Google utvecklar ny bildsökningsteknik

Permalänk
Melding Plague

Google utvecklar ny bildsökningsteknik

Sökmotorer är en viktig del av internet då det i många fall vore näst intill omöjligt att hitta den information man söker utan dem. Vid sekelskiftet började Google växa sig stora tack varesin effektiva sökmotor med den underliggande algoritmen PageRank. Denna teknik är dock främst tillämpar för textsökning, men sökmotorjätten vill nu utveckla något liknande även för sökning av bilder på Internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, låter bra det.

Permalänk
Hedersmedlem

The almighty google strikes again!

Permalänk
Medlem

Tummen upp!

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Det känns som en riktigt användbar/behövlig/eftertraktad funktion.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Stanford University, jag känner igen det. Är det inte Folding@Home? Jo, minsann det är det. De är då verkligen produktiva.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Haha, det är jag som är längst ner till höger på bilden
Vilken överraskning

Permalänk
Avstängd

Så när kommer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Haha, det är jag som är längst ner till höger på bilden
Vilken överraskning
http://www.sweclockers.com/imagebank/200804/Google_imagesear0...

Det var verkligen det första jag tänkte när jag såg bilden: "nu kommer han som är på fotot att kommentera sin egen existens". Att det skulle komma på redan sjätte kommentaren hade jag inte gissat dock. 15 minutes of fame?

Såg en dokumentär om googles nya försök till bildigenkänning. I programmet körde de med bilder på isbjörnar som exempel. Datorn kände av strukturen av djuret i bilden och kunde matcha med flera bilder ur lite olika vinklar och samgruppera dessa som likartade.

VisualRank kan bli riktigt spännande (kommer därtill att hjälpa porrsurfare med fetisch för exempelvis "bröst")...

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Det kan ju vara riktigt jobbigt att få tag på en specifik bild idag...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Såg en dokumentär om googles nya försök till bildigenkänning. I programmet körde de med bilder på isbjörnar som exempel. Datorn kände av strukturen av djuret i bilden och kunde matcha med flera bilder ur lite olika vinklar och samgruppera dessa som likartade.

VisualRank kan bli riktigt spännande (kommer därtill att hjälpa porrsurfare med fetisch för exempelvis "bröst")... [/B][/QUOTE]

Visst är det en spännande och bra teknik. Men det kann lätt användas för censur av bilder man inte vill visa.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

VisualRank kan bli riktigt spännande (kommer därtill att hjälpa porrsurfare med fetisch för exempelvis "bröst")... [/B]

ööhmmm.... ^

Permalänk

Nice, google kämpar!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

"Det progressiva USA"

Ehm... Nej?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Avstängd

Alltid irriterat mig på att bilderna som kommer upp oftast inte stämmer överens med det jag sökt på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Haha, det är jag som är längst ner till höger på bilden
Vilken överraskning
http://www.sweclockers.com/imagebank/200804/Google_imagesear0...

Att du postade klockan 13:37, är det också en slump?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
"Det progressiva USA"

Ehm... Nej?

Visst är det roligt med dylika direktöversättningar?

Permalänk

"Såg en dokumentär om googles nya försök till bildigenkänning. I programmet körde de med bilder på isbjörnar som exempel. Datorn kände av strukturen av djuret i bilden och kunde matcha med flera bilder ur lite olika vinklar och samgruppera dessa som likartade."

"VisualRank kan bli riktigt spännande (kommer därtill att hjälpa porrsurfare med fetisch för exempelvis "bröst")... "

Då får alltså någon lycklig Googleanställd sitta och analysera bröst... Inte bara maten är bra alltså...

Permalänk

tadaaa!

http://www.robots.ox.ac.uk/~vgg/research/vgoogle/how/method/m...

Lite bättre förklaring hur visualrank skulle kunna fungera.
Fiffigt...

Synd att inte redaktionen länkade denna

Permalänk

Såg en dokumentär för något år sedan om ett gäng svenskar som satt och utvecklade en liknande funktion för sökmotorer, hur bildsök skulle känna igen själva bildinnehållet. Undrar om det som nu kommer bygger på det eller om deras drömmar dog bort inför de stora aktörerna...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Avstängd

så när kommer det?

Permalänk
Medlem

Känns som att google kommer vara 90% av internet med denna teknik... inte lite bandbredd som krävs för att göra detta på samma tid som det tar med text..

Känns med att det kan hjälpa poliser / rättsväsendet i olika sökningar och eller hjälp att hitta personer/plattser

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Det där är nåt jag gått och klurat på själv ett tag, skönt att nån som vet hur man gör tar tummen ur och sätter igång

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

så när kommer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
så när kommer det?

When it's done.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Såg en dokumentär för något år sedan om ett gäng svenskar som satt och utvecklade en liknande funktion för sökmotorer, hur bildsök skulle känna igen själva bildinnehållet. Undrar om det som nu kommer bygger på det eller om deras drömmar dog bort inför de stora aktörerna...

Det var inte de där lirarna från Luleå vad? De blev väl isf uppköpta, gladeligen? Har för mig något sådant.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
tönt

Trevligt! "Building beter worlds!"