Hybrid Crossfire poäng låga? pga Vista?

Permalänk
Hedersmedlem

Hybrid Crossfire poäng låga? pga Vista?

Jag har en liten fråga ang hybrid crossfire. Jag har ett Asus moderkort med 780G chipsettet och ett Sapphire HD3470 256mb.

Jag har senaste drivrutinerna installerade till både chipset och grafikkort. I catalyst så är hybrid crossfire aktiverat. Och allt annat ser ut att vara fröjd.

När jag köpte korten så viste jag lite dumt inte att man var tvungen att ha Vista för att använda hybrid crossfire så jag fick lite motvilligt installera det. Men innan det så körde jag 3dmark06 på och fick 2500poäng(med endast HD3470)

Nu är allt installerat på nytt och när jag nu drar kör testet så får jag ett resultat på strax under 2500. dvs mer eller mindre exakt samma. Det jag undrade var om Vista verkligen är så krävande att det äter upp hela prestandaboosten av två grafikkort?

Eller är det något som inte står rätt till? jag hittade det här testet:

http://www.overclockersclub.com/reviews/ati_hd_3470/12.htm

och enligt den så ska det diskreta kortet självt ligga 2700poäng. och enligt allt snack om hybrid crossfire så ska man ju få en boost på mellan 30 och 70%.

jag har kört 3dmark06 med alla tester ibockade på 1280x1024 båda gångerna.

Permalänk
Medlem

hejsan

här kommer en liten spekulation

kan det inte vara så att med ditt gamla operativsystem så kunde du bara köra DX 9 och då klarade graffekortet av att leverera fler bilder per sec ...

det gamla systemet inte kunde visa samma saker som det nya kan när du installerat vista och kör med DX 10

exempel / när jag hade ett 7800GTX och spelade crysis så kunde jag köra det i högre upplösningar än vad jag senare kunde göra med mitt nya 8800GTX uttan att det laggade..

men resultatet blev att bilden och hela världen i crysis blev så mycket vakrare och snyggare ......detaljer skarpare redan vid lägre AA och upplösning

det blir nog en skarv i resultat räkningen där det jämnar ut sej mellan DX9 och DX 10 ....om du har två identiska kort och kör dom i respektive dx9 och dx10 så får ju det kortet med dx10 mycket mera att göra vid samma aplikationer eftersom det kortet klarar av att visa saker snyggare

ja kanske är ute och cycklar rätta mej gärna

tjo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Hedersmedlem

3dmark 06 använder inte dx10, men något låter inte som det skall om du inte får mer poäng i det med två kort, har du testat andra spel och sett om det blir bättre i dem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
3dmark 06 använder inte dx10, men något låter inte som det skall om du inte får mer poäng i det med två kort, har du testat andra spel och sett om det blir bättre i dem?

Ska prova att kolla lite FPS i vanliga spel, stänga av Crossfire osv. Har inte riktigt hunnit den ännu.