Radeon 4800-serien – specifikationer och pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Japp detta är verkligen dag och natt jämfört med befintlig shader hantering. Detta har ATi gjort bra, synd att de beslutade sig för sent med det men bättre sent än aldrig.

ATi kommer nog lyckas bra med sin 4000 serie men är ganska övertygad om att om specifikationerna stämmer för Nvidias 99xx serie får ATi problem i prestanda segmentet men jag tror faktiskt inte detta spelar någon större roll. Sätter de ett bra pris kan detta leda till bra försäljning och det är precis vad Ati behöver!

Precis - om vi nu ser AMD som på ekonomins yttersta kant, vilket är lagom överdramatiserat, så är mainstream och valuta (/undre enthusiastsegmentet) segmentet de viktigaste delarna av marknaden där man kan kombinera stor marknadsandel för privatpersoner samt att få god vinst per krets. Alltså är det mycket rimligt att AMD bygger valutabaserade kretsar för att möta kommande serier för att därav också få resurser att på riktigt våga investera i starka enthusiastkretsar, men så finns ju alltid den prisvärda dubbel-GPU-enkel-PCB lösningen som en räddning för att ge viss stress på konkurenterna i de högre prestandasegmenten.

Mycket "segment" i denna text.
Nu ska jag sova.

Permalänk
Medlem

Att läsa sånna här grafikkortskommentarer är som att besöka ett dagis där alla barnen bråkar om att deras pappa är bättre än den andres pappa.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Att läsa sånna här grafikkortskommentarer är som att besöka ett dagis där alla barnen bråkar om att deras pappa är bättre än den andres pappa.

Ja haha!

Vore fint om det kommer stå i specifikationerna vilken cpu som är minimum till crossfire!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ja haha!

Vore fint om det kommer stå i specifikationerna vilken cpu som är minimum till crossfire!

Det finns inget riktigt minimum.
Har man inte en kanonprocessor så kan man istället använda sig av tunga filter med till synes obefintlig prestandaförlust om processorn inte orkar med att leverera diverse högre bildhastigheter i sig självt.

Permalänk
Medlem

Här har det vart mycket offtopic, så vi kan väl återgå till topic kanske. Jag har kommit över lite bench och spec bilder på det kommande 4870 kortet.

Jag kan ej garantera att dessa är äkta, då det inte är jag som tagit dom. Men det ser lovande ut.

EDIT: RESULTATEN ÄR FAKE
Bench:
http://musfis.se/48703dmark06.jpg

Spec:
http://musfis.se/4870gpu-z.jpg

Personligen så lutar det till att jag ska köpa två av dessa och använda i Crossfire på min relativt nyinköpta dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Här har det vart mycket offtopic, så vi kan väl återgå till topic kanske. Jag har kommit över lite bench och spec bilder på det kommande 4870 kortet.

Jag kan ej garantera att dessa är äkta, då det inte är jag som tagit dom. Men det ser lovande ut.

Bench:
http://musfis.se/48703dmark06.jpg

Spec:
http://musfis.se/4870gpu-z.jpg

Personligen så lutar det till att jag ska köpa två av dessa och använda i Crossfire på min relativt nyinköpta dator.

Tror inte länkarna är äkta - men OM de är det så borde en HD4870 i allmänhet utprestera en HD3870X2 under närliggande processorprestanda.

Blir intressant och se när det kommer ut tester i kvantitet. Är lika intresserad av att se kylaren som själva prestandan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det finns inget riktigt minimum.
Har man inte en kanonprocessor så kan man istället använda sig av tunga filter med till synes obefintlig prestandaförlust om processorn inte orkar med att leverera diverse högre bildhastigheter i sig självt.

gött då behöver man bara se över nätagget då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

hoho om testet är äkta så presterar det ju grymmt bra 18000poäng i 3dmarks med en 4400+ är sjukt:O

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Tror inte länkarna är äkta - men OM de är det så borde en HD4870 i allmänhet utprestera en HD3870X2 under närliggande processorprestanda.

Blir intressant och se när det kommer ut tester i kvantitet. Är lika intresserad av att se kylaren som själva prestandan.

Länkarna är äkta, min site så jag har hostat dom. Dock vet jag inte om innehållet i bilden är genuint. Det återstår väl att se, men om man tittar på GPU-Z bilden så stämmer det överens med dom spesifikationerna jag läst om på andra siter.

SM2.0: 7034
HDR/SM3.0: 8694

Finfina scores det, med mitt single HD2900XT1GB får jag:
SM2.0: 5240
HDR/SM3.0: 5820

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Här har det vart mycket offtopic, så vi kan väl återgå till topic kanske. Jag har kommit över lite bench och spec bilder på det kommande 4870 kortet.

Jag kan ej garantera att dessa är äkta, då det inte är jag som tagit dom. Men det ser lovande ut.

Bench:
http://musfis.se/48703dmark06.jpg

Spec:
http://musfis.se/4870gpu-z.jpg

Personligen så lutar det till att jag ska köpa två av dessa och använda i Crossfire på min relativt nyinköpta dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Tror inte länkarna är äkta - men OM de är det så borde en HD4870 i allmänhet utprestera en HD3870X2 under närliggande processorprestanda.

Blir intressant och se när det kommer ut tester i kvantitet. Är lika intresserad av att se kylaren som själva prestandan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
hoho om testet är äkta så presterar det ju grymmt bra 18000poäng i 3dmarks med en 4400+ är sjukt:O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Länkarna är äkta, min site så jag har hostat dom. Dock vet jag inte om innehållet i bilden är genuint. Det återstår väl att se, men om man tittar på GPU-Z bilden så stämmer det överens med dom spesifikationerna jag läst om på andra siter.

SM2.0: 7034
HDR/SM3.0: 8694

Finfina scores det, med mitt single HD2900XT1GB får jag:
SM2.0: 5240
HDR/SM3.0: 5820

De är icke äkta resultat. Nordichardware gick igenom ganska nog varför de var fake:
http://www.nordichardware.com/news,7659.html

Synd, men skulle va kul om de presterade likvärdigt i slutändan ändå. Är ju trots allt inte helt omöjligt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
De är icke äkta resultat. Nordichardware gick igenom ganska nog varför de var fake:
http://www.nordichardware.com/news,7659.html

Synd, men skulle va kul om de presterade likvärdigt i slutändan ändå. Är ju trots allt inte helt omöjligt.

Bra att vi fick konkreta svar på om dom var genuina eller inte. Vilket dom tydligen inte var nu. Vi får väl hoppas på att dom presterar bra ändå.

*Jag låter länkarna vara kvar men lägger till en edit om att dom är fake*

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Att läsa sånna här grafikkortskommentarer är som att besöka ett dagis där alla barnen bråkar om att deras pappa är bättre än den andres pappa.

Men du läser dem!

För övrigt, min pappa är polis så ni andra kan bara gå och lägga er.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Men du läser dem!

För övrigt, min pappa är polis så ni andra kan bara gå och lägga er.

LOL. Min pappa har en sån här stor kniv hemma!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
LOL. Min pappa har en sån här stor kniv hemma!

Håller tåget på att spåra ur eller?

O-T

Jag måste faktiskt erkänna att jag gick med en aning på länkarna ovan men märkte att nåt var fel med infon som GPU-Z visade. Det känns faktiskt bättre att veta att de var fake även om ett riktigt, pålitligt och genomförligt test visar lägre poäng.

Folk verkat har för bråttom nu att se lite benchmarks och biler och även andra som postar falska tester men förhoppningsvis så kommer vi att se lite tester inom kort.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd

150 watt för Radeon HD 4870 300watt med en x2:a då!

perfekt kanske man inte behöver byta nätagg! 1 st Radeon HD 4870 och 1 st Radeon HD 4870 x2 om det blir nån sån! 450 watt i CF!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
150 watt för Radeon HD 4870 300watt med en x2:a då!

perfekt kanske man inte behöver byta nätagg! 1 st Radeon HD 4870 och 1 st Radeon HD 4870 x2 om det blir nån sån! 450 watt i CF!

Om du inte vill överklocka så kanske det kan stämma, men sedan måste du ju kolla så att du har rätt pins också. Iofs brukar man ju få PCIe till molex converters med korten numera men var säker innan du köper ett dubbel+ett singel kort.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Länkarna är äkta, min site så jag har hostat dom. Dock vet jag inte om innehållet i bilden är genuint. Det återstår väl att se, men om man tittar på GPU-Z bilden så stämmer det överens med dom spesifikationerna jag läst om på andra siter.

SM2.0: 7034
HDR/SM3.0: 8694

Finfina scores det, med mitt single HD2900XT1GB får jag:
SM2.0: 5240
HDR/SM3.0: 5820

Du förstår mycket väl att jag inte menar att LÄNKARNA är oäkta, utan det material länkarna faktiskt länkar till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Räknade lite snabbt på anandtechs benchmarks av 3870 mot 8800GT och kom fram till att ett 3870 presterar ungefär 84% av ett 8800GT så om ett 4870 generellt presterar 50% bättre än 3870 så kommer det prestera ungefär 26% bättre än 8800GT vilket kanske blir typ 10% bättre än 8800GTS.

Ärligt talat tror jag att 4870 kommer prestera mycket bättre än så. ATi har tänkt om med individuell shader clock och har arbetet mer åt en liknande struktur som nVidia har. Dessutom kommer värstingvarianten med 1 Gb GDDR5 i 4GHz(!?) att vara ett monster. Förhoppningsvis.

Får verkligen hoppas att det presterar bättre än så ja.
Angående minnet, finns det några andra kort som använder i närheten av så snabba minnen? Förstår det som att GDDR5 är helt nytt, men finns det ingen info nånstans hos nån minnestillverkare? Jag är rädd för att det har blivit ett missförstånd och ni har räknat DDR två gånger. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
dollar ligger typ på 5.92 iaf i förr går:)

Jo och det är extremt lågt om man ser tillbaka de tio, femton senaste åren eller så men när man ska föra över till svenska priser måste man ta med moms plus "annat" i beräkningen.
Tycker det var bra att skriva ut amerikanska priser som jämförelse som Sweclockers gjorde, sen har jag ingen koll på vad olika grafikkort egentligen kostar "over there".

Tog en snabbkik på Amazon och priserna Swec skrev ut verkar stämma bra.
4850 ska enligt deras "rekommenderade pris" vara 20 dollar dyrare än 8800GTS som är ett bra kort med bra kylning.
Fanns t ex ett GTS-kort (PNY) hos Amazon för 237 dollar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jag är rädd för att det har blivit ett missförstånd och ni har räknat DDR två gånger. :/

GDDR5 har väl dubbel bandbredd? Det är väl därför de dubblar det helt enkelt...

Eller har jag fel?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
GDDR5 har väl dubbel bandbredd? Det är väl därför de dubblar det helt enkelt...

Eller har jag fel?

Diverse minnen (dock inte DDR"1") räknar frekvens*2. T.ex. PC6400 minnen ligger på 400mhz därav 800mhz aktivt.

Jag tror inte man räknar GDDR5 med dryga 2000mhz*2 - isåfall hade detta verkligen poängterats.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Diverse minnen (dock inte DDR"1") räknar frekvens*2. T.ex. PC6400 minnen ligger på 400mhz därav 800mhz aktivt.

Jag tror inte man räknar GDDR5 med dryga 2000mhz*2 - isåfall hade detta verkligen poängterats.

Eftersom GDDR5 tydligen ska kunna skyffla upp emot 24 gigabyte per sekund så hamnar vi med de siffrorna runt 1500Mhz*2. Om jag inte har räknat fel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Mitt HD3870 klarar mer än 70GB/s givetvis klarar dom nya korten ännu mer.
Förlåt att jag upprepar vad jag skrivit tidigare.

http://www.tgdaily.com/content/view/37025/135/
"With a 256-bit memory controller, we're talking about 115 to 141 GB/s of bandwidth. This number equals the memory bandwidth record set by the 2900XT 1GB GDDR4 (512-bit interface with GDDR4 at 1.1 GHz DDR)."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Mitt HD3870 klarar mer än 70GB/s givetvis klarar dom nya korten ännu mer.
Förlåt att jag upprepar vad jag skrivit tidigare.

http://www.tgdaily.com/content/view/37025/135/
"With a 256-bit memory controller, we're talking about 115 to 141 GB/s of bandwidth. This number equals the memory bandwidth record set by the 2900XT 1GB GDDR4 (512-bit interface with GDDR4 at 1.1 GHz DDR)."

Nu ska vi inte blanda äpplen med päron.

GDDR5 som jobbar på en 256-bits buss arbetar med 8 kanaler a 32bit. Så jag antar att det är 24Gb/s per kanal. Vilket resulterar i 192Gb/s peak.

Rätta mig gärna om jag har fel för nu är jag ute på ganska tunn is.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Ok, du menade bandbred på ett mindre antal bitar.
Jag missuppfattade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Diverse minnen (dock inte DDR"1") räknar frekvens*2. T.ex. PC6400 minnen ligger på 400mhz därav 800mhz aktivt.

Jag tror inte man räknar GDDR5 med dryga 2000mhz*2 - isåfall hade detta verkligen poängterats.

Det kommer antagligen poängteras rejält också. Problemet är dock att all info vi har, kommer från spekulationer eller från folk som känner någon "pålitlig" källa på något bolag. Dock är inget officiellt. Det är ganska troligt att minnet på HD4870 går i dryga 3800 mhz då de aldrig skulle dra tillbaks hastigheten från ca. 2200 mhz effektivt på HD3870 till 1900 mhz effektivt på HD4870. Det är ju kontraproduktivt såvida GDDR5 inte har helt otroliga timings som gör att de 300 mhz mindre i klock inte gör något.

Jag slår vad om att när korten verkligen lanseras så kommer inte ATI vara tysta angående GDDR5 och dess hastighet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det kommer antagligen poängteras rejält också. Problemet är dock att all info vi har, kommer från spekulationer eller från folk som känner någon "pålitlig" källa på något bolag. Dock är inget officiellt. Det är ganska troligt att minnet på HD4870 går i dryga 3800 mhz då de aldrig skulle dra tillbaks hastigheten från ca. 2200 mhz effektivt på HD3870 till 1900 mhz effektivt på HD4870. Det är ju kontraproduktivt såvida GDDR5 inte har helt otroliga timings som gör att de 300 mhz mindre i klock inte gör något.

Jag slår vad om att när korten verkligen lanseras så kommer inte ATI vara tysta angående GDDR5 och dess hastighet.

GDDR5 ska arbeta trefaldigt GDDR3:s hastighet. 800Mhz effektiv hastighet till cirka 2400Mhz effektiv hastighet så att minnena skulle gå i 2000MHz känns inte alls otroligt.

Nu talar vi effektiv hastighet. Sen arbetar Dual data rate minne på både uppfrekvensen och nerfrekvens vilket ger då dubbla effektiva hastigheten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Diverse minnen (dock inte DDR"1") räknar frekvens*2. T.ex. PC6400 minnen ligger på 400mhz därav 800mhz aktivt.

Jag tror inte man räknar GDDR5 med dryga 2000mhz*2 - isåfall hade detta verkligen poängterats.

"Gddr5-minnet från Samsung erbjuder en överföringshastighet på 6 gigabit per sekund vilket kan jämföras med gddr4 som ligger på 3,2 gigabit per sekund. Motsvarande hastighet för gddr3 är 1,6 gigabit per sekund.

Överföringskapaciteten gör att gddr5 kan skyffla 24 gigabyte per sekund. Gddr4 och gddr3 ligger på 9,6 respektive 6,4 gigabyte per sekund.

Trots den höga hastigheten behöver det nya grafikminnet inte matas med mer än 1,5 volt. Det innebär att det är 20 procent mer effektivt än gddr3."
http://www.idg.se/2.1085/1.134431

"Jämfört med GDDR3 är GDDR5 mer än dubbelt så snabbt med en bandbredd på 5 gigabit per sekund. Tack vare en 32-bitars I/O-buss hanterar minnet 20 gigabyte data per sekund, och i framtiden planeras GDDR5 nå en bandbredd på 20 gigabit per sekund."
http://www.idg.se/2.1085/1.131405

"I och med gddr5 så återupplivas också cyclic redundancy checks (CRCs) som introducerades med 9600 bps-modemen i början av 90-talet. I gddr5 används tekniken för att skydda signalers integritet i en miljö med mer störningar och avsevärt högre trafik. Intressant är också att enligt Qimonda ska en bandbredd på 20 gigabyte per sekund vara möjlig per modul. Det är just biten "per modul" som är intressant då detta möjliggör samtidig åtkomst till flera gddr5-moduler på 512 megabit med denna bandbredd."
http://www.sweclockers.com/nyhet/6754-gddr5_tre_ganger_sa_sna...

Det kanske bara är jag som är ute och cyklar?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
GDDR5 ska arbeta trefaldigt GDDR3:s hastighet. 800Mhz effektiv hastighet till cirka 2400Mhz effektiv hastighet så att minnena skulle gå i 2000MHz känns inte alls otroligt.

Nu talar vi effektiv hastighet. Sen arbetar Dual data rate minne på både uppfrekvensen och nerfrekvens vilket ger då dubbla effektiva hastigheten.

Det är precis det jag menar att den listade hastigheten är ju inte den effektiva då det är oresonligt att lansera ett flagskepps om har långsammare minne än föregående generations flagskepp. På så sett så måste det ju vara ca. 3.8 ghz effektiv hastighet Längtar ivrigt...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
"Gddr5-minnet från Samsung erbjuder en överföringshastighet på 6 gigabit per sekund vilket kan jämföras med gddr4 som ligger på 3,2 gigabit per sekund. Motsvarande hastighet för gddr3 är 1,6 gigabit per sekund.

Överföringskapaciteten gör att gddr5 kan skyffla 24 gigabyte per sekund. Gddr4 och gddr3 ligger på 9,6 respektive 6,4 gigabyte per sekund.

Trots den höga hastigheten behöver det nya grafikminnet inte matas med mer än 1,5 volt. Det innebär att det är 20 procent mer effektivt än gddr3."
http://www.idg.se/2.1085/1.134431

"Jämfört med GDDR3 är GDDR5 mer än dubbelt så snabbt med en bandbredd på 5 gigabit per sekund. Tack vare en 32-bitars I/O-buss hanterar minnet 20 gigabyte data per sekund, och i framtiden planeras GDDR5 nå en bandbredd på 20 gigabit per sekund."
http://www.idg.se/2.1085/1.131405

"I och med gddr5 så återupplivas också cyclic redundancy checks (CRCs) som introducerades med 9600 bps-modemen i början av 90-talet. I gddr5 används tekniken för att skydda signalers integritet i en miljö med mer störningar och avsevärt högre trafik. Intressant är också att enligt Qimonda ska en bandbredd på 20 gigabyte per sekund vara möjlig per modul. Det är just biten "per modul" som är intressant då detta möjliggör samtidig åtkomst till flera gddr5-moduler på 512 megabit med denna bandbredd."
http://www.sweclockers.com/nyhet/6754-gddr5_tre_ganger_sa_sna...

Men frågan är ju om det är 24GB/s totalt eller om det är per kanal?

Det kanske bara är jag som är ute och cyklar?

Men frågan är ju om det är 24GB/s totalt eller om det är per kanal?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det är precis det jag menar att den listade hastigheten är ju inte den effektiva då det är oresonligt att lansera ett flagskepps om har långsammare minne än föregående generations flagskepp. På så sett så måste det ju vara ca. 3.8 ghz effektiv hastighet Längtar ivrigt...

Precis. Det kortet kommer kunna skyffla texturer, lita på att PCIe 2.0 x16 att kommer behövas för att få ut maxkapacitet ur det kortet. Med så snabba minnnen så kommer det antagligen inte heller behövas mer än 512MB VRAM.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Varför envisas med låga 256bits bus?