Snabbare Raptor från Western Digital

Permalänk
Hedersmedlem

Någon skrev också om att ha den i bärbara datorer. Den är för tjock för det, likt andra 10 000 SAS-hårddiskar.

Jag kom på en till sak om kylflänsen. Den borde väl vara rätt värdelös!
Den enda kontaktyta den får är på metalldelen under. Och det ser ut som den är upphöjd från ytan en bit.

3,5"->5,25" adaptrar med kylning brukar vara gjorda så de slimmar åt sidorna på hårddisken och på så vis får tag i mycket av värmen som disken ger ifrån sig. Velociraptor saknar ju det gentemot sin adapter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

det börjar ta sig, nu kan man bara önska sig en recension av SweC med denna då, gärna i ett P180/P182 då de är de vanligaste chassina här om jag inte har fel? och sen så är dom ljuddämpade med:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Ok, jag menade två speglade seagate 7200.11 i raid.

För att raptorerna fortfarande är mycket bättre på de som man köper dem för, accestid. Vilken faktiskt ökar om man kör raid 0.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Bara ett huvud skulle läsas åt gången, men accesstiden skulle sjunka med 1/N om filerna på disken var slumpmässigt placerade över hela disken och N är antalet läshuvuden. I praktiken skulle prestandan inte komma i närheten av 1/N, men det hindrar inte att minskningen i accesstid kan vara dramatisk och motivera ett högre pris.

Intressant läsning
Jag brukar aldrig palla mig igenom långa inlägg i trådar, men den här gången var det värt det

Förstod nog inte helt det som jag citerade ovan bara :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Ok, jag menade två speglade seagate 7200.11 i raid.

Då får du ännu sämre prestanda i accesstid än en ensam disk - och det är ju jusst den förbättrade accesstiden du vill åt när du köper en raptor.

EDIT:
jahopp, det var visst en tredje sida där detta redan var skrivet

Ang. att SSD på 16 GB skulle räcka bara man optimerar så håller jag inte med där alls, är ju som sagt inte bara OSet man vill ha på en snabb disk utan även program. Och är väl fräst entusiaster som köper ssd/raptor till sin stationära och då är nog inte dualboot särskilt ovanligt heller.

Att den här raptorn kanske är onödigt stor är ju ingen större nackdel. Det ökar datatätheten du behöver inte utnyttja hela disken lika mycket (och även om man gör det tycker jag inte det är någon katastrof direkt) och du har rikligt med plats för flera OS och program.

Förutom priset då, frågan är dock om den blivigt särskilt mycket billigare om den hade mindre utrymme.

Aqualize:
Håller med dig helt ang. att kylflänsen borde vara mindre och ge plats för något vibrationsdämpande, då hade den nog kunna bli rätt tyst.

Citat:

Alla som köper in sådana här dyra diskar (typ de som beslutar vad som ska sitta i de färdigpackade servrarna) lär ha koll på det här. Att skeppa en 15 000 rpm raptorvariant skulle nog vara som att ta den första generationen 15 000 rpm SCSI-diskar som idag är utklassade av sina nya inkarnationer.

Raptorn användes väl en del i servrar också?
Det är ju inte bara jämförelsen med 15 krpm SCSI diskar som är relevant, utan även pris m.m. De flesta servrar kör väl på vanliga SATA diskar, mycket för att accesstiden kanske inte är livsavgörande - men får du ett mellanting så kan ju det räcka för många behov där man annars skulle antingen kört vanliga sata-diskar eller SCSI diskar. Så det kan ju röra om på marknaden en del även om de inte alls är jämförbart med riktigta SCSI diskar.

Däremot så borde ju WD göra det tycker man, var ju bra länge sen den första raptorn kom så borde väl inte vara så svårt i dagsläget kan man tycka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
8gb cache skulle jag vilja se ;p

haha Opps Det var nog lite önsketänkande från min sida

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

För första gången är jag lite sugen på en raptor. Det som tidigare avskräckt är priset och inte minst ljudnivån. En 2.5" disk tycker man borde låta lite mindre, och tillåter fler möjligheter till att ljuddämpa själv.

Sen fattar jag inte varför man vill köra sin systemdisk i Raid 0. Man ökar ju accesstiden! Visserligen också högre hastighet vid läsning av stora filer, men denna som klarar 120mb/s borde ju räcka för de flesta? Ok om man vill ha raid 0 som arbetsyta om man jobbar med videoredigering eller liknande med extremt stora filer, men som systemdisk, som oftast består av en massa förhållandevis väldigt små filer förstår jag inte alls.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[...]

Aqualize:
Håller med dig helt ang. att kylflänsen borde vara mindre och ge plats för något vibrationsdämpande, då hade den nog kunna bli rätt tyst.

Raptorn användes väl en del i servrar också?
Det är ju inte bara jämförelsen med 15 krpm SCSI diskar som är relevant, utan även pris m.m. De flesta servrar kör väl på vanliga SATA diskar, mycket för att accesstiden kanske inte är livsavgörande - men får du ett mellanting så kan ju det räcka för många behov där man annars skulle antingen kört vanliga sata-diskar eller SCSI diskar. Så det kan ju röra om på marknaden en del även om de inte alls är jämförbart med riktigta SCSI diskar.

Däremot så borde ju WD göra det tycker man, var ju bra länge sen den första raptorn kom så borde väl inte vara så svårt i dagsläget kan man tycka.

Det finns skruvar på undersidan av kylflänsen ser jag. Vilket öppnar för att man kan ta bort den och 3:e parts-varianter kommer (som borde passa till vanliga 2,5" 9mm diskar). Eller det kanske redan finns (hinner inte kolla upp nu)?

http://www.storagereview.com./WD1500ADFD.sr?page=0%2C5
Som synes är den underlägsen 10 000 rpm och helt chanslös mot 15 000 rpm.
Jag har inte koll på vad alla servrar innehåller men finner det dumt att man skulle köra raptorn i servrar som behöver snabba diskar. Servrar som används för lagring har inte heller nytta av raptorn, här kör man visseligen med SATA men det är ju 7200 rpm diskar (ofta i enterprise-varianterna som seagate ES* och western digital RE*).

Jämför man priserna för konsumenter (vi har ju svårt att få insyn i vad servertillverkarna betalar till hårddisktillverkarna) så är 147 GB 10 000 rpm bara ~500 kr dyrare. 15 000 rpm några hundra till.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v302

Så någon nytta för raptor där anser jag inte.

Men som du verkar skriva om, velociraptor. Den verkar kunna bli farlig.
http://www.storagereview.com./WD3000BLFS.sr?page=0%2C4

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Kan inte nån förklara hur en SSD-hårddisk fungerar?
SSD var nått nytt för mig, tycker att den ser konstig ut, och billig var den heller inte.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344366&view=detailed#Pro...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Någon skrev också om att ha den i bärbara datorer. Den är för tjock för det, likt andra 10 000 SAS-hårddiskar.

Jag kom på en till sak om kylflänsen. Den borde väl vara rätt värdelös!
Den enda kontaktyta den får är på metalldelen under. Och det ser ut som den är upphöjd från ytan en bit.

3,5"->5,25" adaptrar med kylning brukar vara gjorda så de slimmar åt sidorna på hårddisken och på så vis får tag i mycket av värmen som disken ger ifrån sig. Velociraptor saknar ju det gentemot sin adapter.

Vi får väl hoppas att dom tänkt till med kylningen och inte gjort nåt för syns skull!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Då får du ännu sämre prestanda i accesstid än en ensam disk - och det är ju jusst den förbättrade accesstiden du vill åt när du köper en raptor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Sen fattar jag inte varför man vill köra sin systemdisk i Raid 0. Man ökar ju accesstiden! Visserligen också högre hastighet vid läsning av stora filer, men denna som klarar 120mb/s borde ju räcka för de flesta? Ok om man vill ha raid 0 som arbetsyta om man jobbar med videoredigering eller liknande med extremt stora filer, men som systemdisk, som oftast består av en massa förhållandevis väldigt små filer förstår jag inte alls

Högre accesstid behöver man inte alls få, själv har jag raidat (raid 0 då) 3st 80gb:are och med hjälp av intels matrix grej delat up det i en system disk och en tempdisk. Delade då upp för att använda den första och lite snabbare delen av diskarna för just accesstidens skull. Sen kör jag juh 32 i stripesize på os disken och man märker ganska rejäl skillnad på "flytet" i os och alla vanliga program. På tempdisken där jag pysslar med större filer så kör jag 128 i stripesize...

Men visst, slänger man bara ihop 2 diskar i raid0 å kör på "standard" 128 i stripe så lär juh det suga som OS-disk...

Resultat innan raid på en av diskarna:

Första delen av raiden, edit: OS-delen då

Andra delen av raiden (notera söktiden även här), edit: temp del

Permalänk
Medlem

Noterar ovan att CPU usage gått upp med mellan 400-700% när Raiden är på!

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Kan inte nån förklara hur en SSD-hårddisk fungerar?
SSD var nått nytt för mig, tycker att den ser konstig ut, och billig var den heller inte.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344366&view=detailed#Pro...

SSD står för "Solid State Disk" och som namnet antyder handlar det inte om en hårddisk i egentlig mening utan ett halvledarminne med hårddiskgränssnitt (ATA, SCSI, etc). I praktiken består dessa idag av flashminne, alltså samma typ av minne som finns i USB-minnen, minneskort, etc. Fördelarna är främst lägre accesstid, mindre strömförbukning och högre stöttålighet. Nackdelarna är kortare hållbarhet, mindre utrymme och framförallt ett mycket högre pris.

Priset sjunker och storleken ökar, vilket förbättrar fördelarna över tid. Men den låga strömförbrukningen ökar också snabbare än för vanliga hårddiskar. En SSD som är lika stor som en normal hårddisk drar mer ström, främst beroende på lägre packningstäthet och att strömmen ökar linjärt med antalet diskreta chip.

Dessa parametrar gör SSD lämplig som snabb systemdisk eller disk för lagring av många små filer som ständigt eftersöks (läses), men mindre lämplig för masslagring. Den största nackdelarna som systemdisk eller liknande (om man har swapfiler på den) är begränsad hållbarhet i form av skrivcykler. Varje sektor kan återskrivas omkring 100 000 gånger (fast spridningen är stor, både för olika typer av flash och för vad tillverkaren lovar).

Så, SSD är dyra, små men väldigt snabba. På grund av dess litenhet i diskutrymme drar de också väldigt lite ström, vilket gör dessa mycket lämpliga i bärbara datorer och mindre enheter där maximalt lagringsutrymme inte är det främsta målet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Noterar ovan att CPU usage gått upp med mellan 400-700% när Raiden är på!

28% var lite högt, måste haft något mer igång... brukar ligga på ca 15% så en ökning med 200% eller 10 %-enheter. Vilket inte är så farligt med tanke på att cpu:n sällan är flaskhals nuför tiden... Något som hårddisken är... Och man kan juh alltid klocka något...

Att jag kör med mjukvaru raid beror juh det här på förstås, med ett redigt hårdvaru-raidkort så försvinner den förlusten.

Men men, nu var det inte cpu:n vi pratade om utan snarare Accesstider.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Kan inte nån förklara hur en SSD-hårddisk fungerar?
SSD var nått nytt för mig, tycker att den ser konstig ut, och billig var den heller inte.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344366&view=detailed#Pro...

Som tillägg till det MBY skrev kan man också säga att de dyra SSD flashdiskarna så sitter det snabba minneskretsar. Det är alltså inte lika slöa som ditt vanliga USB-minne etc. Det finns vissa billigare SSD flashdiskar som använder slöa minnen och de är inte alls att rekommendera som OS-disk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Högre accesstid behöver man inte alls få, själv har jag raidat (raid 0 då) 3st 80gb:are och med hjälp av intels matrix grej delat up det i en system disk och en tempdisk. Delade då upp för att använda den första och lite snabbare delen av diskarna för just accesstidens skull. Sen kör jag juh 32 i stripesize på os disken och man märker ganska rejäl skillnad på "flytet" i os och alla vanliga program. På tempdisken där jag pysslar med större filer så kör jag 128 i stripesize...

Men visst, slänger man bara ihop 2 diskar i raid0 å kör på "standard" 128 i stripe så lär juh det suga som OS-disk...

Resultat innan raid på en av diskarna:
http://img217.imageshack.us/img217/4209/hd082gjkv2.jpg

Första delen av raiden, edit: OS-delen då
http://img217.imageshack.us/img217/7413/hd082gj3xraid0writeba...

Andra delen av raiden (notera söktiden även här), edit: temp del
http://img217.imageshack.us/img217/3138/hdtunebenchmarkintelr...

Problemen med testprogrammen är att de läser typ 1 eller några få byte på något ställe. Allt för att minimera överföringshastighetens inverkan (mätningen sker ju från att man ger ordern tills man har all data tillbaka).
Eftersom det är noll (1 byte) eller liten chans att båda diskarna får vara med på samma request så mäts inte den verkliga tiden för hela arrayen utan för en enskild disk.
Bättre vore om något testprogram (som man kör på både singeldiskar och raid arrayer) som tar så mycket data så att alla diskar tvingas vara med i läsningen.

Sen luras det lite med de där resultaten. De mäter ju på hela volymen. Så att du på OS-arrayen får så snabbt är inte tack vare raid utan att du har sådan liten del av disken som används där. Hade du partitionerat upp en 80 GB med 25/3 GB stor partition och kör testet hade du fått minst lika bra resultat, troligen bättre.
Det samma gäller för lagringsdelen då den inte riktigt tar upp hela disken, där tjänar du några tiondels millisekunder på så vis.
Alltså måste jag säga att ditt test inte bevisar något om att RAID 0 skulle vara snabbare än enkeldiskar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Problemen med testprogrammen är att de läser typ 1 eller några få byte på något ställe. Allt för att minimera överföringshastighetens inverkan (mätningen sker ju från att man ger ordern tills man har all data tillbaka).
Eftersom det är noll (1 byte) eller liten chans att båda diskarna får vara med på samma request så mäts inte den verkliga tiden för hela arrayen utan för en enskild disk.
Bättre vore om något testprogram (som man kör på både singeldiskar och raid arrayer) som tar så mycket data så att alla diskar tvingas vara med i läsningen.

Sen luras det lite med de där resultaten. De mäter ju på hela volymen. Så att du på OS-arrayen får så snabbt är inte tack vare raid utan att du har sådan liten del av disken som används där. Hade du partitionerat upp en 80 GB med 25/3 GB stor partition och kör testet hade du fått minst lika bra resultat, troligen bättre.
Det samma gäller för lagringsdelen då den inte riktigt tar upp hela disken, där tjänar du några tiondels millisekunder på så vis.
Alltså måste jag säga att ditt test inte bevisar något om att RAID 0 skulle vara snabbare än enkeldiskar.

Söktiden blir juh resultatet av den långsammaste diskens sökning, dvs den ökas inte. Söktiden varierar juh lite från tillfälle till tillfälle men om vi säger att tre stycken diskar söker efter en fil och sökresultaten för enkelhetens skull ser ut så här:

disk1: 1.0ms
disk2: 1.1ms
disk3: 0.9ms

Så kommer juh den totalasöktiden bli 1.1ms. Visst detta är teoretiskt sett, i praktiken så får man säker ytterligare någon liten förlust då kontrollerkort etc kanske slänger på lite mer tid. Men den lilla förlust kan man kompensera med hjälp av att dela upp den med intels matrix eller med en partion som du nämnde. Juh mindre den första partionen är desto lägre bli söktiden då det första området är snabbare. Ökar man storleken på området så ökar man även söktiden. Delar man upp det på (som i mitt fall) 3st hårddiskar så kan man hålla området väldigt litet och fortfarande uppnå ett stort totalt lagringsutrymme.

Ett exempel för att förklara mig ytterligare:

4diskar alla på 100gb. Du behöver en 40gb stor partion till OS/program.

Partionerar du en ensam disk på det sätter så får du ett första område som tar upp 40% av första delen på disken.

Använder du intels matrix i en raid0 med 4 diskar så får du ett första område på 10% av första delen på de 4 hårddiskarna.

Det känns juh verkligen som att söktiden på raiden kommer att slå den ensamma partionerade disken trots de små förlusten man får vid raid0 lr?

Har jag fel så rätta mig innan jag fortsätter sprida felaktiga "kunskaper"!

Oh, tips om något shysstare testprogram än hdtune som kan läsa av accesstider på raid0 på ett korrekt sätt skulle vara uppskattat! Vill juh veta om en investering i en raptor känns rätt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag är i helhet positiv till velociraptor.

De gör helt rätt i att fortsätta på skivor ännu och inte köra SSD flaskenhet. Det är en så länge en helt annan division när det gäller pris/GB, där raptor redan ligger högt. Nästa raptorinkarnation kanske...

Men "felen" med den här är: 10 000 rpm.
Det är verkligen dags att ge raptorn 15 000 rpm. Och folk tror att de låter så himla mycket . Vi har iaf någon på forumet som skrev att hans 15K SCSI-diskar inte var så farliga.
Man får också tänka på att det här i fråga om SCSI inte är 7200-diskar som är uppspeedade. De kör med mindre skivor (lika som 2,5" eller lite större). En 2,5" variant på 15 000 rpm lär inte göra lika mycket oväsen som en 3,5" med fullstora skivor. Knastrandet minskar också då armen behöver röra sig kortare sträcka (tänk er vilket knastrande en 5,25" skulle ge).

Om inte WD gör en sådan här disk borde någon av de som har 15 000 rpm-diskar göra det.
Om de fortfarande är rädda för att det skadar försäljningen av de (dyrare) SAS/PAS/fiber channel diskarna så måste du ju inse att de riktar sig mot olika målgrupper. En raptor är överlägsen 10 000 rpm SCSI-diskar i desktop och gaming. 15 000 rpm är bara lite snabbare. I servertillämpningar som är rätta elementet för de nämnda diskarna så är raptor efter.
Alla som köper in sådana här dyra diskar (typ de som beslutar vad som ska sitta i de färdigpackade servrarna) lär ha koll på det här. Att skeppa en 15 000 rpm raptorvariant skulle nog vara som att ta den första generationen 15 000 rpm SCSI-diskar som idag är utklassade av sina nya inkarnationer.

En annan sak som de här (hitachi, fujitsu och seagate/maxtor) skulle kunna göra som velociraptor nu gjort som förhindrar det i storskalig serveranvändning är anslutningen. Som ni ser så blir inte SATA-ström- och SATA-datakontakterna placerade på samma ställe som en vanlig 3,5" SATA eller SAS-hårddisk. I servrar så utnyttjas ju SATA/SAS förmåga att pluggas in lätt (det som 80-pin PAS behövdes till förr). Om nu inte disken passar i sådana så kommer inte servertillverkarna att erbjuda den som alternativ. Det lämnar det endast kvar till entusiasterna som glatt kopplar kablar "manuellt" till disken.

Sen den andra saken jag ville klaga på. En 2,5" disk ska inte ge så fruktansvärt med värme. Den där kylflänsen som vi ser på velociraptor är överdriven. De borde ha gjort den mindre och passat på att montera stöddämpande anfästningar både på sidorna och under. Då skulle man kunna direkt få bort en del av problemet med högre varvtal - att det fortplantar sig i chassit och ger oljud.

Det kanske går skruva bort kylningen på den.?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

ska inhandla en imorgon ska bli spännande att se skillnaden!

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Den finns på dustin för typ 2000.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010142963

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Den finns på dustin för typ 2000.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010142963

+ moms

http://www.dustinhome.se/pd_5010142963.aspx

Permalänk

handlar bara i en butik pga nära hemmet. men kommer enligt dom tidigast den 30:e

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Bara därför är det väl antagligen inte, isåfall borde de sälja en 2.5"-variant också. Jag skulle gärna ha en

Det kommer nog, luktar server-marknad lång väg.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det beror på att två läsarmar inte lönar sig............

Tack för svaret, skönt att ha folk som dig på swec!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Att de sedan utnyttjar den extra platsen till ordentlig kylning är ett stort plus.

EDIT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag kom på en till sak om kylflänsen. Den borde väl vara rätt värdelös!
Den enda kontaktyta den får är på metalldelen under. Och det ser ut som den är upphöjd från ytan en bit.

3,5"->5,25" adaptrar med kylning brukar vara gjorda så de slimmar åt sidorna på hårddisken och på så vis får tag i mycket av värmen som disken ger ifrån sig. Velociraptor saknar ju det gentemot sin adapter.

/EDIT

Läs storage reviews recension på denna disken så ser du att den högsta uppmätta energiförbrukningen på denna disken var typ 9W, denna disken behöver alltså ingen "ordentlig kylning" och det där chassit disken sitter i är inte heller skapat för att kyla disken utan för att konvertera diskens 2,5" till vanlig "desktop-storlek" (3,5").

Det enda funktionen den där ramen (IcePak) har är alltså som en formfaktorkonverterare (eller vad det nu kan tänkas heta ).

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
MBY: Skulle man kunna köra nån slags intern RAID med en hårddisk med flera plattor dvs läsarmen skriver till alla plattor samtidigt?

Nej det kan man inte imo

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Den optimala "windows" HDDn skulle alltså vara en 300GB disk med dubbla läsarmar, partitionerad i en 32gb systemdisk i pereferin och resten i Data disken mot centrum av plattorna. Den skulle även ha 4GB Dram som var en "egen" disk (Swapdisk) Den skulle vara 2.5 tum stor och ha en inneslutande kylfläns av aluminium-skumplast för värmeledning och ljuddämpning.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu