Intel P43 – ny krets för användare på budget

Permalänk
Melding Plague

Intel P43 – ny krets för användare på budget

I juni kommer Intel att lansera styrkretsen P45 som har något färre funktioner men är billigare än den redan lanserade X48. Något efter P45-lanseringen dyker även P43 upp. Nu har det dykt upp fotografier på ett P43-moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska många styrkretsar just nu, eller är det bara jag?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
Är det inte ganska många styrkretsar just nu, eller är det bara jag?

Det är ju det. Men dom äldre kommer fasas ut..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweClockers
Den bantade versionen P43 har enbart stöd för DDR3-1066 och saknar officiellt stöd för Crossfire. Kretsen kan dock vara ännu billigare än P45 och kan därför vara ett utmärkt val för den som vill bygga en dator med ett grafikkort och DDR2-minne.

Är det enbart DDR2 eller DDR3 minnen som gäller?

Permalänk

Intel och Nvidia verkar vara bästa polare med tanke på hur många produkter dem spottar ut - en för varje 100kr Men det kan som det står i nyheten bli en bra styrkrets för dem som bara vill köra ett grafikkort om nu inte prisskillnaden till p45 blir för liten.

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
Intel och Nvidia verkar vara bästa polare med tanke på hur många produkter dem spottar ut - en för varje 100kr Men det kan som det står i nyheten bli en bra styrkrets för dem som bara vill köra ett grafikkort om nu inte prisskillnaden till p45 blir för liten.

Kan tänka mig att den här blir en 700 - 900kr produkt medans P45 är allt mellan 1100 - 1500. Bara en gissning från min sida

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Det ser inte specielt budget ut för mig ^_^

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ser riktigt prisvärt ut om det klockar fint Ända skillnaden kanske är att den inte har 10 x SATA och massor annat server mojs

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ännu en skön placering på atx-strömmen...

Men budget känns nice på något sätt. Det kanske var P35 med sin utmärkta klockbarhet som gett upphov till denna inställning, vad vet jag...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Är det här nödvändigt. Kan inte någon dra i handbromsen, det räcker gott och väl med de kretsar som redan finns. Kanske är det här ett sätt att trycka ner Nvidiakretsar.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt trevligt. Ni har väl lagt märke till att tillverkaren inte bemödat sig med att slänga på 3:e parts hårddiskkontroller för att få PATA?
Det är alltså SATA-only på moderkortet och vi kan få bort de där gamla jobbiga kablarna. Lite ironiskt att floppykontakten lever kvar längre än PATA-kontakten.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
... Lite ironiskt att floppykontakten lever kvar längre än PATA-kontakten.

Verkligen sorgligt.

Så länge det minst lika gamla BIOS. När ska vi få se EFI på PC undrar jag då.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweClockers
P43 har enbart stöd för DDR3-1066 och saknar officiellt stöd för Crossfire. Kretsen kan dock vara ännu billigare än P45 och kan därför vara ett utmärkt val för den som vill bygga en dator med ett grafikkort och DDR2-minne.

Är de bara jag eller har dom blandat ihop detta nu. P43 = DDR3 1066MHz men man använder DDR2 minnen. Förstår inte!
Sedan så fattar jag inte varfö kretsen inte skulle ha CrossFire stöd när bilden visar ett moderkort med två PCI-E portar på. Då kan man undra varfö man ens monterar två PCI-E portar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

De måste mena att P43 har stöd för DDR2-1066, ej DDR3-1066 ????
P45 har stöd för både DDR-2 & DDR-3

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Är de bara jag eller har dom blandat ihop detta nu. P43 = DDR3 1066MHz men man använder DDR2 minnen. Förstår inte!
Sedan så fattar jag inte varfö kretsen inte skulle ha CrossFire stöd när bilden visar ett moderkort med två PCI-E portar på. Då kan man undra varfö man ens monterar två PCI-E portar.

Om du läser stycket tidigare så nämnts det att P45 stödjer DDR3-1333. Det du citerade åsyftar att P43 endast stödjer hastigheten 1066 om man använder DDR3.

Det finns ju mängder med användningsområden varför man vill ha en extra PCI-E x16 plats (som dock inte har så många linor). Många olika instickskort, bl.a. grafikkort när man inte vill köra med grafikkorten sammankopplad (crossfire). Världen är ju inte bara spel och ska man köra crossfire kanske något mer än x4 (visseligen PCI-E 2.0 dubbla bandbredden) är att föredra till grafikkortet (dvs kolla på dyrare chipset).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Om du läser stycket tidigare så nämnts det att P45 stödjer DDR3-1333. Det du citerade åsyftar att P43 endast stödjer hastigheten 1066 om man använder DDR3.

Det finns ju mängder med användningsområden varför man vill ha en extra PCI-E x16 plats (som dock inte har så många linor). Många olika instickskort, bl.a. grafikkort när man inte vill köra med grafikkorten sammankopplad (crossfire). Världen är ju inte bara spel och ska man köra crossfire kanske något mer än x4 (visseligen PCI-E 2.0 dubbla bandbredden) är att föredra till grafikkortet (dvs kolla på dyrare chipset).

Jag tycker dock att de är lite luddigt formulerat iaf. De är lite svårt att se de rakt på sak som du beskriver de. Men jag fattar vad du menar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.