Beslutsångest, X2 5200+ eller X2 4850e

Permalänk
Medlem

Beslutsångest, X2 5200+ eller X2 4850e

Hej!

Har nu bara CPU kvar att beställa till min HTPC, och står i valet och kvalet mellan en X2 4850e och X2 5200+.

CPU:n ska kylas passivt av en Scythe Mini Ninja och med Två Noctua S12-1200 som chassifläktar i ett Antec Fusion v2 chassi.

X2 4850e är ju energisnål och borde bli lätt att kyla passivt, dock så finns den inte på lager än (ska komma in imorgon enligt datorbutikn, men det kan ju ändras). Pris på DB är 795:-

X2 5200+ är lite snabbare än ovanstående (2,7GHz isf 2,5 GHz) men den är ju istället varmare och kankse blir svår att kyla passivt, eller vad tror ni? Fördelen är att den även finns på lager hos DB för 760:-

Så vad tycker ni? Ska man vänta lite och satsa på en energisnål processor som borde klara att spela upp allt HD-material som man kan tänkas vilja se (ska dessutom paras ihop med ett 780g moderkort med HW acc) eller ska man köra på en 5200+ och komma igång med byggandet så snabbt som möjligt?

Tack på förhand!

/KOssan

Permalänk
Medlem

Strömsnålt! Tillsammans med 780G lär det gå som på räls med en 4850e.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

angående fläktarna så är 2st 1200rpm ganska overkill.

jag har typ 1st 120mm i min burk i sign med 2st 8800GTS och 2st opteron dualcore processorer. Skulle tro den går på ca 1000rpm ja efter jag reducerade spännigen. 1st 120mm fläkt räcker gött men 2st 800rom noucta räcker garanterat och dom lär fungera tillräckligt bra på 600rpm med motståndet som kommer med också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dom här X2 4850e är det nåt nytt AMD har kommit med? Och klockar X2 xx50e bra?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja de är nya, vad jag vet så har ingen fått chansen att klocka dem men de borde väl klocka minst lika bra som övriga x2or eller i alla fall övriga processorer i BE-2000 serien.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vänta tycker jag. Sen låter Noctuas fläktar, skräp är vad det är. Kör 2st Nexus 120mm på 5V och du kommer få bra utsug.

Du kommer kunna spela 1080p utan problem med 4850e.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boveang
Vänta tycker jag. Sen låter Noctuas fläktar, skräp är vad det är. Kör 2st Nexus 120mm på 5V och du kommer få bra utsug.

Du kommer kunna spela 1080p utan problem med 4850e.

Alla fläktar låter på 12V, även Nexus. Noctua blåser enligt spcr bättre än nexus i förhållande till ljudnivån så mitt råd till trådskaparen är att skaffa en fläktkontroller och kör fläktarna på 7 eller 5V för att hålla en låg ljudnivå och som tidigare nämnt kan 4850e bli ett bra alternativ med om du orkar vänta så vänta tills någon har recenserat den.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Alla fläktar låter på 12V, även Nexus. Noctua blåser enligt spcr bättre än nexus i förhållande till ljudnivån så mitt råd till trådskaparen är att skaffa en fläktkontroller och kör fläktarna på 7 eller 5V för att hålla en låg ljudnivå och som tidigare nämnt kan 4850e bli ett bra alternativ med om du orkar vänta så vänta tills någon har recenserat den.

Noctua blåser?

Nexus @ 7v knäpptyst.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
angående fläktarna så är 2st 1200rpm ganska overkill.

jag har typ 1st 120mm i min burk i sign med 2st 8800GTS och 2st opteron dualcore processorer. Skulle tro den går på ca 1000rpm ja efter jag reducerade spännigen. 1st 120mm fläkt räcker gött men 2st 800rom noucta räcker garanterat och dom lär fungera tillräckligt bra på 600rpm med motståndet som kommer med också.

Nja, är inte så säker på det, betänk att det är ett mATX-chassi som är rätt trångt och att minjan skall köras fläktlös. Två 120mm Nexus på 7V skulle jag kört på (rätt bra luftflöde och i det närmaste knäpptyst).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Smartidiot: På 7V är Nexus tyst, but so is Noctua. Jag snackade om 12V. Noctua är bättre än Nexus men kostar å andra sidan dubbelt så mycket. Jag skulle vilja se lite prestandatester och överklockningsresultat av 4850e.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Smartidiot: På 7V är Nexus tyst, but so is Noctua. Jag snackade om 12V. Noctua är bättre än Nexus men kostar å andra sidan dubbelt så mycket. Jag skulle vilja se lite prestandatester och överklockningsresultat av 4850e.

