Permalänk
Medlem

Bootdisc? Hjälp!

Hejsan allahopa:D

Jag har lyckats smila till mej ett par datorer från min skola som ska få tjäna som testdatorer mm.

Jag har nu ett problem. De datorerna har ett förinstallerat operativsystem som gör att datorn endast fungerar med huvudervern på skolan och jag vill nu installera ubuntu på dem. Men problemet är att de bootar i ordningen

Diskettstation
Hdd
Cd

Jag skulle vilja ha hjälp med att skapa en bootbar diskett som gör att jag kan boota såhär.

Diskettstation
Cd

Eller om möjligt boota

Diskettstation
Usb

vilket vore det ultimata.

OM ni tror att detta går att ändra i bios så tar ni fel då bios frustrerande nog är lösenordsskyddat och mina inkompetenta lärare kan inte få fram ett lösenord för de måsta kontakta huvudkontoret eller nåt. Men ingen får tummen ur :S

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk

Resetta bios så försvinner väl lösenord?

Visa signatur

Gigabyte GA-M720-US3 nForce 720 | AMD Phenom II X4 965 BE | Radeon HD4870 1 GB | 2 stycken 500 GB Western Digital | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB | 620 W Corsair

Permalänk
Medlem

Och hur ska jag kunna göra det? Finns inga såna funktioner som jag kan komma åt utan lösen. Om inte du vet nån hemlig tangentkombination till dells biosar:P

Gonatt;)

Edit: Eller menade du att jag ska ta bort biosbatteriet?? Kollade runt lite och hittade att man kunde göra så:p Ska testa det:P Tack för tipset.

Visa signatur

Jamen hejsan!