Vilken naturvetenskap gillar du bäst?

Permalänk
Glömsk

Vilken naturvetenskap gillar du bäst?

Okej, en liten poll nu under helgen. Motivera gärna varför också. Jag ville inte göra pollen för specifik så om ni har något överlappande intresse välj det som passar bäst

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Fysik, för det känns som allt annat kan underkatigoreras det. Det är kul att ta reda på hur världen runtomkring oss fungerar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Gillar ingen direkt men det av minst ondo får väl vara Fysik. Även om det är tråkigt att räkna på

Permalänk
Medlem

Fysik överlägset, är den naturvetenskap som känns som roten av alla de övriga.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

Jag ser de som en hel enhet där gränserna är flytande. De ger vad religioner försökte ge men misslyckades, en faktiskt förståelse över världen tillgänglig för de som vill ha den.
Skulle jag välja en så tar jag nog biologi, där finns de fränaste sakerna... svampar som tar över termiters nervsystem och styr dem i en riktning som gynnar svampens fortplantning och därefter fortplantar sig i termitern varefter de skjuter upp "en svamp" ur huvudet ur den nu döda termiten och sprider sina sporer. Det är svårt att klå sådan "genialitet", ännu mer fantastiskt blir det när man inser att det inte ens ligger en tanke bakom det hela.

Permalänk

Håller med Haricots om att evolution är svårslaget.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem

Är man inte riktigt informerad inom alla områden så kanske man bara röstar på det man känner igen. Hade ingen aning om den coola svampen, nu låter ju biologi väldigt spännande till exempel.

Permalänk
Medlem

Fysik, helt klart, eftersom den använder sig av mest matematik av alla.
Gillar annars matematik bäst, men det är ju dock ingen naturvetenskap..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Röstade på Fysik med motivation om att jag alltid har varit intresserad av astronomi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag ser de som en hel enhet där gränserna är flytande. De ger vad religioner försökte ge men misslyckades, en faktiskt förståelse över världen tillgänglig för de som vill ha den.
Skulle jag välja en så tar jag nog biologi, där finns de fränaste sakerna... svampar som tar över termiters nervsystem och styr dem i en riktning som gynnar svampens fortplantning och därefter fortplantar sig i termitern varefter de skjuter upp "en svamp" ur huvudet ur den nu döda termiten och sprider sina sporer. Det är svårt att klå sådan "genialitet", ännu mer fantastiskt blir det när man inser att det inte ens ligger en tanke bakom det hela.

Fyra inlägg innan religion kom på tal, kan vara ett nytt rekord. Själv lägger jag min röst på Fysik.

Permalänk

Astronomi har jag alltid tyckt varit spännande. Synd att man inte är vassare (läs: mer engagerad) på matte, då hade det kanske kunnat bli någonting av det.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med om att coolast saker finns inom biologin.

Permalänk

Hade frågan ställts till enbart elever i årskurs 7-9 så hade man nog fått en bättre spridning, men fortsatta studier efter det tenderar till att fokusera på fysik och bara några få specialinriktade utbildningar inriktar sig på Kemi, Biologi , Geovetenskap.
Och dessa kurser i gymnasiet var för mig mindre nyttiga än motsvarande högstadiekurser.
Kemi A & B, räkna på mol hit och dit är vad jag minns, i grundskolan var det dock väldigt nyttiga saker som man fick lära sig. Jag har själv gjort lite kemiexperiment hemma, inte gett dugg användning har jag haft av gymnasiekemin för dessa experiment.
Naturkunskap(biologi) minns inte vad vi gjorde på gymnasiet, men på grundskolan fick jag jägarexamen betald på naturkunskapen(biologi) där.
Geovetenskap har jag inte läst alls.

Förutom detta så har jag mest användning av fysiken, visst kemi är bra men det går att läsa vad andra har kommit fram. Biologi jag vet vad jag behöver veta, mer information räcker att ta in via reportage typ Discovery.
Samma sak med Geovetenskap.

