AMD jobbar på serverprocessorer med 12 kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja nu har processorerna nåt sin höjd på stabiliteten vad gäller antalet MHZ. Nu kan man bara bygga ut med mer processorer...

Jepp -.-

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Inaktiv

Hoppas AMD får ut dessa fort så de går plus igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMauser
Flera kärnor är utvecklingen, man kan få mer processorkraft utan öka värmen så mkt.
Att programmera och att skapa trådar är ingen svårt för en programmerare av klass skulle jag nog säga då jag själv är rätt grön men använder det för ett projekt just nu på KTH.

hur kommer det sig då att det går långsamt för fler program och spel att ta vara på fler kärnor? finns det verkligen så få "programmerare av klass" som du uttryckte det

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
hur kommer det sig då att det går långsamt för fler program och spel att ta vara på fler kärnor? finns det verkligen så få "programmerare av klass" som du uttryckte det

Så här rakt upp och ner så kommer jag inte på något program som inte redan hanterar multipla kärnor där jag skulle behöva det.

Nu har jag inte funderat djupare, men jag upplever det som att den programvara som verkligen behöver det redan kör flertrådat. Kan i alla fall inte komma på något just nu där jag skulle vilja ha flerkärnestöd som en ny finess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hoppas AMD får ut dessa fort

Keep on dreaming.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Så här rakt upp och ner så kommer jag inte på något program som inte redan hanterar multipla kärnor där jag skulle behöva det.

Nu har jag inte funderat djupare, men jag upplever det som att den programvara som verkligen behöver det redan kör flertrådat. Kan i alla fall inte komma på något just nu där jag skulle vilja ha flerkärnestöd som en ny finess.

HD avkodning?
Det är väl t.o.m. något som inte borde vara särskilt svårt ens?
Finns säkert flera lösningar som påstår sig ha löst det men jag har inte sett en enda som fungerar vettigt i praktiken.

Spel?

Kryptering? (det går säkert, men stödet för det är riktigt dåligt vad jag sett)

Nu har inte jag heller funderat djupare, men jag upplever det som att det är precis tvärtom. Få saker som faktiskt är flertrådade i praktiken (med det menar jag den beräkningsintensiva delen).

Sen finns det ju många saker som är väldigt lämpade för det, men i de fallen så har man ju utnyttjat det i bra många år redan och där har man normalt inte alls några problem att parallellisera beräkningarna till att börja med (allt är relativt).

Sen ser jag inget behov av att precis alla saker ska vara flertrådade heller men finns ju många områden som lider av att det är svårt att göra det.

Permalänk
Avstängd

HD-avkodning är redan flertrådat och nyttjar flera kärnor. Både ffdshow och den där andra med ryskklingande namn kör på fler än en kärna. Å andra sidan är det inte helt intressant då en celeron 420 tillsammans med ett simpelt grafikkort löser uppgiften bättre

Kryptering kan ju vara en tanke. Truecrypt och liknande har väl visserligen fullt tillräckliga prestanda som det är redan på en kärna. Kan det vara så att varje krypterad hårddisk får en separat tråd? I så fall kan det nästan kvitta.

Rent allmänt får vi i alla fall hoppas att utvecklingen går mot fler OCH effektivare kärnor inom den överskådliga framtiden i alla fall. Däremot skulle det förvåna mig om utvecklingen inte kommer att övergå i enklare och enklare kärnor i utbyte mot hiskeligt många på samma processor. Då får vi hoppas att det finns mogna kompilatorer som själva ser till allt som kompileras kör på antingen valfritt antal kärnor eller åtminstone på något antal som är högre än två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
HD-avkodning är redan flertrådat och nyttjar flera kärnor. Både ffdshow och den där andra med ryskklingande namn kör på fler än en kärna. Å andra sidan är det inte helt intressant då en celeron 420 tillsammans med ett simpelt grafikkort löser uppgiften bättre

Jag är väl handikappad pga. Vista 64 bitar men det där tycker jag inte stämmer för 5 öre i praktiken.
nVidias och ATis HD-avkodningar är väl dessutom riktigt begränsande i praktiken de med, var väl i alla fall hopplöst förr - har kanske blivigt bättre nu. Problemet ligger väl i de väldigt många olika codecs och inställningar som kan göras. Rådet var i alla fall alltid förr (trotts mycket kapabel HD-avkodning i grafikkortet (i teorin)) att skita i grafikkortet helt och skaffa en processor som fixar biffen - och det är inte helt lätt, särskilt om man bara får leka med en kärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Kryptering kan ju vara en tanke. Truecrypt och liknande har väl visserligen fullt tillräckliga prestanda som det är redan på en kärna. Kan det vara så att varje krypterad hårddisk får en separat tråd? I så fall kan det nästan kvitta.

Skickar du från en hårddisk till en annan (båda krypterade med truecrypt) och håller på så blir det lätt en flaskhals med krypteringen på en kärna. Tycker jag i alla fall, flertrådning är väl på deras TODO-lista men får se när det kommer.

En tråd per krypterad enhet/fil vore helt klart en förbättring och vore väl antagligen inte särskilt svårt att fixa heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja nu har processorerna nåt sin höjd på stabiliteten vad gäller antalet MHZ. Nu kan man bara bygga ut med mer processorer...

Egentligen inte - man kan ju få till 4ghz stabilt på en uppsjö processorer både från AMD (65nm BE i rätt revision) samt hos Intels 45nm. Problemet är att lansera modeller i 4ghz är dyrt pga. hårdtestning samt den konkreta effekten per-kärna som blir dramatiskt mycket högre från dagens standard på ~2,5ghz-3ghz. Sedan är ju lägre hastigheter även stabilare, vilket är det viktigaste hos en servermaskin förutom multitrådningen.

Man fyller alltså en större del av marknaden för servrar genom att lansera processorer med så många kärnor som möjligt heller än att lansera färre med högre hastighet då man får mycket dödeffekt annars då en server inte ofta är stressad mycket nog för att den extra processorkraften i frekvens kommer till nytta.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Egentligen inte - man kan ju få till 4ghz stabilt på en uppsjö processorer både från AMD (65nm BE i rätt revision) samt hos Intels 45nm. Problemet är att lansera modeller i 4ghz är dyrt pga. hårdtestning samt den konkreta effekten per-kärna som blir dramatiskt mycket högre från dagens standard på ~2,5ghz-3ghz. Sedan är ju lägre hastigheter även stabilare, vilket är det viktigaste hos en servermaskin förutom multitrådningen.

Man fyller alltså en större del av marknaden för servrar genom att lansera processorer med så många kärnor som möjligt heller än att lansera färre med högre hastighet då man får mycket dödeffekt annars då en server inte ofta är stressad mycket nog för att den extra processorkraften i frekvens kommer till nytta.

Som du skriver. Det blir för dyrt.

Sedan att entusiaster får upp processorer i 4Ghz Orthosstabilet 24timmar+ så klarar nog inte dom flesta av AMD/Intels hårdtester så dom skulle bli bortsållade. Skulle AMD/Intel släppa typ Dual-cores på 4Ghz original frekvens skulle dom vara jävligt dyra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Stöd för flera kärnor blir bättre hela tiden. Jag minns när jag köpte en X2 när dom första kom ut, snacket var likadant då.

3D renderarna skalar bra har jag för mig och även musikprogram började skala väldigt bra i och med Cakewalk Sonar för nått år sedan och den nya konkurrenten Reaper sägs skala nästan perfekt med ju mer kärnor du stoppar i. Iaf upp till 8 kärnor. Så tekniken börjar komma...

Permalänk
Medlem

Så först kvider AMD om att intel inte gör en "äkta" quadcore och att den inte ens borde få kallas quad...
Sedan gör de exakt samma sak för att nå 12 kärnor.

Patetiskt AMD!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Men snälla, sen när är anses PR-avdelningarna vara konsekventa?

Se längre än reklambladen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Så först kvider AMD om att intel inte gör en "äkta" quadcore och att den inte ens borde få kallas quad...
Sedan gör de exakt samma sak för att nå 12 kärnor.

Patetiskt AMD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men snälla, sen när är anses PR-avdelningarna vara konsekventa?

Se längre än reklambladen...

Precis. Det där skrytet från AMD om native quad-core är bara PR-snack. Inget att bry sig om. Det behöver vi inte nu heller när AMD gör tvärtom. Det viktigaste är ändå att länkarna mellan processorerna och minnet är tillräckligt snabba.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Massa kommentarer om bristande stöd för kärnor och att det är onödigt osv osv..

Har ni missat att det är till servermarknaden och inte till desktop, vääldigt stor skillnad.

F ö finns det redan tillverkare för denna marknad med många kärnor - så behovet är nog inte konstgjort.

Själv kan ja tänka mig att med AMDs HT lösning för minneskommunikation kan vara riktigt trevlig med såhär många cores på samma cpu i applikationer som har nytta av många instanser, databaser någon ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är förstås sant, men konsumentsidan går ju åt samma håll så diskussionen är ju relevant för det.

Permalänk
Medlem

Serversidan har haft både 2,4, och fler cpuer på sina moderkort långt innan folk en visste att man kan ha nytta av två proppar i samma burk, så det stämmer ju inte helt . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jo, men det var ju jusst cpuer det. Nu har man maxat sina frekvenser i princip och använder kärnor för att öka prestandan. Både på konsument och serversidan.

Och om du hade 4 CPUer förr så har du då du imorgon 4*12=48 kärnor.