Nya nätaggregat effektivare än någonsin

Permalänk
Medlem

ähh det är väl högstadiefysik?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Gösses. Det var en smart nisse på Delta minnsan! Hade ju till och med jag kunnat räkna ut att det finns om TRE till FEM år.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Energisnålare, Mindre energi försvinner ut i form av värme och blir därmed svalare och tystare. Härlig!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det du skriver är ju precis det jag säger. Jag är fullt medveten om att det är elektronerna och inte protonerna som rör sig i en elektrisk krets, och som jag sa tidigare kanske inte just ordet "överskott" var det mest passande då det verkade inbjuda till missförstånd.

Fakta är ju dock fortfarande att: har du en positiv laddning så har du fler protoner är elektroner, även om det bara är elektronerna som du "flyttar på".

Du får det fortfarande att låta som att jag sagt att det skulle tillkomma protoner, vilket jag inte har. Läste mitt tidigare svar till dig, och för att förklara tydligare: Det jag menade med överskott var alltså bara ett förhållande mellan elektroner och protoner, beroende på antalet elektroner kring kärnan, där antalet protoner är konstant.

Edit: Jag respekterar din kunskap, men som jag skrev tidigare : Det känns som överkurs. Vi kan ju hålla det på en nivå där de flesta kan förstå. Det är ingen slutuppgift i Kemi/Fysik på Universitetet vi talar om direkt, där alla möjliga förhållanden måste tas i överseende, utan mer generellt.

Alltså: Det enda jag reagerade på var att du skrev att man kan se det som ett överskott "beroende på hur man vill se det", vilket jag menar är knasigt. Man "vill" nämligen inte se det som ett överskott på protoner. Ett överskott på positiv laddning går däremot bättre. Jag ifrågasatte aldrig din kunskap eller din andemening. Jag begriper också att du begriper att protonerna inte rör sig (på något sätt som spelar roll för oss, alltså). Men det var liksom inte poängen. Jag förklarade bara varför jag anser det flummigt på gränsen till felaktigt att "tillåta" det synsättet; att man får ett överskott på protoner. Jag menar inte att du eller någon annan verkligen skulle se det så.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Alltså: Det enda jag reagerade på var att du skrev att man kan se det som ett överskott "beroende på hur man vill se det", vilket jag menar är knasigt. Man "vill" nämligen inte se det som ett överskott på protoner. Ett överskott på positiv laddning går däremot bättre. Jag ifrågasatte aldrig din kunskap eller din andemening. Jag begriper också att du begriper att protonerna inte rör sig (på något sätt som spelar roll för oss, alltså). Men det var liksom inte poängen. Jag förklarade bara varför jag anser det flummigt på gränsen till felaktigt att "tillåta" det synsättet; att man får ett överskott på protoner. Jag menar inte att du eller någon annan verkligen skulle se det så.

Allright, jag är med på vad du menar. Det finns ett överskott av positiv laddning, pga att det fattas en eller flera elektroner i förhållande till protoner, hade väl varit en bättre formulerad mening helt enkelt.

En plusladdad atom har helt enkelt ett underskott av elektroner, nothing else.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Jepp, det låter strålande (eller snarare ickestrålande )!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Gött att tekniken går framåt på ett smartare sätt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fast i praktiken gör det inte det, fas är alltid fas och nollan är alltid nolla. Men fasen svänger runt nollan. Har man mer än en fas ser man att nollan är konstant.

Ah! Gamla minnen, ellära! Och en lärare som hotade och förklarade för eleverna hur inkompetenta de var. Vilka minnen!

japp den bästa förklaringen i denna tråden.
om man kopplar ihop alla tre faserna så är skillanden mellan fas och nolla... noll! (det är tack vare en fasförsjutning på 120 grader)
samt att toppvärdet i ett vägguttag är ca: 325Volt.

lite OT men kanske är kul för någon att veta.