Fysik är mitt levebröd, här kan man redan från 6års ålder bygga coola saker med t.ex lego technic, vilket jag gjorde. De andra ämnesområderna dröjer det ett bra tag innan man kan göra något coolt, kemi är det ofta bara att följa en guide och fixa "ingredienser till kakan", alltså kräver det mycket kunskap innan man kan göra sånt som inte "alla" andra också kan göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Varför gillar alla fysik. Matte i verkligenheten. Nej usch, matte ska vara abstrakt. Ju mer abstrakt dessto bättre.

Därför röstar jag på Kemi. Hade grymt kul på dom lektionerna i högstadiet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Naturkunskap(biologi) minns inte vad vi gjorde på gymnasiet, men på grundskolan fick jag jägarexamen betald på naturkunskapen(biologi) där.

Shit vissa har det bra. Vill också få jägarexamen av skolan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Av dem där? Fysik, även om jag hatar det ämnet. Ska ha ett kursprov i Fysik B på måndag nu, inte härligt... inte alls.

Kemi är bara jobbigt och tråkigt, biologi är värdelöst, geovetenskap... vet inte ens vad det är för nåt.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag kan nog om någon av dom vetenskapen för att uppskatta dom till fullo. Det står mellan biologi och fysik för min del.

Biologi känns extremt detaljrikt och precist. Haricots inlägg är ju ett klockrent exempel. Fysik känns så stort och bestämt, men ändå inte. Det fina med fysik är att vi vet så lite egentligen så det är en relativt okänd vetenskap.

Jag vet inte riktigt faktist..

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Fysik. Så som verkligheten är beskaffad, så beskrivs den genom fysiken.
Haricots otänkande svampar står under gravitationens lagar.
Geovetarens saltvattenträngningar på uppsluttande berg fungerar tack vare kapilärkraft.
bud_bundys kolkorvar som han får fram genom att blanda socker med svavelsyra avger värme när molekylerna hittar sitt stabilare läge med lägre energinivå.

Fysik rules indeed.

Därefter kemi, för att kemi är enkelt och allmänt roligt. Samt hur häftigt är det inte att våra proteiner viker sig snabbare än vi hinner uttala dess namn? Kemiska reaktioner sker snabbare än vad vi kunde filma för fåtal år sedan. Först nu kan vi _se_ vad som verkligen händer när en kloratom möter en natriumatom.

Därefter biologi. Finns det något häftigare än mikrobiologi? Och hur fick vi vår hjärna? Hur blev prokaryoter eukaryoter och är organeller tidigare egna celler? Hur stor kan en myrkoloni bli?

Geovetenskap.. gäsp. Ok, om det kommer till berg och kontinentalplattorna, men inte innan dess. Vatten är ganska tufft det också iofs.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Fysik röstade jag på för att:
1. Jag har inte läst biologi mer än under högstadiet.

2. Kemin i gymnasiet var det bästa sömnpiller jag någonsin stött på (även om jag landade på ett mvg i slutändan iaf).

3. Jag fördrar matematik före alla ämnen (utom fysik nu efter att ha läst Fysik A+B på gymnasiet), och för mig är det att använda min kära matematik till att lösa problem och gåtor i världen.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Fysik, dels för att man hållit på med det så pass länge, men framförallt att det är grunden.

Lyssnar man på disputationer från en kemist/biolog så hör och ser man saker som denna antikropp passar här som en pusselbit passar till en annan osv osv. Det är ett mycket märkligt sätt att se på världen när man själv har sett allting kvantmekaniskt.

Just det ja, för att inte glömma alla instrument som kommit från fysiker. Går jag till sjukhuset och börja snacka MRI med bästa 'operatör', denna kommer definitivt tro att jag är en idiot som inte vet någonting om MRI och dess innebörd. Men denna kommer med största slh heller inte att veta varför man behöver så pass kraftiga magnetfält, varför man skulle behöva en gradient, varför det blir någon kontrast överhuvudtaget etc etc etc.

