Permalänk
Medlem

Linux för ms användare

Hej

Jag har i hela mitt liv använt windows. Jag har lärt mig en hel del inom det, allt ifrån felsökning till lite mer avancerad användning.

Men ärligt talat, nu under en senare tid, efter att kört vista ett tag, så har jag börjat insett hur tråkigt detta är, och vill prova på något nytt, dom inte är så "begränsatt grafiskt" som jag tycker att windows är, visst stylexp, windowsblinds bla bla, men enligt mig så blir datorn mer instabil och segare pga detta.

Så jag har börjat luta mig lite åt linux hållet. Men innan jag börjar gråtta lite djupare så tänkte jag fråga följande.

Vilket linux för en nybörjare finns att rekommendera? jag är verkligen ute efter att få en klockrent snygg desktop miljö.

Spel för mig är tyvär också en stor del, men mest åt cs (jaja...) hållet. Då detta är ett gammalt och fult program så kan jag aldrig tnka mig att det kommer gå segare än det går på vista?

Och hur funkar 64bits OS i linux?

Det jag har i datorn är:

core 2 duo e6850
8800gts 640mb
4gb ram minne
gigabyte ds4r
Creative audigy ljudkort

Tror ni det kommer funka bra för mig eller tror ni att jag bör fortsätta med windows?

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

CS fungerar via Wine men är spel en viktig del för dig och du spelar andra spel ska du nog stanna i Windows, tyvärr.

Annars rekommenderar jag Ubuntu eller Kubuntu. Kör 64-bitars själv vilket fungerar ypperligt. Flash bråkar ibland men det är ju för det inte finns någon 64-bitars Flash över huvud taget.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Spel brukar man alltid rekomendera att köra i Windows. Men om Du ska köra linux på heltid får du vara beredd på många googlingar, och inte ställa varje fråga du har i ett forum. Men jag tycker verkligen att du ska ta dig en titt på linux. Ge inte upp efter bara ett par dagar, ge det en chans. efter ett par veckor kommer du att känna mer kontroll över systemet.

Mvh Simon U

Permalänk
Medlem

Dualboot om du spelar mycket. Väldigt bra lösning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Flash bråkar ibland men det är ju för det inte finns någon 64-bitars Flash över huvud taget.

Idag finns väl flash för 64bit? Efter installationen av 8.04 så gav Firefox mig tre alternativ för flash-plugin, varav en var det riktiga flash tror jag.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Idag finns väl flash för 64bit? Efter installationen av 8.04 så gav Firefox mig tre alternativ för flash-plugin, varav en var det riktiga flash tror jag.

Kör du Flash på 64-bitars kör du säkert det med 32-bitars med "nspluginwrapper".
Jag skulle bli glad om du hade rätt men jag tvivlar på det. :/

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Idag finns väl flash för 64bit? Efter installationen av 8.04 så gav Firefox mig tre alternativ för flash-plugin, varav en var det riktiga flash tror jag.

Det finns två open source alternativ, men inget av dem fungerar till 100%. Sen kan man nu köra 32-bitars versionen av Adobes flash i 64-bitars Firefox med hjälp av nspluginwrapper. Men det finns ingen riktig 64-bitars version av Adobes flash.

Så flash är inget problem, men däremot så finns det inget Java plugin från Sun till 64-bitar. Om ni vill ha lite rolig (?) läsning så finns en buggrapport rapporterad till Suns buggdatabas här. Den lades in i januari 2003, och har fortfarande inte blivit fixat. Jag skulle nog vilja påstå att det är ganska illa när man ser "Happy Birthday to your 5th anniversary" i kommenterarna till en buggrapport Men nu verkar det faktiskt som att Sun tänker fixa det. Bättre sent än aldrig, eller?

Men förrutom dessa småsaker så fungerar 64 bitars Linux alldeles ypperligt. Jag kör det själv på båda min stationära och min laptop, och de få problem som funnits har försvunnit en efter en. Så har man 4 GB minne så finns det egentligen orsak till att inte köra 64 bitars Linux.

CS ska inte heller vara något problem, då det är ett så populärt spel. Wine har en databas över hur bra program fungerar här, och både CS 1.6 och CS Source har platinum status, dvs. de ska fungera utan problem.

Jag skulle rekommendera att du börjar med Ubuntu. Ladda ner en skivavbild, bränn ut och boota från skivan så är du igång. Ubuntus installationsskiva fungerar som en live-skiva, så du kan testa Ubuntu utan att installera någonting. Med tanke på din hårdvara så skulle jag tippa på att allting kommer att fungera direkt. Ubuntu är väldigt nybörjarvänligt, och man behöver sällan ut i terminalen och skriva kommandon. Känner du att det blir för tråkigt då och skulle vilja lära dig mer om hur Linux fungerar så kan jag varmt rekommendera ArchLinux istället, som är lite mer avancerat att använda.

Permalänk
Medlem

Fick flash till mitt kubuntu 64bits genom att köra apt-get install ubuntu-restricted-extras

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Kör du Flash på 64-bitars kör du säkert det med 32-bitars med "nspluginwrapper".
Jag skulle bli glad om du hade rätt men jag tvivlar på det. :/

Hur kollar man det med 32-bits-wrappern? Jag vet att i 7.10 var det lite bökigt, men i 8.04 var flash installerat med ett klick.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hur kollar man det med 32-bits-wrappern? Jag vet att i 7.10 var det lite bökigt, men i 8.04 var flash installerat med ett klick.

Gå in på sidan about:config i Firefox så kan du se alla plugins du har installerat. Troligen så hittar du ett plugin som heter NPAPI Plugins Wrapper, och där beskrivningen nämner nspluginwrapper. Det betyder i så fall att du kör 32-bitars flash genom en wrapper.

Edit: Forumet verkar inte gilla about:config, och stoppar in extra mellanslag. about:config ska skrivas utan mellanslag!

Permalänk
Medlem

Hittar inget som verka ha med varken flash eller nspluginwrapper att göra...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hittar inget som verka ha med varken flash eller nspluginwrapper att göra...

Ubuntuforums kör den här tråden för att skapa reda i den totala oredan.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

Starta terminalen , kopiera o klistra in nedan och kör

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Om det inte funkar.....

sudo apt-get purge flashplugin-nonfree gnash gnash-common swfdec-mozilla && sudo apt-get install flashplugin-nonfree libflashsupport

Sedan vidare i UF tråden för mer 64bits tjofs inkl en wrapper om det fortfarande är fel.

OBS Firefox stängd när du kör...!
---------------------------------------------

Paketbeskrivning restricted extras (för de som vill ha fakta)
http://packages.ubuntu.com/hardy/ubuntu-restricted-extras

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det är alltså inga problem att köra 32bitsprogram i ubuntu 64 längre?

När det gäller java så kommer det förhoppningsvis lösas med IcedTea som jag hoppas blir default i nästa ubntu om det nu kommer vara helt kompatibelt med suns java.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Det är alltså inga problem att köra 32bitsprogram i ubuntu 64 längre?

När det gäller java så kommer det förhoppningsvis lösas med IcedTea som jag hoppas blir default i nästa ubntu om det nu kommer vara helt kompatibelt med suns java.

Nu kör jag inte 64 men som jag uppfattat det så används wrappern för köra 32 bitar

Bautatråd om "eländet" med Flash, Firefox o Pulseaudio

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox/+bug/192888

Inte slutgiltigt löst.

Icedtea används redan som standard.... se länken till restricted-extras
Om man får trubbel så byter man enkelt till Suns Java.

Sen får vi väl hoppas på att man kan enas mellan Sun o utvecklarna... ganska larvigt
att sitta på 2 håll...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det var ju lite synd att det inte är så lämpat för spel.
Någon som vet hur ofta Wine uppdateras så den blir mer lämpad för nyare spel?

För är trött på vista som ändå är bra segt, verkar som att linux som desktop miljö funkar bra mycke snabbare.

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

din lösning heter nog snarare windows xp om du bara ska spela

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Kubuntu 64 igår kväll efter att ha varit Windows-användare sen 3.0, och visst är det en viss inlärningströskel och ett annat sätt att jobba, men det är faktiskt inte så svårt att komma in i som man kan tro, det gäller bara att ha TÅLAMOD Har fortfarande kvar XP för spel och sådant men jag kan ärligt säga att jag verkligen drar mig för att starta upp Windows igen, Linux är sjukt trivsamt att sitta och confa i, personligen föredrar jag att utföra så mycket som möjligt i konsolen, men det är ju en smaksak då det mesta går att greja i grafiskt gränssnitt liknande det i Windows.

Appropå Wine så fick jag igång Audiosurf och Team Fortress 2 via Steam med inte alltför stor möda, båda spelen led dock av stor prestandaförlust och i TF2 så lös ljudet med sin frånvaro, så visst är det en del som bör fixas men jag vet flera som kör t.ex. CSS i linux utan problem.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Men testa kubuntu. Man känner sig inte precis vilsen i KDE efter windows explorer.
Hade lite problem med mountningen utav partitioner med fat32 men ntfs fungerade bra efter att man installerat ntfs-3g.
Linux är inte Windows så man ska inte bli besviken om vissa windows program inte fungerar som de ska.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en windowsaktig dist så kan du ju prova freespire.

Permalänk
Medlem

JohhnyK: Ett råd i all välmening om vad du har att vänta dig (och alla andra som vill prova Linux): http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Permalänk
Medlem

Jag har goda erfarenheter av openSuSE. http://www.opensuse.org/.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Linuxmint for the win! http://www.linuxmint.com
Bygger på ubuntu men med mer fokus på användarvänlighet och att saker ska fixa "out-of-the-box".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clnr
Linuxmint for the win! http://www.linuxmint.com
Bygger på ubuntu men med mer fokus på användarvänlighet och att saker ska fixa "out-of-the-box".

Kommer den i en ny version nu med när Ubuntu uppgraderades?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det finns två open source alternativ, men inget av dem fungerar till 100%. Sen kan man nu köra 32-bitars versionen av Adobes flash i 64-bitars Firefox med hjälp av nspluginwrapper. Men det finns ingen riktig 64-bitars version av Adobes flash.

Så flash är inget problem, men däremot så finns det inget Java plugin från Sun till 64-bitar. Om ni vill ha lite rolig (?) läsning så finns en buggrapport rapporterad till Suns buggdatabas här. Den lades in i januari 2003, och har fortfarande inte blivit fixat. Jag skulle nog vilja påstå att det är ganska illa när man ser "Happy Birthday to your 5th anniversary" i kommenterarna till en buggrapport Men nu verkar det faktiskt som att Sun tänker fixa det. Bättre sent än aldrig, eller?

Men förrutom dessa småsaker så fungerar 64 bitars Linux alldeles ypperligt. Jag kör det själv på båda min stationära och min laptop, och de få problem som funnits har försvunnit en efter en. Så har man 4 GB minne så finns det egentligen orsak till att inte köra 64 bitars Linux.

CS ska inte heller vara något problem, då det är ett så populärt spel. Wine har en databas över hur bra program fungerar här, och både CS 1.6 och CS Source har platinum status, dvs. de ska fungera utan problem.

Jag skulle rekommendera att du börjar med Ubuntu. Ladda ner en skivavbild, bränn ut och boota från skivan så är du igång. Ubuntus installationsskiva fungerar som en live-skiva, så du kan testa Ubuntu utan att installera någonting. Med tanke på din hårdvara så skulle jag tippa på att allting kommer att fungera direkt. Ubuntu är väldigt nybörjarvänligt, och man behöver sällan ut i terminalen och skriva kommandon. Känner du att det blir för tråkigt då och skulle vilja lära dig mer om hur Linux fungerar så kan jag varmt rekommendera ArchLinux istället, som är lite mer avancerat att använda.

Hur fungerar 'wineade' spel på 64bitars, som på 32 bitars eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Hur fungerar 'wineade' spel på 64bitars, som på 32 bitars eller?

Wine finns bara som 32-bitars, och jag tror inte ens det går att kompilera det till 64-bitars. Även om man kunde det så skulle man då bara kunna köra 64-bitars Windows-program. Men det är inget större program, då det inte brukar vara några större problem att få igång 32-bitars Wine även om man kör 64-bitars Linux. ArchLinux som jag kör har i alla fall ett paket för det, och jag skulle inte bli förvånad om detsamma gällde för Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Kommer den i en ny version nu med när Ubuntu uppgraderades?

Nästa version, Elyssa, är planerad till Maj. Den är baserad på Hardy Heron. Releasetakten är samma som för Ubuntu, med en ung. månads fördröjning.

KDE version dröjer ytterligare. Mer info finns på hemsidan, http://linuxmint.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Wine finns bara som 32-bitars, och jag tror inte ens det går att kompilera det till 64-bitars. Även om man kunde det så skulle man då bara kunna köra 64-bitars Windows-program. Men det är inget större program, då det inte brukar vara några större problem att få igång 32-bitars Wine även om man kör 64-bitars Linux. ArchLinux som jag kör har i alla fall ett paket för det, och jag skulle inte bli förvånad om detsamma gällde för Ubuntu.

Jodå, det var inga bekymmer för mig att få igång Wine på min 64-bits dist, bara installera, välja source och köra, dock så har jag inte provat speciellt mycket program än så det är svårt att säga vad exakt som funkar bra och inte..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Ubuntu Ultimate edition har redan flash och allt sånt förinstallerat, så man inte behöver tjafsa. Men det har inte kommit en 8.04 baserad version än, fast man kan dist uppgradera men det tar typ evigheter.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Det var ju lite synd att det inte är så lämpat för spel.

Om du spelar mycket, varför då inte köra spelen i Windows och köra allting annat i Ubuntu? Det kan du göra tills du lär känna Linux lite mer och får pejl på hur du får CS att fungera i Linux.

Om inte annat, så lär du dig mycket genom att köra Ubuntu. Kunskap är mycket värt. Varför vara som alla andra nollor och enbart kunna köra Windows samt klicka igång ett spel? Är du inte lite högre stående än pöbeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ubuntu Ultimate edition har redan flash och allt sånt förinstallerat, så man inte behöver tjafsa. Men det har inte kommit en 8.04 baserad version än, fast man kan dist uppgradera men det tar typ evigheter.

ubuntu-restricted-extras

Beskrivning:

Installing this package will pull in support for MP3 playback and decoding,
support for various other audio formats (gstreamer plugins), Microsoft fonts,
Java runtime environment, Flash plugin, LAME (to create compressed audio files), and DVD playback.

Personligen tycker jag det är bra att man inte skickar med en massa ofria saker som standard.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Om du spelar mycket, varför då inte köra spelen i Windows och köra allting annat i Ubuntu? Det kan du göra tills du lär känna Linux lite mer och får pejl på hur du får CS att fungera i Linux.

Om inte annat, så lär du dig mycket genom att köra Ubuntu. Kunskap är mycket värt. Varför vara som alla andra nollor och enbart kunna köra Windows samt klicka igång ett spel? Är du inte lite högre stående än pöbeln?

Med PlayOnLinux kan med ett par musklick installera CS, WoW, WarCraft etc.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.