Stor uppståndelse kring Mac-klon

Permalänk
Medlem

Hehe.. Jadu det är verkligen som religon med osen.. hehe Windows är väl mer som Kristna tron medan OSX kanske är muslimska ..

Nah men man kör det man gillar så enkelt är det ju.. personligen kör jag windows för spelen och hårdvarans skull.. är en riktigt hårdvaru nörd o gillar och prova olika program och spel så som open osx ...

Men tycker Apple borde släppa en OS som skulle kunna konkurera med microsoft.. hade varit skojigt.. och directx behövs ju inte igenkligen när det finns opengl...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Menar du att datornördar i allmänhet byggar ihop sina egna datorer. Skulle faktiskt vara intressant att se procent hur många som anser sig nördar faktiskt gör detta, men det är utanför ämnet. När man gick gymnasie osv. var det vanligt att folk gjorde sådant. Men när man började tjäna pengar så slutade folk bygga ihop sina datorer i större utsträckning.
Man köper en hel produkt för att få något som fungerar, inklusive ett system. När man jobbar med att bygga datorsystem, orkar man då sätta sig och felsöka osv. i sin persondator hemma.

För i ärlighetens namn, att bygga ihop en dator är ju ungefär som att bygga ihop möbler från ikea. Ibland är det helt enkelt inte passande efter behovet. Och ju mer pengar och mindre tid man har, desto mer lockande blir det att köpa något färdigt. Framförallt när man får något som ser bra ut.

Hårdvaran är ju densamma om man köper den färdig eller i bitar. Och ibland är det faktiskt lämpligt att köpa en Mac Pro. För då vet jag att jag får en bra dator redan, köpa den i bitar skulle bara bli dyrare och bökigare.
Jag har inte brytt mig om att leta drivrutiner sedan jag började med mac. Inget som jag skulle vilja börja göra heller. Verkar vara som om många nördar faktiskt väljer en sämre slutprodukt bara för att de tror att de får något bättre genom att köpa varje produkt för sig.

Att sedan köpa Windows till sin hemmamonterade dator, då går man inte ens plus längre i affären.

Jo det är lite OT men kommenterar det ändå

Jag tror det är en väldigt hög procent av dom så kallade nördarna som sätter ihop sina datorer själv. Hur mycket eller lite pengar man tjänar spelar nog inte så stor roll i sammanhanget. Dels är det väldigt lätt att skruva ihop en dator som man köpt i bitar, och dels är det lättare att köpa den i bitar för att anpassa den till sina behov. På detta så blir det väldigt lätt att senare uppgradera, eftersom man redan vet vad för grejor som sitter i burken, och hur dom sitter. Man vet då också när det inte är lönt att uppgradera längre, utan är dags för ett nytt bygge. Att uppgradera en Mac, går det ens?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Jo det är lite OT men kommenterar det ändå

Jag tror det är en väldigt hög procent av dom så kallade nördarna som sätter ihop sina datorer själv. Hur mycket eller lite pengar man tjänar spelar nog inte så stor roll i sammanhanget. Dels är det väldigt lätt att skruva ihop en dator som man köpt i bitar, och dels är det lättare att köpa den i bitar för att anpassa den till sina behov. På detta så blir det väldigt lätt att senare uppgradera, eftersom man redan vet vad för grejor som sitter i burken, och hur dom sitter. Man vet då också när det inte är lönt att uppgradera längre, utan är dags för ett nytt bygge. Att uppgradera en Mac, går det ens?

Jag tror vi har olika uppfattningar. Det har med ålder att göra också tror jag. Hur många 30+ bygger sina egna datorer? När man har barn som springer omkring i huset, man spelar på sin spelkonsoll och man kanske bara kör med en laptop.

Macar går utmärkt att uppgradera. På PowerPC-tiden var det flera processortillverkare till och med. Var faktiskt ett större utbud än x86-burkarna de flesta kör här. Samt att man fick Dual-cpuer för relativt små priser och man behövde inte byta mobo för att köra Dual-CPuer då Cpuerna satt på ett dotterkort.
Jag har nog uppgraderat mina macar mer än du uppgraderat dina pc's under åren

Men återigen, idag när folk går över till laptops, bygger nördar sina bärbara också då eller?
Anpassa datorer efter sina behov, med tanke på att de flesta leverantörer levererar nästan identiska grejer, med en eller två portar fler på vissa modeller, så är det väl inte så mycket att snacka om. Man maxar det mesta och det enda man behöver anpassa är tex grafikkort beroende på vad man ska göra. Tycker det inte är en stor valfrihet direkt, framförallt inte när de flesta ändå kör Windows och en trist dator upplevelse pågrund av det.

Man är ju väldigt begränsad med en PC också, du kan inte köra OS X utan att behöva hacka det. Samt att du sitter med PC-BIOS, en 25 år gammal mjukvara typ, snacka om antika problem man får pågrund av detta. Men det är en annan diskussion.

Om man kollar på oss i #debian.se (numera data.se) på freenode. De flesta har gått över till mac där nu. Samma gäller de andra communitys jag hängt i, som #rails.se och #openbsd
Jag vet faktiskt inte ens vilka communtys förutom Windowsdominerade där folk inte flyttar till mac bland nördar.