Nä nu driftar jag, men ibland blir man irriterad av de som bara sitter och trycker på knapparna och tror att de är bäst när maskinen printar ut ett resultat.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hjälpsam

Ja fysik, dels för att det är det som allting utgår från, sen kan också den djupare fysiken, ge vissa djupgående konsekvenser för hur man ser på världen.
Tex Gallelio:s teori om himlakropparna, Einsteins relativitetsteori eller Heisenbergs osäkerhetstsprincip (som tom Einstein ogillade).
Heisenbergs är enligt min mening helt klart en tungviktare inom 1900 tals fysiken, i samma klass som Bohr och Einstein.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

biologi är mest intressant , geovetenskap går i efterhand.

resten är matematik, kemi och fysik, är inriktat

biologi och geo är allmän kunnande om naturen och dess beauty

Permalänk
Medlem

Fy fan för fysikprovet idag. Antingen får jag IG+ eller G-.

Men men... är mest glad över att jag är klar med fysik helt och hållet. :D:D:D Man läser väl inte fysik i högskoleingenjör datateknik?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Av dem där? Fysik, även om jag hatar det ämnet. Ska ha ett kursprov i Fysik B på måndag nu, inte härligt... inte alls.

Kemi är bara jobbigt och tråkigt, biologi är värdelöst, geovetenskap... vet inte ens vad det är för nåt.

Fysik B "nationella" som vi kallade det är extremt lätt, fick alla rätt på det om jag inte minns fel. De ger oftast väldigt välförklarade frågor, dvs man ser oftast på hur frågan är ställd hur du ska ställa upp problemet.

Jag måste dock säga Biologi, då med störst inriktning på medicin. Studerar ju det just nu (även om jag skall byta till hösten men det hör inte hit). Inget är roligare än Cellbiologi. Dock är fysik på en andraplats! Väldigt nära ettan med!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fysik B "nationella" som vi kallade det är extremt lätt, fick alla rätt på det om jag inte minns fel. De ger oftast väldigt välförklarade frågor, dvs man ser oftast på hur frågan är ställd hur du ska ställa upp problemet.

Einsteins barnbarn?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Fysik. Sedan kemi/biologi. Skulle valt matematik som andraval, men det är endast en vetenskap.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Blir nog fysik. Kemi är också otroligt roligt, roligare till och med, men det innehåller även en hel del saker som är ... mindre roliga, så slutvinsten går till fysik ändå.

De olika områdena inom fysik är så väldigt underhållande tycker jag. Det kan vara allt ifrån mekaniska klockor till planetringar, det är minst lika kul för det. Jag är oftast intresserad av hur istället för varför när det gäller vetenskap, så fysik känns som rätt område

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kemi, för man kan spränga saker och tillverka knark.

Permalänk
Medlem

Finns nog inget coolare än exaktheten i fysikaliska beräkningar med ekvationer som påtänktes innan man upptäckt hälften av partiklarna man räknar på.

Samma mekaniska lagar gäller för planeter som för atomer.

Permalänk
Medlem

Fysik, redan när man läst fysik A och B på gymnasiet kan man se hur logiskt allt är egentligen och själv räkna på saker som förklarar varför världen fungerar som den gör. Och då ska man komma ihåg att fysik A och B bara är början på ett otroligt stort ämne som inte ens de främsta forskarna i världen har full koll på.

Det roligaste för mig är när man först räknar ut ett svar på en uppgift och sedan testar den på riktigt och kommer fram till att det verkligen stämmer.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Einsteins barnbarn?

Fysikproven på gymnasiet är faktiskt inte svåra. Jag pluggade i princip inget alls till proven men fick ändå MVG. Hur? Jag kollade upp formlerna i formelsamlingen och stoppade in talen som gavs i uppgifterna...

Fysik är nog "roligast" av alternativen i pollen, men naturvetenskap är inget jag tycker är speciellt kul. Konstigt egentligen.