Vad jag förstått det som är Noctua tysta och inte mer. Sitter själv med en 120mm @ 12v. Visst jätte tyst, men den blåser inte tycker jag inte. Mina Nexus känner jag iaf av lite när jag håller handen emot även fast dom är reglerade till 7v.

Skulle också vilja se prestandatester och överklockning...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Sitter själv med en HTPC (dock inte instoppad i tv-bänken ännu) med snudd på samma rigg. Asus m2a-vm hdmi, x2 5000+ BE, Antec Fusion 430 black, 2 st noctua 120mm 1200rpm med motstånden på och en 80mm noctua som jag stoppat in i nätagget
proppen ligger på 24-28 grader passivt kyld med Minjan, rumstempen brukar vara ett par tre grader kallare än proppen, så att köra med passiv kylning ska inte vara några som helst problem! iaf med en någorlunda kabeldragning:-P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, är inte så säker på det, betänk att det är ett mATX-chassi som är rätt trångt och att minjan skall köras fläktlös. Två 120mm Nexus på 7V skulle jag kört på (rätt bra luftflöde och i det närmaste knäpptyst).

jag kör en X2 6000+ i ett atx htpc chassi men gött om plats är där väl inte. Kör med 2st 80mm ut och en 80mm som kyler av grafikkortet. Rtt lågvarviga så hörs inte direckt i alla fall. Kör stockylaren med CNQ och den hörs knappt. Så mja 1x 120 räcker för det mästa. Kör 1x 12mm ut i min ena stacker med en gammal 3200+ 0,13u som är passivt kyld utan CnQ eller andra strömsparfuktioner och den är knappt jummen så.

Jag baserar mitt påstående från erfarenhet jag lärt mig senaste 12 åren jag byggt egna datorer å mekat med dom osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoppilev
Sitter själv med en HTPC (dock inte instoppad i tv-bänken ännu) med snudd på samma rigg. Asus m2a-vm hdmi, x2 5000+ BE, Antec Fusion 430 black, 2 st noctua 120mm 1200rpm med motstånden på och en 80mm noctua som jag stoppat in i nätagget
proppen ligger på 24-28 grader passivt kyld med Minjan, rumstempen brukar vara ett par tre grader kallare än proppen, så att köra med passiv kylning ska inte vara några som helst problem! iaf med en någorlunda kabeldragning:-P

Din temp sensor visar fel btw. Om du inte kollat tempen via BIOS.

Permalänk
Medlem

Nu har det beställts en 5000+ BE, orkade inte vänta längre nu... Datorbutiken har skjutit upp datumet gång på gång, och nu hade de ändrat datumet til 1 maj så då fick det bli en 5000+... Borde nog klara sig passivt den med, i värsta fall får man väl köpa sig en tyst 92 mm fläkt och sätta på Ninjan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOssan
Nu har det beställts en 5000+ BE, orkade inte vänta längre nu... Datorbutiken har skjutit upp datumet gång på gång, och nu hade de ändrat datumet til 1 maj så då fick det bli en 5000+... Borde nog klara sig passivt den med, i värsta fall får man väl köpa sig en tyst 92 mm fläkt och sätta på Ninjan...

Blev det en Black Edition eller Brisbane??

Är själv lite sugen på en Black Edition till min HTPC. Men är det nån som vet om multipliern sjunker till 5X med C&Q som normalt, om man höjer multin från 13 till t.ex 14-15. Om det var så vore det en perfekt htpc cpu enligt mig 1000mhz idle och 2800-3000 när man behöver.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Blev det en Black Edition eller Brisbane??

Är själv lite sugen på en Black Edition till min HTPC. Men är det nån som vet om multipliern sjunker till 5X med C&Q som normalt, om man höjer multin från 13 till t.ex 14-15. Om det var så vore det en perfekt htpc cpu enligt mig 1000mhz idle och 2800-3000 när man behöver.

Black Edition är en Brisbane, bara att den är upplåst.

