Vilken processor lämpar sig bäst för spel?

Permalänk
Medlem

Vilken processor lämpar sig bäst för spel?

Rubriken säger allt:)...

Permalänk
Medlem

E8400!
(E8500 är väl ngn % bättre men alledeles för dyr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
E8400!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Du får ursäkta mig, men med din frågeställning så borde väl svaret vara ganska självklart? Den processor som är snabbast är bäst.

Sen om du vill veta om vilken som är mest prisvärd, överklockningsbar osv så finns det två miljarder trådar om detta redan, så det är bara att söka

Permalänk

Fast är det inte så att de flesta riktigt snabba CPUer idag hålls tillbaka av grafikkorten?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast är det inte så att de flesta riktigt snabba CPUer idag hålls tillbaka av grafikkorten?

Möjligt att dom hålls tillbaka, men dom presterar fortfarande bättre än en likvärdig cpu på lägre GHz. Vad som är mest prisvärt är en annan fråga, och det finns många trådar som tar upp det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast är det inte så att de flesta riktigt snabba CPUer idag hålls tillbaka av grafikkorten?

Det är inte lätt att uppnå en perfekt balans (att både grafikkort och prolle utnyttjas till 100%), men däremot brukar en bra och överklockningsvänlig processor vara en bättre och mer framtidssäker investering än det fetaste grafikkortet.

Ett exempel som jag själv har upplevt är att min prolle, en C2D E6600, är/har varit mycket mer framtidssäker än mitt förra grafikkort, ett X1900XT. Jag köpte delarna samtidigt (sommaren 2006), och då var både prollen och grafikkortet bland det bästa man kunde köpa för vettiga summor. Nu, snart två år senare, är ett X1900XT ganska klent för nyare spel, medans en överklockad E66:a har nog med kraft även för nyaste spelen!