Permalänk
Medlem

tips på LiveDistros[linux]

som topic lyder, behöver tips på lite olika live distros man kan dra hem för linux, har just nu fått hem Ubuntu som jag ska testa, men vill gärna prova lite olika versioner:)

Ubuntu versionen ville inte laddas in ifrån min dvd läsare, kan det ha med att det är en extern USB läsare lr att den e bränd på dvd att göra?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

istortsett alla distrubitioner har live-cds att testa...men kolla mandriva och opensuse till att börja med, rätt populära

Permalänk
Medlem

Simply MEPIS är värt en titt också. Det var den disten jag landade vid efter att ha hoppat runt ett tag.

Vet inte vad ditt problem med Ubuntuskivan är - kan du boota från CD/DVD-skivor över huvud taget? Om inte så är det en inställningsfråga i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Simply MEPIS är värt en titt också. Det var den disten jag landade vid efter att ha hoppat runt ett tag.

Vet inte vad ditt problem med Ubuntuskivan är - kan du boota från CD/DVD-skivor över huvud taget? Om inte så är det en inställningsfråga i BIOS.

det var fel på några filer står det nu när man kollade det när den bootat upp installations/livecd valet:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

kolla in hemsidan http://www.Distrowatch.com finns massor av olika linux OS.

mitt tips du får leta lite men men.

Permalänk
Medlem

Re: tips på LiveDistros[linux]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
som topic lyder, behöver tips på lite olika live distros man kan dra hem för linux, har just nu fått hem Ubuntu som jag ska testa, men vill gärna prova lite olika versioner:)

Ubuntu versionen ville inte laddas in ifrån min dvd läsare, kan det ha med att det är en extern USB läsare lr att den e bränd på dvd att göra?

Det räcker med att mounta imagefilen och installera.
Du behöver inte bränna ut på CD/DVD
ubuntu 8.04 är bra. Kan installeras i Windows.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

tror det e mitt moderkort som spökar, AHCI delen närmare bestämt:/

inget linux för mej då med andra ord än på ett tag-.-

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Ubuntu Ultimate edition är klart min favorit, den mest kompletta distron iallafall, ingengting för den som vill bygga från grunden, live cd:n har komplett multimedia stöd.

http://ultimateedition.info/

1.8 x64 versionen är släppt om du reggar dig på forumet kan du tanka den, annars måste du vänta några dagar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.