Tror inte CnQ fungerar när man klockar CPU tyvärr.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande hittade jag en tråd om hur man får c&q att fungera med 5000+ BE Black Edition om man höjer på multipliern. Så det går men är inte det enklaste. Man ska tydligen kunna använda sig av "CrystalCPUID" programmet och med det ställa in vcore antalet för alla multin te.x

16x 1.400
13x 1.325
9x 0.900

Blir nog enklare att satsa på en 5000+ eller 4850e då i alla fall.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Efter lite googlande hittade jag en tråd om hur man får c&q att fungera med 5000+ BE Black Edition om man höjer på multipliern. Så det går men är inte det enklaste. Man ska tydligen kunna använda sig av "CrystalCPUID" programmet och med det ställa in vcore antalet för alla multin te.x

16x 1.400
13x 1.325
9x 0.900

Blir nog enklare att satsa på en 5000+ eller 4850e då i alla fall.

Kör på 4850e då den har en TDP på 45w. Dom där extra 100mhz är inte värt det för en TDP på 65w.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

4850e enkelt val före 5000 BE, för BE kommer utan stockkylaren, och den är riktigt bra om man bara byter fläkten till en 92mm

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
4850e enkelt val före 5000 BE, för BE kommer utan stockkylaren, och den är riktigt bra om man bara byter fläkten till en 92mm

Annars är det lätt värt det att köpa en större kylare och köra helt passivt.

Men men, köpt är köpt, du lär nog inte bli besviken i alla fall!
Själv har jag 2st 4850e "incoming" med posten på måndag, en till mig och en till familje-HTPC:n hemma!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Annars är det lätt värt det att köpa en större kylare och köra helt passivt.

Varför är det lätt värt? Med tanke på att processorn kostar 660kr och medföljer en väldigt bra kylfläns, vad finns det för värde att byta ut den mot en större kylare?
Vilken prisnivå måste man lägga sig på att få en bra passiv kylare? Säg 300kr, det motsvarar ju närmare 50% av hela värdet på processorn. Inte ett dug prisvärt när det redan ingår en fulgod kylare i paketet.

Har du ens provat att köra amd stockkylaren passivt på 4850e innan du ger råd om att byta ut den?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Alla fläktar låter på 12V, även Nexus. Noctua blåser enligt spcr bättre än nexus i förhållande till ljudnivån så mitt råd till trådskaparen är att skaffa en fläktkontroller och kör fläktarna på 7 eller 5V för att hålla en låg ljudnivå och som tidigare nämnt kan 4850e bli ett bra alternativ med om du orkar vänta så vänta tills någon har recenserat den.

Värt att notera är väl att spcr kom fram till att Noctuafläktarna har problem med motstånd, att täta fläktgaller och kylflänsar påverkar luftflödet väldigt mycket.

Permalänk

Mellan dessa tror jag på 5200+ men 5000+ är nog ett än bättre val men du skall ha tag i SWOF modellen En öppen och mycket väl testad CPU på olika siter runt om i världen

4850e har jag ingen erfarenhet av men den kommer säkert fungera men jag tror du kommer få tweaka allt max för att komma kunna se ex blue ray även om det nu sägs fungera så är det så på marginalen

men som sagts det jag har den inte själv .

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Varför är det lätt värt? Med tanke på att processorn kostar 660kr och medföljer en väldigt bra kylfläns, vad finns det för värde att byta ut den mot en större kylare?
Vilken prisnivå måste man lägga sig på att få en bra passiv kylare? Säg 300kr, det motsvarar ju närmare 50% av hela värdet på processorn. Inte ett dug prisvärt när det redan ingår en fulgod kylare i paketet.

Har du ens provat att köra amd stockkylaren passivt på 4850e innan du ger råd om att byta ut den?

Jag har testat på den långsammare BE-2300 och tycker absolut CPU:n blev för varm för att jag skulle vara nöjd. För att kompensera fick jag öka hastigheten på chassifläktarna -> mer ljud. Har även testat att köra stockkylaren med fläkten som följer med, den låter dock alldeles för mycket. Det jag kan tänka mig är att skruva på en 92/120 på stockkylaren, men då är man redan "uppe" i 1/3 av priset för en riktig passiv kylare och har dessutom en fläkt som riskerar att gå sönder och låta helt i onödan.
Frågan är väl snarare vart man lägger fokus, att komma undan så billigt som möjligt eller att försöka hitta en bra balans.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kör på 4850e då den har en TDP på 45w. Dom där extra 100mhz är inte värt det för en TDP på 65w.

Men om du sänker volten och mhzen så blir det exakt samma tdp, det är ju samma brisbane g2. min 5000+ be går i 3000mhz vcore 1.25. dock måste jag använda crystal cpuid för att kunna använda CnQ.

edit:har för mig att jag kunde köra 2600mhz med vcore 1.10 orthos stabil behövs CnQ då nja tror inte det.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk