Processa mot en försäljare på eBay/Hong Kong

Permalänk

Processa mot en försäljare på eBay/Hong Kong

Jag har betalat cirka 6400kr för ett objektiv (kamerautrustning) till en säljare som opererar från Hong Kong under eBay. Jag har efter cirka 2 månaders väntetid inte fått någon vara från vederbörande part. Notera att det är inte är fraktmetoden som är långsam; säljaren påstår att denne har skickat objektivet med EMS (express) och det tar cirka 3-4 dagar för ett föremål att komma till Sverige. Även om det "fastnar i tullen" skall det inte ta mer än 2 veckor. Denne har inte heller skickat något nummer för att kunna spåra försändelsen.

Säljaren vägrar att kommunicera och jag misstänker att vederbörande inte har skickat föremålet. Jag har upprepade gånger försök skickat e-mail för att se huruvida ärendets gång ser ut, men jag inser att jag bollar med mig själv.

Jag tänker inte tolerera detta och tänker sätta in juridiska medel för att antingen få mina pengar tillbaka eller att få varan till omgående för leverans. Jag tänker alltså stämma denna person. Jag vet inte riktigt vilken myndighet jag skall vända mig till eftersom ärendets natur föreligger på en internationell plan och jag behöver lite hjälp på traven. Jag försöker givetvis göra egen efterforskning, men all hjälp uppskattas.

Förresten, så finns det andra köpare som har blivit lurade av denna person och jag tror att vi tillsammans kan processa mot säljaren. Vi kommer få trolig gehör under rätten om något sådant skulle falla sig in.

Jag kan också påpeka att vederbörande inte är någon söndagssäljare precis och är faktiskt ett (stort?) företag.

/ Kevin

Permalänk
Medlem

Innan man kan ge dig mer info hur du ska gå tillväga så behöver jag veta några saker först.

Har han gott om positiva feedbacks? Betalade du med PayPal? Om du betalade med denna tjänst så har du köpskydd. Om du inte gjort det kan det dess värre bli betydligt värre. Vad har han för användarnamn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Innan man kan ge dig mer info hur du ska gå tillväga så behöver jag veta några saker först.

Har han gott om positiva feedbacks? Betalade du med PayPal? Om du betalade med denna tjänst så har du köpskydd. Om du inte gjort det kan det dess värre bli betydligt värre. Vad har han för användarnamn?

Suck... det var typ den enda gången jag inte använde PayPal, och så sket det sig. Om det är relevant använde jag mig av Moneybookers. Men jag antar att tjänsten är lika osäker som Western Union Money Order. Trodde jag var säker när säljaren har följande statistik:

http://myworld.ebay.com/onetopvista (3358)
http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback2&useri...

Permalänk
Medlem

Du är nog desvärre rätt rökt.

Verkar som säljaren blåst några lite då och då senaste tiden.
Speciellt den som påstår sig inte fått kameran han betalt 25k för.

Permalänk
Medlem

Med den där jävla attityden från säljaren så skulle jag lätt slå in hans dörr med en slägga och tryckt upp fanskapet upp mot väggen!

Dessutom skriver det där j*a aset att han inte tar PayPal. Låter väldigt fishy tycker jag.

Sorry om man svär, men måste även säga att eBay riktiga avskum som inte stänger av dessa säljare. Man blir väldigt sugen på att ddosa eBay med tanke på hur de beskyddar bedragare. Har själv blivit blåst på 300 euro på en auktion, men eBay f*orna gör inte ett skit! Skulle gärna vilja se hur överbetalada tjänstemän på eBay själv blir rånade så de fattar vad de håller på med! Det är inte meningen att man ska skydda kriminella iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Med den där jävla attityden från säljaren så skulle jag lätt slå in hans dörr med en slägga och tryckt upp fanskapet upp mot väggen!

Dessutom skriver det där j*a aset att han inte tar PayPal. Låter väldigt fishy tycker jag.

Sorry om man svär, men måste även säga att eBay riktiga avskum som inte stänger av dessa säljare. Man blir väldigt sugen på att ddosa eBay med tanke på hur de beskyddar bedragare. Har själv blivit blåst på 300 euro på en auktion, men eBay f*orna gör inte ett skit! Skulle gärna vilja se hur överbetalada tjänstemän på eBay själv blir rånade så de fattar vad de håller på med! Det är inte meningen att man ska skydda kriminella iaf

Beklagar förlusten Det är riktigt tråkigt när folk skall hålla på så. Förresten, om du betalade med PayPal, försök med "file a complaint".

Permalänk
Medlem

Jag gick på niten att inte betala med PayPal till tyskhelvetet, tyvärr. Liksom dig gick jag på hans övervägande bra feedback historia. eBay personalen har hittills inte gjort ett skit heller förutom att de censurerade min negativa feedback. Är jävligt lack på dom! Jag lider med dig som sagt grabben! Tyvärr passar många på att vandra över lik så fort de ser möjligheten.

Säg att man skaffat sig 500 positiva feedbacks och avslutar med att sälja ett föremål för 200 000 kr så kan man glatt dra vidare och scamma budgivaren som fört över via banköveröfring. Den sortens människor existerar dess värre.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra! Också gått på det där en gång, och numera är jag super försiktig när det gäller handel på nätet. Har också som regel att alltid handla med Paypal.

