Nybörjarfråga - angående home-katalogen

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga - angående home-katalogen

Tjo!

Tänkte i helgen slänga in Ubuntu eller Kubuntu på min laptop som ändå inte används till något som inte Linux klarar, och vill ha svar på en fråga innan för att minimera arbetsbelastningen när jag inom ett par månader lyckas paja OS:et så att ominstallation är enda utvägen.

Kan home-katalogen sägas vara en direkt motsvarighet till Windows "Mina Dokument", eller är det något speciellt med den? När jag läser guider tycks folk nämligen lagra all sin musik och annat i den, vilket jag aldrig gör i Windows eftersom det blir en massa strul vid krasch då.

Om det nu finns några fördelar med att ha allt liggandes där så lär man ju lägga den katalogen på en separat partition. Och om nu så är fallet, är det en simpel process?

Nu blev det lite rörigt, men hoppas ni hänger med. Jag hoppas på att svaret är att det är precis samma sak som "Mina Dokument", och sen lägger jag allt viktigt på en separat partition som jag alltid gjort.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

"home" kan man väl säga är den mappen som man använder, alla andra mappar leker programmen med.
Skulle jag ha haft en större disk än 16gig så skulle jag ha allt i min home, medans nu har jag det på en extern hårddisk.
Lägg allt i home då det är den mappen som är tänkt att användas.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Den här frågan ar stötts o blötts för Ubuntu/Kubuntu

Svårigheten är newbies som inte har koll på olika partitioner.

Jag installerar alltid med /home på en separat partition, kör även med
en /media

Psychocats förklarar
http://www.psychocats.net/ubuntu/partitioning

Sen kan man då i efterhand flytta /home om man vill det
http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome

Vid en nyinstallation så måste man då alltid välja manuell partionering och speca vad som är vad.
Snabba klick....

Sen hålla koll på formateringsbockarna........:)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Skulle snarare säga att det är en motsvarighet till Documents And Settings eller vad den nu heter i det där hemska OSet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Skulle snarare säga att det är en motsvarighet till Documents And Settings eller vad den nu heter i det där hemska OSet

Nja jag skulle mer säja att det är din egna C:\ . Om något går åt pipan är det bara att ta bort allt förutom home mappen och vips så har du kvar alla inställningar till alla program och filerna du sparat där.

Permalänk
Medlem

i /home/exempel ligger exempels filer, allt från dokument konfigurationsfiller.

Permalänk
Medlem

Konfigurationer till program som är specifika till din user brukar sparas i din home katalog bland annat, och det är upp till dig själv vad mer du vill spara där.

Själv har jag en / parition, en /mp3 parition på samma disk och sen en disk med en /home parition så sparar jag det mesta i min home katalog. Skulle iofs lika gärna kunna mounta min mp3 partition i /home/user/mp3 istället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tänkte dual boota med xp. Men nu är det så att jag glömt allt, vilka partitioner som behövs och hur stora dem minimi skall hålla sig på, samt filsystem. Någon som kan hjälpa? Över ett år sen jag hade en kurs, och har redan glömt allt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Tänkte dual boota med xp. Men nu är det så att jag glömt allt, vilka partitioner som behövs och hur stora dem minimi skall hålla sig på, samt filsystem. Någon som kan hjälpa? Över ett år sen jag hade en kurs, och har redan glömt allt.

Du behöver en "/" (root) och en swap. Swapen brukar man väll köra dubbelt så stor som mängden ram? (iaf förut) men 500mb-1gb bör räcka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Du behöver en "/" (root) och en swap. Swapen brukar man väll köra dubbelt så stor som mängden ram? (iaf förut) men 500mb-1gb bör räcka.

Okej, tack Men nu ett problem, hur skall man få nvidia drivarna installerade?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Klicka dig in på "Restricted drivers" och bocka i nvidia, starta om, klart.
http://www.psychocats.net/ubuntu/nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Klicka dig in på "Restricted drivers" och bocka i nvidia, starta om, klart.
http://www.psychocats.net/ubuntu/nvidia

Samma på notebooks eller? Skall testa.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ja, men av mina erfarenheter så kan det vara lite strul att få dom att funka perfekt... rätt upplösning osv.
Har ingen bra lösning på det dock, utan brukar pilla runt tills det funkar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ja, men av mina erfarenheter så kan det vara lite strul att få dom att funka perfekt... rätt upplösning osv.
Har ingen bra lösning på det dock, utan brukar pilla runt tills det funkar...

Okej, hmm. Det står under status: "not in use".

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Mm, bocka i "enabled"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Mm, bocka i "enabled"...

fortfarande samma, även efter reboot. :s

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Prova att gå in i grafikinställningarna och välja nvidia där.

Permalänk
Medlem

Inte hittar jag dit ^^borde la inte formaterat iaf, borde behållt xp.

EDIT: Fick det att fungera genom att skriva

Citat:

sudo apt-get update

och sedan "enable" i hardware drivers igen + restart. tack för hjälpen

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats mörda datorn som linux skulle in på.

Nu får det bli en ny dator, och den ska det spelas på också, så det blir dualboot på den. Då är alltså frågan, vilket filsystem ska man köra på om man vill ha en partition som kan användas i både Linux och Windows, funkar NTFS i Linux?

Sen verkar det som det är smart att ha /home på en separat partition. Hur stor behöver den vara om bara inställningar och liknande ska sparas där i?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd

Jag kör alltid med 10GB som systempartition sen blir /home resten.

10GB räcker bra om man både vill ha Ubuntu samt Kubuntu plus ev kärnäventyr.

Men då gör jag sedan alltid även en /media partition så slipper jag röra ihop
/home och tankade alster.

Enklast partitonerar man då först med gparted som finns med på en Ubuntu Live skiva.

Alt-F2 > gksudo gparted

Sen startar man installationen o väljer manuell partionering, sen håller man tungan rätt i munnen och
kollar vad man specar inkl bockar i. (räkna minst till 10)

Hur du sedan lyckats "döda" datorn är också en fråga.... ????

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jo du kan komma åt NTFS direkt i linux

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn

Hur du sedan lyckats "döda" datorn är också en fråga.... ????

Spillt på den, och den verkar vara utom räddning. Nu kommer det bli en EEE PC och en lite kraftfullare stationär. Sen ska jag försöka stycka laptopen och bygga något skoj av delarna som fungerar

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Funderar på hur mycket swaputrymme man ska ha om man har 4 GB RAM?
Fattar inte vad de skriver här:
http://www.redhat.com/docs/manuals/enterprise/RHEL-4-Manual/s...

"The size of your swap should be equal to twice your computer's physical RAM for up to 2 GB of physical RAM. For physical RAM above 2 GB, the size of your swap should be equal to the amount of physical RAM above 2 GB. The size of your swap should never less than 32 MB.

Using this basic formula, a system with 2 GB of physical RAM would have 4 GB of swap, while one with 3 GB of physical RAM would have 5 GB of swap."

Hur får de till 5 GB swap om man har 3 GB RAM. Alltså mängden över 2 GB är då 1 GB vilket inte är samma sak som 5 GB... Om jag har 4 GB RAM menar de då att jag behöver 6 GB swap? Om jag dessutom vill ha stöd för "hibernate", alltså viloläge så skulle jag då behöva 4 GB till, alltså 10 GB swap-utrymme?

Såg även något om man har flera fysiska diskar så kan man lägga en swap-partition på varje hårddisk och få en raid0-liknande fördel, alltså att de kör parallellt och ökar prestandan. Känns ändå lite som overkill då jag troligen ändå sällan fyller hela RAM-minnet...

Permalänk
Hedersmedlem

ronnylov: Tänk på att du läser "Red Hat Enterprise Linux 4: System Administration Guide".
Jag har 2GB RAM i servern, och har som mest använt 83MB swap. Det känns ganska lungt att ha 1-2GB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

OK, då ska det nog räcka med 5 GB i alla fall även om jag kör med "suspend to disk" - liknande avstängning av datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Klicka dig in på "Restricted drivers" och bocka i nvidia, starta om, klart.
http://www.psychocats.net/ubuntu/nvidia

Restricted drivers har bytt namn till hardware drivers i hardy heron.

5gb swap är överdrivet btw. 1gb räcker

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

I hardware drivers är det bara en tom ruta, finns ingen drivrutin att välja på i rutan helt enkelt. Kör ubuntu x64 samt nvidia geforce 9600GT.

Jag antar att det är för att jag inte har någon drivrutin som grafikkortsfläkten blåser på maxvarv hela tiden samt att det inte går att välja några mer vancerade visuella effekter än det allra enklaste.

jag installerade ubuntu 8.04 LS x64 inatt och det gick över förväntan bra. Den till och med laddade in uppdateringar och svenskt språkpaket under installationen och sedan när man väl loggat in finns grundläggande programvaror redan installerade. Skönt att slippa installera adobe reader samt officeprogram då de redan fanns på plats.

Men något märkligt hände när jag försökte öppna ett dokument jag tidigare skrivit i wordpad (med filändelsen rtf) för ubuntu påstod att det var ett körbart program men jag kunde välja att läsa filens innehåll och fick på så sätt upp mitt dokument i openoffice...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo du kan komma åt NTFS direkt i linux

Funkar det att skriva också? Har spanat runt en del och sett att man måste aktivera skrivstöd, och att det förut varit en del problem med korrumperade filer och annat trassel. Funkar sådant utan problem nu för tiden?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boogey
Funkar det att skriva också? Har spanat runt en del och sett att man måste aktivera skrivstöd, och att det förut varit en del problem med korrumperade filer och annat trassel. Funkar sådant utan problem nu för tiden?

NTFS paritioner kommer upp och mountas automatiskt i ubuntu nuförtiden, hade inga problem med det alls själv.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

gutsy mountade mina automatiskt direkt efter installtionen. Det gjorde dock inte hardy.

Lättaste isäfall är nog att installera ntfs-config från repon. Grafikst verktyg som mountar ntfs diskar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |