Permalänk
Medlem

PXE BOOT ändra tftp server

Jag har två stycken pxeboot-servrar (win,linux).
Går det att i linux-menyn (syslinux pxe) att skicka en client vidare till windows pxeboot(RIS)?
Eller är jag tvungen att skicka olika dhcp-options beroende på vad jag vill installera?

Permalänk

tror inte det går att skicka till RIS från pxelinux men det går att skicka till pxelinux från RIS.
http://syslinux.zytor.com/archives/2006-July/007045.html

Permalänk
Medlem

Snyggast skulle ju vara om man kunde få pxelinux att boota windows systemnen på ett enkelt sett.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

jag skulle hellre vilja gå ifrån pxelinux-menyn och ladda in windows ris-meny

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solida
jag skulle hellre vilja gå ifrån pxelinux-menyn och ladda in windows ris-meny

Är det inte enklast och sköta det via dhpc för båda kör väl varsin dhcp-server?
btw vad är det du pcx-bootar?

Permalänk
Medlem

Jag kör en dhcp (isc-dhcp), men scriptar nu dhcp-confen efter en maskinlista och tagar antingen för att pxe-boota linux eller windows.
Jag pxe-bootar winXp, 2000, 2003, 2008 och vista. Sedan så pxe-bootar jag ett gäng linuxdistar tex ubuntu, suse, debian, centos,ubcd,bt3 etc

Permalänk
Medlem

Du kör alltså hela systemen över nätverk?
Hur har du då gjort med /root och C:\ ?

Permalänk
Medlem

Vad menar du?

Det är en lab-miljö där det ska vara möjligt att snabbt få ut olika sorters miljöer för diverse pen-tester etc.

Permalänk
Medlem

ja tftp tillhandahåller väl en bara liten image som sin tur monterar ett share vad jag vet
Met det är alltså installations processen du lagt ut på nätverket?
(inte hela system i sig)
Jag har själv ingen större erfarenhet av pxeboot men är väldigt nyfiken på hur det faktiskt används och kan användas.

Permalänk
Medlem

All installation via pxe-boot pushas ut med tftp. Sedan kan det vara olika om det är isos som laddas eller som i windows där /i386 skickas ut.
I linux så laddas en liten kärna och sedan initrd, men allt beror på vilken dist.
Du kan pxe-boota en linux-nätverksinstallation och installera via ftp/http.
Men inget är säkert, tex så skickas windows svarsfil i klartext.

Permalänk
Hedersmedlem

Se mitt inlägg ovan, följ den guiden så kan du boota åtminstone en Windowsinstallation från PXELINUX.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ja tftp tillhandahåller väl en bara liten image som sin tur monterar ett share vad jag vet
Met det är alltså installations processen du lagt ut på nätverket?
(inte hela system i sig)
Jag har själv ingen större erfarenhet av pxeboot men är väldigt nyfiken på hur det faktiskt används och kan användas.

Ta en titt på Linux terminal server project, hyffsat enkelt att sätta upp om du vill testa hur det fungerar.

Att boota helt och hållet via nätverk är enligt mig det enda sättet att på riktigt köra tunna klienter

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

jo ska nog testa LTSP på ubuntu hardy senare. Skulle dock vara rickigt roligt och sätta upp det i en seriös miljö.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av solida
All installation via pxe-boot pushas ut med tftp. Sedan kan det vara olika om det är isos som laddas eller som i windows där /i386 skickas ut.
I linux så laddas en liten kärna och sedan initrd, men allt beror på vilken dist.
Du kan pxe-boota en linux-nätverksinstallation och installera via ftp/http.
Men inget är säkert, tex så skickas windows svarsfil i klartext.

Okej
kan du på ett enkelt sett ladda in vilken vanlig bootbar Linux iso som helst eller måste man då själv ändra initrd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jo ska nog testa LTSP på ubuntu hardy senare. Skulle dock vara rickigt roligt och sätta upp det i en seriös miljö.

Okej
kan du på ett enkelt sett ladda in vilken vanlig bootbar Linux iso som helst eller måste man då själv ändra initrd?

Vissa distar kan man använda vid pxe-boot genom att skicka rätt cmdline (tex Ubuntu), men många måste man ändra i initrd/initramfs själv (tex Backtrack2)