Hur installera grub för clarkconnect?

Permalänk

Hur installera grub för clarkconnect?

Har två systemdiskar som kör mjukvaruraid (raid 1) i Clarkconnect. Hur gör jag för att få slave disken i raid-arrayen bootbar?
Antar att detta görs genom att installera grub på den disken, men hur gör jag detta isåfall?

Permalänk
Medlem

Eftersom innehållet är lika på båda diskarna behöver du inte fixa detta.

Har du bytt en disk kör du rebuild.

Permalänk

Hmm, grejen är att jag vill ha slave-disken bootbar för att kunna testa om diskarna fungerar genom att koppla bort en disk i taget. Då måste jag kunna boota från slave för att se om den funkar...

Permalänk
Medlem

Är "master"-disken bootbar så är även "slave"-disken bootbar. De är en kopia av varandra.

Permalänk

Verkar tyvärr inte vara så, hittade att grub inte installeras på slave automatiskt utan man skulle behöva köra grub-install /dev/hdb1 i mitt fall, detta fungerar dock inte... Hur ska jag göra?

Edit: Har självklart provat att flytta slave-disken till master och bygla om den...

Permalänk
Medlem

Ska du inte göra det på /dev/hdb, annars hamnar det på första partitionen?

Permalänk
Medlem

skulle vilja påstå att det är såhär

# grub
grub> root (hd1,0)
grub> setup (hd1)
grub> exit
# reboot

* startar grubs shell
* installerar grub på disk 2, samma som /dev/hdb.
* avsluta/reboot

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Är inte så van vid linux överhuvudtaget så skulle vara bra med en lite mer detaljerad guide
Alltså, om jag har båda diskarna i och startar clarkconnect, hur installerar jag grub på slave disken om jag har sammanlagt 3 partitioner(system, lagring och swap)?