Saker som irriterar mig i *buntu.

Permalänk
Medlem

Saker som irriterar mig i *buntu.

Hej, jag upplever vissa saker som störande i *buntu.
Datorn jag har är en Lenovo ThinkPad x61 med det stora 8cells batteriet samt ett intel 4965AGN wifi kort.
Och upplever att *buntu äter mitt batteri! får 4timmar mot de 6timmar som jag får i windows. Har satt schemat till "dynamic" och så. Om det är pga att systemet ligger konstant på några % cpu användning?

En sak som är lite obehaglig är att mitt WIFI kort går varm även fast att jag inte riktigt gör något, det ligger under höger armstöd och blir ganska varmt, inte så att man bränner sig, men lagomt för att bli obehagligt. Kanske är där batteriet försvinner också.
Testade att inaktivera kortet via brytaren på datorn, men batteritiden kvarstod.

Någon med liknande problem?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Du kan testa att installera powertop så ser du vilka program och drivrutiner som får cpun att vakna, det ingår även några tweaks som man kan spara ett par watt på.

http://www.lesswatts.org/projects/powertop/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Njau nu tror jag inte det är WiFi kortet som blir vamt, däremot så har ju de flesta
Laptops värmeavledning från CPUn. ( kan missas att det ev skulle vara något annat)

Den stora utmaningen just nu om man kör Ubuntu och har problem är att det finns en hög med
uppdateringar som ligger som föreslagna.

Jag skulle utan att blinka slå till föreslagna uppdateringar via mjukvarukällor.

Blir det fel så bootar man om med den gamla kärnan. (lätt som en plätt)

Sen kör jag själv 2.6.25 kärnan och något måste vara totalt fel med 2.6.24....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Haft samma "problem" med 7.10 och 8.04 ifall det är någon skilnad på kärnorna.

Enligt nootebookrewie så är det wifikortet som blir varmt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag har iallafall märkt det att datorn blir väldigt varm under Ubuntu. Också märkt att batteritiden blir bättre om man installerar drivrutiner till grafikkortet (nVidia 8600).

Dell Vostro 1500 i mitt fall.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas

Enligt nootebookrewie så är det wifikortet som blir varmt. [/B]

Är inte med på vad som blir "varmt" på WiFi kortet. ???

Däremot ser många Laptops ut så här...... Observera värmeskenan från CPUn och
det massiva "dammsjoket" som inte går attt suga ut med dammsugare.

"Provar man inte så vet man inte"....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Dammsugare och elektronik är ingen bra kombination. Använd tryckluft i stället.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Finns ingen sån värmeavledningspryl. CPU kylaren sitter längst up till vänster.
Den är inte igendammad heller.

"The palm rest was also another heat source, with both wireless cards mounted under the right side. After being powered on for 30-40 minutes, the right side gets pretty warm. With a room temperature of 76F, the right side of the palm rest was measuring 97F, with the rest of the laptop around 90F. If you were typing for a couple of hours, your wrist may start feeling some discomfort from the heat."

saxat ifrån : http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3765

Kanske bara är så att linux har en bit kvar till windows fast något sånt erkännande lär man inte få här

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Finns ingen sån värmeavledningspryl. CPU kylaren sitter längst up till vänster.
Den är inte igendammad heller.

"The palm rest was also another heat source, with both wireless cards mounted under the right side. After being powered on for 30-40 minutes, the right side gets pretty warm. With a room temperature of 76F, the right side of the palm rest was measuring 97F, with the rest of the laptop around 90F. If you were typing for a couple of hours, your wrist may start feeling some discomfort from the heat."

saxat ifrån : http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3765

Kanske bara är så att linux har en bit kvar till windows fast något sånt erkännande lär man inte få här

Varför sitter du i *Nix-forumet och säger att Microsoft Windows är 10 gånger bättre än Linux och sedan i Win-forumet sitter du och klankar ner på Microsoft Windows? Håll dig till Microsoft Windows om det nu är så bra.