Vad gäller dina pengar är jag tyvärr säker på att du inte kommer få tillbaka dom (Men hoppas på mirakel). Stämma och blanda in Polisen och annat kommer inte göra ett skit tyvärr, dom har inte tid att lösa några bedrägeribrott på Blocket och Tradera, så att dom skulle jaga någon i Kina är bara att glömma :/

Förövrigt har jag handlat alla mina kamera prylar på Ebay, alltid varit säljare från Hong-Kong dessutom.

Kille jag handlat mycket från, alltid fått mina saker snabbt och problemfritt.

http://stores.ebay.com/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics

Permalänk

Vilka jävla proffsscammare snubben är Han använder en betalningstjänst vars dess företagspolicy praktiskt taget sätt struntar huruvida en transaktionen har varit inom ramen för bedrägeri eller nej. Jag misstänkrt att säljarens kontaktuppgifter, såsom namn, adress tycks vara rätt godtycklig och den faktiska adress som är uppgiven leder till en postkontor i Hong Kong. Utan någon kännedom om varken namn, addres osv kan jag inte ens påbörja en rättsprocess

Onetopvista aka GIFTSIX aka m2688hk@yahoo.com aka Global Express HK [...] är en säljare som scammar då och då.

http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/customer-forum/1370...
http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/customer-forum/1414...
http://photo.net/neighbor/view-one?neighbor_to_neighbor_id=32...
http://photo.net/neighbor/view-one?neighbor_to_neighbor_id=32...

SHIT!!!

EDIT: Har också handlat från Ur-Galaxy. Bra säljare!

EDIT2: Men dock har han lämnat ut uppgifter om ett bankkonto som tydligen är riktig (annars kan inte folk sätta in pengar). Undrar vad HANG SENG bankens policy är när det gäller sånt

Permalänk
Medlem

Lider med dig broder!
Har också handlat av ur-galaxy, inga problem
Det där med att lura folk lite då och då men ändå många positiva har jag inte stött på innan, men tack vare denna tråd har jag det nu i baktanke

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga att sånt här e för jävligt. Det är sånna här historier som gör att man verkligen blir tveksam till att handla på internationellt plan.

Jag lider med alla som råkar ut för sånt.

Blev själv indragen i en "personuppgiftsstöld"-ärende för att nån snubbe sålde grejer på Tradera i mitt namn. Köparn betalde givetvis i förskott å fick ingen vara. Var i och för sig i sverige, men ändå tråkigt att folk sabbar den annars trevliga internet-handeln.

Permalänk

Okay. Har kontaktat konsumentmyndigheter i Sverige och i Hong Kong. Har även skickat en anmälan till polismyndigheten i Stockholm och skall eventuellt kontakta likvärdig part i Hong Kong. Kontonumret som säljaren lämnade går säkert att spåra.

Wish me luck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Okay. Har kontaktat konsumentmyndigheter i Sverige och i Hong Kong. Har även skickat en anmälan till polismyndigheten i Stockholm och skall eventuellt kontakta likvärdig part i Hong Kong. Kontonumret som säljaren lämnade går säkert att spåra.

Wish me luck

Nice, keep us updated

Permalänk
Avstängd

Lost call typ!

Permalänk
Medlem

Misstänker tyvärr att det är väldigt liten chans att du får tillbaka pengarna...

Känns som att största chansen vore om du fick tag på säljaren och det visade sig att allt är ett stort missförstånd.

Får tacka för tipset om UR-Galaxy i samma kategori, har själv varit på jakt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

köper mängder av saker på nätet från Hong kong,kina mm,har alltid fått mina varor och sluppit tullen

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Update!

Det lönade sig med hot om "elaka kusiner" i HK. Min farbror råkade känna till en handläggare på polismyndigheterna Kowloon. Lyckades spåra hans adress till slut! Han säger att han ska skicka varan ASAP. Får se om den dyker upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Update!

Det lönade sig med hot om "elaka kusiner" i HK. Min farbror råkade känna till en handläggare på polismyndigheterna Kowloon. Lyckades spåra hans adress till slut! Han säger att han ska skicka varan ASAP. Får se om den dyker upp

Skönt att det löste sig, om du nu får paketet!

Själv kunde jag hämta ut ett paket med en reservdel till bilen som kostar runt 1000-lappen från Tyskland idag. Säljaren måste ha förväxlat adresserna
Har inte ens beställt en sådan eller betalat, snacka om tur
Passar min bil till och med.
Ska maila honom nu och be honom betala frakten tillbaks till Tyskland iallafall.

Edit:
Oh no what have i make????
Sorry....
I have make it not right.

That must to:
***Adress***

Can you send this to **** for me???
I must pay for this!
Oh no....Shit!
Can you help me?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Skönt att det löste sig, om du nu får paketet!

Själv kunde jag hämta ut ett paket med en reservdel till bilen som kostar runt 1000-lappen från Tyskland idag. Säljaren måste ha förväxlat adresserna
Har inte ens beställt en sådan eller betalat, snacka om tur
Passar min bil till och med.
Ska maila honom nu och be honom betala frakten tillbaks till Tyskland iallafall.

Edit:
Oh no what have i make????
Sorry....
I have make it not right.

That must to:
***Adress***

Can you send this to **** for me???
I must pay for this!
Oh no....Shit!
Can you help me?

Otroligt trevligt att det finns så ärliga människor som dig Bra engelska tysken hade!

Permalänk

Intressant att han "bara" hade negativa på dyra saker och positiva på billiga.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Hur gick det, fick du varan till slut?