Få 780G-moderkort stödjer 125 watt-processorer

Permalänk
Melding Plague

Få 780G-moderkort stödjer 125 watt-processorer

Nyligen rapporterade AMD att vissa 780G-moderkort har problem med Phenomprocessorer som drar 125 watt. Nu har flera moderkortstillverkare gått ut med att deras moderkort stödjer processorerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GA-MA78GM-S2H, klarar visst 125w CPU. Men den klarar ej Phenom 9850 CPUn pga av 4GHz på system busen.

Följande 125W funkar på GA-MA78GM-S2H
Phenom X4 9750
Athlon 64 FX-62
Athlon 64 X2 6400+
Athlon 64 X2 6000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALanna
GA-MA78GM-S2H, klarar visst 125w CPU. Men den klarar ej Phenom 9850 CPUn pga av 4GHz på system busen.

Följande 125W funkar på GA-MA78GM-S2H
Phenom X4 9750
Athlon 64 FX-62
Athlon 64 X2 6400+
Athlon 64 X2 6000+

När Anandtech prövade brann det första moderkortet. Det andra brann ej, men stängde slumpmässigt när processorn belastas. Det är inte vad jag anser fungerar.
4GHz på bussen? Det får du förklara vad du menar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag använde min 9850 BE på GA-MA78GM-S2H utan problem, däremot håller jag med om att spänningsregulatorerna är klena, höjdes volten över 1.3 började spänningen spela jojjo, över 1.375V gick säkringen i nätaggregatet. Standard volt/klock gick alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

Som i den andra nyheten om 780G problemen så kör jag med Phenom X4 9750 utan problem. Hafft datorn i snart 2 veckor, inte hafft några stabilitetsproblem.

Jag har dock nu i efterhand monterat extra kyllning till alla Mossfets av små minneskyllare till för grafikkortens minnen. Fick såga en hel del av dem till halva storleken pågrund av den tighta placeringen av alla mosfets men bra gick det men tog ca 3 timmar att såga till alla minneskylare till rätt storlek för att få plats med dem på moderkortet. Blev ett riktigt fint resultat och kan säga att mosfets nära cpu blir brännheta direkt efter start av dator med de små kyllarna så kan nog säga att de har nytta av det iallfall.

Permalänk

Ännu en omgång moderkortsproblem för AMD... för det var ju SÅ länge sen de lyckades bli kvitt ryktet av varma processorer och opålitliga moderkort (...not)

och jag bryr mig inte vems fel det är, tillverkarnas eller AMDs, det är alltid den senares fel att ett kort som (förhoppningsvis) lever upp till deras spec. inte funkar som det skall.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Kör också Phenom 9750 med Gigabyte GA-MA78GM-S2H 780G helt utan problem sedan några veckor tillbaka.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Ännu en omgång moderkortsproblem för AMD... för det var ju SÅ länge sen de lyckades bli kvitt ryktet av varma processorer och opålitliga moderkort (...not)

och jag bryr mig inte vems fel det är, tillverkarnas eller AMDs, det är alltid den senares fel att ett kort som (förhoppningsvis) lever upp till deras spec. inte funkar som det skall.

Vafalls? Vilka rykten om opålitliga kretsar? Jag hoppas du inte hittar på bara för att ha nått negativt att skriva om AMD, vilket du så gärna vill.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Vafalls? Vilka rykten om opålitliga kretsar? Jag hoppas du inte hittar på bara för att ha nått negativt att skriva om AMD, vilket du så gärna vill.

Jag syftar på det ryktet som AMD drogs med i K6 och K7-tiden, då mångas ursäkt för att inte använda AMD-processorer var att VIA och AMDs moderkort var ... varierande (snällt sagt)... i kvalitet och prestanda.
det tog AMD tills alla K7-processorerna var borta ur sortimentet att bli av med de fördomarna...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Att det ryktet skulle finnas kvar än i dag är väl lite naivt? Typ som om Intels processorer fortfarande var underlägsna AMDs.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara förvånad OM ECS fungerade överhuvudtaget.

Skjälvklart är det AMDs fel när moderkortstillverkarna är snåla, skjälvklart är det Nokias fel när piratbatteriet sprängs och börjar brinna, skjälvklart är det skolans fel att ungar inte kan läsa hela artikeln... listan kan göras lång

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Att det ryktet skulle finnas kvar än i dag är väl lite naivt? Typ som om Intels processorer fortfarande var underlägsna AMDs.

läs om och för en gångs skull ansträng dig inte för att missförstå.

Jag menar att AMD hade lyckats bli kvitt det dåliga "opålitlighets"-ryktet (hos alla mottagliga) för ett par år sen, men dom riskerar ju att återigen få det om deras moderkort kommer strula och fler somma historier skrivs.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
läs om och för en gångs skull ansträng dig inte för att missförstå.

Jag menar att AMD hade lyckats bli kvitt det dåliga "opålitlighets"-ryktet (hos alla mottagliga) för ett par år sen, men dom riskerar ju att återigen få det om deras moderkort kommer strula och fler somma historier skrivs.

De flesta som läste det du skrev... speciellt eftersom du betonade SÅ och den lilla (not) på slutet tolkar det precis som du nu försöker bortförklara. Just sådana kommentarer som din är sånt som för igång sådana rykten och helt omedveten om det kan du inte vara just med tanke på betoningen och den lilla ironiska knorren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
De flesta som läste det du skrev... speciellt eftersom du betonade SÅ och den lilla (not) på slutet tolkar det precis som du nu försöker bortförklara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
för det var ju SÅ länge sen de lyckades bli kvitt ryktet av varma processorer och opålitliga moderkort (...not)

mao anser/skriver jag att det var ganska nyligen de faktiskt lyckades bli kvitt det ryktet...
hur tolkar du meningen jag skrev? genom att ignorera allt vad svensk meningsbyggnad (och normal syftningsvett) heter?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Kör också Phenom 9750 med Gigabyte GA-MA78GM-S2H 780G helt utan problem sedan några veckor tillbaka.

En lite OT fråga, räcker GPUn på moderkortet till för att spela upp 1080p filmer? Funderar på att köpa mig ett sådant kort med en Athlon 64 X2 6400+ till min HTPC nu i veckan.

Permalänk
Avstängd

Sen när tillverkar AMD moderkort?
För problemet ligger i moderkortets mönster/ledningar så som jag förstod det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
mao anser/skriver jag att det var ganska nyligen de faktiskt lyckades bli kvitt det ryktet...
hur tolkar du meningen jag skrev? genom att ignorera allt vad svensk meningsbyggnad (och normal syftningsvett) heter?

Jag var väldigt tydlig i hur det tolkades och pekade på exakt vilka element i texten som gör att den tolkas så ändå vill du ha en ny förklaring. Huruvida vem som är bäst på att tolka en text då är det väl inte så mycket att orda om och att du redan haft två som opponerat sig mot det du skrivit borde kanske få nån liten peng att ramla ner.

Nu när du markerar en del av texten i fetstil som inte var med från början för att du skall slingra dig hjälps inte när SÅ fortfarande är kapitaliserad och det ironiska (not) kommer du ju inte ifrån hur du än ändrar på texten med fetstil eller annan teknisk ändrig.

Som Eson skriver så är det ju ingen tvekan om att det ryktet är sen länge sen överspelat, att ta upp det nu när det går så fort i branschen får mig att undra om du har väldigt konstig tidsuppfattning eller bara att ute efter att smutskasta och som du skriver så är det som jag ser ingen tvekan om hur det ligger till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Ännu en omgång moderkortsproblem för AMD. För det var ju inte så länge sen de lyckades bli kvitt ryktet om varma processorer och opålitliga moderkort.

Jag bryr mig inte om vems fel det är, tillverkarnas eller AMDs.
Det är alltid den senares fel om ett kort som inte lever upp till dess specifikationer, inte fungerar som det ska.

Fixed.

Kan säga att jag hade sjukt svårt att förstå den sista meningen du hade skrivit.
Vill du inte att folk ska missförstå så skriv inte så komplicerat. Grundläggande regler när man skriver text är att aldrig skriva ironiskt. I sånt fall måste detta poängteras extra noga med tex ':rolleyes:' för att det inte ska missuppfattas eller ännu sämre, tolkas som en förolämpning.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen "fixat" av Eson
Ännu en omgång moderkortsproblem för AMD. För det var ju inte så länge sen de lyckades bli kvitt ryktet om varma processorer och opålitliga moderkort.

Jag bryr mig inte om vems fel det är, tillverkarnas eller AMDs.
Det är alltid den senares fel om ett kort som inte lever upp till dess specifikationer, inte fungerar som det ska.

Även om din omfrasering av den andra meningen helt saknar den sarkastiska ton jag gärna använder så har den fått behålla det mesta av sin betydelse. (tack)
I den sista meningen har du dock lyckats lägga till ett extra "inte" som verkligen vänder på innebörden.

för att hjälpa dig förstå mitt resonemanag i mening 4: jag utgår från att mobo-tillverkare använder sig av refferensdesignen (stort sett), även om de givetvis har sparat in alla ören dom kan vid tillverkningen.

BTW tack för att du delade upp det så fint i meningar med punkt och stor bokstav, sånt orkar jag aldrig göra

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life