Ang. topic:
Slå av ditt WLAN-kort så märker du väl om det är det som tar all energi från batteriet. Min Acer Aspire 5100 (3 år gammal) har då ingen sämre batteritid i Linux än vad jag hade när jag använde Microsoft Windows.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trött
Dammsugare och elektronik är ingen bra kombination. Använd tryckluft i stället.

Njau det blir så förbannat dammigt då....:) Är man "fummelberg" med syntetiska kläder, på en heltäckningsmatta plus inte använder *lilla plastmunstycket* SAMT suger på elektronikkretsar så kan det hända saker...

Problemet med Acers datorer är ju "koppargallret" man ser på bilden där kylfläkten blåser ut luften, det mesta tar man loss med fingrarna.

--------------------------------------------------

Breddas , det är massvis med trubbel med Hardy och jag skulle utan att blinka
installera alla föreslagna uppdateringarna och se om det funkar bättre.

Diger lista och vissa är slutligt utgivna. Kärnan o Intels drivare är mest intressanta
https://lists.ubuntu.com/archives/hardy-changes/2008-May/thre...

Skulle något klicka väljer du den gamla kärnan i GRUB menyn.

Sen kan man kolla in Intels Powerdownprojekt
http://www.lesswatts.org/

Ligger xorg processen och tuggar CPU hela tiden ???

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat alla updateringarna och så. Men ingen skilnad.

Som sagt testat att slå av Wlanet och blev ingen skilnad då heller.

Sedan att jag klankar på både linux och windows är för att båda har problem. Eller kanske mer jag som har problem då jag byter mellan linux och windows säkert 2gånger i veckan i snitt. Bytte tillbaka till windows senast nu i morse. Och linux installerade jag senast iförrgår då jag samma dag hade installerat windows och fått en bluescreen som av någon anledning inte lät mig logga in igen. Windows känns som om det inte kommer att hålla, och linux känns som om det inte räcker. Dualboot är jobbigt och tar plats på min 16gigs hdd.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

det är ingen fara för elektroniken att köra med dammsugaren, däremot kan fläktarna haverera mekaniskt sett av att de varvar ur sin spec och får skadade lager eller liknande, man bör även stänga av burken då de även kan ge ut ström mot strömen sas om de körs baklänges. (beror lite på både mekaniska och elektroniska egenskaper i själva fläktmotorn om det blir så eller inte iof)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag går OT rörande ESD, men har alla missat denna tråd?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2304...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Förlåt om jag går OT rörande ESD, men har alla missat denna tråd?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2304...

Tack jag hade missat den iallafall, mycket bra att veta.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Testade vilken batteritid jag fick med maximal och minimal belysing och det var 4tim 30min resp 5tim 5min. Verkar vara fler som har samma "problem".

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är ingen fara för elektroniken att köra med dammsugaren, däremot kan fläktarna haverera mekaniskt sett av att de varvar ur sin spec och får skadade lager eller liknande, man bör även stänga av burken då de även kan ge ut ström mot strömen sas om de körs baklänges. (beror lite på både mekaniska och elektroniska egenskaper i själva fläktmotorn om det blir så eller inte iof)

Hört talas om Statisk elektricitet?

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Medlem

Det finns jordade dammsugarmunstycken man kan sätta på, ungefär som ett ESD-armband för handen.

Linux har helt klart en del kvar tyvär, men mycket av det beror på hårdvarutillverkarna tyvär. Microsoft får all fakta och dokumentation serverat på silverfat, medans Linux/BSD-utvecklare får näst intill ibland gissa sig till.

Så när det gäller väldigt nya prylar så finns ibland inte alla features/funktioner i Linux. I Windows så kanske man installerar något hjälpprogram eller drivrutin som får ner processorn/WiFi-kortet i just det speciella energi-sparläget som Windows känner till. Eftersom Linux-kernel utvecklarna inte känner till denna funktion så är det möjligt att prylarna går i "fel läge" helt enkelt.

Tyvär är det så bara. Man får hoppas att relationerna med tillverkarna blir bättre med t.ex RedHat, Novell(SuSe), Canoncial(Ubuntu)

Permalänk
Medlem

Ja, linux arbetar verkligen i underläge emot windows.
Märkte även att jag körde på vesa grafikkortsdrivare. Har inte haft behov utav något 3d stöd så det har inte varit några problem.
Grafikkortet än ett intel gma x3100 vilket verkar inte ha några riktiga drivrutiner.
Kör på "intel" drivrutiner nu och det fungerar, medans "i810" fungerar inte alls.
Antar att det bara är att vänta tills det kommer riktiga drivare. Har sett diverse ful-lösningar på internet, men det är inte intressant.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Just Intel är ju ett av dom få företag som brukar ha bra drivrutiner för linux.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Just Intel är ju ett av dom få företag som brukar ha bra drivrutiner för linux.

mmm. Har hört det. Men just gma3100 verkar det vara snålt med drivare till. Men det kommer nog.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Linux har ett större stöd för hårdvara än Windows. Fast med nyare hårdvara så brukar det oftast vara antingen eller.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
mmm. Har hört det. Men just gma3100 verkar det vara snålt med drivare till. Men det kommer nog.

Menar du X3100? Det har ju väldigt bra drivrutiner till Linux, och borde fungera utan att du behöver göra någonting i Ubuntu. Jag har själv ett sånt kort, och intel-drivrutinen fungerar utan problem. Det känns till och med snabbare när man kör 3D-effekterna än min stationära med ett 8800GTS 320 gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Menar du X3100? Det har ju väldigt bra drivrutiner till Linux, och borde fungera utan att du behöver göra någonting i Ubuntu. Jag har själv ett sånt kort, och intel-drivrutinen fungerar utan problem. Det känns till och med snabbare när man kör 3D-effekterna än min stationära med ett 8800GTS 320 gör.

har inget 3d stöd. Får ca 1200fps i glxgears.
skirv glxgears i konsollen och säg vad du får för fps ?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
har inget 3d stöd. Får ca 1200fps i glxgears.
skirv glxgears i konsollen och säg vad du får för fps ?

Jag får också runt 1200 fps i glxgears. Så du har ju bevisligen 3d-acceleration, annars skulle du inte få såna siffror i glxgears. Varför tror du att du inte har 3d stöd?

Permalänk
Medlem

För att allt laggar om jag kör compiz. Och enligt polaren så bör jag få väldigt mkt mer i glxgears.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
För att allt laggar om jag kör compiz. Och enligt polaren så bör jag få väldigt mkt mer i glxgears.

Jag får 1500, och jag har ett riktigt nvidia kort inget intel tjafs, så det du får är nog ganska normalt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
För att allt laggar om jag kör compiz. Och enligt polaren så bör jag få väldigt mkt mer i glxgears.

Kika om du har 3d-acceleration då:

glxinfo | grep direct

Det ska väl inte ens gå att köra glxgears utan 3d-acceleration?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Det ska väl inte ens gå att köra glxgears utan 3d-acceleration?

Stänger jag av DRI så får jag ca 800fps med ett X3100, jämfört med 1200fps med DRI påslaget.
Jag antar att det kördes i mjukvarurendering eftersom min cpu låg på 50% utan DRI, jämfört med 20% när DRI var påslaget. (C2D 1.66ghz)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ingen direct rendering.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Drivrutinen till x3100 heter helt enkelt bara "intel". Ubuntu borde dock hitta grafikkortet automatiskt och ställa in rätt drivrutin eftersom det är en öppen drivrutin som följer med Ubuntu. Den hittades iaf automatiskt på min installation tillsammans med mitt Intel trådlösa nätverkskort och ljudkortet (som också är intel).
Man bara måste älska Intel ibland

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt