Permalänk
Medlem

Sony GDM-FW900 kalibrera

Jag har nyligen införskaffat mig en Sony 24" CRT FW900, fick även med en ECS kabel för att kalibrera skärmen. Problemet med skärmen är att den har en
kraftigt grön överton.

Jag fick även ett tips om en instruktionsguide som kan hittas på denna länk: http://www.geocities.com/gregua/windas/
I guiden ska man koppla ECS kabeln i en 4-pins kontakt som är på insidan av skärmen, så som jag har förstått.

Men jag har inte listat ut hur man öppnar chassit till skärmen. Information har sökts på nätet utan resultat.

Skulle vara mycket tacksam för alla svar.

Permalänk

Jag vet att det är en (mycket) omfattande läsning, men på den här tråden på Hardforum finns nog det mesta av nätets kunskap om FW900 samlat. (synd att det är 200 sidor bara).

Edit: Har för mig att serviceporten sitter bakom den lilla plastluckan på baksidan av chassit, men att det kan vara svårt att få dit kontakten med kåpan på.

Om jag var du så skulle jag ladda ner servicemanualen för FW900 (finns här) – där lär det finnas info om hur man plockar isär den. Se upp så du inte får en stöt bara – skärmar kan ge rejäla (tom dödliga) kyssar om man pillar på fel ställe.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ÖPPNA INTE SKÄRMEN lev med et litet grönt streck den är otroligt veärefull om du förstör den har du förlorat mycket ja köper den om du villl bli av med den har drömt om en sony fw900 länge LÅT SKÄRMEN VARA

Permalänk
Avstängd

elle testa degouss (felstavat) genom inställningar

Permalänk
Avstängd

ja köpte en likadan fick ingen speciell kabel med om du vet hur man fixar den kan du hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Är detta någon gammal superskärm eller?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Är detta någon gammal superskärm eller?

det är den bästa skärm som gjorts tar alla platta i allt den kommer från 2003 priset ny var 30 000.kr priset just nu på ebay 700$ 7000.kr

Permalänk

Den är helt stört stor också och drar massor av ström!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
det är den bästa skärm som gjorts tar alla platta i allt den kommer från 2003 priset ny var 30 000.kr priset just nu på ebay 700$ 7000.kr

Hur kan du få $700 till SEK 7000?
$700 = SEK 5 485,76...

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av
Hur kan du få $700 till SEK 7000?
$700 = SEK 5 485,76...

je menade inte exakt har inte kollat updatering på dollars vet bara att 8 kronor är 1 dollar så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
det är den bästa skärm som gjorts tar alla platta i allt den kommer från 2003 priset ny var 30 000.kr priset just nu på ebay 700$ 7000.kr

Bevis på detta eller så är det bara skitsnack.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Bevis på detta eller så är det bara skitsnack.

http://cgi.ebay.com/Sony-GDM-FW900-Dark-Gray-Metallic-Silver-...|66%3A2|39%3A1|72%3A1205|293%3A1|294%3A50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
http://cgi.ebay.com/Sony-GDM-FW900-Dark-Gray-Metallic-Silver-...|66%3A2|39%3A1|72%3A1205|293%3A1|294%3A50

Jo priset tvivlade jag inte på men det var ditt påstående om att det är den bästa skärm som gjorts, det var det jag tvivlade en aning på

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Jo priset tvivlade jag inte på men det var ditt påstående om att det är den bästa skärm som gjorts, det var det jag tvivlade en aning på

det är sant det är den bästa skärm som gjorts av dem alla finns ingen bättre 2304x1440 80 Hz är perfekt

ja älskar den här skärmen men problemen med den är vad ja hatar hoppas det går att fixa problemen annars får ja sälja den eftersom ja har den enda i göteborg kan ja säkert få 3000.kr

Permalänk
Antielefant

FW900 var mycket riktigt en av de bästa CRT-skärmarna som gjordes, om man bara tittar till bildkvaliteten. I'd know, jag har haft att göra med en del.

Den har däremot alltid dragits med kvalitetsbekymmer på spolar och kondingar (skärmen hanterar spänningar i samma storlek som tändsystemet i en bil!) och värmebekymmer. Sen väger ju skärmen bortåt 50 kg också.

Men de enda LCD som kommer upp i samma bildkvalitet är IPS-skärmarna på en bra bit över 30k. De klarar däremot inte 80 hz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
FW900 var mycket riktigt en av de bästa CRT-skärmarna som gjordes, om man bara tittar till bildkvaliteten. I'd know, jag har haft att göra med en del.

Den har däremot alltid dragits med kvalitetsbekymmer på spolar och kondingar (skärmen hanterar spänningar i samma storlek som tändsystemet i en bil!) och värmebekymmer. Sen väger ju skärmen bortåt 50 kg också.

Men de enda LCD som kommer upp i samma bildkvalitet är IPS-skärmarna på en bra bit över 30k. De klarar däremot inte 80 hz.

Agree, har suttit vid en av dessa monster skärmar.. och ja.. som du säger.. alla LCD under 30k ser ut som skit i jämförelse..

Sen att den drar sjuka mängder ström och troligen gör dig steril efter något år pga av strålning är en annan sak