Ursprungligen inskrivet av WIRN
Sakta i backarna lite nu
Säljer bäst och säljer mest är ju inte samma sak.
Det är ju viktigare vad de tjänar på försäljningen, om nintendo tjänar 1kr per konsoll och sony 1000kr så säljer ju sony bättre.
Tittar man t.ex. på mobiltelefonmarknaden finns knappt sony ericsson om man räknar per såld telefon men om man räknar per tjänad krona är de näst störst.
Är det fortfarande nintendo som är kvar på täppan om man ser till intäkter?
Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Vet inte hur det är nu men när PS3 och 360 kom ut gick båda med förlust. Wii har gått med vinst för varje såld konsoll. Fast nu går nog PS3 och 360 med vinst men har ingen aning om hur länge dom gjort det.
Som sagt. Både Sonys och Microsofts plan vid release var att sälja för under de dåvarande produktionskostnaderna och tjäna in pengar på alla spel sålda. Det är oftast så det fungerar, men Nintendo sålde för över produktionskostnaderna och gör fortfarande så vilket betyder att de har håvat in mest pengar och sålt mest antal konsoler. Sedan har ju Sony Ericsson näst störst marknadsandel iaf i Europa när det gäller antal sålda mobiler. Visste dock inte att de låg så bra till när det gällde krona per mobil.
Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Som någon annan nämnde, Cell har inte 7 kärnor, den har en kärna och 6 SPE:er. Och vad spelar det för roll vad för CPU det sitter i när dom presterar samma sak?
Visst låter 360ns DVD-spelare en del, men det är inget större problem om man spelar med ljud på.
Men å andra sidan kostar Dual Shock 3 över 100kr mer än 360s dosa, du har även möjigheten att köpa billiga AA-batterier och separat laddare. Plus att du kan byta batteriet i 360s, PS3-dosorna är bara kasta när dom är slut.
På vilket sätt är slot-in bättre? Visst, lite ballare, men någon reell funktion har det ju inte.
BD är egentigen enda pluset PS3 har.
Dom som har en 360 utan HDMI får köra med komponent eller VGA som erbjuder i princip samma kvalitet som HDMI. PS3 är ju den konsoll som genomgått flest versioner, 40, 60, 80GB, med/utan PS2-hårdvara osv osv.
Den kanske har fler komponenter, men faktum är att det enda som är bättre är BD-spelaren, och det har hittils bara varit en nackdel för spel.
Cell har som sagt inte 7 fysiska kärnor men kan i praktiken köra 6-trådade program. Jag tror att i framtiden kommer vi märka skillnaden på 360's processor och Cell men i dagsläget gör det inte särskilt stor skillnad. Är det en bättre processor? Helt klart! Ser vi några prestandavinster i dagsläget? Det är väldigt svårt att säga, för vi vet inte hur mycket som är allokerat till grafikkortet osv. Erbjuder någon av konsolerna någon vidare prestanda? Nej, då rescensenter på både IGN, Gamespy, etc. har klagat över att både Xbox360 och framför allt PS3 (beror dock på en dålig port av EA, där Valve inte var med i utvecklingen, och inte hårdvaran) upplever mycket FPS drops i Half-Life 2. Från den genomsnittliga 30 FPS mätningen dvs. Vänta några år tills folk lär sig utveckla bättre till Cell teknik. Vi ser fortfarande spel till PS2 som har riktigt snygg grafik jämfört med det snittliga spelet som släpps idag.
Det är ju inte bara 360:ans dvd-spelare som låter. Fläktarna låter ju något otroligt mycket också.
Att man inte kan byta batteriet på PS3 kontrollerna är ju löjligt. Hade jag använt det argumentet hade jag gått igenom en Iriver H340 per år. Förvånandsvärt att höra ett sådant argument på ett moddningsrikt forum som Swec. Skruva isär kontrollen, köp ett annat batteri, koppla in batteriet, och skruva ihop igen. Klart!
Jag måste säga att jag är väldigt neutral när det gäller konsolerna i dagsläget och har haft betydligt mer erfarenhet av 360. Äger dock ingen av "next-gen" konsolerna. Måste dock säga att när jag för första gången jämförde 360 kontrollen med PS3 kontrollen, trots att jag verkligen inte tyckte om PS2 kontrollen, så var det ju en helt otrolig skillnad i kvalitet. PS3 kontrollen väger ju en fjärdedel av vad 360 kontrollen gör, den skramlar inte, och så känns den ju dessutom inte som om den är gjord av plast som skulle smälte om den låg i solsken.
Slutligen, HDMI har stor skillnad i bildkvalitet. Det märker jag till och med när jag kopplar min TFT skärm till datorn med DVI i stället för VGA. Det var bara ett löljligt argument. Komponent/VGA är gamla tekniker som inte borde få användas i sammanhanget HD.
Ursprungligen inskrivet av Magnus72
360:n har som sagt bättre GPU än PS3 som är baserad på ett 7800GTX ATI´s Xenon GPU är ju som sagt föregångaren till ATI´s R600 kärna
Vet inte riktigt vad du försöker säga. Xbox 360 är den konsol som har en ATI baserad GPU medans Nvidia utvecklade till PS3. 7800gtx var konkurrenten till föregångaren till ATI's R600 kärna, så de två kom ungefär samtidigt. Sedan var båda dessa GPU's helt specialutvecklade till respektive konsol, trots att de kan ha varit baserade till en viss del på just kärnan i dessa serier, så har de egentligen inte så mycket gemensamt med deras PC-"motsvarigheter". Till sist så undrar jag varför 360 GPUn skulle vara bättre än PS3 GPUn. 360 har 512 mb delat ram/gpu minne medans PS3 har 256 mb dedikerat ram minner och 256 mb dedikerat grafikminne. I praktiken presterar de väldigt likvärdigt, då PS3 har bättre bildkvalitet i vissa spel medan 360 har bättre bildkvalitet i andra spel.
Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Blu-ray har ledit till att PS3 blev försenad och svindyr. På spelsidan har det bidragit till längre laddtider än 360, krav på installationer samt att GTA IV nu är bristvara pga att dom inte kan tillverka tillräckligt med skivor. Allt detta för okomprimerat ljud i Metal Gear Solid, inte riktigt värt det va?
Ang. ljudnivån så varierar det ju en del, men dom 360s jag har hört har vart helt ok. Utan spel i låter dom inte så mycket mer än PS3.
Att BD orsakade försening har ju absolut noll negativ effekt på spelen. Förseningar är ju aldrig kul, men formatet har inte gjort något dåligt för själva spelen. GTA IV är huvudsakligen en bristvara på grund av ett kommande PS3 paket med GTA IV inkluderat. Var ligger logiken i att det skulle vara svårare att få tag på GTA IV som ligger på BD än GTA IV som ligger på DL DVD, när båda dessa är standard till respektive konsol. Okomprimerat ljud är ju absolut inget negativt, trots att ett mänskligt öra inte kan höra skillnad på okomprimerat ljud från en CD och en MP3 fil på 320 kbit/s. De öppnar dock lite möjligheter när det gäller HD. Sedan blir det ju rätt roligt när spel börjar ligga på mer än 10 gb som de snart gör. Då blir det lite mindre roligt för 360ans standard DL DVD.
Både Wi-Fi och gratis internet är ju stora plus jämfört med 360. Det kan du inte neka. De är ju egentligen inte särskilt avancerade funktioner i sig, i stället är det bara fruktansvärt att Microsoft inte inkluderar det. Xbox 360 har dock i dagsläget grymmt mycket fler och bättre spel.
Slutligen skulle jag vilja referera dig till den här snubben. Han har lagt ut massa jämförande videos mellan PS3 och Xbox 360, bland annat laddningstider:
Det visar säg att PS3 är snabbare när det gäller att starta systemet medan 360 är snabbare att ladda spel: http://youtube.com/watch?v=cfs3M8-OUbw&feature=related
Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990