Permalänk
Medlem

Internet dör efter 1 timme...

Hej,

Jag har råkat ut för ett konstigt problem, installerade Ubuntu på min dator i förra veckan. Skitbra system funkar jättebra.
Tills dess att jag skall byta till mitt Vista, efter 1 timmes surfning, dör mitt internet, eller rättare sagt trafiken ut från datorn. Något som blockerar mig, har stängt av brandvägger och allt jag kan tänka mig blockera signalen, testat Windows egna "reparationer" av nätverket.
Jag har till och med ring upp min internettleverantör men han hade kontakt hela vägen in till min dator.
Har efter mycket trixande kommit fram till att det försvinner om jag startar om och startar upp Ubuntu, startar om igen och in i Vista.
Då funkerar det en timme till. Sedan måste jag göra om samma process igen.
I Ubuntu fungerar det stabillt men varför gör den så i Vista.

Jag tackar för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk verkar tro att deras windowsproblem är relaterade till "Linux och övriga operativsystem" bara för att deras mosters kusins systerdotters pojkvän kör ubuntu.

Så vitt jag vet så finns det då ingenting i ubuntu som smyger in i vista och sätter en timer för när nätverket ska sluta fungera. Men man vet ju aldrig, Mark Shuttleworth kanske har bakat in något sådant skript, för att ytterligare främja användandet av ubuntu över windows. (Måste du verkligen starta upp ubuntu innan uppkopplingen fungerar igen i vista, räcker det inte bara med en vanlig reboot? I så fall är jag övertygad om att du kan få bättre hjälp i windowsavdelningen på forumet)

Permalänk
Medlem

jaha du!!!

Jag vet inte vad som är felet, visst jag kanske har lagt tråden fel.
NEJ det hjälper inte med bara en reboot.
Jag är själv övertygad om att Microsoft är källan till allt ont. Men jag vill fortfarande ge så mycket information som möjligt.
Jag har lagt min tråd under Linux och andra OS!!?, trodde jag att jag hade lagt den rätt efter som jag inte vet var felet är.

Eftersom problemet uppstod i samband med min installation av Linux kanske det har någonting med saken att göra?! Eller låter det helt osannolikt?

Permalänk
Inaktiv

Dör internet efter en timmes surfande i BÅDE Ubuntu och Vista?

Permalänk
Medlem

Nej,
Bara i Vista, men efter att rebootat till Ubuntu och sedan tillbaka får jag en timme till med vista.

Permalänk
Inaktiv

Då är det antagligen ett problem för Windows, och då ligger du i fel tråd. Även om du tycker att det är relaterat så är det inte så stor chans att de mest Windows-kunniga personerna hänger här. Kanske någon moderator kan flytta tråden åt dig.

Permalänk
Avstängd

Det beror sannolikt på att den operatör man har låser IP adressen och
man får ingen ny då man skiftar.

Sätter man en router emellan så slipper man det problemet.

Bla Comhem har bedrövlig IP adressförhandling.

sudo /etc/init.d/networking restart så ser man exakt vad som händer i en Ubuntuburk

I Windows via Start > Kör > cmd

ipconfig /release

net stop "DHCP Client"

(ipconfig /flushdns) behöver man egentligen inte

net start "DHCP Client"

ipconfig /renew

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tack så mycket =), jag skall testa detta och det låter som lösningen på mitt problem. Tack så mycket.

Skall tänka lite mer på var jag lägger mina trådar i fortsättningen

Permalänk
Testpilot

Använder du internetdelning i Vista?
Då har du lösningen här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=790...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]