AMD i kris – kan delas i två

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
väldigt sant, men är det skäl att välja sämre hårdvara för samma peng?

och var är det Phenom's styrka (som gör den vettigare än alternativen) för en desktopanvändare ligger?

Det som just nu är AMD's största styrka framför Intel är att Intel snart byter sockel samt att AMD's grejer är mer kompatibla. Detta kan påverka priset en hel del. Moderkort är också billigare för AMD men 9850 är deras minst prisvärda processor. Q6600 är Intels mest prisvärda quad. Det är inte en rättvis jämförelse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Du skrev att man får en bra dator för 5 papp - även om det är en sanning med viss modifikation så är det absolut inte vad många företag eller serösare användare skulle välja, för dom betyder ett halvbra system kortare livslängd vilket är synonymt med kortare tid till downtime/övergångskrångel nästa gång systemet skall bytas. (nej, jag vill inte gå in på uppgraderingsdiskussionen - det är ett entusiastfenomen i det stora hela)

Varenda större företag har förmodligen en rejäl miljöpolicy idag. Vad jag tror så är energiförbrukning högprioriterat.
Processorn har ändå relativt liten betydelse för de flesta, de är så snabba idag.

Jag kan gå till mig själv.
Sitter jag på en 30" skärm med en celeron på under 2 GHz och jämför det med om jag skulle sitta på en 19" med Q6600 så kommer jag förmodligen och var dubbelt så snabb på 30" och trivas mycket bättre.

Och företag har väldigt dålig koll på vad hårdvara gör för användare, du skulle nog bli förvånad om du fick reda på vilka skitdatorer många cad-ritare sitter på för att ta ett exempel.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det som just nu är AMD's största styrka framför Intel är att Intel snart byter sockel samt att AMD's grejer är mer kompatibla. Detta kan påverka priset en hel del. Moderkort är också billigare för AMD men 9850 är deras minst prisvärda processor. Q6600 är Intels mest prisvärda quad. Det är inte en rättvis jämförelse

Kompatibilitet mellan komponenter i uppgraderingsavseende är inte prestanda... det kan vara viktigt för vissa, men helt värdelöst för dom som byter hela datorn om två-fyra år (och det är majoritet).

Jämförelsen gäller prestanda/krona (av systempris/förväntad livslängd), så 9850 vs q6600 it is...

Citat:

Varenda större företag har förmodligen en rejäl miljöpolicy idag. Vad jag tror så är energiförbrukning högprioriterat.
Processorn har ändå relativt liten betydelse för de flesta, de är så snabba idag.

och var kommer phenom in i bilden? eller var det X2 som skall vara strömeffektiv?
de flesta test visar ju att Q6600 drar mindre än både högre X2 och Phenom, i både idle och fulload (och ännu större skillnad i förbrukning/uppgift)

Citat:

Och företag har väldigt dålig koll på vad hårdvara gör för användare, du skulle nog bli förvånad om du fick reda på vilka skitdatorer många cad-ritare sitter på för att ta ett exempel.

hehe, jag kan tänka mig
men var det någon mer än bara detta sanna konstaterande du ville ha fram?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jämförelsen gäller prestanda/krona (av systempris/förväntad livslängd), så 9850 vs q6600 it is...

Ett företag tror inte jag väljer phenom till de anställda, många sitter på tunna klienter och kör någon virtualiseringslösning. Portabla datorer är också vanligt.

När det gäller servern så är det inte bara processorn som drar ström, för inte så länge sedan så var hade AMD ett stort övertag vad gäller prestanda mot hur mycket ström man förbrukade. Vet inte hur det är idag, då handlade mycket om att Intel's minneslösning drog väldigt mycket ström. Vet att Intel's nya Xeon tydligt tagit marknad när AMD haft sin tlb bugg.
Inte säker men har för mig att så fort moderkorten använder flera processorer (alltså flera socklar med processorer) så har däremot AMD väldigt stort övertag om man jämför Opteron (fyrkärniga) med Xeon för de kan skyffla data mellan olika delar/processorer mycket snabbare än vad Intel kan.

Angående strömförbrukning för persondatorer så gissar jag att 780G kort är något som gjort att Intel fått huvudvärk för annars hade de nog inte börjat satsa på eget grafikkkort så som man gör nu.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hjälpsam

Kan tänka mig att AMD:s goda minnesprestanda kan vara bra om man har flera CPU:er.
Även om ju tyvärr AMD tappat lite av den för Phenom, är den fortfarande bättre än Intels.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kan tänka mig att AMD:s goda minnesprestanda kan vara bra om man har flera CPU:er.
Även om ju tyvärr AMD tappat lite av den för Phenom, är den fortfarande bättre än Intels.

Att Intel väljer en liknande minneslösning till Nehalem skvallrar ju om att den är effektiv. Främst på server-sidan där minneshanteringen är extremt intensiv och gör stor skillnad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt