FreeNAS, XBOX 360, Squeezecenter & Firefly Media Server

Permalänk
Medlem

FreeNAS, XBOX 360, Squeezecenter & Firefly Media Server

Hej, var ett tag sedan jag geekade runt med datorer på riktigt, men jag är sugen på att kasta mig in sörjan igen. Befinner mig just nu i Tokyo men är på väg hem och tror jag kommer vara hemma om en månad. Just nu gör jag upp planer för vad som kommer hända när jag kommer hem och jag tror jag är något på spåren.

Har en server hemma. Den kör ClarkConnect och har stått och tickat i två år med få avbrott som inte haft att göra med serverns hälsa. Den har varit stabil helt enkelt. Nu är det ju dumt att kanske ändra på ett vinnande koncept, men jag är sugen på förändring i vilket fall.

Har ett litet pojkdrömsrum där hemma med massa olika maskiner. Jag kom att tänka på att jag aldrig haft ett Media Center eller någon konsoll(förutom lite handhållna grejer, en amiga och några nintendon) så jag började researcha lite över vad jag kanske ska köpa in när jag kommer hem. Kollade in Popcorn Hour och liknande alternativ. Men i mitt sökande saknade jag alltid något.

Slutligen kom jag fram till att jag faktiskt befinner mig Tokyo, teknikens Mecka. I och med GTA IV, Orange Box och många andra tilltalande speltitlar samt min brist av konsoll där hemma så insåg jag det självklar: en Xbox 360 skulle lösa både det-alltid-i-bakgrunden-liggande-spelberoendet och behovet av ett Media Center(som dessutom inte saknar DVD-spelare och är ganska billig för vad den gör).

En Xbox 360 är inget Media Center om den saknar en enorm källa media. Mina tankar gick till ClarkConnect-burken.

ClarkConnect är lite bloatat och har igång lite väl många moduler som jag aldrig använder. Dessutom använder jag den som router också vilket jag insett är lite dumt(om jag vill flytta min filserver vilket jag vill ibland så saknar huset där hemma internet). Vad jag ville göra vara att skala av onödiga moduler från CC-burken genom att slänga in ett NAS-distro. Routerproblemet kommer jag lösa med Linksys WRT54GL, eller liknande, som uppenbarligen blir en stjärna om du stoppar in DD-WRT på den.

FreeNAS blir alternativet för filservern efter lite span. Vad jag är intresserad av att veta är hur bra Xbox 360 fungerar tillsammans med Squeezcenter(aka Slimserver), eller om det fungerar överhuvudtaget. Jag vill ha möjligheten att spela upp ca 40 gb musik på ett smidigt sätt genom Xbox 360 från FreeNAS.

Vet inte om Squeezcenter egentligen är lösningen, men det verkar ju vara något av ett universellt protokoll. Andra alternativ skulle ju vara Firefly Media Center(daapd) som jag i vilket fall som helst kommer använda eftersom jag har flera instanser av iTunes i hushållet.

Om FreeNAS har möjlighet att köra något annat Media Server program så får ni gärna hojta till. TwonkyVision verkar ju vara ett alternativ för andra distributioner. Vad jag gillar med FreeNAS dock är att operativet är så avskalat och man bara måste älska WebUI:n från m0n0wall.

På en mac i hushållet kommer det köras Connect 360 från Nullriver, och det ska ju fungera utmärkt har jag hört. Om någon har personliga erfarenheter från detta är det bara att hojta till.

Sen får ni ju gärna rekommendera lite speltitlar för Xbox 360.

Tack!

/ Lars

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du ha ett mediacenter och kan klara dig utan HD film så säger jag att du ska försöka få tag i en xbox 1 och lägga in XBMC på den.

xbox 360 är grymt osmidig som mediacenter, det är inget du vill använda den till.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Xbox 1 klarar inte av HD.

Dessutom är Xbob 360 en galning till konsoll. I love it.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja jag har xbox 360 och xbox 1, har du väl använt XBMC vill du inte ha något annat. 360 har roliga spel men mediacenter funktionerna är skit.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Xbox 1 har fortfarande inte HD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej och xbox 360 kan spela upp wmv hd, som inga filmer använder.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Connect360 har någon avkodningsmekanism för sig som fungerar skitbra med 360. Jag tror att det möjligör andra format.

Dessutom kan du köpa en hd-spelare till 360. DVI-kabeln möjligör bra kvalitet i vilket fall.

Jag vet allt om XBMC men vad jag vill ha är en spelkonsoll. Jag gillar inte spelen till första generations Xbox. Playstation 2 är bra skit men inte Xbox 1.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja Connect360 transkodar filmer i realtid, vilket gör att pausning och spolning i princip inte fungerar. Räkna med rejäla lagg då och då. Visst går det att leva med men inget jag vill uppleva igen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

En PS3 annars då?
Klarar många fler format än xbox360 och kan köra linux.

Men är det en xbox du vill ha så går det väl att lägga in linux även om det väl väldigt krångligt, har du väl linux inne funkar det ju med fler format.
Transkodning är ingenting man vill ha, som p-nilz säger så visst det fungerar men inte bra.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
En PS3 annars då?
Klarar många fler format än xbox360 och kan köra linux.

Men är det en xbox du vill ha så går det väl att lägga in linux även om det väl väldigt krångligt, har du väl linux inne funkar det ju med fler format.
Transkodning är ingenting man vill ha, som p-nilz säger så visst det fungerar men inte bra.

360 och PS3 klarar ungefär samma format och ingen av dom klarar MKV och är således tämligen värdelösa som mediaspelare. Linux på PS3 är inget alternativ då det inte går spela upp HD den vägen.

Permalänk
Medlem

Jag hör er killar. Jag förstår. Vill verkligen ha den där xboxen dock. Kikar in lite titlar till PS3:an innan jag bestämmer mig. PS3 har möjlighet att köra PS2-titlat inte sant? Blir nästan lite offtopic helt plötsligt.

Connect360-liknande program för PS3?

Hur fungerar FreeNAS mot PS3?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du kan få tag i en PS3 som har 60gb hårddisk kan du emulera ps2 och ps1 spel, den funktionen finns inte i 40gb modellen som säljs idag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Mac Mini med XBMC är den frekkaste just nu. Klarar HD. Om man dessutom har en iPhone kan man använda den som fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Testat XMBC för OS X och jag är inte imponerad av den anledningen att du borde få sjukt mycket mer för pengarna för det priset. En XBOX 360 är halva priset + att du får möjlighet till att spela de grymmaste spelen. (har en iphone men skulle inte få för mig att börja använda den som kontroller till min dator, det är ju bara fånigt. Lättare med en trådlös mus. )

Kollat lite på titlarna till PS3 och jag har bestämt mig för att verkligen inte skaffa en PS3:a. När jag fixar egen lya om några månader så kastar jag in en Popcorn Hour(eller motsvarande) vid den tidpunkten och då är allt löst. Men det är då.

Vad jag vill göra nu är att istället för att se problemen, försöka se lösningarna. Hur fixar jag den absolut bästa playbacken mellan FreeNAS och Xbox 360? Musik är viktigast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en kompis som är totalt missnöjd med sin Popcorn.

Han har gått över till Mac Mini alldeles nyligen.

Permalänk
Medlem

Du vill ha en NAS + Mediacenter. Det går ordna med en vanlig dator. Annars kan du ju köpa ex AppleTV och TimeCapule som båda ska vara väldigt smidiga. Dessutom funkar dom bra med Mac också som du verkar ha i huset.

Vet däremot inte vad den klarar av men kolla upp det iaf.

EDIT: Har för mig Apple låter dig hyra filmer i högupplöst 720p för att se via AppleTV. Vet ej hur den klarar att strömma övriga filer ifrån en NAS men det vore idiotiskt av apple att det inte gick köra ifrån deras TimeCapsule.
Hyra går inte idag i Sverige men kommer snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Har en kompis som är totalt missnöjd med sin Popcorn.

Han har gått över till Mac Mini alldeles nyligen.

Vill verkligen ha en Xbox 360 på grund av spelen. Har nog varit lite oklar på den punkten. Mac mini är en jävel till dator, en riktigt grym liten kille, men jag är inte sugen på en ny dator. Jag har som sagt en server som kommer fungera utmärkt som NAS. Försöker åtminstone tänka lite ekonomiskt, även om jag är dålig på det.

Mac Mini och dess Media Center program är något jag inte gillar heller. Front Row saknar saknar inställningsmöjligheter. MediaCenter är fult. XBMC drar sjukt mycket CPU vilket tuggar ström jämt och ständigt och övriga alternativ är inga alternativ alls, eller?

Finns ju några alternativ till Popcorn. Myka(http://www.myka.tv/index.html) är cool nykomling som anländer till scenen lagom till sommaren. Det blir perfekt för mig att kanske lägga på den på systemet efter att ha sett vad den går för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Du vill ha en NAS + Mediacenter. Det går ordna med en vanlig dator. Annars kan du ju köpa ex AppleTV och TimeCapule som båda ska vara väldigt smidiga. Dessutom funkar dom bra med Mac också som du verkar ha i huset.

Vet däremot inte vad den klarar av men kolla upp det iaf.

AppleTV är lite överskattad och Time Capsule kan du få i andra former till ett mycket lägre pris.

Har en MB Air och föräldrarna har en PC.

Vad jag hade kunnat tänka mig är en annan distro än FreeNas på datorn som nu kör ClarkConnect. Är väldigt intresserad av att köra FreeNAS, tycker operativet verkar coolt. Och jag är väldigt benägen om att ha FTP-åtkomst från utsidan. Men om det finns ett liknande operativ men som också kan broadcatcha torrentströmmar så är jag väldigt öppen för något sådant.(det är därför jag gärna senare skulle kunna lägga på Popcorn för den verkar kunna broadcatha)

När det gäller broadcatchningen så är detta det enda som intresserar mig egentligen hos Mac Mini. Transmission med ted styrbart genom Clutch är en vacker lösning. Men det bästa hade ju varit om broadcatchningen kan skötas från NAS:en så att bara en dator behöver stå på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte ett vanligt linux som serverversionen av Ubuntu? Då kan den göra allt du ber den om, filserver, torrents osv. Allt utom xboxspel Antar att datorn inte är kraftfull nog att spela hd-material dock.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

EDIT: Samma som ovan.

+ Dator eller annan liknande som Popcorn? Sweclockers har ju nyligen gjort ett sådant test: http://sweclockers.com/recension/6051-rets_hetaste_mediaspela...

EDIT2: http://www.youtube.com/watch?v=3Xu3O3iqaDY är kanske vad du vill ha?

Permalänk
Medlem

Har faktiskt kollat på serverversionen av Ubuntu. Är rädd att den är för bloatad dock? Det skulle ju verkligen vara ett alternativ. Inte vara rädd för några dumma restriktioner.

Det är ingen dålig dator alltså. Hårdvaran användes i min PC en gång i tiden och jag spelade alla möjliga högupplösta spel. HD från den är ju inga problem alls egentligen... men moderkortet är för stort för att trycka in i ett mindre chassi passande för en htpc.

Jag behöver någon som du som säger det självklara tror jag. Bara fixa ett htpc-chassi till ett ATX-kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm vet inte vad som är bloatad enligt dig men allt går ju o avinstallera och jämfört med windows så lämnas en massa skit kvar i registeret. Min server är en pii400mhz och använder endast 50mb ram ungefär utav 200. Kör samba, webserver, ftp och rtorrent. Allt flyter på bra utom just php och mysql. Krävs lite bättre cpu.

Bootade om idag då jag uppgraderade ifrån 7.10 till 8.04.

Annars om inte disten duger ta någon riktigt nerbantad version. Har hört att både gentoo och arch ska vara bra på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fishtail
Har faktiskt kollat på serverversionen av Ubuntu. Är rädd att den är för bloatad dock? Det skulle ju verkligen vara ett alternativ. Inte vara rädd för några dumma restriktioner.

Det är ingen dålig dator alltså. Hårdvaran användes i min PC en gång i tiden och jag spelade alla möjliga högupplösta spel. HD från den är ju inga problem alls egentligen... men moderkortet är för stort för att trycka in i ett mindre chassi passande för en htpc.

Jag behöver någon som du som säger det självklara tror jag. Bara fixa ett htpc-chassi till ett ATX-kort.

Jag är ingen expert på hur bloatad den är relativt andra distar. Däremot vet jag att den är enkel att komma igång med, har ett genialt pakethanteringssystem och är enkel att konfigurera. Sen finns det guider för allting eftersom Ubuntu är så stort just nu.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Ubuntu låter som ett underbart alternativ. Såg att Transmission och Clutch mina torrent-favoritet fanns där så jag är jätteglad just nu! Jippie! Börjar bli lite dåsig också... klockan närmar sig fyra på natten här i Tokyo.

Vad finns det för sköna Media Server-alternativ till Ubuntu, vet ni det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du med media-server menar media center finns MythTV, XBMC, och Linux MCE (Kubuntu). Tror MythTV är ganska väl beprövat, då främst för att spela upp och spela in tv (tror jag).

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej och xbox 360 kan spela upp wmv hd, som inga filmer använder.

Inga filmer? Jag kan garantera att de flesta bra filmer finns som wmv hd vc-1.

Jag spelar dagligen WMV-HD VC1, MP4 och XVID på mitt Xbox360 och jag tycker det fungerar alldelles utmärkt. Med stöd för de tre formaten klarar jag mig långt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
En PS3 annars då?
Klarar många fler format än xbox360 och kan köra linux.

Men är det en xbox du vill ha så går det väl att lägga in linux även om det väl väldigt krångligt, har du väl linux inne funkar det ju med fler format.
Transkodning är ingenting man vill ha, som p-nilz säger så visst det fungerar men inte bra.

Ja fler format med GNU/Linux men knappast utan. PS3 klarar inte ens WMV VC1 med 5.1 ljud utan man blir utan ljud. Jag kan säga att det dessutom inte fungerar så jättebra i nuläget iallafall inte Ubuntu. Hardy fungerar inte ens och kommer inte göra på några månader. Xbox utvecklingen hos distar har även kört in i en vägg och det händer knappt någonting. Det utvecklas mer till Xbox360. Kör själv Xebian etch på min Xbox och det fungerar bra fast det krävs massa modifikationer och det är ganska osäkert om det blir någon uppdatering när väl Debian uppdateras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Om du med media-server menar media center finns MythTV, XBMC, och Linux MCE (Kubuntu). Tror MythTV är ganska väl beprövat, då främst för att spela upp och spela in tv (tror jag).

Han menar nog utdelning. MythTV grejar det men annars används främst de du nämt som frontends.

De lösningar som finns till GNU/Linux idag grejar inte transcoding men det är på gång vad jag vet.

Sök på "linux upnp media server" och du skall finna. Jag har provat bl a Twonkyvision och Mediatomb och den första kostar men den senare fungerade inget vidare.

edit:

La till bra!

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Inga filmer? Jag kan garantera att de flesta bra filmer finns som wmv hd vc-1.

Jag spelar dagligen WMV-HD VC1, MP4 och XVID på mitt Xbox360 och jag tycker det fungerar alldelles utmärkt. Med stöd för de tre formaten klarar jag mig långt.

Ja fler format med GNU/Linux men knappast utan. PS3 klarar inte ens WMV VC1 med 5.1 ljud utan man blir utan ljud. Jag kan säga att det dessutom inte fungerar så jättebra i nuläget iallafall inte Ubuntu. Hardy fungerar inte ens och kommer inte göra på några månader. Xbox utvecklingen hos distar har även kört in i en vägg och det händer knappt någonting. Det utvecklas mer till Xbox360. Kör själv Xebian etch på min Xbox och det fungerar bra fast det krävs massa modifikationer och det är ganska osäkert om det blir någon uppdatering när väl Debian uppdateras.

Han menar nog utdelning. MythTV grejar det men annars används främst de du nämt som frontends.

De lösningar som finns till GNU/Linux idag grejar inte transcoding men det är på gång vad jag vet.

Sök på "linux upnp media server" och du skall finna. Jag har provat bl a Twonkyvision och Mediatomb och den första kostar men den senare fungerade inget vidare.

edit:

La till bra!

Twonkyvision verkar ju jävligt bra. Drar inte alls mycket och supportar Xbox360 ganska bra verkar det som. Ser ljust ut

Om jag nu ska göra filservern till en HTPC/NAS med Ubuntu, hur bör jag då gå tillväga med installationen? Ska jag installera Ubuntus server dist och lägga på HTPC-programmen i efterhand eller ska jag installera Kubuntu(med Linuc MCE) och lägga på server programmen i efterhand? Hur mycket valfrihet har man i en installation av Ubuntu? Lägga till och ta bort paket osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fishtail

Om jag nu ska göra filservern till en HTPC/NAS med Ubuntu, hur bör jag då gå tillväga med installationen? Ska jag installera Ubuntus server dist och lägga på HTPC-programmen i efterhand eller ska jag installera Kubuntu(med Linuc MCE) och lägga på server programmen i efterhand? Hur mycket valfrihet har man i en installation av Ubuntu? Lägga till och ta bort paket osv.

Jag skulle föredragit att lägga in Ubuntu först och sedan komplettera med programmen efteråt. Jag tror Linux MCE har pillat lite med Kubuntu så att man alltid kör som root osv.

Hörde någonstans att man kan lägga in Linux MCE på en redan installerad Kubuntu, detta skulle kännas bättre för mig iaf.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på Linux MCE. Verkar ju vara ett jävligt detaljrikt och välgenomarbetat program. Men det är fuuuuult!

Såg tidigare Elisa Media Center för Gnome verkar det vara. Mycket tilltalande. Kanske inte har allt, men det mesta som jag behöver och en look som jag gillar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fishtail
Har kollat lite på Linux MCE. Verkar ju vara ett jävligt detaljrikt och välgenomarbetat program. Men det är fuuuuult!

Såg tidigare Elisa Media Center för Gnome verkar det vara. Mycket tilltalande. Kanske inte har allt, men det mesta som jag behöver och en look som jag gillar.

Känner samma som dig angående Linux MCE ( MythTV och XBMC). Kände inte till Elisa men det fångade onekligen blicken, tackar!

EDIT: Elisa låg i Hardy's repos! Leker i det nu, men kan inte göra så mycket. Förstår inte hur man lägger till nya mappar där video/musik ligger. Det finns ett kugghjul i huvudmenyn men där kommer jag inte in, händer inget när jag trycker enter. Att visa bilder från sitt bibliotek funkade skitbra iaf!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Uppdatera mig med senaste erfarenheter och intryck från Elisa, jag har ögonen på programmet.

För torrents har jag hittat ett annat skönt program. rTorrent, minimalistiskt och simplistiskt. Drar knappt något minne eller cpu överhuvudtaget. Ett program man kan, utan att ångra, ha gående 24/7. Du styr det genom terminalen eller så styr du det inte alls: du lägger torrent-filer i en mapp som programmet söker av och plockar upp torrents ifrån. Sen när du tar bort torrent-filen där ifrån så slutar programmet att ladda ner. Underbart litet program som du egentligen aldrig behöver gå in i. Skitbra broadcatchningsalternativ.

Kommer hem från jobbet. Slår på tv:n. Trycker play. Redan från jobbet hade du sett till att börja ladda ner senaste episoden av *biiip*. SMIDIGT utan dess like.

EDIT: Här har vi ett annat media center alternativ: http://www.entertainer-project.com/

Visa signatur