Permalänk
Medlem

Laptop, boot krasch - Ubuntu!?

Har ofta haft problem under startup'en till Ubuntu. När jag ska starta laptopen så fungerar det bra under boot när den inte använts på en halvtimme eller så (typ svalnat förmodligen). Men nästan alltid om jag har datorn igång och stänger av den och sen ska köra igång den direkt igen så kraschar det under boot. Den kommer alltid så långt som till Lilo menyn, men sen när jag valt att gå vidare in i linux (har dual med XP) så stannar startup'en, och datorn bara slocknar.. Det är som att datorn måste svalna ett bra tag innan jag kan komma in i linux igen..

Under booten så har jag också märkt att det inte låter som om nån fläkt är igång efter Lilo-valet till linux, endast före, som att nån fläkt stannar av. Men om jag väljer XP så hörs fläkten nästan under hela boot, och då är det aldrig något problem att komma in, även om jag direkt efter avstängning kör igång igen..

Läste på nåt laptop-forum att det förmodligen kan vara cpu fläkten som inte håller igång fullt ut under boot, och att man på vissa modeller av laptops kan behöva ha nåt program där man kan ställa in att cpu fläkten ska vara aktiv under hela boot typ.. Där fanns det dock endast tips för de med dell laptops eller lenovo, och det var programmet i8kutils det tipsades om. Men har inte fått det programmet att funka på min Zepto 6625..

Finns det något annat program för att kunna ställa in cpu-fläkten manuellt, att den ska starta och hålla igång under boot eller så till Ubuntu? Finns det nåt sånt program inbyggt i Ubuntu?

Nybörjare btw..

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Jag har en likadan dator som du, och har aldrig haft det problemet. Den enda skillnaden, förutom dualbooten, är att du kör Lilo, jag kör Grub. Har du provat Grub också?

Jag antar också att fläkten i datorn inte styrs av något program, utan att den är automatisk. Möjligen finns det någon funktion i Ubuntu som vill att datorn ska vara tyst Men isåfall måste du ha enablat den själv.

Nu känns det inte som jag är till så mycket hjälp, mitt enda tips är väl att prova grub istället

Permalänk
Medlem

Fläkten är ganska lätt att förklara; när du valt operativsystem laddas kärnan och med den stöd för acpi. Detta innebär alltså att när man startar datorn drar fläktarna igång på max, men när kärnan laddas tillkommer temperaturanpassningen.

Om du vill testa ifall det är det som är problemet kan du ju testa att ha fläkten på hela tiden, brukar finnas inställning i BIOS. Om problemen fortsätter var inte fläktarna problemet.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Ska försöka hitta nån sån inställning i bios för fläkten o testa. Tror dock inte jag sett nån sån inställning..

Annars får jag nog pröva att få in Grub igen istället för Lilo.. Anledningen till att jag kör med Lilo var att min cd/dvd inte hittades i vare sig Ubuntu eller XP efter jag installerat in Ubuntu, så då fick jag tips om Lilo. Så jag körde in Lilo istället och då dök cd/dvd'n upp i de båda operativsystemen. Men då blev det som sagt boot problemet istället >.< Kanske iofs kan vara nåt jag missat i lilo.conf? Eller rättare sagt nåt man kanske kan lägga till där för att få det stabilare, men har ingen aning om vad bara..

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sprites
Tack för förslagen. Ska försöka hitta nån sån inställning i bios för fläkten o testa. Tror dock inte jag sett nån sån inställning..

Annars får jag nog pröva att få in Grub igen istället för Lilo.. Anledningen till att jag kör med Lilo var att min cd/dvd inte hittades i vare sig Ubuntu eller XP efter jag installerat in Ubuntu, så då fick jag tips om Lilo. Så jag körde in Lilo istället och då dök cd/dvd'n upp i de båda operativsystemen. Men då blev det som sagt boot problemet istället >.< Kanske iofs kan vara nåt jag missat i lilo.conf? Eller rättare sagt nåt man kanske kan lägga till där för att få det stabilare, men har ingen aning om vad bara..

Aah just ja, tror jag pratade med dig i Zepto-tråden, vi har en likadan dator och vi har (hade) sammma problem, att cd/dvd'n va knäpp. Jag löste dock detta utan att installera lilo, det var en enkel inställning i BIOS. Så var inte rädd för att använda grub för att slippa bootproblemen!

Citat:

Fråga: Min CD/DVD-enhet syns inte i linux, varför?
Svar: För att ordna detta kan du göra på följande sätt.

Tryck F2 vid uppstart av datorn för att komma in i datorns BIOS-setup.
I "Main" fliken bläddrar du ner till CD/DVD-enheten med hjälp av piltangeterna.
Tryck "Enter" för att få upp inställningarna för enheten
Med hjälp av + och - tangeterna ändrar du sen "Type" till "[None]".
Tryck F10 och därefter "Yes" för att spara inställningarna och starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Aah just ja, tror jag pratade med dig i Zepto-tråden, vi har en likadan dator och vi har (hade) sammma problem, att cd/dvd'n va knäpp. Jag löste dock detta utan att installera lilo, det var en enkel inställning i BIOS. Så var inte rädd för att använda grub för att slippa bootproblemen!

Tack för det tipset Det kan komma till användning om jag nu kör in Grub igen.

Tänkte installera in det om jag nu inte hade lyckats lösa Lilo problemet, men prövade en annan sak först som löste mitt "värmeproblem": Jag fixade det genom att lägga till 'compact' i lilo.conf filen. Då går det mycket snabbare i boot efter man valt i lilo menyn. Som att det inte hinner byggas upp så mycke värme från att fläkten (vilken det nu kunnat vara..) gått på paus, fram till inloggningsrutan Så nu har jag utan problem kunnat starta om o kommit in i Linux även direkt efter att ha haft igång datorn ett bra tag.

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro