Permalänk
Medlem

Ljudproblem i Ubuntu 8.04

Hej alla trevliga!

Tog och uppgraderade från Ubuntu 7.04 till nya 8.04 på bärbara då det släpptes, det mesta funkade, hade lite problem med tangentbordet och svenska tecken, men fick hjälp med det.

Dock har jag ett smått konstigt problem med ljudet, för att ta det det positiva först, jag HAR i.a.f. ljud!
Nu till problemet, ljudet är väldigt lågt (hörs bara om det i övrigt är tyst i rummet), tja bara att höja volymkontrollen då tänker man, men den står redan på 100%, och här är problemet tror jag, så fort man rör på ljudreglaget så hoppar den direkt upp till 100% igen.

Det "lustiga" om man nu vill se det så är att ljudet fungerade alldeles utmärkt på den gamla 7.04 installationen!?

Lite info som kanske eller kanske inte kan vara bra att veta:
Datorn är en Zepto 6014 och ljudchippet är ett realtek ALC861.

Som ni kanske förstått är jag fortfarande lite newbie på Linux så fullständiga förklaringar tack om jag ska in i terminalen osv tack!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Att det skiljer mellan din gamla installation och Ubuntu 8.04 beror på att PulseAudio används i stället för ALSA som "ljudhanterare" (vet inget enklare sätt att beskriva det på) och den är vad jag läst inte helt mogen än.

Jag kör inte Ubuntu 8.04 så jag kan tyvärr inte hjälp dig, men nu vet du vad den troliga orsaken är i alla fall. Det borde stå spaltmeter om det på Ubuntuforumen om du inte kan få mer hjälp här.