Permalänk
Medlem

Hur som helst kan något sådant som Psystar bara affektera en nisse utan smak (what so ever) - den har ju alla kännetecken för sådant:
* Ful som stryk, för det sparar några kronor…
* Småskum källarfirma, garanti runt hörnet…
* Någon tusenlapp billigare, åtminstone i inköp…

(Och alla som tycker det verkade bara en lysande ide att köpa en lös dator och sedan få köpa operativ själv och hacka det själv och inte få någon funktionsgaranti - har ni fler bra idéer? och om så varför då inte göra det själva så l33t som ni måste vara…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag tror vi har olika uppfattningar. Det har med ålder att göra också tror jag. Hur många 30+ bygger sina egna datorer? När man har barn som springer omkring i huset, man spelar på sin spelkonsoll och man kanske bara kör med en laptop.

Macar går utmärkt att uppgradera. På PowerPC-tiden var det flera processortillverkare till och med. Var faktiskt ett större utbud än x86-burkarna de flesta kör här. Samt att man fick Dual-cpuer för relativt små priser och man behövde inte byta mobo för att köra Dual-CPuer då Cpuerna satt på ett dotterkort.
Jag har nog uppgraderat mina macar mer än du uppgraderat dina pc's under åren

Men återigen, idag när folk går över till laptops, bygger nördar sina bärbara också då eller?
Anpassa datorer efter sina behov, med tanke på att de flesta leverantörer levererar nästan identiska grejer, med en eller två portar fler på vissa modeller, så är det väl inte så mycket att snacka om. Man maxar det mesta och det enda man behöver anpassa är tex grafikkort beroende på vad man ska göra. Tycker det inte är en stor valfrihet direkt, framförallt inte när de flesta ändå kör Windows och en trist dator upplevelse pågrund av det.

Man är ju väldigt begränsad med en PC också, du kan inte köra OS X utan att behöva hacka det. Samt att du sitter med PC-BIOS, en 25 år gammal mjukvara typ, snacka om antika problem man får pågrund av detta. Men det är en annan diskussion.

Om man kollar på oss i #debian.se (numera data.se) på freenode. De flesta har gått över till mac där nu. Samma gäller de andra communitys jag hängt i, som #rails.se och #openbsd
Jag vet faktiskt inte ens vilka communtys förutom Windowsdominerade där folk inte flyttar till mac bland nördar.

Tja, om vi ska snacka ålder så ligger jag på +40 och om du uppgraderat dina Macar mer än jag uppgraderat mina PC tänker jag låta vara osagt. Började iallafall en gång i tiden med en 386:a med Cyrix-CPU att skruva med. Jag frågade bara om det gick uppgradera en Mac, för jag kan nog inte påminna mig att förutom några enstaka ljudkort så har jag nog aldrig sett några lösa komponenter till dom. Dual-cpu på PC var dessutom helt menlöst på PC tidigare.

Att folk idag inte sätter ihop sina PC längre och enbart kör med laptops tycker jag är ett resonemang som faller på utbudet i onlinebuterna bland annat. Sen om man vill ha en tråkig grå burk som PC eller inte är också valfritt idag. Där har hänt en hel del på designfronten även bland PC idag, så Mac är inte ensamma längre om att ha snygga burkar. Dom antika problemen med PC hänger väl inte ihop med BIOS, det är ju bara mjukvaran som startar upp datorn. Dom problemen hängde väl snarare ihop med att Herr Gates fick för sig någon gång att ingen datoranvändare någonsin skulle behöva mer än 640 kb, samt att allt tidigare skulle vara bakåtkompatibelt, och dom problemen försvann för övrigt när DOS försvann ut ur operativsystemet. Nu är det inga krav längre på att gamla program skall gå att köra på nyare operativsystem. Om jag är begrännsad för att jag inte kan köra nått OS X på min PC vet jag inte heller om jag håller med om. Kan nämligen inte komma på några program som inte fungerar, undantaget då gamla DOS-program som ändå är ointressanta idag. För övrigt förstår jag inte att du tycker en PC är begränsad på grund av BIOS, då den är väldigt lätt att flasha om. Något som jag upptäckte den riktiga fördelen med då Pentium MMX kom. Satt då med ett moderkort som var tillverkat innan MMX fanns och då naturligtvis inte hade stöd för det. Något som var lätt löst med en ny BIOS från tillverkaren och sen kunde man bara stoppa i den nya processorn. Hur löser man exempelvis en sådan detalj på en Mac?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Skulle bara flika in med att det är skillnad på att jobba MED och PÅ datorer... Visst kan man mecka och uppgradera en PC men om - förlåt, när - man skall få någonting gjort kan jag med gott samvete rekommendera vem som helst till att pröva Mac och OS X.

För när det gäller Vista verkar man ha fullständigt ignorerat i att det är _människor_ som skall _använda_ plastlådorna till annat än ställa på hemma-altaret! Verkar som man lyssnade på vad geek-kidsen tyckte var användarvänligt istället för att låta användarna komma med synpunkter där. Tror att det kanske kommer vara det som sätter stora käppar i Microsoft-kvarnen till slut. Här är Apple betydligt bättre i tänket. Någonting gör de iaf rätt när fler och fler lämnar Windows för Mac...

Så kan vi inte lyfta in Mac/PC käbbl- förlåt igen, diskussionen i 2000-talet och sluta vara imponerade av hur många hertz en död apparat kan göra och istället se vad de kan göra för oss!

o ja, höll på att glömma - nej, jag är _inte_ apple-fantast men jag gillar när jag kan lägga färre timmar på datorarbete för att få en burk att bara fungera och mer på familj och sysslor.

Hade för övrigt gärna sett en "öppen" version av mac os x på pc med kompatibel hårdvara. Ålder? 30+ och ex-tekniknörd.

Visa signatur

Mac'ens förfall heter inte PC. Det heter 'iPhone'. Bleh!
Surface computing FTW men ge mig en rejäl platta att leka på - ingen futtig 'tablet'!