Uppgradera Ubuntu server över SSH

Permalänk
Medlem

Uppgradera Ubuntu server över SSH

Hej, nu är jag sugen på att uppdatera min Ubuntu 7.10 server till Ubuntu 8.04. Jag skulle däremot vilja göra det över SSH, men det kanske är dumt? När jag försökte så rekommenderade installeraren emot, eftersom det skulle bli svårare att fixa saker om det gick fel. Detta är iofs sant, men vad säger ni andra? Är det "hyfsat" säkert att uppdatera över SSH? Tänk på att servern bara är en liten garderobsserver för enbart privat bruk

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

Relativt safe, inte som att kompilera om kernel och dra en remote-reboot direkt du ska bara uppa lite paket som redan är testade och fungerar. Själv skulle jag inte vara orolig iaf.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Ok, det låter tryggt, då ska jag uppgradera någon gång nästa vecka

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det där idag faktist och det ska inte vara några problem.

sudo do-release-upgrade

Du kommer kanske behöva svara på lite frågor beroende på vad du har installerat på ditt system.

Ett tips är att du startar en screen där du kör igång din uppgradering. Den kommer själv känna av att du kör ssh, vilket du redan upptäckt, och därmed öppna enn ssh-tjänst på port 9004. Gå ur din screen och logga in via port 9004 och hoppa in i din screen igen.

Jag gjorde detta nu fr.o.m. igår med att uppgradera från Feisty Fawn till Hardy Heron och allt gick utan problem.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

men jag fick problem!!! :(:(

Använde kommandon som sagts. Den börjar uppdatera, allt går finemang fram till att den frågar ifall jag vill ha in en ny smb.conf eller behålla befintlig varpå jag väljer behåll befintlig. Då tar det 1 sekund så hänger den sig rakt upp och ner på samba startup. händer inget mer, satt i en kvart och bara väntade. Ingenting!

Ett vredesvrål följt av ett hårt tryck på reboot! Efter det, starting up... loading please wait... 5min... bla bla massa text avslutat med (initramfs)
WHY!?

Vill bruka hårt våld mot min server i detta nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
men jag fick problem!!! :(:(

Använde kommandon som sagts. Den börjar uppdatera, allt går finemang fram till att den frågar ifall jag vill ha in en ny smb.conf eller behålla befintlig varpå jag väljer behåll befintlig. Då tar det 1 sekund så hänger den sig rakt upp och ner på samba startup. händer inget mer, satt i en kvart och bara väntade. Ingenting!

Ett vredesvrål följt av ett hårt tryck på reboot! Efter det, starting up... loading please wait... 5min... bla bla massa text avslutat med (initramfs)
WHY!?

Vill bruka hårt våld mot min server i detta nu!

Låter som om du skulle ha ersatt configen med en ny.

Har dessvärre inget svar på hur det ska lösas dockl :/

Att det stod still i en kvart vet jag inte om det är helt fel eller inte eftersom för mig stod det still i flera minuter väldigt många gånger under hela uppgraderingen (som f.ö. tog upp mot 2 timmar per gång).

Går servern att boota så du får upp en session och kan testa igen?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jag körde utan screen och det fungerade utmärkt över ssh, min tog dock inte närheten av 2h på sig, snarare 45 min. Jag kan tyvärr inte heller lösa Benkayboys problem...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

Körde en uppgradering jag med, fast idag. Den petade och gjorde en ny samba. Fick ändra lite grejer i den sedan efteråt. (Frågade inte xp som användarnamn och lösen men däremot vista. Jobbigt o skriva i guest guest men hittade nånstans för o få bort det även för vista.)

Hursomhelst gjorde jag det via ssh och ingen screen. Bootade om när den ville det(varför behövs det? linux kan ju hur man ex uppdaterar samba utan reboot.)

Måste man ställa in något schemalagt att den ska köra sudo apt-get upgrade en gång i månaden eller nåt för o vara trygg?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Måste man ställa in något schemalagt att den ska köra sudo apt-get upgrade en gång i månaden eller nåt för o vara trygg? [/B]

Njau... om man har nåt värdefullt så bör man göra det oftare...

Jag tycker själv inte om ett automagiskt Cron jobb för det här.

Vissa gör det efter att ha koll på RSS feeden från Ubuntus USN
http://www.ubuntu.com/usn

Andra gör det enligt almanackan.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Senaste uppdatering från Benkaboy lyder som följer:

Jag är glad att jag försökte lösa det innan jag gjorde en hel ominstallation. Vid Grubboot kom jag på att jag kunde trycka escape och välja en tidigare kernel som fungerade. Jag gjorde så och den uppdaterade färdigt den senaste kerneln åt mig så nu bootar servern som den ska. Allt fungerar nu förutom Samba som i detta nu genererar [fail] vid uppstart. Igår ville den starta men gav typ upp efter 10 min varpå det stod att samba inte kunde startas.

jag skall se hur det går nu med samba, har även gjort backup på orginal smb.conf och ersatt med en egen jag hittat på svenska ubuntuforumet gjord av alias stormbringer.

Fråga: Det verkar som nyare samba kan strula enligt vad jag läst mig till på google. Hur gör jag om jag vill nedgradera till Gutsy's sambaversion och hur kollar jag vilken sambaversion jag har nu ?

EDIT: Har nu prövat att starta samba med kommandot "sudo /etc/init.d/samba start" men den vill inte. "* Starting samba daemons" står det men sen förblir det där, inget "done" eller "OK". vad tror ni är problemet och vad ska jag göra åt det? nedgradera?

EDIT2: OMG!! Nu helt plötsligt, andra försöket efter typ 10 min så startar den samba denna gång och den kommer ihåg mitt gamla användarnamn och lösen för sambashares? helt weird, förstår inte.. Hur ? :S

EDIT3: Samba fungerar ett tag sen tappar det anslutning verkar det som. Jag lade in en filmfil på servern och lät den streamas från servern till min ws, det fungerar ett tag sen tappar den samba. samma sak händer med min popcorn hour.. måste nog köra en downgrade..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Senaste uppdatering från Benkaboy lyder som följer: ...

Låter inget vidare :/

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av samba. Om du bootar upp en äldre kernel, fungerar det som det ska då?
Om det fungerar kan du sätta den kerneln som default i menu.lst till grub (/boot/grub/menu.lst) och köra med det tills vidare. Exakt hur man gör vet jag dock inte säkert men jag antar att man sätter "default" till den n:te i listan.

Du kan boota upp senaste mellanåt för att uppdatera det och se om samba börjar hoppa igång då. Det är det enda tips jag har.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Låter inget vidare :/

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av samba. Om du bootar upp en äldre kernel, fungerar det som det ska då?
Om det fungerar kan du sätta den kerneln som default i menu.lst till grub (/boot/grub/menu.lst) och köra med det tills vidare. Exakt hur man gör vet jag dock inte säkert men jag antar att man sätter "default" till den n:te i listan.

Du kan boota upp senaste mellanåt för att uppdatera det och se om samba börjar hoppa igång då. Det är det enda tips jag har.

Håller på att nedgradera mitt samba nu, körde en färskare samba än 3.0.28a men den ville inte äns synas efter installation, vet inte vad som blev knas, kör in 3.0.26a nu. Jag tror det var den som jag körde på Gutsy och den verkade fungera iaf. Får hoppas på det bästa!

EDIT: Jag måste göra nåt fel när jag installerar. Laddar hem tar filerna, zippar upp dem. går in i sourcemappen i den upzippade mappen. kör sudo ./autogen.sh > ./configure > make > make install. Den matar en massa text, allt verkar funka. I slutet av installationen tjatar den nåt om nån SWAT som är aktiverad och usr/local/samba bla bla men det dyker inte upp nåt som indikerar att den startar samba daemons.. :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Senaste uppdatering från Benkaboy lyder som följer:

EDIT3: Samba fungerar ett tag sen tappar det anslutning verkar det som. Jag lade in en filmfil på servern och lät den streamas från servern till min ws, det fungerar ett tag sen tappar den samba. samma sak händer med min popcorn hour.. måste nog köra en downgrade..

Här har du aktuella olycksbröder utan lösning

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=770251&highlight=sam...

Här har du alla Ubuntus versioner
http://packages.ubuntu.com/search?suite=default&section=all&a...

(nytt sökmotorfält i FF3 till Ubuntus repo )

Kör en rent installerad server men jag använder Firefly, mt-daap som servermjukvara.
Samba rullar bara på.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Bootade om när den ville det(varför behövs det? linux kan ju hur man ex uppdaterar samba utan reboot.)

Bytte du ubuntuversion fick du också en ny kernel och en ny kernel kräver reboot. Resten av systemet klarar man oftast av att uppdatera utan reboot, dock kan det krävas en del manuellt arbete i vissa fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Måste man ställa in något schemalagt att den ska köra sudo apt-get upgrade en gång i månaden eller nåt för o vara trygg?

Det kan du använda cron för, dock är det inte rekommenderat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Här har du aktuella olycksbröder utan lösning

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=770251&highlight=sam...

Här har du alla Ubuntus versioner
http://packages.ubuntu.com/search?suite=default&section=all&a...

(nytt sökmotorfält i FF3 till Ubuntus repo )

Kör en rent installerad server men jag använder Firefly, mt-daap som servermjukvara.
Samba rullar bara på.

stackare, sollar mig till dem.

iaf, när jag försöker installera det manuellt så vill det sig inte. Jag laddar hem samba_3.0.26a-1.tar.gz zippar upp bla bla hela proceduren som nämdes lite längre upp i tråden. hela installationen avslutas med detta

====================================================================== The SWAT files have been installed. Remember to read the documentation for information on enabling and using SWAT ====================================================================== Installing bin/recycle.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/recycle.so Installing bin/audit.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/audit.so Installing bin/extd_audit.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/extd_audit.so Installing bin/full_audit.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/full_audit.so Installing bin/netatalk.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/netatalk.so Installing bin/fake_perms.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/fake_perms.so Installing bin/default_quota.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/default_quota.so Installing bin/readonly.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/readonly.so Installing bin/cap.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/cap.so Installing bin/expand_msdfs.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/expand_msdfs.so Installing bin/shadow_copy.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/shadow_copy.so Installing bin/readahead.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/readahead.so Installing bin/CP850.so as ///usr/local/samba/lib/charset/CP850.so Installing bin/CP437.so as ///usr/local/samba/lib/charset/CP437.so Installing bin/script.so as ///usr/local/samba/lib/auth/script.so /usr/bin/install -c bin/libsmbclient.so //usr/local/samba/lib : bin/libsmbclient.a //usr/local/samba/lib /usr/bin/install -c /home/ninja/samba/samba-3.0.26a/source/include/libsmbclient. /usr/bin/install -c bin/libmsrpc.so //usr/local/samba/lib : bin/libmsrpc.a //usr/local/samba/lib /usr/bin/install -c /home/ninja/samba/samba-3.0.26a/source/include/libmsrpc.h // /usr/bin/install -c bin/libsmbsharemodes.so //usr/local/samba/lib : bin/libsmbsharemodes.a //usr/local/samba/lib

borde inte samba daemon starta här eller har jag glömt installera nåt? Jag hämtade installationsfilen härifrån: http://us1.samba.org/samba/ftp/Binary_Packages/Debian/samba/3...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
borde inte samba daemon starta här eller har jag glömt installera nåt? Jag hämtade installationsfilen härifrån: http://us1.samba.org/samba/ftp/Binary_Packages/Debian/samba/3... [/B]

Njau... egentligen ett generalfel för en Debian/Ubuntu server att ta en tarball eftersom
paketen är det som bara ska funka.

Jag skulle avinstallera tarballen, make uninstall

Sedan ta bort Samba med en purge

apt-get remove --purge samba smbclient

Installera igen

apt-get install samba smbclient

Och sedan en bön o start

sudo /etc/init.d/samba restart

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Njau... egentligen ett generalfel för en Debian/Ubuntu server att ta en tarball eftersom
paketen är det som bara ska funka.

Jag skulle avinstallera tarballen, make uninstall

Sedan ta bort Samba med en purge

apt-get remove --purge samba smbclient

Installera igen

apt-get install samba smbclient

Och sedan en bön o start

sudo /etc/init.d/samba restart

Det finns situationer där man är tvungen att installera från source i alla fall.

Sedan;
Din första rad ska nog ersättas med dpkg --purge samba smbclient eller aptitude remove samba smbclient
och det är nog klokt att ersätta den andra med aptitude install samba smbclient.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Det finns situationer där man är tvungen att installera från source i alla fall.

Sedan;
Din första rad ska nog ersättas med dpkg --purge samba smbclient eller aptitude remove samba smbclient
och det är nog klokt att ersätta den andra med aptitude install samba smbclient.

Njau... kör man en paketdist så ska det då vara i speciella lägen där något gjort att man måste.

apt-get <> aptitude får du förklara..... ?

Apt är ju ett frontend verktyg men det ska gå alldeles utmärkt. (om man inte har paketröra)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Testade tipsen som nämnts ovan, fungerar som förut. Samma sak igen, det tar en evighet att starta och det crashar efter några minuters användande.

Hur gör jag för att installera en .deb fil manuellt? Försökte igår men det stod att den inte hittade den trots att filen var mitt framför ögonen på den.

Permalänk
Medlem

Borde väl bara vara sudo dpkg -i filnamn.deb om du står i den katalogen?

Permalänk
Medlem

Nu är jag trött på detta, ska göra en ren installation av 8.04 på en annan dator och se om samba är lika bökigt på den, om inte gör jag en ominstallation på min rätta server oxå.

Nu till frågan, om jag väljer att ominstallera servern, kan jag behålla min /home mapp orörd som ligger på en annan partition och sedan bara köra in en ren installation av systemet på systempartitionen?

Permalänk
Medlem

Ja! Det är fördelen med att lägga /home på en separat partition.

Permalänk
Medlem

Sådär! Kan nu medela att servern fungerar som det är tänkt igen. Gjorde en ominstallation och nu fungerar allt som det ska! En hel natt och så tog det bara 2h att fixa den från grunden. Har iof sig lärt mig en del tack vare detta!