Hur installerar man open source program?

Permalänk
Medlem

Hur installerar man open source program?

Hur installerar man open source program,
Jag vet att jag är pantad .

Permalänk
Medlem

vilken distribution? gissar på ubuntu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nat0n
vilken distribution? gissar på ubuntu..

Helt korrekt

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Eller ännu enklare är att gå in på Program->Lägg till/Ta bort program. I den rutan som du får upp väljer du "Alla tillgängliga program" i Visa-menyn, så får du tillgång till fler program än enbart de som Ubuntu officiellt stöder. Sen är det bara att installera de program du vill ha.

Metoden som Elgot länkade till är dock mer generell, och det kan ibland hända att programmet som du vill installera inte finns med i lägg till/ta bort program. Då kan det mycket väl hända att det går att installera med Synaptic istället.

Här finns de två sätten att installera program beskrivna på svenska.

Permalänk
Avstängd

Meny System > Hjälp o support förklarar det mesta.

Kan man kolla i lite då och då om man går vilse i det nya.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

man apt-get

Permalänk
Medlem

.deb filer kan man oxå tanka och dubbleklicka på för att installera.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Du ÄR verkligen en idiot...
Läs manualen

Jo så långt är vi alla med. Vänligen använd trevligare ton i forumet.

*Topic redigerad*

Permalänk

Låter lite som trådskaparen vill ha hjälp med att installera program han själv är tvungen att kompilera?

Isf bör du först köra:

sudo apt-get install build-essentials

Efter detta finns det vanlig en fil vid namn README med i paketet du laddar ner vars instruktioner du kan följa

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk

Re: Idiot behöver hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik345
Hur installerar man open source program,
Jag vet att jag är pantad .

Det beror helt på.
Din fråga är som att fråga: Hur installerar man ett stängt program?
Eller för att dra en liknelse till bilar (som vi alla älskar att göra), din fråga är som att fråga:
"Hur installerar jag en kylare i min bil?"
Vilken typ av kylare, hur kom den paketerad?
Vad för märke är din bil av och vilken modell är det?

Så när du frågar, vänligen specificera dig lite mer så att folk vet vad de ska svara. Någon hade ju lika gärna kunnat tro att du kör SUSE istället för Ubuntu och sagt öppna bara Yast. Eller att tråden var en av många andra Windows trådar som hamnat i fel forum (för även open source, trots att man kan få tillgång till källkoden, program distrubueras för det mesta som en .exe för Windows).
Om du talar om vad du kör för operativsystem och vad för något "open source" (att det är open source eller ej säger inte ett skvatt om hur man installerar det, om man inte vill bygga/kompilera det själv) program du vill installera.

Ex.
Hej, jag förstår inte hur jag ska installera Filezilla på min Ubuntu dator. Kan ni hjälpa mig?

Visa signatur