Valve's Source Engine Kommer Till Linux

Permalänk
Medlem

Valve's Source Engine Kommer Till Linux

Enligt http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=source_lin... sa kommer vi kunna kora source spel i linux, later mums!

ha det bra!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kul!

Spännande att se hur prestandan blir. Har fortfarande förhoppningar för att Linux ska kunna bli en bättre spelplatform, men så längre DirectX dominerar så är det svårt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ja det låter definitivt spännande! Undrar hur spelmarknaden ser ut som 5 år.

Permalänk

Ser ju lovande ut. Bara det implementeras rätt lär prestandan kunna bli mycket bra. OpenGL har väl alltid varit snabbare än DirectX, men DirectX har varit enklare att jobba med.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig nyhet. Go Linux och OpenGL!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Den dagen när det kommer tänker jag köpa Half-Life 2!
Helt underbart!

Först när företagen anpassar sig till kunderna är det värt att köpa, tills dess kör jag spelen piratade!

Permalänk
Medlem

vad trevligt. Då kan man äntligen spela Halflife 2

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Den dagen när det kommer tänker jag köpa Half-Life 2!
Helt underbart!

Först när företagen anpassar sig till kunderna är det värt att köpa, tills dess kör jag spelen piratade!

Håller med dig. Tycker att Steam-initiativet är riktigt bra!

Jag köpte t.ex. Team Fortress 2 för 120:- via Steam, visst jag får inte en fancy låda och en massa böcker och annan skit jag inte behöver men sen kostar det inte heller. Perfekt.

Så länge priserna är runt 500-600:- spänn kan dem ju glömma att man köper spelen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

känns lite sent hl2 fungerar väl nu utan större problem med wine.
fast helt klart kul ändå men helst skulle jag vilja se att gamla gamla klassiska CS släpps som GPL

Permalänk
Inaktiv

Great...då kan jag skjippa min sista 15 gig partition Windows som jag har aenbart för Team fortress 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flierman
Great...då kan jag skjippa min sista 15 gig partition Windows som jag har aenbart för Team fortress 2

TF2 skall fungera under Wine. Provat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Den dagen när det kommer tänker jag köpa Half-Life 2!
Helt underbart!

Först när företagen anpassar sig till kunderna är det värt att köpa, tills dess kör jag spelen piratade!

Det hade varit en fin princip om det inte hade varit för det sista, det efter kommatecknet alltså. Vad är det som du tycker ger dig rätten att köra spelen piratade?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Det hade varit en fin princip om det inte hade varit för det sista, det efter kommatecknet alltså. Vad är det som du tycker ger dig rätten att köra spelen piratade?

Ifall inte spelen finns till den plattform jag föredrar ser jag ingen anledning att stödja utvecklaren helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Ifall inte spelen finns till den plattform jag föredrar ser jag ingen anledning att stödja utvecklaren helt enkelt.

Öh. Försök inte gömma dig bakom (en synnerligen ihålig) ideologi när du i själva verket bara är snål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Öh. Försök inte gömma dig bakom (en synnerligen ihålig) ideologi när du i själva verket bara är snål.

höhö

köpte Orange Box när det kom. dock har man inte lirat så mycket.
själv är man för lat att installera windows och dualboota för att spela lite HL2

det blir bra när det kommer native så slipper man installera windows om man vill lira något annat än openttd och netris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Steam spel funkar perfekt under wine redan dock. Men det var väl endå en god nyhet, tyvärr så har DX10 gjort att dom har kommit ikapp OpenGl I prestanda oxå, vi får vänta på OpenGL 3 som snart ska komma.

Det kommer att dröja många år innan Linux kan bli en spelplattform som kan konkurera med Windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Steam spel funkar perfekt under wine redan dock. Men det var väl endå en god nyhet, tyvärr så har DX10 gjort att dom har kommit ikapp OpenGl I prestanda oxå, vi får vänta på OpenGL 3 som snart ska komma.

Det kommer att dröja många år innan Linux kan bli en spelplattform som kan konkurera med Windows.

Nja, helt perfekt fungerar inte steam spel under Wine. Jag vet att i alla fall Portal har lite problem, och man får dra ner på ganska mycket för att få det att flyta någorlunda.

Men om detta är sant så är det ju faktiskt ett stort lyft för Linux som spelplattform. Inte bara för att spel som HL2 och Portal går att spela native, utan också för att det blir en inspiration för andra företag. Själv tycker jag det är väldigt drygt att behöva hålla på och starta om datorn och gå in i Windows varje gång man vill spela något modernt spel. Men jag håller tummarna på att detta rykte verkligen är sant, och att fler företag hänger på. T.ex. Blizzard använder ju redan OpenGL till Mac-versionerna av sina spel, och skulle lätt kunna porta dem till Linux också (Starcraft 2 till Linux = lycka ).

Permalänk
Medlem

Detta är ju jättebra men dom borde verkligen satsa lite på att rensa upp i koden för den innehåller hur mycket skräp som helst

Det är inte speciellt lättarbetat

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det här är jättebra. Tidigare har väl Unrealspelen varit de enda större spelen som fungerat native i linux. Att en såpass stor spelmotor som HL2 ska portas betyder väldigt mycket!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det här är jättebra. Tidigare har väl Unrealspelen varit de enda större spelen som fungerat native i linux. Att en såpass stor spelmotor som HL2 ska portas betyder väldigt mycket!

Alla spel från ID Software också.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Alla spel från ID Software också.

Vet du om det är så med U3-motorn med? tänkte främst på Huxley som använder den motorn.. vill gärna kunna köra det under linux.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Vet du om det är så med U3-motorn med? tänkte främst på Huxley som använder den motorn.. vill gärna kunna köra det under linux.

Nä dom gjorde den med DirectX istället för OpenGL nu, men jag har hört rykten om att den skulle portas till Linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Playstation 3 använder en variant av OpenGL så det konkurrerar nog ganska bra redan nu.

Nja det är bra iallafall att vissa plattformer använder OpenGL och inte bara filmtillverkare osv för 3d animeringar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Nä dom gjorde den med DirectX istället för OpenGL nu, men jag har hört rykten om att den skulle portas till Linux.

Om det är Unreal Engine 3 ni pratar om så är den cross platform redan idag och renderar såväl via DirectX som OpenGL.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Ja det låter definitivt spännande! Undrar hur spelmarknaden ser ut som 5 år.

Förhoppningsvis mycket bättre! hoppas spelen släpps så man kan ha linux som OS

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Om 5 år har Linux passerat windows i allt endå, utvecklingen går extremt fort framåt medans windows nästan står stilla.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Om 5 år har Linux passerat windows i allt endå, utvecklingen går extremt fort framåt medans windows nästan står stilla.

Aaa! vista är ju ganska nytt men ändå håller de redan på att bygga på nya windows . Stå stilla är väl lite väl att ta i, men linux är på g!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kanske automagiskt portas till OSX av bara farten åsså?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Förhoppningsvis mycket bättre! hoppas spelen släpps så man kan ha linux som OS

Jag ska i alla fall börja fokusera mer på plattformsoberoende utveckling så fort jag har min examen, är ändå sugen på att lära mig mer om Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Om 5 år har Linux passerat windows i allt endå, utvecklingen går extremt fort framåt medans windows nästan står stilla.

Microsoft gråter nog blod om de står stilla på sina 90ish% marknadsandelar...

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end