Intel Atom mot Via Isaiah

Permalänk
Medlem

1. ATOM för 1000 kr + 700 kr moderkort + 50 kr elförbrukning/år = 1750 kr
2, Via för 600 kr + 300 kr moderkort + 250 kr elförbrukning/år = 1150 kr

skulle jag vilja säga är en mer rimlig beräkning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
1. ATOM för 1000 kr + 700 kr moderkort + 50 kr elförbrukning/år = 1750 kr
2, Via för 600 kr + 300 kr moderkort + 250 kr elförbrukning/år = 1150 kr

skulle jag vilja säga är en mer rimlig beräkning

Mmm kanske för en extrwem gamerdator som det spelas på 24/7 i så fall. Och sen skulle ju inte atom dra mer än VIA^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
1. ATOM för 1000 kr + 700 kr moderkort + 50 kr elförbrukning/år = 1750 kr
2, Via för 600 kr + 300 kr moderkort + 250 kr elförbrukning/år = 1150 kr

skulle jag vilja säga är en mer rimlig beräkning

Känns väl mer rimligt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niclas Alfinson

Citat:

Som man kan se av testet presterar Isaiah betydligt bättre än den äldre C7-processorn, och slår även Intel Atom. Nämnas bör dock att VIA Isaiah har en betydligt högre energiförbrukning än Atom med sina 25 Watt jämfört runt en tiondel av det för Atom.

Du får gärna uppge källa på det där för det står inte i fudzilla-artikeln och det står heller inte på sidan som fudzilla länkar till.

Här är dock några artiklar som nämner TDP och de säger inte 25W:

- http://www.cnet.com/8301-13924_1-9902451-64.html?tag=bl
"Isaiah will consume no more than 3.5 watts, while Intel is saying that Atom will range from 0.6 to 2.5 watts."

- http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTQ1MCwxLCxoZW...
"A new CN at 2GHz should fetch 20w TDP or less. (I should mention here that TDP numbers are somewhat misleading. Under normal usage models a 2GHz would likely fetch between 2w to 5w. I also previously misstated that TDP was higher than 20w. 20w is correct and has been verified by Centaur.)

Eftersom det mesta av diskussionen i tråden har handlat om hur mycket bättre Atom är då den bara har 10% av energiförbrukningen till Isaiah så kan det ju vara kul att få veta vem eller vad det är som säger att det är så, eller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
fast 25W är nog tillräckligt lite för små bärbara datorer som Asus eee

Nej det är alldeles för mycket för en ultraportabel dator och särskilt för Asus EEE. Visst, vissa har redan såpass hungriga processorer i små bärbara men det är ju alltifrån optimalt, en atom är enormt mycket attraktivare i en sådan lösning.
Asus EEE kommer bli bra mycket attraktivare när den får i sig en atom.

Det är det här jag var "rädd" för, särskilt med VIAs tidigare prissättning så är det nog ingenting alls som talar för VIA i de allra flesta fallen.

Visst, det kommer säkert finnas områden för VIA, men deras tid av att ta överpriser för långsamma och strömsnåla processorer(+moderkort) är över nu när atom presterar skiten ur deras vanliga processorer samt drar mindre ström och kostar mindre.
Isaiah var väl ett annorlunda steg, men dels är jag väldigt skeptisk till att priset kommer vara attraktivt och dels drar den alldeles för mycket ström. Kommer säkerligen komma modeller av atom som utpresterar Isaiah med betydligt lägre strömförbrukning också.

Marknaden kommer helt klart genomgå stora förändringar, VIA måste tänka om helt om de ska ha något att erbjuda oss dödliga.

På många sätt så känns det som nVidias ev. uppköp av VIA inte bara skulle vara bra för nVidia utan riktigt bra för VIA också. Bortsett från kruxet med x86 licensen då.

Tänker jag fel eller har jag missat något? För jag ser det här som döden för VIA som de ser ut nu och som jag ser på dem i alla fall (de kan kanske leva vidare hos företag osv.).

EDIT:
Det här skrev jag då med förusättningen att TDP värdet var så högt som det stog i nyheten (25W), om den är mycket lägre kan den kanske vara ett alternativ till atom men VIAs övriga processorer däremot har det nog svårt.

Permalänk

25W TDP för Isaiah verkar härstamma från Wikipedia-artikeln om Isaiah. Andra siffror jag hittat är från en ULV-version på 3.5W upp till 20W för 2GHz. Finns inte direkt många säkra källor för den saken ännu.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

En stor skillnad i förbrukning mellan atom och isaiah är väl att atom tillverkas i 45nm gentemot isaiahs 65nm.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
1. ATOM för 1000 kr + 700 kr moderkort + 50 kr elförbrukning/år = 1750 kr
2, Via för 600 kr + 300 kr moderkort + 250 kr elförbrukning/år = 1150 kr

skulle jag vilja säga är en mer rimlig beräkning

Man bör förr beräkna det utifån datorns tänkta livslängd:

1. ATOM för 1000 kr + 700 kr moderkort + (50kr x 3-5 år) elförbrukning
= 1850kr till 1950kr.

2. Via för 600 kr + 300 kr moderkort + (250kr x 3-5 år) elförbrukning
= 1650 kr till 2150kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Du får gärna uppge källa på det där för det står inte i fudzilla-artikeln och det står heller inte på sidan som fudzilla länkar till.

Här är dock några artiklar som nämner TDP och de säger inte 25W:

- http://www.cnet.com/8301-13924_1-9902451-64.html?tag=bl
"Isaiah will consume no more than 3.5 watts, while Intel is saying that Atom will range from 0.6 to 2.5 watts."

- http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTQ1MCwxLCxoZW...
"A new CN at 2GHz should fetch 20w TDP or less. (I should mention here that TDP numbers are somewhat misleading. Under normal usage models a 2GHz would likely fetch between 2w to 5w. I also previously misstated that TDP was higher than 20w. 20w is correct and has been verified by Centaur.)

Eftersom det mesta av diskussionen i tråden har handlat om hur mycket bättre Atom är då den bara har 10% av energiförbrukningen till Isaiah så kan det ju vara kul att få veta vem eller vad det är som säger att det är så, eller?

3,5W är ju inte helt fel. Speciellt med tanke på att det är en mycket mer avancerad processor med bättre prestanda än Atom. Men vid vilken klockfrekvens? Men jag tyckte väl att 25W lät lite orimligt.

Men jag vill se mer genomgående och pålitliga testar från t ex xbit labs. Jag har varit lite intresserad av Isaiah ända sen jag hörde talas om den. Den förtjänar lite uppmärksamhet iaf.

edit: Sen kan man lätt spela Crysis med den också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Tveksamt om Isaiah kan köra Crysis bra, den kan köra det men troligen med fysiken på låg nivå. En 3 ghz singlecore pallar inte med crysis med bra fysik. Atom kör Unreal tournament 3 men innan riktiga tester säger det ju ingenting om dom.

MIcrosoft får väl hoppas att Isaiah pallar med Vista, dom nya minibärbara med Atom och Vista ska gå kasst som fan, det gäller iofs nästan allt bärbart med Vista. Patetiskt OS på den fronten. Ok stationärt.

Det här testet var rätt meningslöst, Isaiah är en avancerad cpu och det ska bli intressant att se de riktiga testerna. Atom är däremot inget nytt, men det kan vara tillräckligt bra ändå. Det är ju när det kommer till multitasking, Vista(dom flesta kan inte ta bort skiten och köper det nyaste) och media dom verkligen får visa vad de går för. Bra Vistaprestanda skulle sälja Isaiah som smör på konsum.

Var har ni läst att Isaiah skulle bli billigare än Atom? Atom är ju betydligt billigare att producera. När sedan Atom sitter fastlödd på moderkort från start så bör ju det pressa priset än mera.

Men Via måste krympa tillverkningen snabbt som attan. Ska visst vara fixat innan hösten har jag hört, men sedan blir det fight igen mot Atom dualcore som ju borde vara en mer likvärdig motståndare i tdp.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
I såfall "oss" självplågare. Underpresterande CPU:er och crappiga chipset.

Underpresterande, enligt vilken skala då? Underpresterande måste rimligen, i datorsammanhang, betyda en processor som,
1) Inte lever upp till förväntningarna
2) Inte klarar av avsett bruk

Snarare verkar ju den nya C7an prestera bättre än jämförbara processorer. Kanske "lite väl bra" om man ska tro strömförbrukningen. Men som redan påpekats, verkar sweclockersredaktionen än en gång misstagit TDP för strömförbrukning. Eller bara inte gjort källgrävandet tillfredsställande.

Underpresterande brukar annars avse barn som presterar mindre än de borde i skolan trots deras intelligens. Alltså inga dumbommar.

"Crappiga" chipset kan väl många hålla med om, men det är dumt att dra alla VIAs chipset över en kam. Föreningen mellan C7 och ett VIA-chipset är förmodligen bra balanserad och historiskt har det funnits chipset som fungerat utmärkt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Tveksamt om Isaiah kan köra Crysis bra, den kan köra det men troligen med fysiken på låg nivå. En 3 ghz singlecore pallar inte med crysis med bra fysik. Atom kör Unreal tournament 3 men innan riktiga tester säger det ju ingenting om dom.

MIcrosoft får väl hoppas att Isaiah pallar med Vista, dom nya minibärbara med Atom och Vista ska gå kasst som fan, det gäller iofs nästan allt bärbart med Vista. Patetiskt OS på den fronten. Ok stationärt.

Det här testet var rätt meningslöst, Isaiah är en avancerad cpu och det ska bli intressant att se de riktiga testerna. Atom är däremot inget nytt, men det kan vara tillräckligt bra ändå. Det är ju när det kommer till multitasking, Vista(dom flesta kan inte ta bort skiten och köper det nyaste) och media dom verkligen får visa vad de går för. Bra Vistaprestanda skulle sälja Isaiah som smör på konsum.

Var har ni läst att Isaiah skulle bli billigare än Atom? Atom är ju betydligt billigare att producera. När sedan Atom sitter fastlödd på moderkort från start så bör ju det pressa priset än mera.

Men Via måste krympa tillverkningen snabbt som attan. Ska visst vara fixat innan hösten har jag hört, men sedan blir det fight igen mot Atom dualcore som ju borde vara en mer likvärdig motståndare i tdp.

De spelade Crysis på en Isaiah-baserad PC och det gick visst att spela. Så det har gjorts på riktigt iaf. Och då borde det väl kunna driva Vista? Ett OS kan ju inte vara mer krävande än ett nytt spel heller, men nu har jag iofs aldrig kört Vista så egentligen borde jag nog inte säga nåt om det.

Men precis som du längtar jag efter bättre tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jo men det är ju skillnad på lätt spela med lägsta inställningarna och spela det bra, läste också den artikeln men det stod inget om hur bra den körde Crysis. Crysis på lägsta är ju inte märkvärdigare än Unreal tournament 3 som Atom körde(hur bra?). Men spel är väl i det närmaste helt ointressant för dessa.

Via C7 är känd för att vara en ojämn processor som kan köra vissa program bra men lagga webbsurf och annat skumt. Men den är ju uråldrig jämfört med Isaiah.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Isaiah ska ha samma tdp som C7 alltså ca 20W men average ligger på 2-5W (normalt användande)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på Isiah ska komma som dual core. Någon gång sent i sommar elle höst. Då bli det definitivt ett köp, samt ett S3 kort

Permalänk
Inaktiv

Mja...S3-kort lär iaf jag vänta med till åtminstone nästa generation..eller generationen efter det, kanske, beroendes på hur bra det går för dom (prestandamässigt sett).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nu väntar vi bara på Isiah ska komma som dual core. Någon gång sent i sommar elle höst. Då bli det definitivt ett köp, samt ett S3 kort

Ja, det vore nåt. Om arkitekturen visar sig riktigt bra så tycker jag dem borde vidarutveckla den och börja med hypertransport-länkar, integrerad minnekontroller, och flera kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Atom kommer att levereras i Asus eeePc lagom till kvartal 3 i år. 900serien vi pratar om då. Kommer bli redigt intressant å få se lite specs vad gäller batteritid osv!

Tror iaf inte det är alltför vettigt att enbart kika på de specade siffrorna vad gäller energiförbrukning då dessa ofta anges i "maxload". Att atom drar mindre känns juh uppenbart, men Via:s lär juh inte idla 25watt direkt!

En jämförelse i två likadanna system och sedan mäta under samma typ av loads skulle nog ge en mer rättvis siffra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Atom kommer att levereras i Asus eeePc lagom till kvartal 3 i år. 900serien vi pratar om då. Kommer bli redigt intressant å få se lite specs vad gäller batteritid osv!

Tror iaf inte det är alltför vettigt att enbart kika på de specade siffrorna vad gäller energiförbrukning då dessa ofta anges i "maxload". Att atom drar mindre känns juh uppenbart, men Via:s lär juh inte idla 25watt direkt!

En jämförelse i två likadanna system och sedan mäta under samma typ av loads skulle nog ge en mer rättvis siffra.

Agreed!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p