag ska gå vidare. Mvh Lottar'n

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem

du har ej blivit lurad
Saken är att det är att alla vista versioner upp till ultimate så medföljer bara 32bits CD'n, om du vill ha 64bit så måste man tyvär ringa microsoft och beställa hem den skivan för ca 100kr(samma cd nyckel fungerar mellan 32bit/64bit skivan). Så igentligen är det microsoft man bör klaga på men tycker samtidigt att siba borde gett dig den informationen från början

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
du har ej blivit lurad
Saken är att det är att alla vista versioner upp till ultimate så medföljer bara 32bits CD'n, om du vill ha 64bit så måste man tyvär ringa microsoft och beställa hem den skivan för ca 100kr(samma cd nyckel fungerar mellan 32bit/64bit skivan). Så igentligen är det microsoft man bör klaga på men tycker samtidigt att siba borde gett dig den informationen från början

Shit fan vilket jobb för att få 64bitars då. Aja dem skulle informerat om det!
Men nu spelar det ignen roll då det fick bli pirat istället men nu sitter han på ett vista för 1900 som bara ligger!

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Shit fan vilket jobb för att få 64bitars då. Aja dem skulle informerat om det!
Men nu spelar det ignen roll då det fick bli pirat istället men nu sitter han på ett vista för 1900 som bara ligger!

Använd produktnyckeln till det nedladade installationsmediet kanske?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Använd produktnyckeln till det nedladade installationsmediet kanske?

Cracked behövs inte.

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Cracked behövs inte.

Varför då ö.h.t. köpa det om det gick så lätt att pirata det?

Nu äger du ju en licens iallafall, var nöjd med det då

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Finns hela EULA (End User License Agreement) tryckt på Vistaboxen och tillgängligt för dig att läsa utan att behöva öppna förpackningen? Om inte så borde du ha rätt att återlämna den med hänvisning till att du inte accepterar avtalsvillkoren.

Ur XP:s EULA:

"YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, OR OTHERWISE USING THE SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL, COPY, OR USE THE SOFTWARE; YOU MAY RETURN IT TO YOUR PLACE OF PURCHASE FOR A FULL REFUND, IF APPLICABLE."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
Finns hela EULA (End User License Agreement) tryckt på Vistaboxen och tillgängligt för dig att läsa utan att behöva öppna förpackningen? Om inte så borde du ha rätt att återlämna den med hänvisning till att du inte accepterar avtalsvillkoren.

Ur XP:s EULA:

"YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, OR OTHERWISE USING THE SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL, COPY, OR USE THE SOFTWARE; YOU MAY RETURN IT TO YOUR PLACE OF PURCHASE FOR A FULL REFUND, IF APPLICABLE."

Så jag kan lämna tillbaka pga att jag inte accepterar ?
Och om dem inte tar emot kan jag ringa microsoft och klaga lite ;D ?

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
du har ej blivit lurad
Saken är att det är att alla vista versioner upp till ultimate så medföljer bara 32bits CD'n, om du vill ha 64bit så måste man tyvär ringa microsoft och beställa hem den skivan för ca 100kr(samma cd nyckel fungerar mellan 32bit/64bit skivan). Så igentligen är det microsoft man bör klaga på men tycker samtidigt att siba borde gett dig den informationen från början

Driver du med oss eller, eller är det sådärr för retail licenser? Alla OEM licenser vi säljer på jobbet har specifika cd skivor, så köper du Vista Home Premium 64-bit så får du en 64-bits skiva, inget annat. Vice versa för 32-bitars system, samma system gäller xp licenser.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Driver du med oss eller, eller är det sådärr för retail licenser? Alla OEM licenser vi säljer på jobbet har specifika cd skivor, så köper du Vista Home Premium 64-bit så får du en 64-bits skiva, inget annat. Vice versa för 32-bitars system, samma system gäller xp licenser.

Gäller retail endast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
Gäller retail endast

Där ser man, lär sig nått nytt varje dag. Oavsett så har ju TS rätt att få rätt produkt som han bad om, så stå på dig och byt, om inte annat hota med ARN.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d... alternativt http://www.microsoft.com/windowsvista/1033/ordermedia/default... men jag lyckas inte ladda någon av beställningssidorna nu... men det har då fungerat tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Där ser man, lär sig nått nytt varje dag. Oavsett så har ju TS rätt att få rätt produkt som han bad om, så stå på dig och byt, om inte annat hota med ARN.

Han har ju fått den produkt han bad om. Licensen till 64-bits versionen följde med den låda han köpte, men för att få 64-bits-mediet måste han kontakta Microsoft. Det tydligen finns inga Vista 64-bit lådor i butikerna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Där ser man, lär sig nått nytt varje dag. Oavsett så har ju TS rätt att få rätt produkt som han bad om, så stå på dig och byt, om inte annat hota med ARN.

Vad menas med ARN då ? Och jag menar har man bett om det ska man ju få rätt vara och inte behöva yterligare 100kr för att beställa heller.

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Så jag kan lämna tillbaka pga att jag inte accepterar ?
Och om dem inte tar emot kan jag ringa microsoft och klaga lite ;D ?

Ja, det kan du göra. Om sedan Siba är kloka nog att gå dig till mötes är dock en helt annan sak.

Du har köpt en produkt som kräver att du accepterar vissa villkor för du ska få använda produkten. Om du måste öppna förpackningen för att kunna ta del av avtalsvilkoren så måste du ha möjlighet att returnera den öppnade förpackningen om du inte accepterar dessa villkor.

Permalänk
Medlem

ARN kan du nog glömma pga infon som står på utsidan av asken. Dom har gömt det viktigaste (för din del) på undersidan av asken.

Permalänk
Medlem

ARN = Allmänna reklamationsnämnden.

Citat:

"Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister.

Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet."

Från www.arn.se, indexsidan, 2008-04-19

Borde det inte gå att köra med att "Handla i God Tro"? Du gick till Siba och frågade specifikt om 64-bitarsversionen och dem sade att det du fick med dig var det du skulle ha. Då har du ju handlat i god tro och med förhoppningen att SIBA är en seriös och kunnig butik.
Se till så att du håller dig lugn och "har rent mjöl i påsen" (vilket du har efter vad du beskrivit) så ska det nog gå bra!

Ursäkta, lånar lite!
Om jag installerat Vista Home Premium, en retailversion ala 32 bitars, kan jag nu i ett senare skede bestämma mig för att "jag vill ha 64 bitars" och byta? Alltså avinstallera det gamla och fortfarande bara ha en licens installerad?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
du har ej blivit lurad
Saken är att det är att alla vista versioner upp till ultimate så medföljer bara 32bits CD'n, om du vill ha 64bit så måste man tyvär ringa microsoft och beställa hem den skivan för ca 100kr(samma cd nyckel fungerar mellan 32bit/64bit skivan). Så igentligen är det microsoft man bör klaga på men tycker samtidigt att siba borde gett dig den informationen från början

Du har fel, det är att man kan efterfråga 32 bitars versionen om man köper Vista 64, ej ome.

Edit: Efter att ha sett bilden så kan jag endast säga att jag fick 64 bitars dvd i mina två 64 vista ultimate oem och 32 bitars i min retail vista ultimate 32 bitars, och en 64 som jag beställde senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Du har fel, det är att man kan efterfråga 32 bitars versionen om man köper Vista 64, ej ome.

Edit: Efter att ha sett bilden så kan jag endast säga att jag fick 64 bitars dvd i mina två 64 vista ultimate oem och 32 bitars i min retail vista ultimate 32 bitars, och en 64 som jag beställde senare.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100862
MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE SVE DVD
"Produkten levereras med både 32- och 64-bitars installationsskivor."

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102366
MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE 64-BIT SVE DVD#OEM

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102365
MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE 32-BIT SVE DVD#OEM

Alltså, i Ultimate Retail skall bägge skivorna medfölja, i oem får du välja i förväg. Sen kan det juh självfallet bli packningsfel, vill minnas att jag hade någon kund som hade fått två st 32bitars skivor i sin Vista Ultimate retail version...

Home Basic, Home Premium samt Home Business skall det bara medfölja en 32bitars skiva, sen kan man beställa 64bitars mediet här:
http://www.microsoft.com/windowsvista/1033/ordermedia/default...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Du har fel, det är att man kan efterfråga 32 bitars versionen om man köper Vista 64, ej ome.

Edit: Efter att ha sett bilden så kan jag endast säga att jag fick 64 bitars dvd i mina två 64 vista ultimate oem och 32 bitars i min retail vista ultimate 32 bitars, och en 64 som jag beställde senare.

på vilket sett hade jag fel? vista retail så gäller faktiskt det jag sa tidigare och det var också en retail version som op hade köpt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
på vilket sett hade jag fel? vista retail så gäller faktiskt det jag sa tidigare och det var också en retail version som op hade köpt

Du skrev att i ultimate versionerna så finns endast 32 bitars och man får beställa 64. Vilket inte är fallet, båda finns att köpa direkt. Det var det du sa fel, eller har jag missuppfattat dig?

Bunz: Du har har skrivigt exakt samma sak som jag fast med massa länkar.

Permalänk
Medlem

tror du missuppfatta mig såfall då jag menade att alla versioner upp till ultimate har bara 32 medans ultimate har båda

Permalänk
Medlem

Det är så änkelt... gå till SIBA, berätta att du hade efterfrågat en 64bitars version men fått en 32bitars version. Accepterar de inte det så säg att du inte accepterar EULA vilket först precenterades till dig efter att förpackningen öppnats och enligt producenten för produkten, Microsoft, kan en produkt återlämnas om EULA inte accepteras.

Säger SIBA fortfarande nej så är det Konsumentvägledaren nästa för hjälp i frågan men vill SIBA fortfarande inte följa avtal och lagar så är ARN nästa.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Det är så änkelt... gå till SIBA, berätta att du hade efterfrågat en 64bitars version men fått en 32bitars version. Accepterar de inte det så säg att du inte accepterar EULA vilket först precenterades till dig efter att förpackningen öppnats och enligt producenten för produkten, Microsoft, kan en produkt återlämnas om EULA inte accepteras.

Säger SIBA fortfarande nej så är det Konsumentvägledaren nästa för hjälp i frågan men vill SIBA fortfarande inte följa avtal och lagar så är ARN nästa.

Eller så ber han SIBA om 100kr i kompensation och beställer skivan via microsoft för den kostnaden?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

OMG 800MHz...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Du skrev att i ultimate versionerna så finns endast 32 bitars och man får beställa 64. Vilket inte är fallet, båda finns att köpa direkt. Det var det du sa fel, eller har jag missuppfattat dig?

Bunz: Du har har skrivigt exakt samma sak som jag fast med massa länkar.

Um, nej...
Du skrev att han hade fel, trots att det han skrev var helt korrekt. Dessutom skriver du att du har köpt en Retail Vista Ultimate 32bitars???
Allt jag skrev var bara för att klarlägga vad som gäller, fast jag kanske var ensam om att vara förvirrad av ditt inlägg...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
OMG 800MHz...

Och 512Mb minne...
säkert...
Min käkar minst 1GB bara den står igång utan annat än virusprogram och så igång.

Permalänk
Medlem

Du äger ju en Licens. Att dra hem en kopia är mig veterligen inte olagligt på det viset så länge du äger en licens. Jag vet att jag har läst om detta någonstans men jag minns inte vart.

Men det låter ju skumt i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Och 512Mb minne...
säkert...
Min käkar minst 1GB bara den står igång utan annat än virusprogram och så igång.

Altsådet bordevara olaglitgt att ge ut sånt, folk kanske går på det och kanske sitter på en 800 och så ser de sen vilket misstag de gjort

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB