AMD Phenom X4 9850 Black Edition

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
min gamla CPU "E4300" går i 1.8GHZ orginal, låt oss säga att jag fick 40 FPS i ett spel i 1600 * 1200, och låt oss säga att den flaskhalsade mitt grafikkort 8800GTS 640, så klockar jag upp den till 3,4 GHZ som var min 24/7 klock på den, och så får jag 60 - 70 FPS är inte det prestanda skillnad då? (skärmen på 75 hz)

I dessa diskussioner som handlar om processorer så brukar det inte vara mellan alternativ på den absolut sämsta jämfört med bra mycket bättre. Snarare handlar det om en AMD som kanske ligger på 6000+ eller en Intel på nästan identiska prestanda samt att man där skulle märka av om man klockar upp den i jämförelse med om man klockar upp AMD'n (ibland får man uppfattningen av Intel förespråkarna att AMD är oklockbar).

Jämför man då hur mycket det skiljer mellan processorer samt hur mycket mer kraft man får om man lägger pengarna på grafiken, så är det svårt och tolka resultatet på annat sätt. Självklart förstår jag att det kan kännas "konstigt" om man anser att processorn har stor betydelse.

Men givetvis är det så att bara man har en tillräckligt dålig processor så kommer den få svårt och hänga med.

EDIT: man lär också märka större skillnader på processorns frekvens om spelet kör i en tråd (bara utnyttjar en kärna). Har man en quad så är det ju tre andra kärnor som tittar på med den fjärde sliter häcken av sig.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Hur mycket Vcore vågar man ha på en Phenom 9850 ?
Jag tror att jag kan klocka min en hel del till.
Kör på 2,75 vcore och i 3 ghz. Har en enorm kylare från zalman som håller Processorn iskall. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundsten
Nja man är inte "fanboy" för att man köper det som är vettigast för tillfället.

Det där med "vettigast" är en personlig uppfattning och det finns inget som säger att något bolag är vettigare än det andra. Sedan är det helt upp till vad man ska göra med komponenterna samt hur mycket pengar man är redo att lägga som användare som avgör "vettigheten".

Permalänk

Skrev narturligtvis fel V-core 1,275!
Nu går den i 3,1 Ghz med 1,300 V-core

Permalänk

Intel Vs. Intel

Efter denna recension måste jag helt enkelt ge upp hoppet för AMD inför mitt kommande datorköp. Grejen är den att jag kan INGET om Intels versioner. Har aldrig tidigare orkat bry mig om dem. Intel börjar gå från 65 till 45nm, märks det på prestandan? Skall man ta en Q9300 eller en E8500. Q9300 har mycket mer minne än E8500, de kostar nästan lika mycket. Jag skall mest RARa och se på film. Men när det väl blir ett spel skall det fan vara snyggt! Jag är väll ingen extrem clockare men lite snabbare skall CPUn i alla fall få arbeta.

Sedan kommer det väll en ny styrkrets till moderkorten snart? P45 eller något liknande?

VAD SKALL JAG TA? Det är ingen vidare att ha tre kärnor i idle hela tiden, då kanske dual är bättre.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: man lär också märka större skillnader på processorns frekvens om spelet kör i en tråd (bara utnyttjar en kärna). Har man en quad så är det ju tre andra kärnor som tittar på med den fjärde sliter häcken av sig. [/B]

Så... Spelar det någon roll i när man kör spel som är mer krävande ifall man har flera kärnor?

Tack på förhand!
/Christian

(Är ny här, blev precis medlem)