Energisnål 12-tummare från Zepto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Fin burk men lite dyr måste jag säga. Visserligen har CPU (liksom alla andra komponenter inuti) stor påverkan på batteritiden men är inte skärmen den absolut största energitjuven hos alla bärbara ?

Nu när vi har CPUer på 4W borde tillverkare börja fundera på att sänka energiförbrukningen på skärmar istället.
Där finns det mycket att hämta.

Det är väl därför dom använder LED, OLED är ju fortfarande svindyrt och LED är ju betydligt mer strömsnålt än "vanlig" belysning!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Den ser trevlig ut! hade nog bytt ut mot SSD dock bara.

Hoppas den hamnar på ett hyfsat pris bara. Pallar inte rikigt med 10k+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Hellre en smidig HDMI-utgång än VGA.

Sant. Men eftersom att 99% av alla skärmar, projektorer och annat har VGA så känns det kanske bättre att tillverka en pryl som stödjer det främst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag väntar med att köpa bärbar tills de släpper en som är som denna + att den klarar av att spela 1080p filmer, har SSD-hårddisk på 80 gb, quad eller dualcore samt kostar 3000 kr.

Jag har en känsla att jag får vänta ett jävla tag.

Ja, framförallt då då storlekarna på SSD diskar stegar enligt samma princip som t.ex ramminnen, dvs 32 > 64 > troligtvis 128 då. Va tvungen att va smartass
Nämen annars är iden sweet men krockar med konceptet av en ultraportabel, dvs de kommer trovligt alltid komma med de mest strömsnåla och lågklockade cpu:erna... Samt en grafikkrets baserad på någon enkel och strömsnål gpu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Den ser trevlig ut! hade nog bytt ut mot SSD dock bara.

Hoppas den hamnar på ett hyfsat pris bara. Pallar inte rikigt med 10k+

Sant. Men eftersom att 99% av alla skärmar, projektorer och annat har VGA så känns det kanske bättre att tillverka en pryl som stödjer det främst.

Mjo, men hellre då någon combovariant, där man kan få ut både och, tänk mini-DVI på Macbook. Har man en ny snitsig plattskärm/TV så vill man inte köra analogt :sadpanda:

Och jo, SSD på den där är klockrent

Permalänk
Medlem

För er som säger att byte till SSD skulle öka batteritiden ...

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3287&p=3

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Det är nog bara jag som tänkt på det här
"Notus skall finnas tillgänglig i slutet av denna månad och startar på cirka 10 000 kronor. Priset är dock helt beroende av konfigurationen."
Så det betyder för mig att den kommer ligga runt 10k med några uppgraderingar? (Ja för er som har kollat in Zeptos hemsida vet ni ungefär vad man har att välja på när man ska uppgradera).
Så jag tror:
C:a 8k: för dom spec som vi fick nu??
10k: +Bättre processor(dock mindre batteri tid),Mer ram,9cells batteri
Max pris skulle jag tro ligger runt 15k för denna? om man maxar alla HW specs?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Mjo, men hellre då någon combovariant, där man kan få ut både och, tänk mini-DVI på Macbook. Har man en ny snitsig plattskärm/TV så vill man inte köra analogt :sadpanda:

Usch för en combovariant som kräver att man bär omkring på någon klumpig adapter jämt (nej det är klart, man kommer inte bära med sig den = man kommer inte använda utgången alls knappt (i praktiken så vet man inte när man har användning för den (min erfarenhet i alla fall) och kommer man någonstans där det finns möjlighet för det är det störst chans att det är VGA som stöds)).

Har du en ny snitsig plattskärm så är det perfekt med VGA. De flesta skärmar har trotts allt bara en DVI och den kör du till stationära så får du VGA till bärbara. Och om du nu har en snitsig plattskärm så har de inte snålat på VGA ingången så du ser inte ens skillnad på VGAn och DVIn.

Vidare har du en plattTV som inte är dyr så får du oftast bättre bild med VGA då HDMI ingången bara är anpassad för HD-signaler och inte går att köra pixelmappat.

DVI kontakten är dessutom en väldigt stor och i princip kräver en adapter (vilket, som sagt, inte är någon hit att bära runt på) på en ultraportabel.

Det grymma med en ultraportabel med bra batteritid är att man kan lämna strömadaptern hemma många gånger utan att vara begränsad - och det är ett riktigt lyft i smidighet att lämna strömadaptern hemma (att då bära med sig adaptrar och annat är helt otänkbart).

Det här förstås baserat på mina erfarenheter och åsikter.

Ang. datorn så känns den lite för klen, en atom hade kännts vettigare faktiskt. Men kul att man prioriterat batteritiden, den är viktig på alla bärbara men särskilt på ultraportabla (anser jag).

Permalänk
Medlem

Jag vill ha!
Känner att jag vill arbeta med en bärbar utomhus/café i sommar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Känns lite dyr, dock väldigt trevlig batteritid och vikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Det är ganska grundläggande mikroteori. Låt säga att det finns många konkurrenter på processormarknaden (inte en som nu, utan många) som erbjuder likvärdiga produkter. Konsumenterna köper den billigaste av likvärdiga produkter, så man måste ha lägst pris för att få sålt något. Har man inte lägst pris, måste man sänka. På så vis sänker alla företag förbi varandra tills man inte längre gör någon vinst alt. går i konkurrs, ingen annan utväg finns på en fungerande marknad.

Beroende på hur man definierar en "likvärdig produkt" så kan detta vara mer eller mindre sant. Är en Lacoste-tröja för 900 spänn likvärdig en tröja som Dressmann säljer för 300 (låt oss utgå ifrån att de är av samma typ och färg, bara loggan skiljer)? Oavsett vilket, så finns det folk som köper den dyrare tröjan. Din "fungerande marknad" faller på att människor inte är hundraprocentigt rationella varelser. Folk jagar inte tröjor till bästa pris rakt av, det finns många andra faktorer som spelar in.

Ja, ditt exempel är förenklat, men det är just därför din poäng inte riktigt fungerar. (Dessutom passar exemplet mycket bättre in på återförsäljare än tillverkare av en produkt.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Det är nog bara jag som tänkt på det här
"Notus skall finnas tillgänglig i slutet av denna månad och startar på cirka 10 000 kronor. Priset är dock helt beroende av konfigurationen."
Så det betyder för mig att den kommer ligga runt 10k med några uppgraderingar? (Ja för er som har kollat in Zeptos hemsida vet ni ungefär vad man har att välja på när man ska uppgradera).
Så jag tror:
C:a 8k: för dom spec som vi fick nu??
10k: +Bättre processor(dock mindre batteri tid),Mer ram,9cells batteri
Max pris skulle jag tro ligger runt 15k för denna? om man maxar alla HW specs?

Denna modell kommer inte att vara lika konfigurerbar som våra andra modeller, utan ha begränsade val på en del område.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

När jag läste den danska artikeln om Notusen så har jag för mig att det framgick att det kommer at finnas möjlighet att köpa till 3.5G UMTS/HSDPA adapter.
Utan möjlighet till detta så förlorar ju Notusen mycket köpintresse (iaf för mig).

Jag är mycket tänd på Notusen och kommer förmodligen att beställa en ganska omgående, om UMTS/HSDPA finns tillgängligt.

Hoppas att den kommer vara som de övriga modellerna GNU/Linux vänlug.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Beroende på hur man definierar en "likvärdig produkt" så kan detta vara mer eller mindre sant. Är en Lacoste-tröja för 900 spänn likvärdig en tröja som Dressmann säljer för 300 (låt oss utgå ifrån att de är av samma typ och färg, bara loggan skiljer)? Oavsett vilket, så finns det folk som köper den dyrare tröjan. Din "fungerande marknad" faller på att människor inte är hundraprocentigt rationella varelser. Folk jagar inte tröjor till bästa pris rakt av, det finns många andra faktorer som spelar in.

Ja, ditt exempel är förenklat, men det är just därför din poäng inte riktigt fungerar. (Dessutom passar exemplet mycket bättre in på återförsäljare än tillverkare av en produkt.)

Det du säger stämmer givetvis, men min poäng fungerar tillräckligt trots förenklingen. Den vinst företag kan ta ut på en fungerande marknad är just den de kan trixa till sig genom att avvika från "normen"/likvärdigheten, t.ex. genom att hypa märket, lägga till lite fräsiga (patenterade) features, etc. Det är det som gör att företag gör vinst trots att det råder god konkurrens. Intels vinst på 8.2 miljarder dollar kan dock rimligtvis inte förklaras med sådan produktdifferentiering (till viss del givetvis, men knappast betydande) utan på att de har en närmast monopolistisk ställning vilket gör att de kan sätta vilket pris de vill (varpå de sätter det pris som maximerar deras vinst, givet efterfrågan).

Permalänk

Seriöst

10000kr är inte ens ett roligt skämt. Alla vet hur marknadsekonomi fungerar, så ingen behöver förklara för mig att det behövs löner och fabriker. Zepto måste bara förstå att priset är för högt, och om de inte kan göra en smal dator till ett lågt pris, kan de inte konkurrera med EEE PC!

Det är synd, för datorn skulle passa mig bra, framför allt att den är stöttålig.

Permalänk
Medlem

verkar som många missat att den är i en rätt exklusiv konstruktion.

kommer den i Eee-material och skärm istället så är det kanske inte så kontigt att den inte kan kosta samma då. (bara en tanke..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

12" laptop med låg vikt (~1 kg) har förr tycker jag betytt mycket pengar.
10 000 kr är ett steg på väg neråt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoutledaren
Seriöst

10000kr är inte ens ett roligt skämt. Alla vet hur marknadsekonomi fungerar, så ingen behöver förklara för mig att det behövs löner och fabriker. Zepto måste bara förstå att priset är för högt, och om de inte kan göra en smal dator till ett lågt pris, kan de inte konkurrera med EEE PC!

Det är synd, för datorn skulle passa mig bra, framför allt att den är stöttålig.

Vad synd att du tycker så. 10.000kr är billigt i min mening. Thinkpad X200 kommer definitivt inte ligga i den prisklassen utan snarare runt 25.000 kr, och de kommer nog vara relativt lika i prestanda. Frågan är om man vill ge 15.000kr extra då för snäppet bättre chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Vad synd att du tycker så. 10.000kr är billigt i min mening. Thinkpad X200 kommer definitivt inte ligga i den prisklassen utan snarare runt 25.000 kr, och de kommer nog vara relativt lika i prestanda. Frågan är om man vill ge 15.000kr extra då för snäppet bättre chassi?

Jämför med thinkpad x61s istället.
Lite dyrare (med studenrabatt kostar den väl 11-12 kkr) men har en betydligt vassare processor (dualcore core 2 duo Low Voltage). Nu vet jag inte hur processorn zepto har valt presterar men du får i alla fall dubbla frekvensen och en kärna mer i x61s.

Mycket vettigare val av processor i den IMHO och sen med 8 cel batteriet så är den kanske lite klumpigare men får väl runt 8 timmar i batteritid.

Nej man behöver inte ha en monsterprocessor i en ultraportabel med dualcore är ändå ett krav på en ny bärbar tycker jag.

Citat:

samt en 80-gigabyteshårddisk som troligen snurrar i 4200 varv per minut.

Jag tolkar det där som att den har en 1.8" hårddisk och det känns lite tråkigt det med, men det är förstås en tradeoff.

Som plus så drar den ju väldigt lite, 4.1 Watt antar jag är det lägsta möjliga man mätt upp. Enligt thinkpads inbyggda program så kommer folk ner i ~6 Watt i alla fall (vid normalt arbete är det väl dock ~7-8 Watt för i alla fall x60s), är ju en del mer så om zepton kommer med ett större batteri så kan ju batteritiden bli ännu bättre.

Riktigt tråkigt med glossy-skärm på denna också. Det och processorn är helt klart två dealbreakers, annars verkar den trevlig rent spontant.

Men som sagts, priset är inte farligt, det är i de krokarna man får förvänta sig att betala för en ultraportabel som inte bara är billig.

Permalänk
Medlem

skulle inte denna dator släppas idag

Visa signatur

DELL 420 | Intel Core2Duo E6850 @3,00GHz | Nvidia GeForce 8800GT 512MB | Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Det är ganska grundläggande mikroteori. Låt säga att det finns många konkurrenter på processormarknaden (inte en som nu, utan många) som erbjuder likvärdiga produkter. Konsumenterna köper den billigaste av likvärdiga produkter, så man måste ha lägst pris för att få sålt något. Har man inte lägst pris, måste man sänka. På så vis sänker alla företag förbi varandra tills man inte längre gör någon vinst alt. går i konkurrs, ingen annan utväg finns på en fungerande marknad.

Alltså, hade inte Intel dominerat hade de tvingats till alla av följande:

1. Sänka priset på sina produkter så de tjänar 8.2 miljarder dollar mindre om året
2. Pressa ner sina produktionskostnader
3. Snabba på utvecklingen av egna produkter så mycket som bara möjligt

Förenklat naturligtvis, men poängen är ganska uppenbar.

Edit: Företag ska inte tjäna pengar, men de ska göra sitt bästa för att tjäna pengar Att sedan inte göra vinst behöver inte göra så mycket, vinsten är ju det som blir över när fabriker och silikon har byggts och köpts, löner betalats ut, osv. Sedan är det givetvis så att de flesta marknader idag ger utrymme för vinst (kanske inte 8.2 miljarder dollar) även om det råder god konkurrens, men som sagt, exemplet är förenklat.

Tror du missat ett ganska viktigt ord när du ögnade igenom boken i mikroekonomi: övervinst. Den fungerande marknaden tillåter visst vinster, däremot inte övervinster. Skulle företagen inte göra några vinster alls skulle investerarna stoppa in sina pengar på banken och få åtminstone såpass med pengar tillbaka att det motverkar inflationen. Ingen gillar att förlora pengar i längden.

Däremot har du rätt i att processormarknaden skulle behöva ett par stora spelare till för att hindra Intel från att göra övervinster.