AMD lanserar tre trekärniga processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
De får intäckter från processorer som annars skulle gått i skräpkorgen.
Får de någon OEM-tillverkare att använda dem så är det ju bra för AMD att de får intäckter.

Men för privatentusiasten så är det tveksamt om det behövs någon sådan. Vi brukar ju gärna spendera mer och några hundralappar skjuter nog många gärna till för att få quad core istället.

Jag tror både Dell och HP använder X3

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Mycket bra tänkt av AMD!!!

Varför?
Intel's Dual kostar mer och har en kärna mindre, dessa är inte överklockningsmonster men har ett litet övertag mot Dual-cores.

<b>AlbinNdoja:</b> "Lär inte ta några rekord eller Intel processorer för samma peng heller."

De är billigare och presterar bättre än flera av Intel's dualcores.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Jag jobbar på Expert och vi fick in en stationär HP dator för en dryg vecka sedan som det sitter en x3 i, så OEM tillverkarna har redan hoppat på det tåget.

Om det nu är så som det spekulerats om tidigare att x3 är en "trasig" x4 så tycker jag personligen att AMD gör ett riktigt smart drag, ge mig en anledning till att dom annars bara skulle kastas bort? Hur skulle ni själva göra om ni satt i tillverkarens skor?

Så ska man givetvis ha i åtanke att vi entusiaster här på sweclockers.com inte är majoriteten av datoranvändare, dom flesta bryr sig nog inte alls om det så sitter 1 , 3 eller 100 kärnor i sin processor.

Permalänk
Medlem

Phenom X3 är inte tänkta som enthusiastlösningar utan billig(are) lösning för multi-trådade maskiner för redigering eller vad som nu blir aktuellt - sedan att de inte dödar Intels snabbare dubbelkärniga processorer är väl inte så fantastiskt konstigt? Bara en sådan sak att Intel kör en högre frekvens och dubbelt/tredubbelt cachen vid genomsnitt har ju ganska mycket med saken att göra. Sedan med en prisbild från 1000kr så har Intel inte mycket att sätta emot. Deras billigaste Quad cores ligger på en bra slant över det genomsnittet precis som deras äldre, och nu prissänkta, 65nm-processorer i dubbelkärnigt utförande.

Men det är väldigt trevligt att AMD ändå lanserar B3-versioner av denna processorserie. Även om det är ett resultat av "defekt" maskinvara så är det ändå en fullgod produkt som absolut fungerar. Intel har knappast 100% perfekt produktionsratio, men de kan ju inte stänga av en kärna och lansera produkterna som "Triple-Core" eftersom då krävs deaktivering av två kärnor vilket lämnar en ovanligt dyr och ointressant dubbelkärnig maskin. Intel skulle gjort samma sak om de kunnat, men det går ju inte då deras Quad-Cores är 2x2 och inte 4x1.

Sedan är 95W TDP inte så hysteriskt. Det är knappast en energisnål maskin, men jämför vi med Intel så kan detta tänkas bli från 65-75W med deras räknemetoder, samtidigt som detta kräver att processorn är 100% belastat på alla delar, vilket är ytterst svårt att lyckas med i verkligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Intel har knappast 100% perfekt produktionsratio, men de kan ju inte stänga av en kärna och lansera produkterna som "Triple-Core" eftersom då krävs deaktivering av två kärnor vilket lämnar en ovanligt dyr och ointressant dubbelkärnig maskin.

Om alternativet är att kassera spelar det väl inte så stor roll att den är dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Sedan är 95W TDP inte så hysteriskt. Det är knappast en energisnål maskin, men jämför vi med Intel så kan detta tänkas bli från 65-75W med deras räknemetoder, samtidigt som detta kräver att processorn är 100% belastat på alla delar, vilket är ytterst svårt att lyckas med i verkligheten.

Uppmätta värden finns fortfarande på länken högre upp.

Permalänk
Medlem

Kommer AMD någongång ikapp Intel bland dom kraftigare / välpresterande processorerna ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om alternativet är att kassera spelar det väl inte så stor roll att den är dyr?

Blir den dyrare än standardprodukter så faller den automatiskt bort då man får en identiskt produkt som redan existerar fast till högre pris.
Man kan säkert slänga in dessa som vanliga dubbelkärniga modeller utan vidare - men det låter trots allt lite tveksamt.

Opa: -"Kommer AMD någongång ikapp Intel bland dom kraftigare / välpresterande processorerna ?"
AMD hade prestandadominans under väldigt lång tid och har slagit in många innovationer som idag är standard. Även under denna tiden var AMD ekonomiskt underlägsna. Jag skulle våga säga att det inte är omöjligt att AMD får till något riktigt fräsch, men då snackar vi inte att det händer på en natt eller två. Det tog ju Intel många år att faktiskt ramla på något som på riktigt konkurerade med AMD med dess Athlon-processorer trots att de hade pengar.

Såklart hade ju AMD inte ATi att tänka på under den tiden i form av att sköta dess utgifter som idag - men ingen investering är gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Blir den dyrare än standardprodukter så faller den automatiskt bort då man får en identiskt produkt som redan existerar fast till högre pris.
Man kan säkert slänga in dessa som vanliga dubbelkärniga modeller utan vidare - men det låter trots allt lite tveksamt.

Hur menar du nu? Dyrare än standardprodukter? Enheten är redan tillverkad, och om alternativen är a kassera (vinst =0-tillverkningskostnad) och att sälja den som något annat (vinst = x - tillverkningskostnad) borde man välja det senare alternativet. Så länge inte ökade logistikbehov och liknande gör det hela olönsamt.

Och givetvis skulle den i så fall säljas som tvåkärnig. Vad annars? Det skulle väl dessutom inte vara mera tveksamt än amd:s nya serie? Metoden är dessutom inte ny; i gpu-branchen har man väl sedan länge sålt mer eller mindre misslyckade kretsar som budgetversioner.

Permalänk
Medlem

se där ja, då kanske AMD visar upp positiva bokslut snart då med tanke på att OEM tillverkare hoppat på detta tåg:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Skärpning AMD!

Skulle kunna tänka mig en X3 processor om de var åtminstone 25% billigare en än X4.

Är tyvärr inte imponerad av Phenom för den delen heller.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Skärpning AMD!

Skulle kunna tänka mig en X3 processor om de var åtminstone 25% billigare en än X4.

Är tyvärr inte imponerad av Phenom för den delen heller.

Du hittar ju en X3:a nedåt dryga 1000kr - det är väl -25% priset av en Phenom X4, eller åtminstonne många av modellerna.

Elgot:
Jag tänkte fel, du har rätt med det du skriver.

Permalänk
Medlem

är väl lika bra att dom gör en trekärnig också så blir väl nån mer alltid nöjd. hade ju varit nån som lipade om det inte fanns nån sådan

Permalänk

jag skulle också kunna tänka mig en x3:a bara för att vara annorlunda. presterar nog tillräckligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan om Intel och 3-kärning är väl en icke-fråga än så länge.
Deras quad-processorer är 2 st dual core. Det lär väl fungera så här att de etsar fram sina dual core-chip och testar dem. Sen tar de två chip som de vet fungerar i rätt frekvens och monterar ihop dem. Så antalet icke-fungerande Core 2 Quad lär vara få.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

X2 är inte Phenom, vissa applikationer kan ju utnyttja den nyare arkitekturens förbättringar. X3 drar en hel del mindre ström än X4 vid samma klockfrekvens, men presterar inte så mycket sämre i flera applikationer.

Nå vet jag väl att phenom inte är x2.
Okey att det drar mindre ström, det köper jag. Men jag tror nästan entusiasten köper en x4 för att "framtidssäkra" sig.

Permalänk
Medlem

Personligen är inget AMD lanserar intressant förän man kan överklocka minst 75% i alla fall med vanlig vettig luftkylning. Oavsett om det är 3, 4, 15 eller 124 kärnor.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

SPONTANT !

Va är detta för jox

Alla såna här grejor brukar på lång sikt inte vara speciellt smarta ur marknadsmässigt varumärkes status , ge dem quatro valvone alltså 4 kärnor
och satsa på att utveckla 8, 16 kärnor och dra ner på strömstyrkan istället så att det går att köra allt utan fläktar

däri ligger framtiden nu kommer ni säga 16 kärnor , va skall man med det till ? tro mig! det kommer vare sig vi vill eller inte, när en dator skall hålla koll på allt i hus och hem kylskåp, tvättmaskiner, diskmaskiner alla dessa applikationer som skall integreras och inte minst bluray som alla skall ha utan möjligen Igvar kamprad haha

Sen kommer ju atom cpu från intel som kommer ställa allt på ända, Och vad jag förstår så har desutom Nvidia/geforce nu köpt VIA och den föreningen oj! den tror jag stenhårt på, någon som vet var man köper dessa aktier föresten ?

Bara Spontant då ! MVH. H.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HALVLEDAREN
ge dem quatro valvone alltså 4 kärnor
och satsa på att utveckla 8, 16 kärnor och dra ner på strömstyrkan istället så att det går att köra allt utan fläktar

nånting säger mig att det tar lite mer tid och energi att utveckla det än att bara ta en 4-kärnig prolle och stänga av en trasig kärna.
Personligen tycker jag 3 kärniga processorer är toppen, för dom som vill ha mer än 2 men inte vill betala priset för 4, synd bara att amd:s prollar ligger så långt bakom intels

Permalänk

Dessa processorer är INTE till ER. Dessa processorer är INTE riktade till OSS. Det är HP och Dell som ska sälja dessa och medelsvensson som ska köpa dem. Okej?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Dessa processorer är INTE till ER. Dessa processorer är INTE riktade till OSS. Det är HP och Dell som ska sälja dessa och medelsvensson som ska köpa dem. Okej?

Vad snackar du om, klart att vi kan köpa dom om vi känner för

Permalänk

Jag tycker ändå att det rena rama veleverket ett Jippo som jag inte gillar.
Trots att jag gillar AMD

Och precis som Wirn var inne på detta tar energi av det som Amd borde lägga focus på

Men det kanske är ett geni drag , jag vet inte ..

ha en go LördDA Kväll H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HALVLEDAREN
Jag tycker ändå att det rena rama veleverket ett Jippo som jag inte gillar.
Trots att jag gillar AMD

Och precis som Wirn var inne på detta tar energi av det som Amd borde lägga focus på

Men det kanske är ett geni drag , jag vet inte ..

ha en go LördDA Kväll H

Är det så svårt att hålla sig undan ENTER-tangenten?
Phenom X3 är en bra lösning och en bra resurs som annars bara skulle kosta pengar eller bara resultera i minimala återintäckter på dessa "trasiga" X4-or.

AMD lägger fokus där intresset finns: Billiga, strömsnåla processorer och/eller billig(are) flerkärniga processorer för allmänt bruk.

Permalänk

Mr Borka vadå enter tangenten, jag trodde vi diskuterade AMD Och vad dom skall lägga sin ENERGI på.

Jag vet inte men det tycks var en bra strategi, men jag säger änndå att i längden så kommer oftas såna här bakåt strategier att bli ett slags nja njo, marknads PR-mässigt i längden

Men som sagt jag vet inte !