Expertvittnes trovärdighet ifrågasätts i The Pirate Bay-fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Filmbranchen å andra sidan är en helt annan sak. Dom får in en jäkla drös trots piratkopieringen genom bio/prylar och fortfarande genom dvdförsäljning.

APB startades för att rädda filmuthyrningsindustrin. Filmindustrin går fortfarande bra och DVD-försäljningen går kanoners. Folk hyr dock färre filmer och därför startades APB. Sen att man fått filmbolagen att gå på detta är ganska komiskt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Vad är din poäng, piratkopiering är inget problem för artister kan tjäna pengar på spelningar?
Hur ska filmskapare, programmerare och författare tjäna pengar?

Har man upphovsrätt och är det rätt naturligt att upphovsmän kommer försöka upprätthålla den.

Konstnärer musiker mm fanns innan upphovsrätten hittades på och dom kommer finnas när den försvunnit. Alla som gör det för pengar får väl skaffa sig ett vanligt job eller som kommer fansen kasta pengar på dom för att dom ska stanna kvar och bara syssla med sin konst.

Jag t ex lyssnar på en gratis internet-radiokanal och killen som är startade den sa en dag att den inte gick runt och att han var tvungen att lägga av. Resultat: vi som inte kunde tänkas leva utan den slängde en ordentlig summa pengar på honom för att han skulle fortsätta. Idag är den mer levande än någonsin och jag ger fortfarande 150kr utan tvång i månaden till stationen.

Jag skiter fullständigt om brittan hamnar på gatan. Men jag kommer forstsätta att ladda ner musik gratis via torrents för smakprov och sedan de guldkorn jag råkar hitta, köper jag på en stor svart skiva. I mitt fall så har fildelning bara inneburit mer skivhandlande (jag handlar för ca 1000kr i månaden).
Men jag antar att den som har så dålig smak att lyssna på t ex Timbaland (som själv stjäl musik och släpper den som sin) kanske nöjer sig med en sketen mp3 låt till sin Nokia telefon och slutar köpa helt enkelt. Men detta är bara något positivt för detta kommer sakta men säkert tvinga Timbaland och såna som honom ut ur branschen. Han är ingen konstnär utan en fet girig j*vel helt enkelt.

Eller för att inte nämna Daft punk eller Justice svinen som samplar musik som kidsen inte hört för den gjordes innan de föddes (läs sent 70tal-tidigt 80tal) och alla tror att de är sä jäkla bra men de kan f*n ingeting. Deras produktioner suger helt otroligt men de tjänar pengar som gräss. Fy fan va de borde skämmas alltså! Och dessa tre är ändå de bästa idag tänk då hur äckliga de andra är. F*n ingen som gör nått orginellt idag iaf ingen av dom som de stora skivbolagen pushar...

Timbaland aset: http://youtube.com/watch?v=M4KX7SkDe4Q&feature=related
Och han kan med att förneka det oxå:
http://youtube.com/watch?v=JTvY3wZrHrQ&feature=related

(jag producerar själv musik och jag kan säga att det där är inte så imponerande alls vad han sysslar med).

Daft punk äcklen: http://youtube.com/watch?v=MJPdVVOmbz4 Denna måste ni se hela albumet är f*n samplingar.

Justice är sånna amatörer så jag orkar f*n inte länka nått med dom...

Dock får sägas att DP och Justice oftast gör rätt för sig och betalar för det som de själ. Timbaland ger inte en krona till dom som han själ från om de nu inte ligger på ett stort skivbolag med farliga jurister då betalar han, inte annars...

Permalänk
Medlem

Sanningen om piratkopiering går isär finns mycket forskning som visar att den bara stimulerar mer handlande, bland annat från MIT.
Sen har skivbranschen själv gjort undersökningar som pekar i motsatt riktning.

Men sanningen är att skivbranschen måste förändras, dom försöker komma undan första regeln när det gäller handel.
Det vill säga att kunden/marknaden styr alltid efterfrågan inte företagen.
Och tydligen folk har inte samma efterfrågan som förut.

Tiden är över när folk gick på stan och köpte en cdskiva ett par gånger i månaden, och eftersom det inte finns specielt många vettiga tjänster online så blir det mycket piratkopiering.

Sanningen är att idag behövs inte skivbolagen alls då artister inte behöver deras distributionsnät, varför skicka cd-skivor jorden runt när man kan distrubera elektroniskt och nästan gratis?

Tänk detta scenario istället, elektronisk webshop där vem som helst kan distrubera sin musik för ett billigt pris, och där företaget som distruberar tar ut 20% av all onlineförsäljning.

Sen till detta kan du koppla musikbutiken nere på stan där du går in och väljer vilken musik du vill ha och dom gör CD-skivan åt dig (med dom låtar/Artister du valt) om du nu verkligen vill ha en sådan.

Inga onödiga lager, inga onödiga transporter, blixtsnabb leverans, miljövänligare, mycket lättare att hitta ny musik om webshoppen skulle kunna föreslå liknande musik, och framförallt lättare/billigare för nya artister att få ut sin första skiva.

I stort sett det enda artisterna skulle behöva göra är att hyra en studio till inspelning, skicka iväg skivan till den elektroniska webshoppen och betala dom ett par hundra för att dom distruberar musiken.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Mhm, skyll inte på marknaden - säljer du dåligt så beror det nog på att din musik suger (allvarligt talat, vem fan gillar Eddie Meduza förutom fjortisar och wannabe-raggare?)

Å vad är det för fel på Eddie Meduza då? ;P Han har gjort många bra låtar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Sanningen om piratkopiering går isär finns mycket forskning som visar att den bara stimulerar mer handlande, bland annat från MIT.
Sen har skivbranschen själv gjort undersökningar som pekar i motsatt riktning.

Men sanningen är att skivbranschen måste förändras, dom försöker komma undan första regeln när det gäller handel.
Det vill säga att kunden/marknaden styr alltid efterfrågan inte företagen.
Och tydligen folk har inte samma efterfrågan som förut.

Tiden är över när folk gick på stan och köpte en cdskiva ett par gånger i månaden, och eftersom det inte finns specielt många vettiga tjänster online så blir det mycket piratkopiering.

Sanningen är att idag behövs inte skivbolagen alls då artister inte behöver deras distributionsnät, varför skicka cd-skivor jorden runt när man kan distrubera elektroniskt och nästan gratis?

Tänk detta scenario istället, elektronisk webshop där vem som helst kan distrubera sin musik för ett billigt pris, och där företaget som distruberar tar ut 20% av all onlineförsäljning.

Sen till detta kan du koppla musikbutiken nere på stan där du går in och väljer vilken musik du vill ha och dom gör CD-skivan åt dig (med dom låtar/Artister du valt) om du nu verkligen vill ha en sådan.

Inga onödiga lager, inga onödiga transporter, blixtsnabb leverans, miljövänligare, mycket lättare att hitta ny musik om webshoppen skulle kunna föreslå liknande musik, och framförallt lättare/billigare för nya artister att få ut sin första skiva.

I stort sett det enda artisterna skulle behöva göra är att hyra en studio till inspelning, skicka iväg skivan till den elektroniska webshoppen och betala dom ett par hundra för att dom distruberar musiken.

Varför inte koppla upp inspelningsstudion via nätet och direkt ladda upp de färdigsamplade låtarna på webshopen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Sant, möjligheterna är stora och det finns en helt ny form av marknad om bara bolagen ser möjligheterna inte problemen.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Jag håller fullständigt med Tempel, vad väntar sig alla artister egentligen? En normal Svensson-lön ligger på ca 20Kkr och (nästan) vilket sketet band som hellst kan dra in 5-10Kkr på en privat spelning. Jag känner två mindre band med 2-3 medlemar som kan leva på att spela på privata fester och då handlar det om små lokala band. Det blir inga stora pengar men det är i alla fall en normal månadslön.

Ofta får man känslan att om man sysslar med musik så är det bara skit om man inte drar in 50K+/månad och att man ska jobba max en kväll i veckan. Tänk efter lite... ett heltidsjobb är 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, ca 160 timmar i månaden. Hur mycket tid lägger ett mindre band på sin verksamhet? Man ska inte förvänta sig mer än man förtjänar. Och säg inte att man inte kan jobba så mycket som artist, har du ingen spelning, skriver låtar eller repar så kan du alltid förbättra din marknadsföring, det är ju trots allt den som är grunden för verksamheten.

Liksom all annan verksamhet så måste artister anpassa sig efter marknaden. Man kan inte allvarligt tro att man som mindre artist kan leva på att endast spela Black Sabbath covers, precis som en leksaksaffär inte kan gå runt på att endast sälja studsbollar.

En sak till som jag funderat på är varför man så sällan talar om kunkurrens mellan artister. Jag tycker att det är helt normalt att alla inte kan leva på musiken, även inom andra områden konkar företag dagligen.

Så vad gäller piratkopiering så måste det vara en guldgruva för mindre artister. Det finns mängder av band ute i världen som aldrig skulle få en skiva såld men som pga piratkopiering och annan marknadsföring kan leva på sina spelningar.

Tack för ditt inlägg. Det är precis så jag känner också. Det är som om det har blivit nån slags regel eller tvång att man ska tjäna miljoner på att vara musiker. Vem har sagt att det måste vara så? Jag skiter fullständing i om en massa artister inte kan göra musik längre. De får konkurrera om våra pengar som alla andra.

Det är bara att inse att det är på ett visst sätt idag. Tekniken finns, det är enklare än någonsin att dela med sig av information av olika slag. Man måste helt enkelt inse detta och anpassa sig. Allt annat är meningslöst. Det är inte så enkelt att säga att piratkopiering är negativt. Det är inte säkert.

Folk är mer än villiga att betala om de får en bra produkt! Antingen för att man vill ha en bra kopia, eller om man får något speciellt för sina pengar (T-shirt, omslag osv osv), eller för att man helt enkelt vill stödja sin favoritartist. Det man INTE vill göra är att slänga bort sina pengar på en skadad DRM-kopia eller ge bort pengar till skivbolagen som inte borde finnas längre.

Permalänk
Medlem

Skivbolagens distrubutionsnät är livsviktiga för okända band som inte har pengar att sätta i PR.

Som i alla brancher i dagens reklamsamhälle behövs pengar till PR
för alla band..

Därför hade vi en så otoligt levande bandscen på 80-90 tal..
skivboalgen kunde göra PR för artisterna.

Utan skivbolag hade vi aldrig haft artister så som Nirvana, Bon jovi, GnR o.sv.
Glöm inte det... sedan kanske skivbolagen tjänade oförskämt mkt pengar på artisterna.. det var fel.. men att säga att dom spelar en "ONÖJDIG" roll i musikbranchen är helt fel..

Då har man inte insikt i vad som krävs för ett band..
Man behöver PR, Studiotid, Replokaler, Turnémanager, Manager, Bokare, Radiostressare o.s.v i musikbranchen..

Ni som tror att det bara är att spela in och lägga ut på nätet är helt fel ute.

De artister som lyckas idag har antingen externa finansiärer o.s.v.
Det är med andra ord så idag att man måste ha PRIVATA pengar för att ha råd att kunna satsa på musik.

Tänk före ni skriver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667

Tänk detta scenario istället, elektronisk webshop där vem som helst kan distrubera sin musik för ett billigt pris, och där företaget som distruberar tar ut 20% av all onlineförsäljning.

Sen till detta kan du koppla musikbutiken nere på stan där du går in och väljer vilken musik du vill ha och dom gör CD-skivan åt dig (med dom låtar/Artister du valt) om du nu verkligen vill ha en sådan.

Inga onödiga lager, inga onödiga transporter, blixtsnabb leverans, miljövänligare, mycket lättare att hitta ny musik om webshoppen skulle kunna föreslå liknande musik, och framförallt lättare/billigare för nya artister att få ut sin första skiva.

I stort sett det enda artisterna skulle behöva göra är att hyra en studio till inspelning, skicka iväg skivan till den elektroniska webshoppen och betala dom ett par hundra för att dom distruberar musiken.

Och ännu ett politiskt korrekt plus i den modellen är att det är väldigt miljövänligt. Inga onödiga transporter eller plast (skivor) som måste återvinnas.

Det som hittills är skrämmande i dessa debatter är att många verkar tycka det är helt ok med partiska vittnen. Ett problem är att musikindustrin har hur mycket pengar som helst att pumpa in i de här korstågen som kan användas till utpressning i form av rättegångar och hot från jurister och/eller mutor till beslutsfattarna...

Trisst att se en framtid av censur, korruption och övervakningssamhälle... Låter ju nästan som att Stasi/KGB skulle återuppstå i väst, eller hur? kanske är en modell lynchmobben vill bygga vidare på?

Ju mer de försöker tumma på grundläggande friheter, desto mindre sugen blir jag att köpa grejer för att sponsra deras vilja att bygga större hus och köpa finare bilar.

/Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Skivbolagens distrubutionsnät är livsviktiga för okända band som inte har pengar att sätta i PR.

Som i alla brancher i dagens reklamsamhälle behövs pengar till PR
för alla band..

Därför hade vi en så otoligt levande bandscen på 80-90 tal..
skivboalgen kunde göra PR för artisterna.

Utan skivbolag hade vi aldrig haft artister så som Nirvana, Bon jovi, GnR o.sv.
Glöm inte det... sedan kanske skivbolagen tjänade oförskämt mkt pengar på artisterna.. det var fel.. men att säga att dom spelar en "ONÖJDIG" roll i musikbranchen är helt fel..

Då har man inte insikt i vad som krävs för ett band..
Man behöver PR, Studiotid, Replokaler, Turnémanager, Manager, Bokare, Radiostressare o.s.v i musikbranchen..

Ni som tror att det bara är att spela in och lägga ut på nätet är helt fel ute.

De artister som lyckas idag har antingen externa finansiärer o.s.v.
Det är med andra ord så idag att man måste ha PRIVATA pengar för att ha råd att kunna satsa på musik.

Tänk före ni skriver.

Skivbolagen behövs inte idag i så stror utsträckning som innan Internet för varför kan annars t.ex NIN lägga ut sin musik för nerladdning och tjäna mer på det än om det varit en fysisk produkt du köpt som skivbolaget distribuerat?

Metallica verkar ju också vilja släppa musik för nerladdning så nej skivbolagen behövs inte idag utan det går att lägga ut musiken för nerladdning vilket jag skulla ha gjort om jag var musiker för skivbolag skriver inte kontrakt med band för att vara snälla utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt och sen om bandet t o m blir skyldig skivbolaget pengar det skiter dom i.

Därför är skivbolagen så emot fildelning av "deras" musik för det visar att dom inte behövs för att distribuera eller göra reklam för musiken utan den växer om det är ett bra band som får då leva på spelningar för som sagts här tidigare så är det ingen naturlag att musiker ska bli mångmiljonärer på en plastbit utan vill dom tjäna pengar får dom allt ta tummen ur röven och kuska runt på spelningar.

Nä IFPI är en bakåtsträvande organisation som försvarar en omöjlighet för ju mer artister blir uppmärksammade på vilken potential det innebär att lägga upp musik för nerladdning och dom som vill kan betala för den desto mer kommer skivbolagen att förlora i inflyttande och därmed förlorar dom sin kassako till slut och dom komer icke vara saknade skivbolagen!

Permalänk
Medlem

Ja, film- och musikbranschen använder fula trick - men vilka advokater gör inte det i rättsmål?

Branschen är föråldrad i sitt tänkande, bakåtsträvande fungerar sällan - men det ändrar inte principfrågan om det moraliska i att kopiera eller ej.

Ja okej, de är patetiska.

Men jag blir bara så irriterad på alla som bara klagar på skivbranschen och sedan använder en massa kvasiargument för att försvara sitt kopierande.

Jag tycker fler (tack ni som varit lite ärliga i tråden) kunde erkänna att man rör sig i en moralisk gråzon, samtidigt som man kunde uttrycka lite glädje för att man faktiskt nu har tillgång till ALLT som släpps utan ett betala en krona!

Jämför att ha en samling på 100 album, 10 spel och 10 filmer för flera 100kr per månad i åratal, med att man nu enkelt kan provlyssna/provspela ALLT intressant som släpps, och se ALLA nya filmer. Ens bibliotek på HD:n rymmer troligen flera hundratals album som man verkligen lyssnar på, rymmer alla spel man gillar. Och utan att man behövt betala en spänn (utom de spel med CD-key för online då)!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

Tror ifpi gick igång efter detta:

"Anti-piratdomän nu TPB:s egendom"

HEhHEhEhhe

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

vilket hjäfla stök!
"Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig" att IFPI håller på som dom gör(fint uttryck där ), dom har ju inget stöd av folket om man säger så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Skivbolagen behövs inte idag i så stror utsträckning som innan Internet för varför kan annars t.ex NIN lägga ut sin musik för nerladdning och tjäna mer på det än om det varit en fysisk produkt du köpt som skivbolaget distribuerat?

Metallica verkar ju också vilja släppa musik för nerladdning så nej skivbolagen behövs inte idag utan det går att lägga ut musiken för nerladdning vilket jag skulla ha gjort om jag var musiker för skivbolag skriver inte kontrakt med band för att vara snälla utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt och sen om bandet t o m blir skyldig skivbolaget pengar det skiter dom i.

Därför är skivbolagen så emot fildelning av "deras" musik för det visar att dom inte behövs för att distribuera eller göra reklam för musiken utan den växer om det är ett bra band som får då leva på spelningar för som sagts här tidigare så är det ingen naturlag att musiker ska bli mångmiljonärer på en plastbit utan vill dom tjäna pengar får dom allt ta tummen ur röven och kuska runt på spelningar.

Nä IFPI är en bakåtsträvande organisation som försvarar en omöjlighet för ju mer artister blir uppmärksammade på vilken potential det innebär att lägga upp musik för nerladdning och dom som vill kan betala för den desto mer kommer skivbolagen att förlora i inflyttande och därmed förlorar dom sin kassako till slut och dom komer icke vara saknade skivbolagen!

Men du, läste du ens vad jag skrev!?

NEJ SKIVBOLAGEN BEHÖVS EJ FÖR METALLICA NIN, BON JOVI, o.s.v.
Dom behöver ingen PR, dom har pengar att sätta i sin musik sedan tidigare framgångar.

SKIVBOLAGEN behövs för NYA artister, Artister som behöver synas och höras!

LÄS FÖRST DIN IDIOT!"

Permalänk
Medlem

annonser

Om inte företag var så jävla rädda på att annonsera i TPB så skulle det kunna ha löst sig. Tänk er 1 miljon användare MINST per dag. De söker och får som i google anpassade reklamannonser. Att de sedan betala stim för 20 - 30% av de intäkterna åt de antal nedladdningarna som folk gör. De som laddar får en jävla massa reklam medans filmbolag/artister/proggare får sin del. Win/win situation!

Fast det är för non pk för att göra för då kan någon tjäna pengar på denna hemska teknologi......

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Men du, läste du ens vad jag skrev!?

NEJ SKIVBOLAGEN BEHÖVS EJ FÖR METALLICA NIN, BON JOVI, o.s.v.
Dom behöver ingen PR, dom har pengar att sätta i sin musik sedan tidigare framgångar.

SKIVBOLAGEN behövs för NYA artister, Artister som behöver synas och höras!

LÄS FÖRST DIN IDIOT!"

Moget att kalla folk på forum för idiot och använda sig av stora bokstäver för att skrika!

Läs igen avd jag skrev att vore jag artist skulle jag lägga ut min musik för nerladdning och inte gå till skivbolag med mössan i handen för som okänd artist får du böja dig ner och ta den där solen aldrig skiner.

Så NEJ skivbolagen behövs inte alls idag och det vet dom om så det är därför dom bekämpar nerladdningen med alla till buds stående medel lagliga som olagliga så dom inte förlorar sina redan etablerade artister som är deras kassakor!

Så tänk på det till nästa gång att vara trevligare på diskussionsforum för personangrepp visar bara på att man inte har något konstruktivt att komma med!

Permalänk
Avstängd

typisk sweclockers flamare!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Köper det jag tycker är värt att lägga pengar på, resten laddar jag ner. tyvärr blir det inte mkt man köper i dagens läge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Moget att kalla folk på forum för idiot och använda sig av stora bokstäver för att skrika!

Läs igen avd jag skrev att vore jag artist skulle jag lägga ut min musik för nerladdning och inte gå till skivbolag med mössan i handen för som okänd artist får du böja dig ner och ta den där solen aldrig skiner.

Så NEJ skivbolagen behövs inte alls idag och det vet dom om så det är därför dom bekämpar nerladdningen med alla till buds stående medel lagliga som olagliga så dom inte förlorar sina redan etablerade artister som är deras kassakor!

Så tänk på det till nästa gång att vara trevligare på diskussionsforum för personangrepp visar bara på att man inte har något konstruktivt att komma med!

Helt rätt.
Mindre artister kan inte förhandla sig till bra avtal. Några kronor per album och på sin höjd ett 5 siffrigt belopp för första kontraktet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Skivbolagens distrubutionsnät är livsviktiga för okända band som inte har pengar att sätta i PR.

Som i alla brancher i dagens reklamsamhälle behövs pengar till PR
för alla band..

Därför hade vi en så otoligt levande bandscen på 80-90 tal..
skivboalgen kunde göra PR för artisterna.

Utan skivbolag hade vi aldrig haft artister så som Nirvana, Bon jovi, GnR o.sv.
Glöm inte det... sedan kanske skivbolagen tjänade oförskämt mkt pengar på artisterna.. det var fel.. men att säga att dom spelar en "ONÖJDIG" roll i musikbranchen är helt fel..

Då har man inte insikt i vad som krävs för ett band..
Man behöver PR, Studiotid, Replokaler, Turnémanager, Manager, Bokare, Radiostressare o.s.v i musikbranchen..

Ni som tror att det bara är att spela in och lägga ut på nätet är helt fel ute.

De artister som lyckas idag har antingen externa finansiärer o.s.v.
Det är med andra ord så idag att man måste ha PRIVATA pengar för att ha råd att kunna satsa på musik.

Tänk före ni skriver.

Varför skall jag betala för musik som inte kan stå på egna ben utan klarar sig själv utan att behöva alla dessa pr-folk.

En skiva skall inte betala turnerelaterade saker. Det skall turnen bära själv.

Det du skriver om är saker som skivbolagen behöver för att maximera sin vinst. Inte vad artisterna behöver.

Vad man än tycker om Boten Anna så blev den en hit utan allt detta, det visar på att verkligheten ser helt annorlunda ut idag och skivbolagen spelat ut sin roll.

Precis som vid andra teknikskiften så förändras världen rätt radikalt och den gamla industrin som inte hänger med gör allt för att backa tiden. Men det handlar enbart om dödsryckningar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Ignoransen i den här tråden står du för, som bara ser din åsikt som den enda rätta.

Jag ser det mer som två sidor, en för fildelning och en mot och jag ser den första som den enda rätta men båda sidor backas av en hel bunt åsikter och det finns sunda åsikter som har hamnat fel och backar hollywood här. Att folk ställer sig mot piratandet tyder på ignorans om de inte själva är högt upsatta i skivbranschen eller filmbranschen. Det hela handlar om maktspridning vs vidare maktcentrering. Hollywood och company står inte för något positivt, tänk efter så kommer ni alla fram till det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?